دانستنی‌های سلامتی

دلایل مهم برای این که بدانید چرا عرق می کنیم و چرا عرق برای بدن حیاتی است!

چرا عرق می کنیم

دلایل مهم برای این که بدانید چرا عرق می کنیم و چرا عرق برای بدن حیاتی است!

۱+

عرق کردن را هیچ کس دوست ندارد اما چرا عرق می کنیم ؟ حالا در هر فصلی که باشد. جمع شدن مایعاتی روی بدن که پر از نمک و املاح است و بوی خوبی ندارد. گاهی ناچار هستید با زدن یک اسپری تا رسیدن به خانه خودتان را برای دیگران قابل تحمل کنید. ولی آن بوی تند و تیز و کپک زده برای هیچ کس خوشایند نیست. ضمن این که حس چسبناکی که روی پوست دارید تا رسیدن به خانه و دوش گرفتن آزارتان می‌دهد. ولی به دلایلی که امروز در نت نوشت می خوانید باید بدانید چرا عرق می کنیم و عرق کردن برای بدن مفید است فقط طریقه رسیدگی به آن را باید یاد بگیرید.

عرق کردن چیست؟

عرق کردن هم مثل بیشتر کارهای غیرارادی بدن سازوکار پیچیده ای دارد. ۰۰۰ر۰۰۰ر۴ غده عرق موجود در بدن آب، نمک، آمینواسیدها، و پروتئین ها را از بدن گرفتن و از طریق پوست به بیرون از بدن می‌فرستند.

ترکیبات عرق بدن با توجه به شرایط جسمی و روحی و آب و هوایی هر بار متفاوت است. جالب تر این که اگر غدد عرق بدن درست کارکند (یا نکند) ترکیباتی که در آن وجود دارد خیلی چیزها را می تواند در مورد بدن شما برایتان آشکار کند.

چرا عرق می کنیم ؟

یکی از راه های مهم برای بدن برای آن که بتواند درجه حرارت بدن را در شرایط آب و هوایی یا حتی شرایط روحی مثل استرس و اضطراب در حد تعادل نگه دارد عرق کردن است. درست مثل وقتی سونا می روید.

اهمیت دیگر عرق کردن برای بدن دفع سموم بخصوص انواع سم ها و فلزات سنگین است که ماندن آن ها در بدن فقط باعث بیماری و حتی بیماری های مزمن و بعضا مقاوم به درمان می شود.

چرا عرق کردن برای سلامتی مهم است؟

با جواب های امروز متوجه می شوید چرا عرق کردن برای سلامتی مهم است و چرا عرق می کنیم به طوری که دیگر نه تنها از آن بدتان نمی آید بلکه خوشحال می شوید که بدن تان چه قدر دقیق کار می کند.

۱- سم زدایی

سم زدایی بدن اولین پاسخ به سوال چرا عرق می کنیم است. عرق کردن علاوه بر خنک کردن بدن در آب و هوای گرم یا هنگام ورزش باعث می شود تا سموم جمع شده در بدن بخصوص فلزات سنگین مثل سرب، کادمیوم، آرسنیک،  آلومینیوم و یا جیوه که وارد بدن شده اند و فقط به بدن آسیب جدی وارد می کنند با استفاده از عرق دفع شوند.

متاسفانه آلودگی های زیست محیطی طی سال های اخیر به شدت افزایش یافته است که پرچمدار آن کشور چین است. جمعیت این کشور و استفاده از سوخت های فسیلی در آن هم اکنون چین را به یکی از آلوده ترین مکان های دنیا تبدیل کرده است. به همین دلیل چینی ها متوجه شدند کسی که زیاد ورزش می کند و مایعات می نوشد بدنش سم زدایی بهتری انجام می دهد که بیشتر آن هم از طریق عرق از بدن دفع می شود و نه ادرار.

۲- غربالگیری غدد درون ریز

این را اطمینان داریم بار اول است می شنوید که عرق کردن باعث غربال گری غدد درون ریز می شود. متاسفانه استفاده زیاد از مواد پلاستیکی برای نگهداری غذا، جابجایی غذا، خرید، و هزاران مصرف دیگر دو ماده خطرناک به نام های BPA و PCB را وارد بدن می کند که تنها و تنها از طریق عرق کردن دفع می شوند.

بیسفنول A (به اختصار BPA) ماده شیمیایی صنعتی است که از سال ۱۹۶۰ برای تولید انواع ظروف پلاستیکی اعم از کیسه فریزر، ظرف آب های معدنی و شیر و مشابه آن مورد استفاده قرار می گیرد. توصیه می کنیم حتما لینک بیسفنول را دنبال کنید تا در باره عوارض خطرناک پلاستیک ها بیشتر بدانید.

PCB هم ماده ای است که در بردهای مدار انواع لوازم برقی و ساختمان ها مورداستفاده قرار می گیرد.

برای دفع این دو ماده خطرناک از بدن تنها راهکار این است که بدن تان عرق بیشتری بکند در غیر این صورت این مواد در بدن جمع شده و بیماری های زیادی به وجود می آورند.

پوست سالم تر

درست مثل روده، پوست هم برای سلامت باید سطح میکروبیوم microbiome خود را متعادل نگه دارد. عرق کردن درست مثل پروبیوتیک عمل می کند که باعث دفع میکرب ها و تمیز نگه داشتن پوست می شود. از آن جا که  پوست مدام در حال پوست اندازی یا دفع سلول های مرده پوست است عرق کردن به این عمل کمک می کند. بهتر بگوییم عرق کردن نوعی سم زدایی پوست محسوب می شود.

از بین بردن میکروب های خطرناک

مطالعات متعدد بین الملی نشان داده است که عرق کردن حتی خطر ابتلا به آنفلوانزا را به شدت کاهش می دهد. دلیل آن هم این است که پروتئین موجود در عرق بدن با چسبیدن به ساختار باکتری ها و ویروس های نا آشنا برای بدن؛ باعث دفع میکرب های خطرناک بیماری زای آنفلوانزا و حتی بیماری های خطرناکی مثل اچ پایلوری H.pylori، ئی کولی E. coli و حتی HIV می شود.

تحقیقات حتی نشان داده است که سونا (در واقع روش تعریق خارجی بدن ) عفونت ها و ویروس ها را از بین برده روند بهبود بیماری را تسریع می کند.

حفاظت از قلب

ورزش کردن یا سونا رفتن باعث گردش بیشتر جریان خون و قوی شدن قلب و عروق می شود. در مطالعه ای که بر روی افرادی که مرتب به سونا می رفتند انجام شد؛ مشخص گردید بیشتر این افرادکه حداقل یک بار در هفته از سونا استفاده می کردند تقریبا هیچ نوع بیماری قلبی عروقی نداشتند که دلیل آن هم عرق کردن بود.

بهبودی سریع

عرق کردن باعث افزایش گردش جریان خون به ماهیچه ها و استخوان می شود.  به همین دلیل افرادی که بیشتر عرق می کنند معمولا یا به راحتی بیمار نمی شوند یا بعد از بیماری سریع تر خوب می شوند. دلیل آن هم این است که با عرق کردن هورمون ها بهتر ترشح شده و دوره درمان کوتاه تر می شود.

استرس کمتر

عرق کردن باعث فعال شدن اعصاب پاراسمپاتیک بدن می شود. این اعصاب که باعث کارکرد طبیعی بدن برای استراحت، گوارش و بهبودی بعد از بیماری است با عرق کردن فعال شده و سطح هورمون کورتیزول که عامل استرس است پایین می آید.

کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

همان طور که گفتیم عرق کردن عامل سم زدایی بدن، ایجاد حس آرامش و تقویت قلب و مغز می شود که همه و همه مانع از ابتلا به آلزایمر است. استفاده از سونا در فنلاند نشان داده است افرادی که هفته ای یک بار از سونا استفاده می کنند ۶۵ درصد کمتر از گروه های هم سال خود به آلزایمر مبتلا می شوند.

کاهش علائم یائسگی

استروژن نقش بسیار مهمی در کاهش گرگرفتگی زنان بعد از دوران یائسگی دارد. بدن زنان بعد از یائسگی استروژن کمتری تولید می کند در نتیجه مدام دچار گرگرفتگی می شود. تحقیقات نشان داده است زنانی که بیشتر عرق می کنند بعد از یائسگی کمتر دچار گرگرفتگی می شوند.

کاهش خطر ابتلا به بیماری های کلیوی

یکی دیگر از مزایای عرق کردن بدن، تاثیر آن در بهبود کارکرد کلیه ها و کاهش شدید خطر ابتلا به بیماری های کلیوی است. تحقیقات دانشگاه واشنگتن نشان داد عرق کردن باعث دفع نمک و کلسیم اضافی بدن می شود. دو ماده ای که عامل اصلی سنگ و بیماری های کلیه است.

چرا بعضی ها بیشتر و بعضی کمتر عرق می کنند؟

هرچند عرق کردن یک روش بدون هزینه و پر از منفعت برای بدن است، ولی به دلایل مختلفی بعضی ها بیشتر و بعضی کمتر عرق می کنند. مثلا مردان بیشتر از زنان عرق می کنند. وزن، میزان سم موجود در بدن، کم کاری تیروئید، تاتوی زیاد روی بدن از عوامل دیگری است که باعث عرق کردن بیشتر می شود. چرا که بدن قصد دارد سموم درون بدن را به بیرون هدایت کند تا به ارگان های داخلی صدمه ای وارد نشود.

چطور بهتر و بیشتر عرق کنیم و از فواید آن بهره بگیریم؟

 

چرا عرق می کنیم

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که کم عرق می کنید روش های زیر به شما کمک زیادی می کند

۱- از ضد عرق های زیر بغل استفاده نکنید. چون یکی از قسمت های اصلی که غدد عرق در آن فعال هستند زیر بغل است. بهتر است از ضد عرق های خانگی با پایه گیاهی استفاده کنید تا این غدد بسته نشود و بتواند کار خود را دست انجام دهد.

۲- بیشتر ورزش کنید. انواع ورزش بخصوص ورزش های هوازی یکی از راهکاری های بسیار عالی برای عرق کردن و البته سلامت هر چه بیشتر جسم و روح است.

۳- از سونا استفاده کنید. سونای خشک در این زمینه حتی از سونای بخار بهتر است. چون کاملا متوجه می شوید بدن تان عرق می کند. حداقل هفته ای یک بار بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از سونا استفاده کنید.

اگر جزو کسانی هستید که خیی عرق می کنید باید مشکل را بررسی کنید

همان طور که عرق کردن کم برای بدن مضر است عرق کردن زیاد هم نشان می دهد که مشکلی وجود دارد و احتمالا پای بیماری در میان است. حتما یک آزمایش خون بدهید و تحت بررسی یک پزشک متخصص غدد قرار بگیرید تا از کارکرد سالم غده های بدن خیال تان راحت شود. راه حل هایی ساده برای رفع عرق کردن زیاد وجود دارد که پزشک تان به راحتی آن را برای تان تجویز می کند.

چون اگر زیاد عرق می کنید امکان دهیدراته شدن بدن وجود دارد. هر چند با خوردن مایعات فراوان می توانید مانع از کم آبی بدن شوید ولی بررسی علت آن توسط پزشک بسیار مهم است.

مهم این است که در حد متعادل بدن تان عرق کند. پس چه کم چه زیاد آن را به حد تعادل برسانید و از مزایای عرق کردن استفاده کنید.

 

 

منبع ؛

www.wellnessmama.com

 

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا