دانستنی‌های سلامتی

خواص شکلات تلخ برای بدن و طول عمر شگفت زده‌تان خواهد کرد!

خواص شکلات تلخ

در مورد هر ماده غذایی اگر صحبت از تلخ و شیرین اش باشد باید نوع شیرین را انتخاب کنید چون تلخ آن یا خراب است یا سمی. ولی در مورد این سوپر غذا حتما باید نوع تلخ آن را انتخاب کنید تا از مزایای سلامتی آن برای بدن برخورد شوید.

۳+

خواص شکلات تلخ بسیار زیاد است و وقتی پای سلامتی و طول عمر در میان باشد فکر نمی کنم کسی پیدا شود که دلش نخواهد آن را در زندگی پیاده کند. در مورد شکلات هم همین طور است. انواع و اقسام شکلات ها با بسته بندی های زیبا و طعم های خوشمزه در بازار به وفور وجود دارد. در مورد هر ماده غذایی اگر صحبت از تلخ و شیرین اش باشد باید نوع شیرین را انتخاب کنید چون تلخ آن یا خراب است یا سمی. ولی در مورد شکلات حتما باید نوع تلخ را انتخاب کنید تا از مزایای سلامتی آن برای بدن برخوردار شوید. در نت‌نوشت امروز با خواص شکلات ت برای سلامتی و طول عمر بیشتر آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: ماسک شکلات برای پوست استفاده کنید و درخشان شوید

خواص شکلات تلخ

پیشگیری از بیماری های در نتیجه وجود رادیکال های آزاد در بدن

چه کسی می تواند فکرش را بکند که خوردن یک تکه شکلات از خیلی از بیماری ها پیشگیری می کند. شکلات تلخ جزو سوپر غذاهای حاوی آنتی اکسیدان فراوان است که با هر بیماری که رادیکال های آزاد علت آن هستند به راحتی می جنگد. آنتی اکسیدان موجود در شکلات تلخ از دو نوع فلاونوئید flavonoids و پولی فنول polyphenols تشکیل شده که میزان آن ها در شکلات تلخ از هر ماده غذایی دیگری بیشتر است. این دو ماده خوب از پس سرطان و سلول های سرطانی برمی آیند.

مطالعات درباره خواص شکلات تلخ متعدد نشان داده است آنتی اکسیدان های موجود در این شکلات یا پودر کاکائو حتی از انار و انواع توت بیشتر است.

بیشتر بخوانید: عوارض مصرف قهوه در دوران بارداری : خوردن قهوه در بارداری باعث چاق شدن کودک می شود!

شکلات تلخ و پیشگیری از سرطان

خواص شکلات تلخ

یکی از خواص شکلات تلخ این است که مصرف روزانه شکلات تلخ در افرادی که سابقه خانوادگی یا فردی انواع سرطان دارند یا احتمال بروز سرطان در آن ها بیشتر است راه حل درمانی خوشمزه ای برای پیشگیری از سرطان است. شکلات تلخ این کار را با دو روش انجام می دهد. یکی احساس خوبی است که بعد از خوردن شکلات به فرد دست می دهد و سطح هورمون شادی در بدن بالا می رود و روش دوم آنتی اکسیدان های موجود در آن است که هر نوع عامل بروز سرطان را نابود می کند.

بیشتر بخوانید: عوارض مصرف بیش از اندازه کافئین : لطفا کمتر کافئین مصرف کنید

سلامت قلب و مغز

از دیگر خواص شکلات تلخ این که این شکلات با بهبود جریان خون باعث گردش بهتر خون در قلب و مغز شده مانع از بروز تشکیل لخته های خونی شده؛ در نتیجه سکته های قلبی و مغزی وجود نخواهد داشت. تحقیقات نشان داده است بزرگسالانی که از شکلات تلخ استفاده می کنند دچار مشکلات قلبی عروقی نمی شوند. پس از ۱۱ سال بررسی ۰۰۰ر۲۰ نفر در آمریکا طی سال ۲۰۱۵ به طور رسمی در جوامع و مستندات پزشکی اعلام شد شکلات تلخ باید در رژیم غذایی افراد گنجانده شود.

بیشتر بخوانید: قهوه سالم و مناسب و با کیفیت چه نوع قهوه ای است؟

کنترل کلسترول

یکی دیگر از خواص شکلات تلخ برای سلامت بدن؛ رفع کلسترول و چربی مضر خون است. اسید اولئیک Oleic Acid موجود در شکلات تلخ این نقش را به عهده دارد. در واقع اگر تحت رژیم غذایی کاهش وزن یا کاهش چربی خون هستید شکلات تلخ یک مکمل غذایی خوب و موثر محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: صبح خود را با نوشیدن قهوه به سبک پالو شروع کنید!

عملکردهای شناختی مغز

تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۹ بر روی ۰۰۰ر۲۰ نفر افراد بین ۷۰ تا ۷۴ انجام شد نشان داد افرادی که حتی در پیری شکلات تلخ می خورند، عملکردهای شناختی مغز آن ها بهتر و دقیق تر صورت می گیرد. پس با خوردن شکلات حافظه بهتر، روحیه شادتر خواهید داشت و کنترل شما بر اعمال ارادی بدن تان بهتر انجام می شود.

بیشتر بخوانید: خواص قهوه : نگذارید باورهای غلط در مورد قهوه شما را از مزایای نوشیدن قهوه محروم کند!

کنترل فشار و قند خون

بیماران مبتلا به فشارخون و دیابت با خوردن شکلات به راحتی از خواص شکلات تلخ برای کنترل و کاهش بیماری شان می توانند کمک بگیرند. این بیماران تقریبا هر نوع ماده غذایی را باید با احتیاط مصرف کنند. در صورتی که خوردن شکلات تلخ بدون هیچ نگرانی با کنترل و حتی گاهی رفع این بیماری ها همراه است.

بیشتر بخوانید: تاثیر شکلات تلخ بر چشم و تقویت بینایی شگفت زده تان می کند!

به اندازه مصرف کنید

مثل هر ماده دیگری برای خودتان برنامه بگذارید و مثلا یک تا دو تکه شکلات تلخ یا یک قاشق غذاخوری پودر کاکائو ( البته از نوع مرغوب) در برنامه غذایی خودتان به عنوان میان وعده یا همراه با قهوه و چای میل کنید. اگر مزه شکلات تلخ را خیلی دوست ندارید، بد نیست پودرکاکائو را که حتی از شکلات تلخ آنتی اکسیدان بیشتری دارد با یک لیوان شیرداغ و عسل امتحان کنید.

انتخاب آن هم راحت است. هنگام خرید به درصد شکلات تلخ بر روی بسته دقت کنید. معمولات بهترین آن ها ۷۰ درصد است که نه خیلی شیرین و پر از شکر و نه خیلی تلخ است.

بیشتر بخوانید: قهوه و کبد ، دوست هم یا دشمن هم؟!!

بیشتر بخوانید: تفاوت شکلات و کاکائو چیست؟

بیشتر بخوانید: انقراض کاکائو و شکلات در ۴۰ سالگی اش

بیشتر بخوانید: فواید شکلات برای قلب که باید بدانید!

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا