رپرتاژ آگهی

پنج کتابی که خواندش تخیل شما را برمی انگیزد

۰

در هنگام کتاب خواندن، موتور تخیل ذهن ناخودآگاه روشن می‌شود و شروع به تصویر سازی از تک تک توصیفات ارائه شده در کتاب می‌کند. هر چه نویسنده در درارائه جزئیات روایت ماهرتر باشد و بهتر وملموس‌تر از اتفاقات و بستر شکل گیری آنها حرف بزند، قدرت تصویر سازی و تخیل پروری ذهن انسان هم فعال‌تر می‌شود؛ در بسیاری از موارد از خطوط کتاب هم فراتر می‌رود. داستان روی صفحات کاغذی تمام می‌شود اما در ذهن خواننده ادامه پیدا می‌کند. شخصیت‌ها از کتاب وارد ذهن خواننده می‌شوند و در آنجا به زندگی‌شان ادامه می‌دهند. همه ما می‌توانیم شخصیت‌های داستانی را نام  ببریم که تا مدت‌ها بعد از خواندن کتاب در ذهن ما زندگی می‌کردند. فعالیتی که با این شکل در ذهن انسان شروع می‌شود به تقویت قوه تخیل و بهبود عملکرد مغز منجر می‌شود. در میان میلیون‌ها عنوان کتاب موجود در بازار، کتاب‌هایی وجود دارند که بیشتر از سایرین می‌توانند تخیل شما را به کار بیندازند و لیست کامل آن‌ها در اینجا قابل مشاهده است. داشتن قوه تخیل برای همه و تمام گروه‌های سنی خوب است و باید خیلی زود آموخت مثلا از دوران نوجوانی. به همین دلیل در این مطلب به کتاب‌هایی می‌پردازیم که قوه تخیل را بر می‌انگیزند و از آنجایی که تحقیقات جدید نشان داده کتاب‌های صوتی بیشتر از کتاب‌های چاپی در تقویت مغز و روشن کردن موتور تخیل موثرند، به کتاب‌هایی اشاره می‌کنیم که نسخه صوتی و شنیداری آنها در دنیای آنلاین موجود است.

  1. کتاب‌های شل سیلوراستاین

شل سیلوار استاین یکی از مشهورترین نویسندگان حوزه کودک و نوجوان است که به زیباترین شکل در آثارش از احساسات انسان‌ها حرف می‌زند. شخصیت‌های داستان‌های او، اغلب آدم‌هایی با قوه تخلیه بالا یا اشیایی جاندار شده و جذاب هستند که رویابافی را به خوبی یاد می‌دهند. شخصیت شل سیلواراستاین، آن قدر در میان کودکان محبوب است که با نام عمو شلبی شناخته می‌شود و با زبان طنز روایت‌هایش و نقاشی‌های ساده و گیرایی که کار خودش هستند، در فکر و خیال هر گروه سنی نفوذ می‌کند. از میان کتاب‌های او که در پرورش تخیل موثرند می‌توان به درخت بخشنده اشاره کرد که داستان ارتباط کودکی با یک درخت است. کتاب آقای با کلاه و آقای بی کلاه هم، کتاب مناسب دیگری برای نوجوانان ۱۱ سال به بالاست.

  1. داستان‌های هری پاتر

سری کتاب های هری پاتر برای نوجوانان

جی کی رولینگ با نگارش داستان‌های هری پاتر به دنیا ثابت کرد، تخیل در هر سنی می‌تواند دنیای جذابی برای همه بسازد. کتاب‌های هری پاتر هنوز در لیست کتاب‌های پرفروش دنیا هستند چون با خواندن این کتاب‌ها، تخیل یک سفر هیجان انگیز را تجربه می‌کند.  خواندن کتاب‌های هری پاتر در دوران نوجوانی به دلیل همذات پنداری با شخصیت‌های کتاب جذاب‌تر و پرکشش‌تر هم هست. اگر از میان مجموعه داستان‌های هری پاتر می‌خواهید یک داستان را پیشنهاد دهید که در تخیل بخشی موثرتر و مفیدتر باشد، کتاب صوتی هری پاتر و محفل ققنوس، بهترین انتخاب است که از طریق سایت فیدیبو قابل تهیه است. داستان این کتاب هر ذهنی را به دنبال خود به سرزمین جادو می‌برد. نسخه صوتی هری پاتر و محفل جادو، حدود ۳۶ ساعت است که می‌توانید در هر دستگاهی که دوست دارید از موبایل تا تب لت و… دانلود کنید.

  1. ماهی سیاه کوچولو

نیروی اولیه ماهی سیاه کوچولو برای شروع سفرش، تخیل است. تخیل او از انتهای رودخانه و پرسشگری‌اش که همین یعنی چه؟ انگیزه شروع سفری شد که زندگی او را تغییر داد. با وجود آن که ۵۰ سال از خلق داستان ماهی سیاه کوچولو به قلم صمد بهرنگی می‌‌گذرد اما این کتاب هم چنان می‌تواند انگیزه رویاپردازی را در نوجوانان زنده کند و خواندن آن نه در سن خاصی، بلکه هر چند سال یک بار توصیه می‌شود. خلاصه داستان ماهی سیاه کوچولو را همه می‌دانند ولی این بار با ذهنی باز و تخیلی فعال روایت ماهی سیاه کوچولو را دنبال کنید و ببینید چگونه مسیر تخیل و تجسم را در ذهن‌تان باز می‌کند. نسخه الکترونیک و صوتی این کتاب در سایت‌های فروش آنلاین کتاب الکترونیک موجود است و می‌توانید کتاب ماهی سیاه کوچولو را به صورت کامل دانلود کنید.

  1. بابا لنگ دراز

کتاب داستانی بابا لنگ دراز

در داستان بابا لنگ دراز نوشته جین آستین هیچ چیز غیر واقعی وجود ندارد اما جودی آبوت، دختر نوجوان این داستان چنان زیبا رویاپردازی می‌کند، چنان تاثیر گذار رویاهایش را نه تنها به تصویر می‌کشد بلکه زندگی می‌کند که خواننده یا شنونده را به سرعت جذب خودش می‌کند. بابا لنگ دراز و در واقع جودی آبوت بهترین الگو برای نوجوانان است تا به آنها یاد دهیم که باید تخیلت را به کار بگیری، رویاهایت را بسازی و آنها را دنبال کنی مثل آنجایی که در میان نامه‌هایش به بابا لنگ دراز می‌گوید : من فکر می‌کنم که کیفیت لازم برای هر فردی، تخیل است که باعث می‌شود مردم بتوانند خود را در جایگاه دیگری قرار دهند. همچنین باعث می‌شود آنها مهربان، دلسوز و فهمیده باشند.

  1. آثار ژول ورن

کتاب‌هایی که در ژانر علمی – تخیلی می‌گنجند، همیشه نمونه‌های خوبی برای تقویت قدرت تخیل هستند. در میان نویسندگان کلاسیک، آثار ژول ورن، بهترین‌های علمی – تخیلی هستند که هنوز هم خواندنشان خالی از لطف نیست. در میان آثار ژول ورن، دور دنیا در ۸۰ روز و ۲۰ هزار فرسنگ زیر دریا، مطرح‌ترین و بهترین آثار او به شمار می‌آیند که برای علمی- تخیلی خواندن انتخاب‌های خوبی هستند؛ به ویزه ۲۰ هزار فرسنگ زیر دریا که کمتر سوژه فیلم و سریال تلویزیونی بوده و موضوع ناب‌تری برای خواننده دارد. نسخه صوتی این آثار هم تهیه شده و برای شنیدن و تخیل کردن آماده است.

 

‌‌

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا