تلویزیون و شبکه خانگی

تحلیل سریال پدر ، معلق بین تخیل و فرا تخیل

سریال تلویزیونی پدر، معلق ببین تخیل و فرا تخیل

تا همین هفته پیش شب ها ساعت ۲۱٫۳۰ از شبکه ی دوم سیما شاهد پخش سریال تلویزیونی پدر به نویسندگی و تهیه کنندگی حامد عنقا و کارگردانی بهرنگ توفیقی بودیم. داستان این سریال درباره ی عشق دختر پر سر و صدا به پسری در نقطه ی کاملاً مخالفش است. در ادامه با نقد و تحلیل سریال پدر با نت نوشت همراه باشید.

در شب های گذشته از شبکه ی دوم سیمای جمهوری اسلامی ایران شاهد پخش سریال پدر به نویسندگی و تهیه کنندگی حامد عنقا و کارگردانی بهرنگ توفیقی بودیم. در ابتدا این سریال قرار بود در ماه رمضان امسال روی آنتن برود اما این اتفاق به دلایلی مبهمی در نزدیکی پخش آن نیفتاد. پیش از این نیز سازندگان سریال تلویزیونی پدر از عدم پخش آن در ماه رمضان گلایه کرده بودند. داستان سریال تلویزیونی پدر درباره ی عشق دختر پر سر و صدا و پر شر و شوری به پسری مذهبی، حافظ قرآن، سر به زیر به عبارتی در نقطه ی کاملاً مخالفش است و … . در ادامه با نقد و تحلیل سریال پدر با نت نوشت همراه باشید.

بیشتر بخوانید: تحلیل سریال گلشیفته ، به نام نقد به کام تکرارهای گیشه ای

تحلیل سریال پدر ، معلق ببین تخیل و فرا تخیل

در سریال تلویزیونی پدر بازیگرانی مانند مهدی سلطانی، لعیا زنگنه، سینا مهراد، مسعود فروتن، نیما رئیسی، مجید مشیری، اکبر رحمتی، مژگان ترانه، الهام طهموری، ساناز طاری، شهاب مهربان، مهتاب شیروانی، پوریا سلطان‌ زاده، سید حسام میثاق، بیژن امکانیان و ریحانه پارسا به ایفای نقش می‌ پردازند.

پیش از شروع تحلیل سریال پدر باید گفت که این سریال تلویزیونی، عاشقانه ای با تم مذهبی است. عشقی کاملاً نامتعارف با این روزهای جامعه در آن موج می زند. یک دختر مدرن عاشق یک پسر متدین مذهبی می‌ شود و بدین ترتیب اتفاقاتی گل درشت و تو ذوق زننده در بستر کاملاَ نامناسب شکل می گیرد. البته که تا قبل از این عشق، سریال تلویزیونی پدر روایتی غیر منطقی و سرشار از حفره های فراوان است. حلقه ی وصل دو قشر مذهبی و غیر مذهبی هم عمدتاَ عشق و عاشقی است که بین این دو رخ می‌ دهد. موضوعی که بارها و بارها از رسانه ی ملّی باز تولید شده است و در تحلیل سریال پدر این مهم نباید از قلم بیفتد!

بیشتر بخوانید: نگاهی به آخرین قسمت سریال شهرزاد

خانواده ی حامد با بازی سینا سهیلی با اسم هنری سینا مهراد تصویر مذهبی از یک خانواده ی غنی به نمایش می گذارند و در مقابل خانواده ی لیلا خانواده ای غنی اما متفاوت در عقاید با خانواده ی حامد هستند. شخصیت حامد بیش از حد سفید است. صحنه ی پریدن او از پنجره ی کلاس دانشگاه برای نیافتدن در دام گناه نامحرمان به شدت غیر واقعی و فرای تخیل است. فضای دانشگاه به شدت غیر واقعی است و این تصور را برای مخاطب به وجود می آورد که گویی دست اندرکاران سریال تا به حال هبچ وقت چنین فضایی را در زندگی شخصی شان تجربه نکرده اند. مسئله ی دزدیدن سؤالات امتحان توسط لیلا، آن‌ قدر سطحی و فانتزی از آب در آمده است که رسماً نسبتی با واقعیت ندارد. لیلا دختر بی پروا و بی قیدی است که به سادگی از استاد دانشگاه تا هم کلاسی اش را مورد اذیت و آزار قرار می دهد. بی مروتی و نامردی های عموی لیلا غایتی ندارد. عشق توفیق به لیلا هم که دیگر هیچ …

بیشتر بخوانید: مروری بر سریال گنبد کبود «بهرام شاه محمدلو»؛ آقای حکایتی و نوستالژی هایی از دل روایت

مهدی سلطانی در نمایی از سریال پدر

مهدی سلطانی در نمایی از سریال پدر

شاید اگر سریال تلویزیونی پدر ده سال پیش تهیه و پخش می شد باور پذیرتر به نظر می آمد. ظاهراَ سریال تلویزیونی پدر در بخش‌ هایی روایتگر زندگی شخصی نویسنده سریال یعنی حامد عنقا است. بی شک تلویزیون هر کشور آینه ای تمام قد از ساختار فرهنگی، اجتماعی، سیاسی آن کشور است. در سریال تلویزیونی پدر با سیاه نمایی و سفید نمایی های افراطی مواجه هستیم. پخش این سریال بدون تردید در مخاطب جمع کردن برای شبکه ی دومی که نسبت به شبکه های سه و پنج سیما مخاطب کمتری دارد تاثیر زیادی دارد. البته که مخاطبان تلویزیون ملّی در طی این سال ها به شدت رو به افول رفته اند. سازندگان برنامه های تلویزیونی برای نجات صدا و سیما تصمیم گرفته اند با تهیه ی سریال هایی با مضمون عاشقانه تب و تابی به آن بدهند. تلویزیون پیام اخلاقی این سریال ها را دلیل کافی برای سرمایه‌گذاری روی این مجموعه ها دانسته است. در ادامه ی تحلیل سریال پدر باید گفت که اتفاقاَ این روزها نیز شاهد پخش سریال دلدادگان آن هم با مضمونی عاشقانه به کارگردانی منوچهر هادی از شبکه سوم هستیم. سازندگان برنامه ها با ترفندهایی همچون استفاده از مجری گری محمدرضا گلزار سوپر استار خوش چهره سینما ایران برای مسابقه ی برنده شو از شبکه ی سوم و همین طور حمید گودرزی به عنوان مجری مسابقه ی ۵ ستاره ی از شبکه ی پنجم سیما سعی می کنند تا روز به روز بر مخاطبان این جعبه ی جادویی بی افزایند.

بیشتر بخوانید: تحلیل سریال سرگذشت ندیمه The Handmaid’s Tale بر اساس داستان ندیمه از مارگارت آتوود

عنقا درباره ی سریال تلویزیونی پدر این چنین می‌ گوید:

«ما چند سال پیش سه گانه‌ ای با محور خانواده و عشق را کلید زدیم که «تنهایی لیلا» اولین قسمت از این فکر و ایده‌ ها بود که خدا را شکر مورد استقبال قرار گرفت. «پدر» نیز با این که هیچ ارتباطی با قصه و ماجرا های آن سریال ندارد اما در همان امتداد است و شخصیت لیلا این جا هم آورده شده است. در سریال بعدی هم ما کاراکتر لیلا را از زاویه‌ ی دیگری خواهیم داشت. اما این جا با محوریت خانواده، پدر و اتفاقات دیگری کار ادامه دارد. اگر بخواهیم به شکلی غربی به این موضوع نگاه کنیم انگار که «پدر» اسپین آفی از «تنهایی لیلا» است. اسپین آف‌ ها سریال‌ هایی هستند که یکی دو شخصیت آن از مجموعه ی محبوب دیگری آمده‌ اند و سریال مجزای دیگری دارند؛ مثل اتفاقی که پس از ساخت سریال «برکینگ بد» Breaking Bad رخ داد و سریال مجزای «بتر کال سال» Better Call Saul ساخته شد.»

بیشتر بخوانید: تحلیل فیلم شعله ور به کارگردانی حمید نعمت الله؛ اتفاق‌های تصنعی و آبی بر آتش

گفتنی است که داستان سریال تنهایی لیلا درباره ی محمد، متولی امامزاده‌ ای بود که در زلزله خانواده خود را از دست داده است. دختری به نام لیلا که عاشق محمد می‌ شود، او را در شرایط ویژه‌ ای قرار می‌ دهد و ایمان او را محک می‌ زند. لیلا دختری است از خانواده ی ثروتمند و البته غیر مذهبی و ناز پرورده که عشق به محمد کاملاً او را دگرگون ساخته، ایمان او را تحکیم می‌ کند. در نهایت لیلا با محمد ازدواج می‌ کند و از او صاحب یک فرزند می‌ شود و ادامه ی داستان …

علیرضا قربانی و حامد عنقا - تحلیل سریال پدر

علیرضا قربانی و حامد عنقا – تحلیل سریال پدر

در آخر باید اضافه کرد که علیرضا قربانی خواننده ی موسیقی سنتی، تیتراژ سریال تلویزیونی پدر را با ترانه ای از اهورا ایمان و آهنگسازی ستار اورکی خوانده است.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم فروشنده اثر اصغر فرهادی

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برو بالا