علمی

چرا بهتر است ایرانیان انگشتر عقیق دست کنند؟!

چرا بهتر است ایرانیان انگشتر عقیق دست کنند؟!
۰

ترس از غم واندوه، فقر و …، از جمله مشکلاتی است که گریبانگیر همه مردم در دنیای امروز است. اگر شما می‌خواهید زندگی سرشار از شادی، بدون استرس، غم و اندوه را تجربه کنید و از نگرانی‌های مادی و معنوی روزانه خود دور بمانید، می‌توانید با همراه داشتن زیورآلات عقیق از جمله انگشتر عقیق، مشکلات خود را برطرف کنید و با نقش آیات و اسامی متبرک روی نگین انگشتر عقیق، رزق و روزی خود را بیفزایید؛ چرا که راز عقیق، دفع شر و ظلم و فقر و اندوه است.

پیشنهاد می‌کنم تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید، زیرا انگشتر عقیق از نظر علمی، متافیزیکی و روایی خواص بسیاری دارد و ما درصدد آنیم علاوه بر ارائه توضیح اجمالی درباره تاریخچه انگشتر عقیق، به بیان فواید همراه داشتن عقیق و انواع نقش‌هایی که روی نگین عقیق حکاکی می‌شود بپردازیم تا با دقت بیشتری علت علاقه ایرانیان و مسلمانان را به انگشتر عقیق بررسی کنیم.

عقیق از گروه خانواده کوارتز (Quartz) و گروه کلسدونی (Chalcedony) است که با بیش از چند ده رنگ در دنیا شناخته می‌شود.

عقیق از گروه خانواده کوارتز (Quartz) و گروه کلسدونی (Chalcedony) است که با بیش از چند ده رنگ در دنیا شناخته می‌شود.

سنگ عقیق

عقیق از گروه خانواده کوارتز (Quartz) و گروه کلسدونی (Chalcedony) است که با بیش از چند ده رنگ در دنیا شناخته می‌شود. روند پیدایش این سنگ در طبیعت با سرد شدن مایعات داغ مجاور آتشفشان‌ها  در داخل سنگ‌های ولکانیک است که در نهایت با رسوبگذاری لایه لایه منجر به تشکیل ساختار عقیق شده است.

به همراه داشتن و پوشیدن انواع انگشتر عقیق، بخصوص انگشتر عقیق سرخ یمن، دُر نجف و شرف شمس در کشور ایران بازار پررونقی دارد، زیرا نه تنها در روایات مختلف به پوشیدن انگشتر عقیق توصیه بسیار شده است، بلکه به همراه داشتن زیورآلات عقیق، از جمله انگشتر عقیق باعث می‌شود بسیاری از بیماری‌ها و ناراحتی‌های بدن رفع شود.

تاریخچه عقیق

عقیق یا آگات از نام رودخانه‌ای به همین نام Agates  در شبه جزیره سیسیل ایتالیا برگرفته شده است. مطابق یافته‌های تاریخ، قدیمی‌ترین استفاده انسان از انگشتر عقیق مربوط به دوران برنز در حدود چهارهزارسال پیش از میلاد مسیح بوده است و با بررسی آثار موزه‌‌های مختلف جهان می‌توان به این نکته پی برد که انسان‌ها از زیورآلات گوناگون عقیق استفاده می‌کردند.

انگشتر عقیق در میان مسلمانان نیز تاریخچه پرباری داشته است؛ چنان که آمده زمانی که حضرت آدم (علیه‌السلام) به زمین هبوط کرد، با خود انگشتری از بهشت به همراه داشت و نوح (علیه‌السلام) اذکاری را که جبرئیل برای حفاظت از امواج و طغیان بر او نازل کرده بود، روی انگشتری حکاکی می‌کرد.

اما این انگشتر در میان ایرانیان نیز جایگاه ارزشمندی داشته، چنان که در اشعار شاعران بزرگی چون مولانا، حافظ، نظامی و … نیز سخن از عقیق آمده و این نشان دهنده رواج و اهمیت والای عقیق در میان مردم ایران است.

جایگاه عقیق

انگشتر عقیق به خصوص عقیق یمن، به عنوان انگشتری متبرک و درمانگر از زمان‌های دور مورد استفاده مردمان سراسر جهان بوده است. امروزه نیز به واسطه باورهای موجود و همچنین ویژگی‌های بسیار عقیق از نظر علمی و روایی، انگشتر عقیق جایگاه والایی میان مردم، بالاخص ایرانیان پیدا کرده است.

جایگاه عقیق در باورهای مردم

قبایل و ملل کهن، عقیق را سنگ مقدس و حقیقت‌گو می‌دانستند و معتقد بودند این سنگ موجب حفاظت انسان از شرّ نیروهای منفی می‌شود، کسب و کار را رونق می‌بخشد و برای صاحبش خوش اقبالی به ارمغان می‌آورد. البته ویژگی‌های متافیزیکی عقیق به همین‌ موارد محدود نمی‌شود و حتی می‌توان گفت که هر رنگ از سنگ عقیق، ویژگی معنوی خاصی دارد.

چنان که در خواص معنوی عقیق سیاه آورده‌ شده که این سنگ به رفع چالش‌های زندگی صاحبش کمک می‌کند یا در خواص عقیق سبز آمده که سنگ عقیق سبز، باعث خوش‌شانسی و عاقبت به خیری صاحبش می‌شود و روح و روانش را آرام می‌کند.

 

جایگاه عقیق در علم

عقیق که با نام سنگ درمانگر نیز شهره عام و خاص است، از نظر علمی در درمان بسیاری از بیماری‌ها مؤثر است؛ چنان که در باب خواص علمی سنگ عقیق آمده است:

  • استحکام دهنده به دندان‌ها و نابودکننده خونریزی لثه
  • التیام دهنده بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش
  • درمان کننده دردهای استخوانی
  • تقویت کننده حافظه و استقامت بدنی انسان
  • از بین برنده خونریزی‌های شدید بخصوص خونریزی زنان
  • از بین برنده بیماری‌های پوستی با چرخش دایره‌ای آن روی پوست عرض چند دقیقه
  • آرام کننده خستگی‌های چشم، با گذاشتن آن روی چشم به مدت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه به صورت روزانه و …

در کنار فواید و محاسن علمی عقیق، رنگ‌های گوناگون عقیق هم در نگاه علمی جایگاه خاصی دارند؛ فرقی ندارد انگشتر دخترانه یا انگشتر مردانه چنان که در خواص رنگ‌های مختلف عقیق آمده است که عقیق سبز، میگرن و سردردهای ناشی از آن را درمان می‌کند، خستگی‌های ذهن و جسم را از بین می‌برد و سموم را از سیستم گوارش دفع می‌کند، در حالی که عقیق سیاه در امیال جنسی تعادل ایجاد می‌کند و بیماری‌های پوستی را رفع می‌نماید.

انگشتر عقیق به خصوص عقیق یمن، به عنوان انگشتری متبرک و درمانگر از زمان‌های دور مورد استفاده مردمان سراسر جهان بوده است. امروزه نیز به واسطه باورهای موجود و همچنین ویژگی‌های بسیار عقیق از نظر علمی و روایی، انگشتر عقیق  جایگاه والایی میان مردم، بالاخص ایرانیان پیدا کرده است.

انگشتر عقیق به خصوص عقیق یمن، به عنوان انگشتری متبرک و درمانگر از زمان‌های دور مورد استفاده مردمان سراسر جهان بوده است. امروزه نیز به واسطه باورهای موجود و همچنین ویژگی‌های بسیار عقیق از نظر علمی و روایی، انگشتر عقیق  جایگاه والایی میان مردم، بالاخص ایرانیان پیدا کرده است.

جایگاه عقیق در روایات

اما آنچه بیشتر از همه موجب علاقه مسلمانان، به ویژه ایرانیان به پوشیدن انگشتر عقیق زنانه و انگشتر عقیق مردانه شده است، ارزش و جایگاه بالای این سنگ در دین مبین اسلام است؛ زیرا همراه داشتن آن مطابق با روایات اهل بیت (علیهم‌السلام)، منجر به غم زدایی، عاقبت به خیری، حفظ از بلایا، افزایش ثواب و تسریع اجابت دعا می‌شود.

الف) تسریع در اجابت دعا

یکی از محاسن عقیق که دائماً از سوی ائمه (علیهم‌السلام) بر آن تأکید شده است، خاصیت اجابت سریع دعا است؛ زیرا این سنگ به استناد سخن امام رضا (علیه‌السلام)، از جمله اولین کوه‌هایی است که اقرار به ولایت امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) کرده است.

در باب این مطلب روایات بسیاری از ائمه (علیهم‌السلام) نقل شده که همین امر، موجب شدت علاقه ایرانیان به پوشیدن انگشتر عقیق شده است.

چنان که از امام صادق (علیه‌السلام) آورده شده است: «دستی به سوی آسمان بلند نمی‌شود که خدا دوست‌تر دارد از دستی که در آن انگشتر عقیق بوده باشد.» و یا از حضرت سجاد (علیه‌السلام) آمده است: «کسی که انگشتر عقیق (هنگام دعا) دستش باشد، حاجاتش برآورده می‌شود.»

ب) فقر زدایی

یکی دیگر از خواص بی‌نظیر انگشتر عقیق، نابودی فقر از زندگی است و همین امر باعث شده بسیاری از آقایان و خانم‌ها انگشتری مزین به نگین عقیق را در دست داشته باشند.

چنان که از امام صادق (علیه‌السلام) آمده است: «هر کس انگشتری که نگینش عقیق است انتخاب کند، فقیر نمی‌شود و کارهایش فقط به نیکوترین وجه پایان می‌یابد.» یا در جایی دیگر از ایشان نقل شده است: «بسیار عجیب است از دستی که در آن عقیق باشد، چگونه از درهم و دینار (پول) خالی باشد.»

ج) در امان ماندن از بلایا

از دیگر فواید پوشیدن انگشتر عقیق که به طور مؤکد از سوی ائمه (علیهم‌السلام) به آن سفارش شده است، حرز بودن آن برای در امان ماندن از بلایا است. چنان که از امام باقر (علیه‌السلام) نقل شده است: «انگشتر عقیق، امان است از (شر) سلطان ستمگر و از هر چه (انسان از آن) می‌ترسد و می‌گریزد.» یا از امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) آمده است: «انگشتری عقیق به دست کنید که خدا شما را برکت دهد، و از بلا در امان باشید.»

د) رفع غم و اندوه

از دیگر ویژگی‌هایی که ائمه (علیهم‌السلام) برای این سنگ مرغوب و خواستنی ذکر کرده‌اند، رفع غم و اندوه است؛ در باب این ویژگی از پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) منقول است: «(ای مردم!) انگشتر عقیق در دست کنید. به راستی تا زمانی که انگشتر عقیق در دست دارید، حزن و اندوه بر شما وارد نمی‌شود.»

در کنار همه اینها، روایات بسیاری از ائمه منوط به پوشیدن نوع خاصی از عقیق وجود دارد و در باب هر یک اسناد معتبری از ائمه (علیهم‌السلام) آمده است که نشان دهنده اهمیت دست کردن عقیق و جایگاه آن است.

یکی دیگر از خواص بی‌نظیر انگشتر عقیق، نابودی فقر از زندگی است و همین امر باعث شده بسیاری از آقایان و خانم‌ها انگشتری مزین به نگین عقیق را در دست داشته باشند.

یکی دیگر از خواص بی‌نظیر انگشتر عقیق، نابودی فقر از زندگی است و همین امر باعث شده بسیاری از آقایان و خانم‌ها انگشتری مزین به نگین عقیق را در دست داشته باشند.

حکاکی انگشتر عقیق

عقیق در رده بهترین و مرغوب‌ترین سنگ‌هایی است که حکاکان می‌توانند روی آن نقشی از آیات و ادعیه متبرک، اسامی معصومین (علیهم‌السلام)، تاریخ تولد و… را درج کنند و همین ویژگی باعث می‌شود که بسیاری از مسلمانان، از جمله ایرانیان طرفدار این گوهر نیمه قیمتی شوند.

در واقع از آنجا که ایرانیان بسیاری از توفیقات خود را در زندگی نتیجه به همراه داشتن نام متبرک معصومین، آیات قرآن و ادعیه متبرکه­ می‌دانند، علاقه زیادی به نقش‌های ماندگار روی نگین عقیق دارند؛ زیرا به این وسیله نه تنها می‌توانند از محاسن بی‌پایان عقیق بهره‌مند شوند، بلکه می‌توانند نقش دلخواهشان را هم بر نگین محبوبشان حک کنند و کسب و کارشان را رونق دهند.

سخن آخر

همان‌طور که گفتیم تمام مسلمانان جهان، بخصوص ایرانیان، به پوشیدن انگشتر عقیق علاقه‌مندند، چرا که انگشتر عقیق به واسطه خواص بی‌مانندش، مانع بسیاری از بیماری‌ها شده و رزق و روزی را افزایش می‌دهد. پس بهتر است برای خرید انگشتر عقیق، فروشگاهی معتبر را انتخاب کنید تا فروشندگان آن، ضمن مشاوره در حوزه انگشتر و ارائه اطلاعات کامل به شما، آثارشان را با ضمانت مادام‌العمر در اختیار شما قرار دهند.

فروشگاه اینترنتی تراث TORATH که از معتبرترین فروشگاه‌های عرضه انواع انگشتر و زیورآلات است، بستر لازم را جهت خریدی ایمن برای شما آماده می‌سازد؛ چرا که این فروشگاه با بیش از ۵۰ سال سابقه فعالیت در حوزه انگشتر، به عنوان مرجعی قابل اطمینان در عرصه جواهرات و سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، بهترین‌های جواهرات و علوم مرتبط با آن را عرضه می‌کند.

شما می‌توانید برای دسترسی به برجسته‌ترین آثار انگشتر عقیق، انگشتر عقیق تراث را گوگل کنید و با ما در دریای بیکرانی از آثار ارزنده همراه باشید؛ آثاری که با همراه داشتن آنها همسفر تاریخ خواهید شد؛ چرا که هر یک از این آثار رازی را از دل تاریخ آشکار خواهد کرد.

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    صبا راد

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ at ۱۳:۱۱

    چه جالب.. پدربزرگم خیلی به عقیق علاقه داشت تا جایی که یه عقیق سرخ اصل بین مهره های تسبیح یشم بود و با اون ذکر میگفت و من نمیدونستم علتش چیه…

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا