دانستنی‌های سلامتی

آروغ نوزاد: بعد از شیر خوردن آروغ را با این روش ها به راحتی بگیرید

آروغ نوزاد
۱۰+

چرا نوزادان تا زمان نشستن باید آروغ بزنند؟ چرا آروغ نوزاد بعد از شیر خوردن مهم است؟ درست مثل عوض کردن پوشک نوزاد و لباس‌هایش باید یاد بگیرید چه طور نوزاد را به آروغ زدن وادار کنید تا هوایی که موقع مکیدن شیر وارد معده‌اش شده خارج شود و دل درد نگیرد.

در واقع باید در این کار استاد شوید. امروز نت نوشت مهارت‌هایی را برای کمک به آروغ نوزاد به شما آموزش می‌دهد تا بتوانید کودک‌تان را وادار به آروغ زدن کنید.

روش‌های گرفتن آروغ نوزاد

ساده‌ترین راه‌ها برای کمک به آروغ نوزاد بلند کردن کودک بعد از شیر خوردن است

ساده‌ترین راه‌ها برای کمک به آروغ نوزاد بلند کردن کودک بعد از شیر خوردن است

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کمک به آروغ نوزاد بلند کردن کودک بعد از شیر خوردن است. ولی این روش خیلی تاثیر ندارد و بعد از چند دقیقه متوجه گریه‌‌های نوزادتان می‌شوید که در نتیجه شکم درد سر می‌دهد.

این روش‌ها را انجام دهید و آنقدر تکرار کنید تا در آن استاد شوید. فقط کمی صبر و حوصله نیاز دارید که تمام مادران دارند.

  • بعد از تمام شدن شیر، سر او را روی شانه سمت چپ تان اگر راست دست هستی؛ یا روی شانه سمت راست اگر چپ دست هستید، بگذارید و به آرامی به پشت سینه او کمی بالاتر از شکم بزنید. بعد از چند دقیقه فرزندتان آروغ می‌زند.
  • اگر نوزاد شیر مادر می‌خورد بهتر است تا اتمام شیر مادر صبر نکنید. یعنی وقتی نوزاد از سینه سمت راست شیر نوشید، او را بلند کنید و آرام به پشتش بزنید تا آروغ بزند و بعد برای سیر شدن کامل او را روی سینه دیگر بگذارید. البته بعد از نوشیدن از این سینه هم دوباره باید کاری کنید که آروغ بزند.
  • وقتی به آرامی به پشت او می‌زنید بیشتر به سمت چپ بدن کودک توجه کنید. یعنی جایی که معده است تا زودتر آروغ بزند.
  • اگر نوزاد بین مکیدن‌هایش زیاد سروصدا می‌کند هوای زیادی قورت داده است پس باید زودتر او را وادار به آروغ زدن کنید.
  • ببینید نوزادتان با کدام روش بهتر آروغ می‌زند و هر روشی که برایش بهتر بود همان را ادامه بدهید. گاهی شاید لازم باشد از دو روش بعد از هم استفاده کنید. چون بعضی بچه‌ها دیرتر آروغ می‌زنند.
  • همیشه به گردن کودک پیش بند ببندید تا  خودش و لباس‌های شما کثیف نشود.

این ۴ روش را برای گرفتن آروغ نوزاد (Burping) امتحان کنید:

صورت بچه روی پا

در این روش برای آروغ نوزاد بعد از شیر خوردن نوزاد را برگردانید. در حالی که خودتان نشسته‌اید او را به شکم روی پاهایتان بگذارید به طوری که صورت او روی یکی از پاهایتان قرار گیرد.

مواظب باشید که حتما سر کودک از بدنش کمی بالاتر باشد تا شیر را بالا نیاورد. حالا به آرامی به پشتش بزنید تا آروغ بزنید.

صورت بچه روی شانه

در حالی که سر بچه را روی یکی از شانه‌هایتان گذاشته‌اید به آرامی به پشت او بزنید تا آروغ بزند. حتما با دست دیگر او را محکم بگیرید تا کودک برنگردد و صدمه‌ای به او نخورد. در این حالت شما می‌توانید بایستید یا بنشینید.

این دو روش آروغ نوزاد برای نوزادهایی که هنوز نمی‌توانند سر خود را نگه دارند مناسب‌تر است.

روش نشسته برای آروغ نوزاد

برای بچه‌های سه چهار ماهه که یاد گرفته‌اند سر خود را نگه دارند و کمی بنشینند این روش را برای کمک به آروغ نوزاد می‌توانید به کار ببرید. بعد از خوردن او را روی زانویتان بنشانید و آرام به پشت او بزنید تا آروغ بزند.

روش ایستاده

این روش آروغ نوزاد هم برای کودکانی است که کمی بزرگ شده اند. می‌توانید بعد از شیر خوردن در حالی که ایستاده‌اید او را طوری در بغل‌تان بگیرید که پشت کودک به شما باشد. حالا به آرامی به پشت او طرف سمت چپ بزنید تا آروغ بزند.

توجه کنید بالا آوردن شیر با تف کردن فرق دارد. وقتی کمی شیر همراه با آب دهان نوزاد به بیرون بریزد مشکل خاصی نیست. ولی وقتی شیر به صورت دلمه یا پنیرک مانند از دهانش بیرون بریزد نشان می‌دهد معده‌اش شیر را هضم نکرده و کودک استفراغ کرده است.

تف کردن نوزاد معمولا بلافاصله بعد از شیر خوردن او و با حجم کمی همراه است. در حالی که بالا آوردن یا استفراغ بعد از چند دقیقه بعد از شیر خوردن اتفاق می‌افتد، حجم زیادی دارد و معده نوزاد خالی می‌شود. اگر استفراغ مرتب تکرار شود به فوریت او را به یک متخصص کودک نشان دهید چون ممکن است ناراحتی معده داشته باشد که پزشک درمان‌های مناسب را تجویز می‌کند.

بیشتر بخوانید: آموزش ماساژ نوزاد و روش‌های درمان کولیک و کاهش دردهای شکم + ویدیو

منبع + +

۳ دیدگاه

3 دیدگاه

  1. Avatar

    مریم

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ at ۰:۵۳

    میکشه منو تا اروغ بزنه بیشتر وقتا ام بالا میاره

    ۲+
    • Avatar

      اسنا

      ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ at ۱۰:۵۷

      اره دختر منم همین جوریه نمیدونم چیکارش کنم

      ۲+
    • Avatar

      زهرا

      ۲۱ دی ۱۴۰۱ at ۴:۴۴

      دختر منم میخوایم آروغشو بگیریم انقدر گریه میکنه که پشیمون میشیم از آروغ گرفتن یا اینکه مثلا بعد شیر خوابش برده زمانیکه میخوایم آروغ بگیریم پا میشه و باز شیر میخواد و اینکار ساعتها ادامه داره

      ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا