علمی

برترین رمان‌ها و کتاب‌های علمی سال ۲۰۱۷؛ ترین‌های ۲۰۱۷

برترین رمان ها و کتاب های علمی سال 2017

امسال هم مثل سال های گذشته رمان ها و کتاب های علمی مورد توجه علاقمندان بی شمار این ژانر قرار گرفتند. اینطور بگویم که سال ۲۰۱۷ سالی عالی برای مطالعه در زمینه علم علی الخصوص علم نجوم بوده است.

این را خوب می دانیم که همه ی رمان ها و کتاب های علمی و پر طرفدار سال ۲۰۱۷ ( عناوینی مثل، رمانی درباره یک کالج بیرون از این جهان، داستانی درباره زندگی در شهر غرق شده نیویورک در آینده و خاطرات فضانورد اسکات کلی درباره سالی که در فضا بوده و…) در کتاب فروشی محل زندگی شما پیدا نخواهند شد. اما این عدم دسترسی دلیل نمی شود که عناوین و محتوای این کتب را هم نادیده بگیریم، شاید دانستن راجع به موضوعات این کتاب های ارزشمند ما را مجبور به تهیه نسخه های اصلی و حتی یافتن نسخه های ترجمه شدن کند:

۶+

امسال هم مثل سال های گذشته رمان ها و کتاب های علمی مورد توجه علاقمندان بی شمار این ژانر قرار گرفتند. اینطور بگویم که سال ۲۰۱۷ سالی عالی برای مطالعه در زمینه علم علی الخصوص علم نجوم بوده است.

این را خوب می دانیم که همه ی رمان ها و کتاب های علمی و پر طرفدار سال ۲۰۱۷ ( عناوینی مثل، رمانی درباره یک کالج بیرون از این جهان، داستانی درباره زندگی در شهر غرق شده نیویورک در آینده و خاطرات فضانورد اسکات کلی درباره سالی که در فضا بوده و…) در کتاب فروشی محل زندگی شما پیدا نخواهند شد. اما این عدم دسترسی دلیل نمی شود که عناوین و محتوای این کتب را هم نادیده بگیریم، شاید دانستن راجع به موضوعات این کتاب های ارزشمند ما را مجبور به تهیه نسخه های اصلی و حتی یافتن نسخه های ترجمه شدن کند:

اندی وییر، نویسنده کتاب مریخی، با دومین داستانش درباره زندگی در فضا، باز می گردد!

آرتمیس

“Artemis”

“Artemis” (نام الهه ماه و شکار در یونان باستان) رمان دوم “اندی ویر” درباره جاز بشرا، زن باهوش عربستانی است. جاز زمانی که تنها یک دختر بچه کوچک بود وارد اولین شهر بر روی کره ماه می شود. او در یک مکان آلومینیومی که به آن خانه می گوید، به شدت در معرض خطر قرار می گیرد…

وییر می گوید: «مریخی داستان بقا بود، و من نمی خواستم داستانی مشابه آن را بنویسم. من یک داستان منحصر به فرد می خواستم. من عاشق رمان های جنایی و داستان های سرقت و  تعقیب و گریز هستم، و با خودم فکر کردم که چرا این اتفاقات در کره ماه پیش نیاید؟»

هنری دیوید ثورو در سال ۱۸۶۲ درگذشت، اما برخی از نوشته های مجله‌ی او که قبلا منتشر نشده بودند، در مجموعه ی جدیدی به زبان حیوانات نشر یافته اند

حیوانات

“Animals”

سال گذشته، دانشگاه ییل بهترین نوشته ثورو در مورد گل، با نام “گل وحشی” را منتشر کرد. امسال، آنها “Animals” را به این مجموعه اضافه کرده اند. جیوف ویسنر ویرایشگر این کتاب علمی در مورد مجموعه جدید وی می نویسد: ثورو داستان های خود را با دقت یک دانشمند و معنویت عمیق یک فیلسوف و عارف نوشته است.

این داستان ارتباط یک مرغ آبی با یک خوک وحشی، در کنار دریاچه والدن پوند را توصیف می کند.

پیش ببینی یک زن و شوهر از آینده فناوری

زود گذر

“SOONISH”

کلی، یک انگل شناس، و شوهرش، زاک، یک کاریکاتوریست، در کتاب علمی جدید خود به نام “soonish” به تفصیل شرح می دهند که فن آوری های عجیب می توانند همه چیز را بهبود بخشند، یا ویران کنند.

موضوع این کتاب علمی در مورد آینده فناوری های در حال ظهور، هم خیالی و هم آن ها که قرار است اتفاق بیفتند، می باشد. آنها می نویسند “صادقانه بگوییم، این واقعا فریبنده است که به شما بگوییم هر یک از فناوریهای این کتاب، در کاملترین شکل خودشان، زمانی به تحقق خواهند رسید. به هر حال آنها در مورد آینده تئوری سازی می کنند.

در دومین رمان از سه گانه “نیدی اوکورافور”، یک زن جوان نامیبیای از یک کالج  فضایی به خانه باز می گردد…

"BINITI HOME"

“BINITI HOME”

زمینی هایی مانند بنتی و نوابغی از گوشه و کنار کهکشان ها در بهترین دانشگاه تمام کیهان ها به نام “اوزاما” که خارج از جهان ماست حضور دارند.

اما چه اتفاقی می افتد وقتی که بنیتی دوستش اکو را، که سیاره اش درگیر یک جنگ است برای ملاقات خانواده اش به زمین می آورد؟ دنباله داستان را در خود کتاب یعنی : ” “Binti: Home” بخوانید.

این کتاب علمی و خواندنی که سری دوم از سه گانه این نویسنده می باشد موفق به دریافت جایزه نوبل و جایزه هوگو برای بهترین داستان علمی-تخیلی شده است.

“داستان سوم و نهایی از این سه گانه با نام “Binti: The Masquerade of the Night”، در سال ۲۰۱۸ منتشر می شود.

رمان نویس کیم استنلی رابینسون، زمانی که زیر آب است، تصور می کند، در نیویورک زندگی می کند

نیویورک 2140

“NEW YORK 2140”

رابینسون، که بیشتر اوقات داستان هایی راجع به خارج از فضا می نویسد این بار در کتاب علمی جدید خود به نام “New York 2140” زندگی در زیر آب در ۱۲۰ سال آینده در نیویورک را تصور می کند.

با توجه به اینکه سطح آب تا پایان این قرن دو تا هشت پا بالا می آید. پیش بینی می شود زندگی برای نسل آینده نیویورک شبیه زندگی در جزیره باشد.

یک پرنده عاشق می خواهد فکر ما در مورد نظریه تکامل داروین را تغییر دهد

تکامل زیبایی

“The Evolution of Beauty”

ریچارد پرم، به عنوان یک پرنده شناس می گوید او برتر از داروین نیست. در عوض، کتاب علمی «تکامل زیبایی» به خوانندگانش یاد آوری می کند که جفت گیری یک حیله و تزویر بیشتر نیست. پرندگان (و افراد) بخاطر کوچکترین پیشامدها، جفت خود را ترک و به دنبال هم نوعان دیگری می روند. پرم در این کتاب می نویسد، علم زیبا شناسی نیاز به خارج شدن از آزمایشگاه و موزه و وارد شدن به عرصه دارد.

وندل بری کشاورز، یک شعر زیبا درباره سخت کار کردن می نویسد.

"THE ART OF LOADING BRUSH"

“THE ART OF LOADING BRUSH”

وندل بری، شاعر زمینی دل، نویسنده “The Peace Of Wild Things” آخرین مجموعه از مقالات و داستان هایش، با نام “The Art of Loading Brush”  را به رشته تحریر در آورده است.

کشاورز اهل کنتاکی افکارش در مورد اینکه چرا نزدیک زمین های کشاورزی خود زندگی می کند، را به اشتراک می گذارد و به رشد اقتصاد های محلی در آینده امیدوار است.

همانطور که او در مقدمه کتاب می گوید: ” این مجموعه را به عنوان بخشی از مکالمات روزمره درباره رابطه زندگی اجتماعی و اقتصادی پیرامون سرزمین هایی که در آن زندگی می کنید، در نظر بگیرید.”

یک کارشناس خواب  به جامعه ی  NBA، NFL، Pixar و Google توصیه می کند و توضیح می دهد که چرا، هر شب باید هشت ساعت خواب داشته باشند!

چرا به خواب نیاز داریم

“WHY WE SLEEP”

متیو واکر،  دلایل شگفت انگیزه اینکه، چرا ما به خواب نیاز داریم، را در کتاب علمی جدید خود با همین عنوان بررسی می کند.

واکر بیش از دو دهه درباره این که چگونه خواب بر سلامت و بیماری اثر می گذارد. مطالعه کرده است. اکنون او خود را “دیپلمات خواب” می نامد و به هرچه می گوید عمل می کند: با خودش عهد می بندد که هر شب هشت ساعت بخوابد.

واکر در این تحقیق عمیق در مورد نحوه خواب خوب، توضیح می دهد. و اینکه چرا برخی از رویاها را می بینیم و برخی دیگر نه. چرا کمبود خواب می تواند منجر به مرگ شود…

فضانورد اسکات کلی پس از یک سال به سر بردن در ایستگاه بین المللی فضایی، توضیح می دهد، زندگی کردن در آن مکان چگونه است!

استقامت

“ENDURANCE”

او در یادداشت جدیدش با نام  “استقامت”، نگاه شخصی خود را در زمانی که در فضا بوده و پنج دهه زندگی در پایگاه زمینی (که خود یک رکورد است) را شرح می دهد.

همانطور که نیویورک تایمز می نویسد،”او هنگام صحبت کردن درباره نبرد خود با سرطان پروستات، غم و اندوه از دست دادن همکاران خود در فاجعه شاتل کلمبیا و …چیزی را پنهان نمی کند.

کری نیوجنت، شکارچی سیارک ها از ایستگاه ناسا، نحوه شکار کردن یک سیارک در حال حرکت به سمت زمین را توضیح میدهد.

شکارچی سیارک

“ASTEROID HUNTERS”

نیوجنت در یک گفتگو در سال ۲۰۱۶،  دقیقا مشخص میکند که چگونه فضانوردان مانند خودش تنها یک چهارم از سنگهای فضایی را که کشف کرده اند، می توانستند یک کشور با اندازه متوسط را بین ببرند.

او می گوید: “بر خلاف زمین لرزه ها، طوفان ها و یا فوران های آتشفشانی، یک اصابت سیارکی می تواند دقیقا پیش بینی و جلوگیری شود.”

کتاب علمی شکارچیان سیارک یک راهنما برای هر کسی که درباره چگونگی علم شکار و نقشه برداری سیارک ها مطالعه می کند، یک راهنماست.

نوشته جدید فیزیک دان بزرگ “نیل دگراس تایسون “برای همه کسانی که علاقه مند به خواندن کتاب های قطور هستند، توصیه می شود!

فیزیک نجومی برای مردم عجول

“Astrophysics for People in a Hurry”

کتاب “Astrophysics for People in a Hurry” (فیزیک نجومی برای مردم عجول) یک کتاب راهنما برای برخی از بزرگترین سوالات کیهانی است:

جهان چگونه به وجود آمده است؟

ماده تاریک چیست؟

چه نوع از سیگنال های غیر عادی که ما از خود، برای دیگران می فرستیم ممکن است ما را از امور زندگی دور کند؟

همانطور که تیسون می گوید، “جهان برای شما معنی ندارد”. اما او برای کمک آمده است!

یک روانشناس اجتماعی توضیح می دهد، چگونه محافظه کاران را به لیبرال ها تبدیل می کنند. و چرا ما در هنگام نگه داشتن یک فنجان قهوه دوستانه تر به نظر می رسیم

پیش از این می دانستید

“Before You Know It”

جان بارج در کتاب علمی “Before You Know It” می نویسد: محرک اساسی برای ایمنی فیزیکی، میراثی قدرتمند از گذشته تکاملی ماست. این تاثیر عمیقی بر روی ذهن دارد، جستجو می کند و به زندگی مدرن پاسخ می دهد، اغلب به صورت ناخود آگاه.

بارج می گوید: این نیروهای ناخودآگاه نه تنها باعث ایجاد تعصبات می شوند، بلکه می توانند کمک زیادی در زندگی روزمره ما باشند؛ زیرا ما می توانیم هر تصمیم کوچکی که بدون دلیل می گیریم، را به طور خودکار اداره کنیم.

جان گرین، نوسنده کتاب علمی “اشتباه ستاره های بخت ما”، با داستانی درباره، جستجوی عشق نوجوانی و اختلال وسواس اجباری باز گشته

"Turtles All The Way Down"

“Turtles All The Way Down”

گرین در کتاب “Turtles All The Way Down”، داستان آزا، یک دانش آموز دبیرستانی است که به دنبال یک میلیاردر از دست رفته می گردد، که او نیز با وسواس ترس از میکروب ها روبروست، را روایت می کند.

برای گرین، این رمان هم واقعیت و هم قصه ست. او تجربیات دوران کودکی خود و مبارزه با وسواس های فکری دوران نوجوانی خود را به تصویر می کشد.

روزنامه نگار درک تامپسون از یک نگاه علمی به شرح کامیابی ها و شکست ها می پردازد!

"Hit Makers"

“Hit Makers”

تامپسون در کتاب علمی “Hit Makers” توضیح می دهد، چگونه آغاز تحول در ما نیاز به “تعلق ، فرار، آرزو، درک کردن، و درک شدن دارد.

وی می گوید: “مهم نیست در چه دورانی هستی، همه دوست دارند محبوب، یا یک استعداد ناب یا یک نابغه یا…باشند.”

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا