زندگی و سلامت

کپسول ژلاتینی چیست؟ مزایای سافت ژل ها در تولید دارو

کپسول ژلاتینی

اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که خوردن قرص یا کپسول‌های بدون پوشش برای تان خیلی سخت است حتی الامکان از پزشک خود بخواهید داروهایی تجویز کند که در کپسول ژلاتینی تولید شده اند. چرا که داروسازی امروز هم تمایل دارد تا هر چه بیشتر از ژلاتین برای ساخت انواع داروها استفاده کند.

۶+

این روزها داروهای بیشتری در کپسول ژلاتینی یا سافت ژل‌ها تولید می‌شوند. معمولا شکل مواد داخل کپسول‌های ژلاتینی هم به صورت مایع یا حالتی خمیر مانند است که امکان تهیه آن‌ها به صورت قرص یا قرار دادن در کپسول‌های با پوسته خشک و کمی سخت وجود ندارد.. پوسته سافت ژل‌ها از ژلاتین به دست آمده از اندام‌های گوسفند و گاو همراه با آب و گلیسیرین تولید شده است تا ماندگاری و انعطاف پذیری بیشتری داشته باشد. به همین دلیل نت نوشت اعتقاد دارد سافت ژل‌ها ( کپسول ژلاتینی ) به چند دلیل هم برای تولیدکننده هم مصرف کننده بهتر و مفیدتر هستند.

مزایای کپسول ژلاتینی

هضم آسان

سافت‌ ژل یا کپسول ژلاتینی ترکیبی است از ژلاتین، آب، مات کننده و روان‌کننده‌هایی مانند گلیسیرین یا سوربیتول.

سافت‌ ژل یا کپسول ژلاتینی ترکیبی است از ژلاتین، آب، مات کننده و روان‌کننده‌هایی مانند گلیسیرین یا سوربیتول.

کپسول ژلاتینی در عرض چند دقیقه به راحتی در معده حل و در دستگاه گوارش هضم می‌شود. در واقع هم بلع آن آسان است و هم به دلیل نرمی ژلاتین به محض ورود به بدن کم کم در نتیجه حرارت بدن حل و ماده درون آن رها می‌شود.

زمان بندی مناسب

از طریق میزان پایداری ژل‌ها داروسازان می‌توانند برنامه ریزی کنند که دارو چه مدت زمان بعد از خوردن در معده پخش شود. این مساله بخصوص برای موارد تغذیه‌ای مثل کوآنزیم Q10، کاروتنوئید‌ها و عصاره‌های گیاهی یا امگا ۳ مهم است. بسیاری از این مواد از طریق یک پوسته سخت یا به شکل جامد امکان حل شدن ندارند. در واقع نوع سافت ژل توسط داروسازان طوری انتخاب می‌شود تا از زمان خوردن و حل شدن ژل و ورود مواد درون آن به معده و خون با محاسبات دقیق صورت گیرد.

بیشتر بخوانید:خواص ژلاتین: چرا باید از ژلاتین خوراکی در رژیم غذایی استفاده کنیم؟

بسته بندی محکم

برخلاف کپسول‌های دیگر، سافت ژل‌ها کاملا محکم بوده و امکان ورود هوا به ماده درونشان وجود ندارد. در واقع مهر و موم شده اند. این بسته بندی محکم کپسول ژلاتینی مانع از اکسیده شدن دارو می‌شود. از طرف دیگر قابلیت انعطاف پذیری سافت ژل‌ها مانع از خروج دارو بر اثر ضربه می‌شود. از مزایای دیگر سافت ژل‌ها این است که اگر بر اثر ضربه یا فشار دارو خارج شود این خود نشانه خوبی است تا بیمار آن را مصرف نکند.

راحتی مصرف کپسول ژلاتینی

به دلیل بافت نرم قابل حل سافت ژل‌ها softgel نسبت به قرص‌ها و کپسول‌های دیگر به راحتی از گلو پایین می‌روند، در نتیجه فرد مزه یا بوی مواد محتوی کپسول را مجبور نیست تحمل کند. مثل روغن ماهی که مزه و بوی آن برای خیلی‌ها غیرقابل خوشایند نیست.

ایمنی

ژلاتین Gelatin به دلیل آن که از مواد طبیعی ساخته می‌شود ضرری برای بدن ندارد. حتی به دلیل آن که از پروتئین و آمینو اسیدها تشکیل شده حتی مفید هم است. تنها گیاهخواران یا کسانی که  به گوشت گاو حساسیت دارند ممکن است به آن عکس العمل نشان دهند. در این گونه موارد هم شخص می‌تواند با خالی کردن محتویات کپسول و حل آن در مقداری آب یا آب میوه مواد را مصرف و کپسول ژلاتینی را دور بریزد.

گرچه امروزه حتی برای افراد گیاه خوار و کسانی هم که به هیچ وجه از فرآورده‌های حیوانی استفاده نمی‌کنند یک نوع ژل گیاهی به نام هیپروملوز Hypromellose تولید شده است تا برای مصرف سافت ژل‌ها مشکل نداشته باشند.

اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که خوردن قرص یا کپسول‌های بدون پوشش برای تان خیلی سخت است حتی الامکان از پزشک خود بخواهید داروهایی تجویز کند که در کپسول ژلاتینی تولید شده اند. چرا که داروسازی امروز هم تمایل دارد تا هر چه بیشتر از ژلاتین برای ساخت انواع داروها استفاده کند.

۳ دیدگاه

3 دیدگاه

  1. Avatar

    شروین پدرام

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ at ۲۳:۰۹

    سافت ژلها چون از حیوانات گرفته میشود و از کشور های غیر اسلامی وارد میشود وذبح اسلامی ندارد خوردنشان حرام است

    ۱+
  2. Avatar

    آرام

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ at ۲۳:۱۲

    یعنی چی نت نوشت اعتقاد دارد؟!!! فقط دنبال سود و زیان خودتون هستید. یه سرچ تو یوتیوب بکنید ببینید برای تولید ژلاتین چطور حیوونای بیچاره کشته میشن.

    ۰
  3. Avatar

    به تو چه

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ at ۱۱:۳۵

    گوه نخور بابا گوه نخور پدسگ

    ۴+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا