شبکه‌های اجتماعی

تلگرام کلوب را هم زمین زد؛ شبکه اجتماعی کلوب به زودی فعالیت ۱۲ ساله خود را پایان می‌دهد!

شبکه اجتماعی کلوب

بنیانگذاران استارت‌آپ کلوب؛ یک شبکه اجتماعی ایرانی، بعد از ۱۲ سال فعالیت، بالاخره صلاح را بر توقف آن دانستند. وقتی ۴۰ میلیون ایرانی با عضویت در تلگرام ۴۰ درصد ترافیک این شبکه را تامین میکنند آیا میتوان انتظار دیگری هم داشت؟!

۳+

وقتی به تاریخچه شبکه‌های اجتماعی نگاهی گذرا می‌اندازیم، به راحتی میتوان ظهور و افول آنها را دید. سرویسی می‌آید، سرویسی میرود، شبکه‌ای دوام می‌آورد و شبکه‌ای با دوام چندین ساله به جایی نمیرسد، سرویسهای قویتر جای ضعیفترها را میگیرند و ضعیفترها در تلاش برای تصاحب جایگاه آنها. همانند یک مسابقه؛ قویترها، بروزترها، خوبترها میمانند و مابقی کنار میروند. قبل از بیان داستان کلوب اجازه دهید نگاهی فشرده به تاریخچه Social Network ها بیندازیم.

ظهور اولین شبکه‌های اجتماعی که صرفا محیطی دورهمی برای چت کاربران بود ۲۲ سال پیش با روی کارآمد وبسایتهایی همچون گلوب، جئوسیتی، رقم خورد. معرفی این سرویسها همزمان بود با روزهایی که اینترنت به تازگی در ایران همگانی شده بود و هنوز رونق چندانی نداشت. دو سال بعد موجی از انواع پیشرفته‌تر شبکه‌های اجتماعی با ظهور SixDegrees.com؛ که به نوعی با هدف دوستیابی تاسیس شده بود، آغاز شد. بعد از این وبسایت دیگر شبکه‌ها یکی پس از دیگری دوره‌هایی از فعالیت را تجربه کردند. وبسایتهای فرندستر، اورکات، مای‌اسپیس، بیبو و نهایتا فیسبوک، یاهو ۳۶۰ و سایرین از مواردی است که میتوان برشمرد. تعدادی از این سرویسها همانند فیسبوک هنوز هم در حال فعالیت هستند.

در این میان، اورکات، یاهو ۳۶۰ و فیسبوک محبوبیت بیشتری بین کاربران ایرانی پیدا کردند و به خوبی توانستند آنها را سرگرم خود کنند. استقبال از شبکه‌های اجتماعی انگیزه‌ای شد تا تیمها و شرکتهای ایرانی با الگوبرداری از نمونه‌های خارجی شروع به خلق شبکه‌های اجتماعی وطنی کنند. نمونه‌ای از این تلاشها فیسنما، ایران۲۰، هم‌میهن و کلوب بودند که قبل از دوران پسا_تلگرام و پسا_اینستاگرام، بازار آنها گرم بود و ترافیک خوبی به این شبکه‌ها سرازیر میشد. جایگاه کلوب در سال ۲۰۱۴:

جایگاه کلوب در سال 2014

با ظهور اسمارت‌فون‌ها، تمایل کاربران به اپلیکیشنهای موبایلی چه در بین کاربران خارجی‌ و چه هم‌وطنان عزیزمان بیشتر شد. این روزها با وجود برنامه‌های تلگرام و اینستاگرام که فیلتر هم نبوده و از سرعت و کیفیت خوبی برخوردار هستند؛ کمتر کسی سراغ خوبهای پردردسر مثل فیسبوک، گوگل پلاس و غیره میرود و به دلیل بروزرسانی مداوم و جامعه کاربری بزرگتر، کاربران کمتری رغبتی به استفاده از سرویسهای ایرانی نشان میدهند. به عنوان مثال طبق گزارشهای مختلف حداقل نیمی از کاربران تلگرام ایرانی هستند که رقمی بالغ بر ۴۰ میلیون نفر است. با این اوضاع باید علت بسته شدن شبکه‌های بومی کاملا برایتان روشن شده باشد.

شبکه اجتماعی کلوب در سال ۱۳۸۳ توسط افرادی جوان و پرانرژی با امید فراهم آوردن محیطی صمیمی و با هزینه‌های شخصی روی کارآمد. آن روزها هنوز خبری از اسمارت‌فونها نبود و کاربران برای دوستیابی و دورهمی‌های آنلاین سراغ وبسایتهایی مثل فیسبوک میرفتند که دردسرهای فیلترینگ و استقبال کم کاربران زمینه‌ای را فراهم کرد تا شبکه اجتماعی وطنی فرصت بروز و خودنمایی داشته باشند.

در کلوب به راحتی میتوانستید دوستیابی کنید و با افراد هم سلیقه و هم عقیده خود گفتگو نمایید. هنوز یادمان هست که برای تطبیق سلائق کاربران انبوهی از سوالات پرسیده میشد، صفحات شخصی اعضای کلوب پر بود از جملات، شعرها و گفتمانهای دوستانه. بودند ازدواجهایی که سرنخ آشنایی طرفین به کلوب بازمیگشت و بارها داستان این موارد در این شبکه اجتماعی باز نشر میشد. شرکتهای مطرح ایرانی و بسیاری از دولتمردان نیز در این وبسایت صفحه شخصی داشتند، هر چند فعالیت چندانی نداشتند.

علی‌رقم مشکلات عدیده‌ای که شاید به خاطر کم‌کاری، کندکاری و شاید سنگ‌اندازی‌ها گریبان کلوب را گرفته بود؛ این شبکه اجتماعی به فعالیت دست و پا شکسته خود تا ۱۲ سال ادامه داد و اکنون شرکت صبا ایده؛ صاحب سرویسهای کلوب، میهن‌بلاگ، آپارات، فیلیمو، صباویژن و غیره، در برابر سیل عظیم تلگرام و اینستاگرام صلاح را بر این دید تا بیشتر مقاومت نکند و این سرویس را بعد از یک دهه فعالیت کنار بگذارد. لازم به ذکر است  مسئولین کلوب یکی دو ماه به کاربران فرصت داده‌اند تا در صورت تمایل از اطلاعات مهم خود نسخه پشتیبان تهیه کنند.

بالاخره همانطور که یاهومسنجرها، اورکاتها، یاهو۳۶۰ها به دلیل تغییر سلائق کاربران خاموش شدند، سرویسهای ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و یا بایستی همانند فیسبوک خلاقیت به خرج داده و هماهنگ با میل کاربران اپلیکیشن موبایلی و امکانات مورد علاقه آنها را فراهم نمایند و یا میدان را خالی کرده و فرصت را به دیگران بدهند. گفتنی است، اورکات سرویسی که بعد از یک دوره فعالیت چشمگیر تصمیم به اتمام فعالیت خود داد؛ اکنون با یک چرخش ۳۶۰ درجه‌ای، در حال کار بر روی اپلیکیشن موبایلی Hello است، اپلیکیشنی که دقیقا بر مبنای قاعده بقاء شبکه‌های اجتماعی سعی دارد در میدان مبارزه بی نصیب نماند. اکنون باید منتظر ماند که اسب چموش و بی‌رحم تکنولوژی چه بر سر تلگرامها و اینستاگرامهای پر رونق امروز خواهد آورد…

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا