روانشناسی و موفقیت

بعد از طلاق چگونه به آرامش برسم و همه خاطرات را فراموش کنم؟

آرامش بعد از طلاق
۱۰+

راه‌های رسیدن به آرامش بعد از طلاق چیست؟ در یک دنیای ایده آل بهترین شکل ارتباط این است: جذب کسانی شویم که ما را کامل می‌کنند، کمک می‌کنند تا نقص‌هایمان به کمال تبدیل شود، دوست‌مان دارند و با حضور آن‌ها احساس بهتری نسبت به خودمان داریم. ولی چنین اتفاقی تقریبا بیشتر وقت‌ها نمی‌افتد. با فرد جدیدی دوست می‌شویم، می‌گوییم این یکی دیگر فرق می‌کند.

ولی بعد از مدتی دوباره متوجه می‌شویم این شخص هم به درد دوستی با ما نمی‌خورد. هر چند خاطرات یا یادگاری‌هایی داریم که کنار گذاشتن آن‌ها چندان آسان نیست. امیدوارم با راه‌های رسیدن به آرامش بعد از طلاق در نت‌نوشت امروز بتوانید از تعلقات مادی و معنوی کسی که یا شما او را کنار گذاشته‌اید یا او شما را بدون ناراحتی رهایی یابید.

راه‌های رسیدن به آرامش بعد از طلاق

سرگرمی جدیدی پیدا کنید

راههای رسیدن به آرامش بعد از جدایی

یکی از راه‌های رسیدن به آرامش بعد از طلاق این است که باید سعی کنید ذهن‌تان را کمی منحرف کنید. ثبت نام در یک کلاس هنری مثل نقاشی یا آموزش موسیقی راه حل خوبی است. سعی کنید بر روی این سرگرمی جدید متمرکز شوید تا بنشینید و به خاطراتی که با شخص از دست رفته داشته‌اید فکر کنید.

یک گروه حمایتی برای خودتان درست کنید

در گروه‌های حمایتی است. در بعضی از کشورها معمولا گروه‌های حمایتی متنوعی وجود دارد. مثلا افرادی که طلاق گرفته‌اند گروه حمایتی خاص خودشان دارند. افراد دیگری که همسرشان را از دست داده اند هم گروه خاص خودشان و جالب تر این که هیچ عضوی از یک گروه مثلا جدایی براثر طلاق نمی‌تواند در گروه جدایی بر اثر فوت همسر شرکت کند.

خوبی گروه‌های حمایتی این است که می‌توانید با افراد دیگری با تجربه‌های مشابهی دارند تبادل نظر و همدلی کنید. اگر چنین گروهی پیدا نکردید از دوستان نزدیک و افراد خانواده کمک بگیرید تا وقتی احساس می‌کنید خیلی تنها و غمگین هستید بتوانید از آن‌ها کمک بگیرید.

بعد از طلاق مدتی تنها باشید

اخم کنید، ترشرویی کنید، قهر کنید. مهم این است به شکلی احساسات تان را بیرون بریزید. دچار استرس و افسردگی نشوید که عواقب خوبی ندارد. حتی لازم است مدت زمانی تنها باشید تا خودتان را دوباره پیدا کنید. نیاز به زمان دارید تا خوب شوید ولی مواظب باشید این زمان زیاد طول نکشد.

با افراد جدید قرار ارتباط برقرار کنید

شاید مجبور شوید دوستی یا همسری را بعد از سال‌ها کنار بگذارید. ولی قرار نیست همه مثل هم باشند. تازه شما حالا تجربه جدیدی دارید. یکی از راه‌های رسیدن به آرامش بعد از طلاق این است که پس از طی دوره تنهایی، دوستان جدیدی برای خودتان پیدا کنید و مواظب باشید دوباره در گرداب رابطه قبلی نیفتید و البته دوست جدید را با دوست یا دوستان قبلی مقایسه نکنید.

خاطرات روزانه را بنویسید

بعد از طلاق خاطره نویسی کنید. اگر یاد بگیرید تا احساسات تان را روی کاغذ بیاورید عالی است. وقتی آن‌ها را مرور می‌کنید شاید بعضی دردناک باشند ولی این نکته مثبت را هم دارد که اشتباهات قبلی را تکرار نمی‌کنید. در عین حال روانکاوان و روان درمانگرها اعتقاد دارند یکی از روش‌های درمانی بدون استفاده از دارو نوشتن است.

بعد از طلاق از خودتان به خوبی مراقبت کنید

معمولا بعد از شکست عاطفی شخص دچار افسردگی می‌شود و چندان به خودش اهمیت نمی‌دهد. انگیزه‌هایش را از دست می‌دهد. این احساس کاملا طبیعی و قابل درک است. حق دارید. ولی با اهمیت ندادن به خودتان چیزی درست نمی‌شود.

یادتان باشد وقتی در این دوران غم و اندوه هستید بیشتر باید مراقب خودتان باشید. غذاهای سالم بخورید، گاهی با کسانی که به شما اهمیت می‌دهند گردشی بروید تا هر چه زودتر این دوران با احساسات بدش تمام شود.

بعد از طلاق با شخصی که شما را رنجانده قطع رابطه کنید

نامزد، همسر، دوست، همسایه یا هر شخص دیگری که به شکلی شما را آزار داده و شما به این نتیجه رسیده‌اید ادامه دادن با او ارزش و هویت انسانی شما را زیر سوال می‌برد و دل شکسته می‌شوید، باید هر چه سریع‌تر با او به طول کامل قطع رابطه کنید.

عکس، نوشته و یادگاری‌هایی که از او دارید تکه تکه کنید و در سطل زباله بیندازید. با این حرکت در ضمیر نا خود آگاه‌تان این گفته را تکرار می‌کنید : همه چیز تمام شده و من باید زندگی تازه‌ای شروع کنم.

حتی یک پیام کوتاه در شبکه‌های اجتماعی به هر دلیلی جز آن که زخم شما را تازه نگه دارد هیچ فایده‌ای ندارد. هر چند سخت است ولی باید فاصله را ایجاد کنید تا زودتر حال‌تان خوب شود و بحران جدایی را پشت سر بگذارید.

انسان موجودی اجتماعی است و برای ادامه بقا نیاز به ارتباط با خانواده، دوستان و سایر افراد جامعه دارد به شرطی که صدمه‌ای به او نرسد. یادتان باشد تنها بودن بهتر از ادامه یک ارتباط سمی و آزاردهنده است.

بیشتر بخوانید: علت و راه‌های جلوگیری از طلاق عاطفی که باید بدانید

داشتن استاندارد شخصی

پذیرش شکست در زندگی

داشتن یک چارچوب برای خودتان برای پذیرش شکست در زندگی بسیار خوب است. تعین این استانداردها به عهده خودتان است. می‌توانید در هر مرحله از زندگی آن را بررسی کنید. این قواعد شخصی بستگی به شغل، روابط، محل سکونت و اولویت‌های شما هستند.

اگر در دوران سخت و آسان آن‌ها را کنترل کنید متوجه می‌شوید که شما به یک باره همه چیز را از دست نداده اید. تنها یک یا دو مورد هستند که ممکن است گاهی با اختلال رو به رو شوند که آن هم قابل جبران است.

آینده نگر باشید

انسان‌های هوشمند و متفکر به طور مداوم در زندگی خود مسائل را تجزیه و تحلیل می‌کنند. آنها همواره برای مسائل جسمی و عاطفی خود برنامه ریزی دارند. بی شک هیچ گاه همه کارها طبق میل و سلیقه شما پیش نمی‌رود.

افراد باهوش همیشه دنبال یک راه برای مشکلات و یا رسیدن به خواسته خود در آینده دور یا نزدیک هستند. با کمی آینده نگری می‌توانید عواقب یا مزایای کاری را که انجام می‌دهید ببینید یا حدس بزنید.

اشتباهات خود را بپذیرید

دیگران به اندازه شما قادر به درک مسائل احساسی شما نیستند. برای پذیرش شکست در زندگی خودتان بهتر از هر شخص دیگری می‌توانید متوجه شوید که کجای مسیر را اشتباه آمده اید. اگر جایی متوجه شدید که اشتباه کردید نیازی نیست خود را سرزنش کنید. گاهی از خودتان احساس رضایت ندارید. با این حال اشتباه خود را پیدا کنید و آن را خوب بشناسید.

ایده آلیست باشید

خواسته‌های خود را دست کم نگیرید. برای آنچه در ذهن و یا رویای خود می‌پرورانید اهمیت قائل باشید. بلند پروازی نکنید ولی به کمترین و کوچکترین و ضعیف ترین حس رضایت هم کفایت نکنید. دنبال الگوهای بهتر، اهداف بزرگتر، موفقیت‌های بیشتر باشید..

هر خاطره بدی را که از او دارید بنویسید

هر چیزی که در این رابطه باعث دلخوری، رنجش، غصه خوردن و ناراحتی شما شده است بنویسید. هر چیزی حتی یک شوخی کوچک، ایرادی که به آرایش یا لباس تان گرفته، بیمار بوده اید و حتی تلفن نکرده حال شما را بپرسد.

یعنی کوچکترین جزییاتی که باعث شده قلب شما بشکند باید یادداشت شود و از قلم نیفتد. حتی اگر ۲۰ صفحه هم شد بنویسید. هر کدام از این خاطره‌های بد را که از شما انرژی گرفته و باعث رنجش و شکستن دل شما شده در یک خط بنویسید. اطمینان دارم به محض نوشتن می‌بینید وجود این شخص ضررش خیلی بیش از آن چه که تصور می‌کرده اید بوده است. حتی به خودتان می‌گویید چه طور متوجه نشدم.

بعد از طلاق تک تک خاطره‌های بد را یکی یکی بررسی کنید

این دومین گام برای این است که چگونه شکست عاطفی را فراموش کنیم . حالا دوباره آن‌ها را بررسی کنید. در برابر هر کدام از آن‌ها یکی از این جمله‌های زیر یا جمله‌های مشابهی که به ذهن خودتان می‌رسد و با آن خاطره بد هم خوانی دارد بنویسید.

  • چه قدر رفتارش زننده بود.
  • چه حس بدی به من داد.
  • چه قدر بی توجه بود.
  • چه قدر مرا بی ارزش کرد.
  • دیگر اجازه نمی‌دهم این رفتار با من بشود.
  • از این رفتار این درس را آموختم: (و آن را بنویسید)
  • باید خودم را بیشتر از قبل دوست داشته باشم.

احتمالا به بعضی از جمله‌ها که می‌رسید خیلی دلتان می‌شکند و اشک‌تان در می‌آید. ولی یادتان نرود از این رابطه شکست خورده تجربه‌ای بزرگ به دست می‌آورید تا دوباره آن را تکرار نکنید.

بعد از طلاق خودتان را دوباره پیدا کنید

بله سخت است. ولی دوباره جمله‌هایی که در رابطه با خاطره‌های بدی که از او دارید مرور کنید. به احتمال زیاد می‌بینید خیلی جاها شخصیت شما را خرد کرده یا رفتاری داشته که شما مستحق‌اش نبوده اید و شما سکوت کرده‌اید.

حالا بعد از جمله‌های قبلی، این جمله‌ها بنویسید:

  • خودم را می‌بخشم.
  • باید به وجود خودم افتخار کنم.
  • چقدر من خوب بوده ام.
  • با وجود این رفتار بدش من چه واکنش انسان دوستانه‌ای نشان دادم.

یادتان نرود آدم‌های خودخواه و خودشیفته کاری جز صدمه زدن به دیگران کار دیگری بلد نیستند. آن‌ها این بازی را هر چند وقت یک بار دوباره با فرد دیگری تکرار می‌کنند. خیلی راحت وارد زندگی کسی می‌شوند و خیلی راحت هم او را کنار می‌گذارند.

این افراد که به سوء استفاده کننده‌های عاطفی معروف هستند در حالی که در صحبت به شما اظهار علاقه می‌کنند، از نظر رفتاری کاری می‌کنند که احساس کنید شما همیشه چیزی کم دارید.

درست مثل قصه هویج و چماق است. هر جا به شما احتیاج دارد زبانی می‌گوید شما را دوست دارد، شما او را درک می‌کنید، همه اشتباه می‌کنند، به شما دروغ نگفته حتی اگر با گفتن واقعیتی شما را رنجانده است.

ولی وقتی پای برخورد واقع بینانه و عملگرا برسد شما را به خیلی از دوستان و خانواده‌اش معرفی نمی‌کند. وقتی خودش سرش جایی گرم است به تلفن‌های شما جواب نمی‌دهد و می‌گوید گرفتار بوده است. و بسیاری رفتارهای دیگر که نه تنها شخصیت تان را تخریب می‌کند بلکه حتی از انرژی هم تخلیه می‌شوید.

با بخشیدن خودتان و درس‌هایی که پس از این شکست گرفته اید، باید هر چه زودتر به فکر برگرداندن اعتماد به نفس، و ارزش دادن به خودتان باشید. مسلما یک روزه نمی‌توانید این شکست را پشت سر بگذارید. ولی یادتان باشد چیزی از ارزش شما کم نشده است.

همان بهتر که چنین کسی بیشتر از این در زندگی تان نباشد چون احتمالا بعد از مدتی ارزش‌های اخلاقی خودتان هم که سال‌ها برای به دست آوردن آن‌ها زحمت کشیده اید، زیر سوال می‌رفت و احساس می‌کردید خودتان نیستید. کسی که شما را دوست دارد، باعث می‌شود ارزش‌های وجودی تان مثل مهربانی شکوفا شود.

هر روز و هر لحظه برای کمک به شما آماده است. به شما احترام می‌گذارد. هیچ کس کامل نیست. شاید شما هم در چهره یا اندام یا رفتارتان اشکالی داشته باشید.

ولی کسی که شما را دوست دارد با مهربانی مثل خودتان به شما کمک می‌کند تا بهتر و کامل شوید نه آن که انرژی درون‌تان را تخلیه کند و فقط هر وقت او به شما احتیاج دارد آن هم به شکل خودش در اختیارش باشید.

حال می‌دانیم که چگونه شکست عاطفی را فراموش کنیم و بعد از طلاق به آرامش برسیم. پس از این جدایی سربلند و با افتخار بیرون بیایید و با تجربه‌ای که از این رابطه تلخ کسب کرده اید به جاده زندگی‌تان برگردید و اهداف‌تان را دنبال کنید.

بیشتر بخوانید: علت طلاق: رفتارهایی که باعث طلاق می‌شود را بشناسید و از آنها دوری کنید

منبع + + +

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا