رپرتاژ آگهی

چگونه برند خود را ثبت کنیم ؟

۰

اگر می خواهید فروش خود را بالا ببرید یکی از مهم ترین اقداماتی که باید انجام دهید ثبت برند می باشد.ماده ۳۰ قانون ثبت علائم تجاری می گوید : ” علامت‌، علامت جمعی و نام تجاری عبارتند از:

الف ـ علامت یعنی هر نشان قابل رؤیتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.

ب ـ علامت جمعی یعنی هر نشان قابل رؤیتی که با عنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود و بتواند مبدأ و یا هرگونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالا یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعی استفاده می‌ کنند متمایز سازد.

ج ـ نام تجارتی یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص‌ کننده شخص حقیقی یا حقوقی باشد. ”

حقوق علامت تجاری اصولاً بر اساس قوانین کشور تعیین می شود و دارای ضمانت اجرای حقوقی و کیفری می باشد.

ثبت برند از طریق اداره مالکیت صنعتی سازمان ثبت اسناد  املاک کشور قابل پیگیری است و این اداره مرتبط با قوه قضاییه می باشد.

همچنین ماده ۳۱ قانون تجارت نیز مقرر داشته که تنها کسی می تواند انحصاراً از برند استفاده کند که اقدامات مربوط به ثبت آن را انجام داده باشد.اگر برند خود را ثبت نکرده باشید امکان هر گونه سو استفاده از برندتان برای شما وجود دارد و هر شخصی می تواند چه حقیقی باشد و چه حقوقی از برند شما در جهت منافع خود استفاده کند بدون این که شما حق هیچ گونه ادعایی داشته باشید.

ثبت کریم خان علاوه بر امور مربوط به ثبت برند ، کلیه خدمات در خصوص ثبت لوگو،ثبت شرکت ، ثبت طرح صنعتی ، اخذ کارت بازرگانی ، اخذ کد اقتصادی و پلمپ دفاتر را نیز به شما ارائه می دهد.

ثبت کریم همه برندهای شما را در کوتاهترین زمان ممکن به ثبت می رساند اما برخی از اسامی براساس قانون تجارت به هیچ وجه ثبت نمی شود ، به این دسته اسامی ، علائم تجاری غیر قابل ثبت می گویند.در ادامه اسامی غیر قابل ثبت را برای شما توضیح می دهیم.

علائم تجاری غیر قابل ثبت

ماده ۳۲ قانون تجارت علائم تجاری غیر قابل ثبت را برای شما بر می شمرد : ”  الف ـ نتواند کالاها یا خدمات یک مؤسسه را از کالاها و خدمات مؤسسه دیگر متمایز سازد.

ب ـ خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد.

ج ـ مراکز تجاری یا عمومی را به ویژه درمورد مبدأ جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصوصیات آنها گمراه کند.

د ـ عین یا تقلید نشان نظامی‌، پرچم‌، یا سایر نشانهای مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور، سازمانهای بین ‌الدولی یا سازمانهایی که تحت کنوانسیونهای بین‌المللی تأسیس شده‌اند، بوده یا موارد مذکور یکی از اجزاء آن علامت باشد، مگر آن که توسط مقام صلاحیت دار کشور مربوط یا سازمان ذی ‌ربط اجازه استفاده از آن صادر شود.

هـ ـ عین یا به طرز گمراه ‌کننده‌ای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه دیگری در ایران معروف است‌.

و ـ عین یا شبیه آن قبلاً برای خدمات غیرمشابه ثبت و معروف شده باشد مشروط بر آن که عرفاً میان استفاده از علامت و مالک علامت معروف ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالک علامت قبلی لطمه وارد سازد.

ز ـ عین علامتی باشد که قبلاً به نام مالک دیگری ثبت شده و یا تاریخ تقاضای ثبت آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی است که به ‌لحاظ ارتباط و شباهت موجب فریب و گمراهی شود.”

لازم به ذکر است که در برخی از مواقع باید اجباراً ثبت برند را انجام دهید.در ادامه به توضیح این موارد می پردازیم.

 

موارد اجباری برای ثبت علائم تجاری

ماده ۱ قانون ثبت علائم و اختراعات می گوید : ” داشتن علامت تجاری اختیاری است مگر در مواردی که دولت آن را الزامی قرار دهد”.

براساس ماده ۵ تصویبنامه مورخ سوم اردیبهشت ۱۳۲۸ مواردی که دولت ثبت آن ها را اجباری دانسته است به شرح ذیل است :

” ۱- داروهای اختصاصی ( اسپسیالیته ) مورد استعمال طبی یا بیطاری ( = دامپزشکی ) ، که با نسخه پزشک یا بدون آن مصرف می شود.

۲- مواد غذایی که در لفاف و یا ظروف و به اسم مشخصی باشند. مانند کنسرو و مواد غذایی ، پنیر ، شیر ، مربا ، ترشی ، کره ، روغن های مختلف ، شکلات ، آب نبات و غیره .

۳- آب های معدنی گازدار ، شربت ها ، آب های میوه ، نوشیدنی ها که در تحت اسم و یا ظروف مشخصی به معرض فروش گذاشته می شود.

۴- لوازم آرایش و وجاهت که برای استعمال مستقیم بر روی بدن انسان به کار می رود، مانند صابون، محلول عطریات و ادوکلن و پماد و غیره ”

مقررات انتخاب نام تجاری

براساس ماده ۴۶ قانون تجارت : ” اسم یا عنوانی که ماهیت یا طریقه استفاده از آن برخلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد و یا موجبات فریب مراکز تجاری یا عمومی را نسبت به ماهیت مؤسسه‌ای فراهم کند که اسم یا عنوان معرف آن است‌، نمی‌تواند به عنوان یک نام تجارتی به کار رود. ”

براساس ماده ۴۷ قانون ثبت اختراعات در صورتی که از نام تجاری توسط شخص ثالث استفاده شود و یا به گونه ای از علامت تجاری استفاده شود که سبب گمراهی مشتریان شود این امر خلاف قانون است.

 

حقوق ثبت علامت، مدت اعتبار و تمدید برند

ماده ۴۰ قانون تجارت در این باب می گوید : ” حقوق ناشی از ثبت علامت‌، مدت اعتبار و تمدید آن به شرح زیر است‌:

الف ـ استفاده از هر علامت که در ایران ثبت شده باشد، توسط هر شخص غیراز مالک علامت‌، مشروط به موافقت مالک آن می ‌باشد.

ب ـ مالک علامت ثبت شده می‌تواند علیه هر شخصی که بدون موافقت وی از علامت استفاده کند و یا شخصی که مرتکب عملی شود که عادتاً منتهی به تجاوز به حقوق ناشی از ثبت علامت گردد، در دادگاه اقامه دعوی نماید. این حقوق شامل موارد استفاده از علامتی می‌شود که شبیه علامت ثبت شده است و استفاده از آن برای کالا یاخدمات مشابه‌، موجب گمراهی عموم می‌گردد.

ج ـ حقوق ناشی از ثبت علامت‌، اقدامات مربوط به کالاها و خدماتی را که توسط مالک علامت یا با موافقت او به کشور وارد و در بازار ایران عرضه می ‌گردد، شامل نمی‌ شود.

د ـ مدت اعتبار ثبت علامت ده سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن می ‌باشد. این مدت با درخواست مالک آن برای دوره‌ های متوالی ده ساله با پرداخت هزینه مقرر، قابل تمدید است‌. یک مهلت ارفاقی شش ماهه که از پایان دوره شروع می‌ شود، برای پرداخت هزینه تمدید، با پرداخت جریمه تأخیر، درنظر گرفته می‌ شود. ”

 

اعطای نمایندگی به برند

در صورتی که نسبت به ثبت برند اقدام کرده اید می توانید مالکیت آن را به شخص دیگری نیز انتقال دهید. که در این صورت ، مالک علامت تجاری همچنان مالک آن باقی می ماند و تنها موافقت خود را درباره استفاده از علامت تجاری توسط یک یا چند شرکت ثالث اعلام می کند. این کار معمولاَ در مقابل پرداخت حق الامتیاز انجام می گیرد و شامل رضایت مالک علامت تجاری می باشد که در موافقتنامه اجازه بهره برداری ذکر می گردد.

مدارک ثبت برند

مدارک لازم جهت ثبت علامت تجاری به قرار ذیل است

 

۱- اظهارنامه ثبت علامت تجاری

۲- نسخه اصلی یا کپی گواهی شده وکالتنامه ، در صورتی که درخواست توسط نماینده قانونی انجام شود.

۳- ارائه ده نمونه از علامت به صورت گرافیکی که با علامت روی اظهارنامه یکسان بوده و ابعاد آن حداکثر ۱۰ در ۱۰ سانتی متر باشد.در صورتی که ارائه علامت گرافیکی نباشد ده نمونه از کپی یا تصویر علامت حداکثر در همین ابعاد و به نحوی که مرجع ثبت مناسب تشخیص دهد،ارائه خواهد شد.

متقاضی میبایست بر روی هر اظهارنامه یک نمونه از علامت را الصاق و آن را امضاء کند . نمونه سوم در زمان ثبت بر روی صفحه مربوطه در دفتر ثبت و نمونه چهارم بر روی تصدیق ثبت الصاق می گردد. علاماتی که برجسته یا گود در روی شیی ء نشان داده می شود بر روی کاغذ رسم خواهد شد. ابعاد نمونه نباید از ده سانتیمتر از هر طرف بیشتر شود.

بر روی هر نمونه الصاق شده به شکل بالا مهر شعبه ثبت شرکت و علایم تجاری و اختراعات زده می شود به گونه ای که یک بخش از مهر بر روی نمونه و بخش دیگر برروی صفحه قرار گیرد.

در صورتی که مرجع ثبت نمونه علامت ارائه شده را مناسب تشخیص ندهد، ارائه نمونه مناسب را تقاضا می کند.در هر حال،علامت باید به همان شکل که تقاضا و ثبت می شود استفاده شود.

۴- در صورت سه بعدی بودن علامت،ارائه علامت به صورت نمونه های گرافیکی یا تصویر دو بعدی روی برگه به گونه ای که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد که همان علامت سه بعدی را تشکیل دهند،الزامی می باشد.

۵- مدارک مربوط به حق تقدم که میبایست همزمان با ارائه اظهارنامه یا حداکثر ظرف ۱۵ روز از آن تاریخ ارائه گردد.

۶- ارائه مدارک دال بر فعالیت در حوزه مربوطه طبق تشخیص مرجع ثبت.

۷- نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و ارائه گواهی مقام ذیصلاح،اتحادیه یا دستگاه مرتبط،چنانچه ثبت علامت جمعی تقاضا شده باشد.

۸- مدارک مثبت هویت متقاضی

۹- رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی

۱۰- مدارک نمایندگی قانونی،در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی انجام شود.

 

گام اول : انتخاب نام برند

نام برند باید به شکلی استفاده شود که در آن خلاقیت به کار رفته باشد به گونه ای که محصول شما را از سایر محصولات متمایز سازد.

 

گام دوم  : استعلام برند

زمانی که می خواهید ثبت برند را انجام دهید باید دقت داشته باشید که در طبقه فعالیتی شما به ثبت رسیده باشد.طبقه های علائم تجاری شامل ۴۵ طبقه می باشد که هر طبقه برای زمینه کاری خاصی درج شده است.

 

گام سوم : تکمیل مدارک

ثبت علامت تجاری در ایران در اداره علامت تجاری ( در تهران ) انجام می گیرد. که برای ثبت علامت تجاری باید کلیه مدارک لازم فراهم شود تا با رعایت کامل مقررات مراحل قانونی ثبت آن طی شود.

 

گام چهارم : مراجعه به سامانه اداره مالکیت معنوی و تکمیل اطلاعات

پس از تکمیل مدارک مورد نیاز، به سامانه اداره مالکیت معنوی به نشانی http://iripo.ssaa.ir مراجعه کرده و اطلاعات مورد نیاز را کامل کنید.

 

مراحل اینترنتی ثبت برند :

تعیین نوع اظهار نامه – درج مشخصات کامل صاحب برند – بارگذاری مدارک – تأیید اطلاعات در صورت عدم نقص و ایراد – پرداخت هزینه اولیه ثبت به صورت اینترنتی – دریافت شماره اظهارنامه بعد از طی این مراحل ، در صورتی که ثبت برند مورد تقاضا ، بلامانع تشخیص داده شود، آنگاه در همان سامانه ، ابلاغیه پذیرش صادر می گردد که در این صورت باید مدارک لازم را ارائه دهید.

 

گام پنجم : انتشار آگهی ثبت برند

با ارائه مدارک ، در صورتی که اداره مالکیت صنعتی با توجه به رعایت الزامات قانونی ، علامت را قابل ثبت به شمار بیاورد، آگهی مربوط به ثبت آن را منتشر می کند. پس از انتشار آگهی ثبت علامت ، طی ۳۰ روز از تاریخ انتشار، چنانچه نسبت به تقاضای ثبت علامت اعتراض نشده باشد ، می توان نسبت به آگهی ثبت نوبت دوم اقدام کرد.

 

در آخر لازم به ذکر است که در صورتی که قصد دارید اقدام به اخذ جواز تاسیس نمایید ثبت کریم خان در خدمت شماست.

 

در صورتی که در رابطه با ثبت برند نیاز به مشاوره دارید، کارشناسان خبره ما در مجموعه ثبت کریم خان آماده ارائه انواع خدمات ثبت شرکت به شما عزیزان می باشند.فقط کافیست با شماره ۸۷۱۴۶-۰۲۱  تماس گرفته و یا از طریق سایت www.sabtkarimkhan.com با ما در ارتباط باشید.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا