ادبیات ایران

رمان چهل سالگی اثر ناهید طباطبایی

رمان چهل سالگی اثر ناهید طباطبایی
۷+

ناهید طباطبایی نویسنده‌‌ی ایرانی متولد ۱۳۳۷ در تهران است. وی دوران کودکی و نوجوانی خود را در جنوب ایران گذرانده است و سپس در رشته‌‌ی ادبیات نمایشی به تحصیل پرداخت. او غالبا” با نگاهی ویژه دنیای زنانه را در آثار خود به تصویر می‌کشد. در ادامه با معرفی رمان چهل سالگی با نت نوشت همراه باشید.

در سالهای اخیر دو اثر وی مورد اقتباس سینمایی قرار گرفته است یکی رمان چهل سالگی و  و دیگری جامه دران. آثار طباطبایی عبارتند از: بانو و جوانی خویش، چهل سالگی، حضور آبی مینا، خنکای سپیده دم سفر، جامه دران و آبی و صورتی.

بیشتر بخوانید: معرفی رمان هرس اثر نسیم مرعشی

ناهید طباطبایی - نویسنده - متولد ۱۳۳۷

ناهید طباطبایی – نویسنده – متولد ۱۳۳۷

رمان چهل سالگی:  عشق و خاطره‌های دوران جوانی و بحرانی به نام چهل

رمان چهل سالگی ناهید طباطبایی را شاید بتوان مشهورترین اثر وی دانست. این اثر به فیلم سینمایی به همین نام نیز تبدیل گردید اما حتی اگر این اتفاق هم نمی‌افتاد به نظر می‌رسد این کتاب بازهم مشهورترین اثر طباطبایی به حساب می‌آمد.

بیشتر بخوانید: کتاب فرصت دوباره اثر گلی ترقی

داستان رمان چهل سالگی از جایی شروع می‌شود که آلاله شخصیت اصلی آن که در مرز چهل سالگی است دچار دگرگونی می‌شود. این دگرگونی در حالی اتفاق می‌افتد که ما زندگی این شخصیت را می‌بینیم که اکنون در کنار همسر بسیار منطقی و مهربانش فرهاد و دختر شاد و سرحال شقایق زندگی می‌کند. او زندگی آرام و خوبی دارد و همچنین زنی شاغل است که مسئول کنسرت گذاری در تالاری بزرگ است.

جرقه‌‌ی داستان رمان چهل سالگی از جایی آغاز می‌شود که آلاله مسئول برگزاری کنسرتی می‌شود که رهبر این کنسرت قرار است از اروپا به ایران بیاید. ولی این فرد کسی نیست به جز عشق دوران جوانی او.

آمدن عشق دوران جوانی به همراه دلهره‌ها و ترس و نزدیک شدن دوران پیری، آلاله را گیج می‌کند. این اتفاق دقیقا همزمان شده است با دوران عجیبی که یک زن درست در مرز چهل سالگی نفس می‌کشد.

طرح جلد رمان چهل سالگی اثر ناهید طباطبایی

طرح جلد رمان چهل سالگی اثر ناهید طباطبایی

بیشتر بخوانید: رمان جزیره سرگردانی سیمین دانشور

چهل سالگی شاید جایی است که هنوز حس‌های دهه‌‌ی بیست در آن زنده اند اما همراه با تمام آن شوریدگی‌ها دیگر آن هیجان طلبی وجود ندارد و نوعی پختگی با آن همراه شده است. چهل سالگی شاید تجربه‌‌ی مشترکی در انسان‌ها باشد اما این تجربه‌‌ی مشترک در مرزها و فرهنگ‌های مختلف متفاوت است.

نگاهی که اغلب در فرهنگ‌های کهنه وجود دارد شاید نزدیک به این است که یک زن چهل ساله دیگر نباید شوری در سر داشته باشد. در چنین فرهنگ هایی انتظار می‌رود که زن چهل ساله دیگر خود را آماده‌‌ی میانسالی کرده است و به قولی “آردش را ریخته و الکش را آویخته” است.

اما واقعیت چیست؟ آن حقیقت درونی انسان که شاید اوج شوریدگی‌ها و تردید هایش را در چهل سالگی بروز دهد؟ آیا مجالی برای بروز این شوریدگی‌ها برای زن چهل ساله وجود دارد؟ ناهید طباطبایی در رمان چهل سالگی به نوعی به این احساسات و تردیدها می‌پردازد.

آلاله در حالی که غرق در رؤیای دوران ۱۹ سالگی‌اش است، از خواب برمی خیزد ولی همان زن چهل ساله‌ای را می‌یابد که همسر فرهاد و مادر شقایق است. آنچه آلاله را به یاد دوران جوانی‌اش انداخته بازگشت هرمز است. هرمز، دانشجوی مستعد دوران دانشگاه اوست که اکنون در هیئت یک رهبر ارکستر برای اجرای برنامه قرار است به ایران بازگردد و آلاله کسی است که باید این برنامه را تنظیم کند.

پشت جلد رمان چهل سالگی اثر ناهید طباطبایی

پشت جلد رمان چهل سالگی اثر ناهید طباطبایی

بیشتر بخوانید: پاییز فصل آخر سال است , رمانی قابل لمس برای دهه شصتی ها

آلاله آشفته و سردرگم است؛ از یک سو خانواده‌ای قرار دارند که دوستشان دارد و با آنها احساس امنیت می‌کند،‌ از سوی دیگر هرمز که برای او یادآور جوانی، دانشکده، موسیقی و عشق است. فرهاد و شقایق حال و هوای عجیب آلاله را دریافته اند. در نهایت آلاله ماجرا را برای این دو تعریف می‌کند.

فرهاد و شقایق به آلاله کمک می‌کنند تا خود را پیدا کند و آمادگی روبه رو شدن با هرمز را داشته باشد. آلاله با هرمز روبه رو می‌شود و این مواجهه موجب می‌شود که او شجاعت بازگشت به علاقه دوران جوانی؛ یعنی ساز زدن را بیابد.

ساز زدنی که به دلایلی آن را کنار گذاشته است. او فقط به این علت که نزدیک به فضای سازها و نت‌ها باشد یک شغلی اداری را در تالار موسیقی برگزیده است.

آلاله در چهل سالگی با مهمترین سوال انسان مواجه می‌شود. چرا نتوانستم به آرزوهایم برسم؟ پاسخ آلاله به همه یکسان است: ازدواجش، فرزندش و جنگ. با این حال مخاطب متوجه می‌شود که خود آلاله هم نسبت به این دلایل مطمئن نیست.

این دلایل به ظاهر وجود دارد اما پیچیدگی انسان بیشتر از این دلایل مطرح است. در داستان چهل سالگی با فرهاد (شوهر آلاله) طرف هستیم که خوشبختانه این بحران را درک می‌کند و به جای واکنش‌های احساسی و غریزی با این بحران بالغانه مواجه می‌شود که شاید نقطه‌‌ی روشن زندگی آلاله باشد.

رمان چهل سالگی توسط نشر چشمه ۱۱ بار به چاپ رسیده است.

بیشتر بخوانید: معرفی رمان ویران می‌آیی اثر حسین سناپور

ناهید طباطبایی - نویسنده - متولد ۱۳۳۷

ناهید طباطبایی – نویسنده رمان چهل سالگی – متولد ۱۳۳۷

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    zahra

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ at ۲۳:۱۹

    فوق العاده بود

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا