علمی

دانشمندان بدون استخوان، DNA انسان های باستانی را مرور می کنند!

دانشمندان بدون استخوان، DNA انسان های باستانی

دانستن اینکه انسان های اولیه در کدام مناطق زیست کرده اند و آثار به جا مانده از آنها بر روی دیوار های غار ها مربوط به کدامیک از نسل های شناخته شده آنها بوده همیشه از بزرگترین و ارزشمند ترین اطلاعاتی است که انسان های عصر حاضر به دانستن آن علاقه مند بوده اند. نتایج کشفیات جدید نشان از روش های ساده تری برای ردیابی هر یک از نسل های پیشین انسان ها دارد و دانشمندان راهکار های جدیدی را پیش رو قرار داده اند.

۰

دانستن اینکه انسان های اولیه در کدام مناطق زیست کرده اند و آثار به جا مانده از آنها بر روی دیوار های غار ها مربوط به کدامیک از نسل های شناخته شده آنها بوده همیشه از بزرگترین و ارزشمندترین اطلاعاتی است که انسان های عصر حاضر به دانستن آن علاقه مند بوده اند. نتایج کشفیات جدید نشان از روش های ساده تری برای ردیابی هر یک از نسل های پیشین انسان ها دارد و دانشمندان راهکار های جدیدی را پیش رو قرار داده اند. در ادامه اطلاعات جدیدی از اینکه چگونه دانشمندان بدون استخوان، DNA انسان های باستانی را بررسی می کنند به شما ارائه خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: یخ های ۷۲۰٫۰۰۰ ساله درباره ی تغییرات آب و هوای زمین چه اطلاعاتی به ما می دهند!

چگونه دانشمندان بدون استخوان، DNA انسان های باستانی را بررسی می کنند؟

انسانهای اولیه و مدرن در غار دنیسوا (این غار قدیمی از ارزشمند ترین آثار کشف شده از انسان های پیشین است) برای ده ها هزار سال زندگی کرده اند و گنجینه ای از ابزار سنگی ساخته شده توسط انسان باستان را بر جای گذاشته اند. دنیسوان ها نام خود را از این غار گرفته اند, این گونه از انسان ها به نئاندرتال ها نزدیک بوده و در یک دوره می زیسته اند.

بیشتر بخوانید: ذخیره عکس و gif در DNA یک باکتری زنده ؛ ایده و حرکتی انقلابی در ذخیره دیتا

دانشمندان بدون استخوان، DNA انسان های باستانی

دانشمندان بدون استخوان، DNA انسان های باستانی

در نمایشگاه اصلی غار می توانید ابزار های سنگی را مشاهده کنید که هزاران سال قبل توسط بشر ساخته شده است. طبق مقاله ی منتشر شده در Science به احتمال زیاد این ابزارها توسط نئاندرتال ها ساخته شده است اما هیچ استخوانی از این گونه با ابزارهای سنگی دیده نشده است.نویسندگان این مقاله اولین افرادی هستند که حضور انسان ها را توسط DNA موجود در خاک بررسی کردند. این امر به آنها اجازه می دهد تا اطلاعات بیشتر و تصویر دقیق تری از گذشته به دست آورند.

بیشتر بخوانید: خرس آبی ؛ این حیوان زشت و ترسناک پس از مرگ خورشید هم در کره زمین زنده می‌ماند!

Christian Hogard باستان شناس دانشگاه Aarhus در تیم بررسی دانشمندان بدون استخوان، DNA انسان های باستانی می گوید: این نتایج می تواند تمام دانش ما درباره ی تاریخ زیست انسان ها را تغییر دهد, هرچند که وی در این تحقیقات شرکت نداشته اما گفته های او توسط ده ها هزار نفر توییت شد. Tom Higham استاد دانشگاه آکسفورد یافته های جدید را تحولی در تاریخ باستان شناسی پارینه سنگی می داند.

کمیاب بودن فسیل ها همواره یکی از مشکلات باستان شناسان بوده است. هرچند که وسایل ساخته شده ی باستانی نیز محدود هستند اما بدون استخوان ها نمی توان از گونه ی سازنده ی آن مطلع شد و به این علت است که بررسی وجود انسان ها بدون فسیل و استخوان رویداد بزرگی در علم باستان شناسی محسوب می شود.

Viviane Slon محقق انستیتو Max Planck با تیمی از همکارانش تلاش کردند تا بتوانند محتوای ژنتیکی را از نمونه رسوب های ۴ غار در اروپا استخراج کنند. تمرکز آنها روی DNA میتوکندریایی است که از DNA اصلی سلول جدا می باشد. به گفته ی Salon این DNA سریع تر استخراج می شود و روش بهتری برای تمایز بین گونه های مختلف انسانی می باشد.

بیشتر بخوانید: هایپرلوپ چیست ؟ حمل و نقل در آینده نزدیک، روی زمین با سرعت فضا رفت و آمد خواهیم کرد!

چطور بتوانیم DNA میتوکندریایی را از رسوبات غار های قدیمی استخراج کنیم؟

مقدار کمی از خاک تقریبا معادل نصف قاشق غذا خوری را برداشته و از معرف شیمیایی برای آزاد کردن محتوای ژنتیکی استفاده می کنید. وقتی به این شکل درآمد می توانید DNA را توسط دستگاه ترتیب دهی بخوانید.

Viviane Slon و همکارانش اولین افرادی بودند که به وسیله ی شیوه ی استخراج هوشمندانه توانستند DNA میتوکندریایی را جدا کنند. عملکرد DNA شبیه به ترکیبی از زیپ و پازل است که دندانه ی هر ردیف با ردیف دیگر جور می شود. با توجه به اینکه ما دارای اطلاعات قبلی از گونه های مختلف انسانی هستیم تنها با وجود نیمی از اطلاعات ژنتیکی می توانیم طرف دیگر زیپ را به آن متصل کرده و اطلاعات DNA را کامل کنیم.

بیشتر بخوانید: این تتو طلایی انتقال داده روی پوست را ممکن می کند!

دانشمندان بدون استخوان، DNA انسان های باستانی

دانشمندان بدون استخوان، DNA انسان های باستانی

نئاندرتال ها, ماموت ها و کرگدن ها

Slon و همکارانش توانستند به وسیله ی این روش DNA ماموت ها و کرگدن های پشمالوی باستانی را نیز مانند نئاندرتال ها و دنیسوان ها پیدا کنند. آنها ناخالصی های محتوای ژنتیکی مدرن را بررسی کردند تا متوجه صدمات وارد شده به DNA باستانی شوند.

محققین نتایج خود را با مدارک موجود تطبیق دادند. در ۳ غار مختلف DNA مربوط به نئاندرتال ها وجود داشت در حالیکه اثری از استخوان های آنها نبود.

این علایم مبنی بر آن است که محققین میتواند ساکنان گذشته ی مناطق مختلف را بشناسند همانطور که از وجود نئاندرتال ها در غار دنیسوا اصلاح پیدا کردند. DNA این گونه در بلژیک هم وجود دارد اما هیچ اثری از فسیل های این گونه مشاهده نمی شود.

Mikkel Winther Pedersen محققی که در زمینه ی DNA باستانی کار می کند درباره ی پروژه ی slon گفت: این تحقیق به خوبی بررسی شده است و نتایج آن برای باستان شناسان اهمیت بسیاری دارد زیرا از این به بعد می توانند از خاک به نتایج دلخواه خود برسند، چیزی که قبلا آن را دور می ریختند.

به گفته ی Slon گام بعدی به سوی مکان ها باستانی مختلف است که ابزار های سنگی ساخته شده در آنها دیده می شود اما هیچ فسیلی برای کشف گونه ی سازنده ی آن وجود ندارد. اینکه دانشمندان بدون استخوان، DNA انسان های باستانی را بررسی می کنند، می تواند به بسیاری از سوالها پاسخ دهد.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا