خودرو

پژو ۳۰۱ مدل ۲۰۱۷؛ یک سدان جمع‌و‌جور برای خیابان‌های ایران

پژو 301
۰

شرکت فرانسوی پژو، با نامگذاری خودرویی سدان به این نام در سال ۲۰۱۲، پس از سالها مجدداً نام ۳۰۱ را زنده کرد. در واقع پژو، خودرویی با این نام را در فاصله ی بین سالهای ۱۹۳۲ تا ۱۹۳۶ به بازار عرضه کرده بود.

پژو 301

پژو ۳۰۱

عرضه کردن این خودرو با قیمتی مناسب، برای در دست گرفتن بازار خودروهای رده پایین در سال۲۰۱۲ اقدامی مناسب از سوی پژو بود. اکنون پژو با اضافه کردن یک موتور سه سیلندر Puretech، تغییرات جزئی در عقب و جلو خودرو، و اضافه کردن تکنولوژی های به روز، دست به معرفی مدل ۲۰۱۷ این خودرو زده است.

علاوه بر ظاهری جدید، فهرستی از ویژگی های ایمنی هچون ترمز ضد قفل ABS، کنترل فرمان راحت تر و ترمز اضطراری به این خودرو اضافه شده است.

این خودرو فضایی کافی برای ۵ نفر را فراهم کرده و در ۶ نوع موتور مختلف که قدرتی بین ۸۰ تا ۱۱۳ اسب بخار را دارد به بازار عرضه میشود.

اگر چه این خودرو، قدرتمندترین سدان در میان رقبایش نبوده، اما از نظر صرفه جویی در سوخت، خودرویی کارآمد است.

در ادامه به جزئیات بیشتر خودروی پژو ۳۰۱ میپردازیم.

پژو 301

پژو ۳۰۱

طراحی خارجی

در نگاه اولیه، میتوان تفاوت های جزئی میان این مدل و مدل قبلی را متوجه شد.

از مهمترین تفاوت ها در این قسمت این بوده، که جلوپنجره ی این خودرو کوچکتر، عریض تر و هندسی تر شده و همچنین نماد پژو از کاپوت به وسط جلو پنجره تغییر مکان داده است. سپر و کاپوت خودرو نیز حجیم تر از نسل قبل بوده و خطوط روی کاپوت ظاهری تهاجمی را به خودرو داده است.

طراحی انحنادار اطراف جلو پنجره، فضایی مناسب را برای قرارگیری چراغ های LED فراهم کرده است. در زیر چراغ های LED، چراغ های مه شکن قرار گرفته که عملکرد آن بهتر از مدل قبلی خواهد بود.

بزرگترین تغییر در قسمت عقب خودرو را میتوان چراغ های خودرو دانست که ظاهری زیباتر از مدل قبلی را داشته و بی شباهت به چراغ های عقب خودروهای BMW Series-3 و Mercedes C-Class نمیباشد.

در نهایت، تغییزات جزئی قسمت جلو خودرو، باعث شده است که ۳۰۱ سال ۲۰۱۷ کمی تهاجمی تر به نظر برسد.

پژو 301

پژو ۳۰۱

نگاهی به رقبا

دو رقیبی که میتوان در این بازه ی قیمت برای این خودرو متصور بود، خودروهای Nissane Sentra و Hyundai Accent میباشد.

خودروی Accent یک خودروی هاچ بک و Sentra یک خودروی سدان بوده، و از نظر قیمت رقیبی خوب برای پژو ۳۰۱ میباشند.

هیوندای اکسنت

هیوندای اکسنت

نیسان سنترا

نیسان سنترا

طراحی داخلی

نمای داخلی خودرو، در عین سادگی بسیار مدرن طراحی شده است. رنگ مشکی براق داشبورد و دسته های در، ظاهری تقریباً لوکس را به خودرو داده است.

قسمت عمده ی داشبورد، دارای سطحی مسطح بوده، اما در جلوی راننده دارای یک برآمدگی بوده که سرعت سنج، کیلومتر شمار و… در آن قرار گرفته است.

کنسول میانی خودرو کوچک بوده و فضایی به اندازه یک لیوان را در بالای دنده فراهم میکند. همچنین فرمان خودرو با لبه ی مسطح در قسمت پایین و رنگ سیاه، نمایی تقریباً اسپورت را در ذهن تداعی میکند.

امکانات رفاهی

پژو برای امکانات رفاهی، در قسمت میانی خودرو یک نمایشگر لمسی ۷ اینچی در نظر گرفته، و قابلیت اتصال تلفن همراه از طریق پورت AUX،USB و بلوتوث وجود دارد.

همچنین این خودرو دارای سیستم ناوبری سه بعدی TomTom بوده و هماهنگی با Mirror Link و Apple Carplay و Android Auto از دیگر ویژگی های این خودروست.

پژو هنوز بیانیه ای رسمی مبنی بر اینکه چه موادی را برای ساخت فضای داخلی به کار برده، نداده است. اما طبق عکس هایی که به بیرون منتشر شده است میشود حدس زد که پژو تصمیم به استفاده از پارچه ای یکدست را برای این مهم در نظر گرفته باشد.

پژو 301

پژو ۳۰۱

شرایط فنی

پژو، خودروی ۳۰۱ را با موتورهای مختلف به بازار عرضه خواهد کرد:

  • موتور PureTech با حجم ۱٫۲ لیتر که به جعبه دنده دستی ۵ سرعته مجهز میباشد و ۸۰ اسب بخار قدرت دارد.
  • موتور PureTech از نوع VTi که ۱٫۶ لیتر حجم داشته و قدرتی معادل ۱۱۳ اسب بخار را فراهم میکند. این موتور در مدل های جعبه دنده دستی ۵ سرعته و اتوماتیک ۶ سرعته از نوع EAT6 در دسترس خواهد بود.
  • موتور HDi با حجم ۱٫۶ لیتر که ۹۱ اسب بخار قدرت داشته و به جعبه دنده دستی ۵ سرعته مجهز میباشد.
  • موتور BlueHDi با حجم ۱٫۶ لیتر که ۹۸٫۶ اسب بخار قدرت داشته و به جعبه دنده دستی ۵ سرعته مجهز میباشد.
پژو 301

پژو ۳۰۱

ایمنی

از نظر ایمنی، پژو ۳۰۱ به مجموعه ای از سیستم های ایمنی همچون ترمز ضد قفل ABS، کروز کنترل فعال، ترمز اضطراری، قلاب‌های ISOFIX جهت نصب صندلی‌ ویژه‌ی کودک و کمربند ایمنی سه مرحله‌ای برای سرنشینان عقب بهره برده است.

همچنین ۴ کیسه هوا که مسئولیت حفاظت از راننده و سرنشین جلو را بر عهده دارند در خودرو در نظر گرفته شده است.

قیمت

پژو قیمت مدل ۲۰۱۷ را تعیین نکرده است، اما مدل قدیمیتر آن در بازه ی ۱۵ تا ۱۷ هزار دلار، برای فروش در بازار موجود میباشد.

شرایط فروش در ایران

متأسفانه همان گونه که سایر خودروهای موجود در بازار کشور، با قیمتی بسیار بالاتر از قیمت جهانی به خریداران عرضه میشود، مدل در نظر گرفته شده برای عرضه در ایران یعنی پژو ۳۰۱ مدل ۲۰۱۶ نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با قیمتی بسیار بالا قدم به بازار کشور گذاشته است.

ثبت نام پژو ۳۰۱ مدل ۲۰۱۶ با قیمت تمام شده ی ۹۴ میلیون و ۹۰۰ هزارتومان از تاریخ سه شنبه ۱۳۹۶/۵/۲۴ در نمایندگی های مجاز ایکاپ آغاز شده است.

این خودرو در سه رنگ سفید بیانکا، مشکی سالید و خاکستری متالیک در دسترس خواهد بود و مهلت تحویل آن از سوی ایران خودرو ۱۰ روز اعلام شده است.

حال، سوال اینجاست که چگونه مدیر عامل ایران خودرو در سال ۹۴، قیمت این خودرو را ۶۲ میلیون تومان اعلام کرده بود؟!

امید است که شرکت های خودروسازی کشورمان، با قیمت گذاری صحیح تر و نه با قیمت های نجومی، و با در نظر گرفتن قشر عمده ی جامعه، اقدام به فروش محصولات خود نمایند!

تصاویر مدل عرضه شده در ایران

پژو 301

پژو ۳۰۱

پژو 301

پژو ۳۰۱

پژو 301

پژو ۳۰۱

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا