اخبار تکنولوژی

کنترل ربات ها با مغز انسان میسر شد! +ویدیو

شما معمولا مجبور هستید تا فرمان های خود را به صورت صوتی به دستگاه های هوشمند مختلف انتقال دهید اما تیم CSAIL سبب ارتقای این قابلیت در ربات ها شده است. آنها با خواندن ذهن شما وظایف خود را انجام میدهند و اگر شما متوجه اشتباهی در عملکرد ماشین ها شوید با خواندن ذهن شما به سرعت آن را تصحیح میکنند.

۰

تیمی با نام CSAIL از بخش علوم کامپیوتری دانشگاه MIT به همراه آزمایشگاه هوش مصنوعی در تلاش بودند تا ربات ها سهم بیشتری از قابلیت های انسانی را داشته باشند. شما معمولا مجبور هستید تا فرمان های خود را به صورت صوتی به دستگاه های هوشمند مختلف انتقال دهید اما تیم CSAIL سبب ارتقای این قابلیت در ربات ها شده است. آنها با خواندن ذهن شما وظایف خود را انجام میدهند و اگر شما متوجه اشتباهی در عملکرد ماشین ها شوید با خواندن ذهن شما به سرعت آن را تصحیح میکنند.

لازمه استفاده از این فناوری بر سر گذاشتن کلاه EEG است تا CSAIL قادر به خواندن و ضبط فعالیت های ذهنی شما باشد. الگوریتم های یادگیری ماشین امواج مغزی را در طول ۱۰ تا ۳۰ هزارم ثانیه دسته بندی میکنند و بر روی عوامل مربوط به خطاها یا ErrPs تمرکز میکنند. و اینها سیگنال هایی است که از سوی مغز شما در زمان ایجاد خطا تولید میشود. اگر شما با عملکرد دستگاه مخالف هستید باید قوطی رنگ را در سبد wire قرار دهید تا سیستم خطای ErrPs را از ذهن شما گرفته و عملکردش را تصحیح کند.

Daniela Rus وزیر CSAIL توضیح میدهد:

“زمانیکه در حال تماشای عملکرد ربات هستید, تنها کاری که باید انجام دهید این است که با عملکرد ربات موافق یا مخالف باشید. مجبور نیستید که تمام مدت به موضوع خاصی فکر کنید رباط سعی میکند تا با شما سازگار شود.”

این تیم در تلاش است این سیستم را تا جایی ارتقا دهد که ربات ها قادر به انجام دادن وظایف یچیده تری باشند چرا که هرقدر ErrPs قوی تر شود خطاها نیز بیشتر میشود. Rus و تیمش معتقدند که این روش میتواند قابلیت های فوق العاده ای به ما بخشد از جمله: ربات های کارخانه ای ناظر, ماشین های بدون سرنشین و فناوری های دیگری که هنوز بشر به آنها دست نیافته است.

آنها برای آزمایش این تئوری رباتی با صورت تخته ای دارای دو دست با نام Baxter ساخته اند که شما میتوانید دموی آن را در ویدیوی زیر ببینید:

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا