روانشناسی و موفقیت

چگونه در تصمیم گیری قاطع باشیم و این عادت را در خود پرورش دهیم؟

چگونه در تصمیم گیری قاطع باشیم

هرچه قدر آدم محافظه کاری باشیم و به آن چه داریم راضی باشیم، خواه ناخواه در موقعیت هایی قرار می‌گیریم که باید دست به انتخاب بزنیم. دورانی که همیشه برای انتخاب بین دو گزینه یا چند گزینه برای همه دلهره آور، ترسناک و استرس زا است. برای هر تغییر یا برای رسیدن به یک هدف جدید چه گونه قاطعانه تصمیم بگیریم تا پشیمان نشویم و شانس موفقیت مان بیشتر باشد؟

۲۲+

تصمیم گیری همیشه مشکل است آن هم وقتی گزینه‌های متنوعی وجود دارد که جنبه‌های مختلف آن‌ها چندان واضح و روشن نباشند. از طرف دیگر اگر قاطع نباشیم دست به انتخاب‌هایی می‌زنیم که ممکن است خیلی برایمان گران تمام شود بنابراین پاسخ به این پرسش که چگونه در تصمیم گیری قاطع باشیم می‌تواند کمک فراوانی کند.

قاطع نبودن در تصمیم گیری و دودلی ممکن است فرصت های مالی و موفقیت های جدید را از ما بگیرد، اطرافیانی را که به طریقی به تصمیم گیری مان وابسته هستند اذیت کند و حتی خودمان آن قدر دچار دل شوره و استرس شویم که نتوانیم تصمیم درستی بگیریم و حتی بیماری های جسمی و روحی به سراغ مان بیاید.

فرض کنید دو گزینه الف و ب پیش رو دارید. مثلا می‌خواهید تصمیم بگیرید مهاجرت کنید، کارتان یا شغل‌تان را تغییر دهید، کدام دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید یا مثلا خانه‌تان را به کدام پیمانکار برای بازسازی بدهید. هیچ کدام از گزینه‌ها را هم به درستی نمی‌شناسید. طبیعی است که سردرگم می‌شوید و تصمیم گیری مشکل می‌شود.

کم و بیش و تقریبا همه وقتی می‌خواهند تغییری در زندگی خود بدهند و از بعضی از مسائل اطمینان ندارند، چنین موقعیتی را تجربه کرده‌اند. ولی این که چه طور بتوانیم در بدترین شرایط با قاطعیت تصمیم گیری کنیم چند راهنمایی کاربردی داریم که در نت نوشت امروز می‌خوانید.

تصمیم گیری قاطعانه را در خودتان پرورش دهید

چند روش کاربردی را برایتان توضیح می‌دهیم که اگر در تصمیم گیری ها عادت کنید آن‌ها را رعایت کنید بعد از مدتی ‌می‌بینید تصمیم گیری و پذیرش موقعیت های جدید نه تنها دلهره آور و استرس زا نیست که لذت بخش هم هست.

هدف و دلیل اصلی را مشخص کنید

برای هر تغییری و هر تصمیم جدیدی یک هدف مشخص وجود دارد. اگر قرار است نقل مکان کنید هدف تان از رفتن از محل زندگی فعلی چیست؟ محل زندگی جدید چرا باعث شده توجه شما جلب شود؟ اگر شغل‌تان را می‌خواهید عوض کنید بررسی کنید در شغل فعلی چه مشکلاتی دارید که راضی نیستید؟ اگر می‌خواهید در محل جدید یا شغل جدید مشغول به کار شوید چه توقعاتی دارید؟ خانه‌تان چه مشکلی دارد که می‌خواهید آن را بازسازی کنید؟ در خانه بازسازی شده یا ساخته شده جدید چه امکاناتی مد نظرتان است؟

پس اول باید مشخص کنید دقیقا چه می‌خواهید.

تحقیق کنید

خوشبختانه به لطف اینترنت و شبکه های اجتماعی تحقیق کار ساده ای شده است. با جست و جو در اینترنت یا افرادی که قبلا تجربه مشابهی داشته‌اند و پرس و جو از آن ها به راحتی می‌توانید اطلاعات مفیدی به دست بیاورید. هیچ کس ناراحت نمی‌شود قبل از آن که خانه‌تان را برای ساخت و ساز به دستش بدهید در مورد کارش تحقیق کنید. افرادی را می‌شناسم که قبل از انتخاب شهر محل زندگی خود حتی در مورد قیمت مواد غذایی شهر مورد نظرشان از طریق اینترنت تحقیق کرده‌اند.

جدول مزایا و معایب درست کنید

چگونه در تصمیم گیری قاطع باشیم

این جدول خیلی کاربرد دارد. وقتی دو گزینه نهایی را انتخاب کردید حتی سه گزینه برای هر کدام یک جدول درست کنید. به این ترتیب که یک کاغذ بردارید یک خط صلیبی بکشید و بالای صفحه بنویسید گزینه یک مثلا زندگی در شهر فعلی یا پیمانکار الف یا کار فعلی. حالا سمت راست مزایا و سمت چپ معایب این انتخاب را بنویسید. به این ترتیب بهتر می‌توانید در شرایط فعلی بمانید یا از آن دل بکنید.

برای گزینه شهر جدید، پیمانکار ب  یا شغل جدید هم همین جدول را درست کنید.  پس از اتمام جدول با توجه به ارزش‌ها و نیازهای خودتان و تعداد مزایا و معایب تصمیم گیری برای‌تان راحت تر می‌شود.

با افرادی که به آن‌ها اطمینان دارید مشورت کنید

مشورت با والدین، یک دوست صمیمی، یا فردی که قبلا تجربه مشابه شما را داشته است و بررسی نظرات آن ها نکات تازه ای را برای تان روشن می‌کند و باعث می‌شود تصمیم دقیق تری بگیرید.

مساله را مدتی کنار بگذارید

جند روز به خودتان فرصت بدهید. اطلاعات جمع آوری شده را برای چند روز کنار بگذارید. نگران نباشید. کمی تاخیر در تصمیم گیری بهتر از تصمیم گیری عجولانه است. ولی لطفا زمان بگذارید. مثلا برای تصمیم گیری خرید یک تلویزیون یک هفته و برای تصمیم گیری برای مهاجرت یک ماه به خودتان فرصت بدهید.

طبیعی است باز هم نگران باشید

وقتی بعد از چند روز سراغ مطالبی که جمع کرده‌اید می‌روید و بررسی آن چه در ذهن‌تان می‌گذرد باز هم نمی‌توانید تصمیم گیری کنید و نگران هستید. این احساس طبیعی است. حتی ممکن است فکر کنید اصلا تصمیمی نمی‌گیرم. ولی مطمئن باشید بعدها همیشه خود را سرزنش می‌کنید. زندگی ادامه دارد. اگر می‌خواهید تغییری در زندگی‌تان بدهید باید تصمیم بگیرید و در تصمیم گیری قاطع باشید. هر مرحله ای از زندگی نیازمند تصمیم گیری است.

همیشه موقع تصمیم گیری این اصول را در نظر بگیرید

یک اصل کلی را هیچ وقت فراموش نکنید. یک تصمیم اشتباه بهتر از تصمیم نگرفتن است.

وقتی تصمیم گرفتید آن را با آغوش باز بپذیرید و برای تحقق آن تلاش کنید.

همیشه برای هر تصمیم جدید امکانات مالی و شرایط جسمی و روحی تان را در نظر بگیرید. بیش از توان تان وزنه ای برندارید.

اصل مهم دیگر این است که با هر تصمیم تغییرات جدیدی در زندگی‌تان بوجود می‌آید. درست است که بعضی از مسائل حل می‌شوند ولی مسائل جدیدی بوجود می‌آید که باید آن‌ها را حل کنید. زندگی و کامل شدن یعنی همین حل کردن همین مسائل.

اصل مهمی که خیلی‌ها به سرعت فراموش می‌کنند و تصمیم را به گردن دیگری می‌اندازند، مسوولیت است. تصمیم نهایی را خودتان بگیرید و مسوولیت آن را بپذیرید. اگر در تصمیم گیری تنها نیستید، این را از همان اول مشخص کنید تا در صورت بروز مشکل انگشت اتهام به طرف یکدیگر نگیرید.

چند راهکار برای تصمیم گیری و قاطع بودن

۱- حتما استرس دارید. این طبیعی است. خیلی راحت بپذیرید که برای قاطع بودن در یک تصمیم گیری به هر حال کمی دلهره و دلشوره وجود خواهد داشت. راهکارهایی برای مدیریت این استرس در دوران گذار وجود دارد. آن‌ها  را یادب گیرید و به کار ببرید.

۲- در مورد هر چه شک دارید با کنجکاوی برخورد کنید. وقتی از چیزی مطمئن نیستید، دقیقا بررسی کنید ببینید موضوع چیست که شک و شبهه دارید. جزییات را با کنجکاوی دنبال کنید. این وسواس نیست. بلکه دقت است تا حتی اگر تصمیم درستی گرفتید و اشتباه بود خودتان را سرزنش نکنید.

۳- جمع آوری همه اطلاعات اعم از صبحت با اشخاص، اطلاعات از طریق جست و جو در اینترنت یا حتی کتابخانه‌ها باید جمع بندی شود. گاهی ممکن است چند روز صرف صحبت با کسی یا جمع آوری اطلاعات کرده باشید و گاهی فقط ۵ دقیقه.  ولی کنار هم گذاشتن این اطلاعات و بررسی مزایا و معایب آن‌ها خیلی مهم است تا بهترین گزینه را انتخاب کنید.

۴- با آغوش باز تصمیم گیری تان را بپذیرید. به جای آن که دودل باشید و کنار بنشینید تا ببینید چه اتفاقی می‌افتد شیرجه بزنید و شنا کنید. حالا موقع عمل و فعالیت است.

۵- به عقب برنگردید. حالا که تصمیم گرفته‌اید به احتمال زیاد با مسائل جدید مواجه می‌شوید که باید از پس حل آن برآیید. به جای ای کاش گفتن و ای کاش به وضعیت قبلی برمی‌گشتم، درست مثل یک موج سوار بر موج ها سوار شوید تا به جای آن که زیر موج‌ها با تخته موج و موج دست و پنجه نرم کنید ، از قدرت خودتان بر روی تخته موج و چشم اندازی که می‌بینید لذت ببرید.

۶- هر اتفاقی بیفتد سلامتی‌تان مهم است. وقتی در یک موقعیت جدید قرار می‌گیرید مسلما لحظات سختی هم خواهید داشت ولی همیشه از خودتان بپرسید : “حالم خوب است؟” مهم این است که حال‌تان خوب است و می‌توانید تجربه های جدید کسب کنید.

۷- همیشه در هر موقعیت جدید فقط به موفقیت و ساختن فکر کنید.

 

۲ دیدگاه

2 دیدگاه

  1. Avatar

    جلال

    ۲ تیر ۱۳۹۹ at ۲۱:۱۳

    سلام.خسته نباشید .من از کودکی بیشتر وقتها در تصمیم گیریها مردد هستم میترسم از تغییر ولی خودم دوست دارم تِغییری در سبک زندگیم ایجاد کنم ولی همیشه شک و ترس امانمو بریده.حتی خانوادم بهم میگوییند تو نمیتونی تصمیم بگیری خواهشن راهنماییم کنید .ممنون

    ۲+
  2. Avatar

    هستی اسکندری

    ۸ آبان ۱۴۰۱ at ۰:۰۲

    ببین،تو اگر خودت رو باور داشته باشی همه چی حله بله صحیح که خانوادت بهت می‌گن تو در تصمیم گیری ضعیف هستی دارن با حقیقت روبروت میکنن که در گام های بالاتر زندگیت به مشکل برنخوری و اصلا هم جای نگرانی نیست دوست عزیز تو فقط و فقط باید به خودت باور داشته باشی کمی فکر کنی در تصمیمی که میخای بگیری و عجولانه نباید تصمیم بگیری استرس اینو نداشته باشی که باید زود این تصمیم رو بگیرم که دیگه این مشکل حل بشه با کمی تفکر و اندیشه مطمئن باش تصمیم های عالی میگیری موفق باشی در زندگیت.

    ۳+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا