علمی

ماجرای کودک ۹ ساله‌ای که برای موقعیت شغلی محافظت سیاره‌ای به ناسا نامه ارسال کرد و جوابیه جالب ناسا!

افسر محافظت سیاره‌ای

زمانی که ناسا کاندیداهای موقعیت شغلی جدید خود یعنی «افسر محافظت سیاره‌ای» را بررسی میکرد با موردی غیرقابل‌انتظار روبرو شد. نامه کودک ۹ ساله‌ای که به صورت جدی درخواستی برای این موقعیت شغلی ارسال کرده بود!

۰

زمانی که آژانس فضایی ناسا در حال بررسی کاندیداهای موقعیت شغلی جدید خود یعنی «افسر محافظت سیاره‌ای» بود با یک مورد غیر قابل‌ انتظار و درعین حال جالب روبرو شد. نامه جک دیویس، پسر ۹ ساله‌ای که در پایه چهارم ابتدایی به صورت جدی و مشتاقانه درخواستی برای این موقعیت شغلی ارسال کرده بود!

ناسا برای این شغل تمام وقت که پس از امضای قرارداد فضایی سال ۱۹۶۷ مطرح شد تا مبلغی به میزان ۱۸۷ هزار دلار پرداخت میکند. فردی که برای این سمت کاری انتخاب میشود، نه‌تنها مسئول محافظت از دنیاهای بیگانه‌ای همچون اروپا – قابل سکونت‌ترین قمر مشتری و کوچکتر از ماه زمین که ظاهرا اقیانوسی از آب، زیر لایه بیرونی یخ زده آن پنهان است – در مقابل میکروبهای منتشر شده ناشی از فضاپیماهای ارسال شده توسط انسان میباشد بلکه مسئول دفاع و حراست از زمین در مقابل آلودگی‌های احتمالی است که توسط میکروبهای بیگانه ایجاد خواهند شد.

تصاویری از قمر اروپا که احتمال حیات در آن وجود دارد:

قمر اروپا

فرضیه وجود آب زیر لایه بخی قمر اروپا

اما اعتماد‌ به نفس دیویس این کودک شجاع را ببینید که در نامه‌ی ارسالی‌اش به ناسا در روز پنجشنبه خود را «نگهبان کهکشان» توصیف کرده است 🙂

نامه دیویس 9 ساله به ناسا برای شغل افسر محافظت سیاره‌ای

متن کامل نامه‌‌ی دیویس که ناسا در نشریه خبری خود در روز جمعه منتشر کرده است:

«اسم من جک دیویسه و میخواستم برای شغل افسر محافظت سیاره‌ای درخواست بدم. ممکنه ۹ سالم باشه ولی فکر میکنم برای این شغل مناسب باشم. یکی از دلایلش اینه که خواهرم میگه من موجود فضایی‌ام. تقریبا اغلب فیلمهای فضایی و فیلمهای بیگانگان رو که میتونستم دیدم. من همچنین مجموعه سریالی ماموران شیلد رو دیدم و امیدوارم فیلم مردان سیاه‌پوش رو هم ببینم. توی بازیهای علمی‌تخیلی عالی‌ام. من جوونم، بنابراین میتونم یادبگیرم تا شبیه یک بیگانه فکر کنم.

ارادتمند شما،
جک دیوس،
نگهبان کهکشان،
کلاس چهارم»

آزانس فضایی ناسا به سادگی و با نیشخند میتوانست این نامه را دور بیندازد، ولی جیم گرین (مدیر واحد علوم سیاره‌ای) تصمیم گرفت تا جوابیه‌ای را تایپ، امضاء و برای دیویس ایمیل کند. این تصویر نامه ارسالی اوست:

جوابیه ناسا به دیویس توسط دکتر جیم گرین

آنچه جیم گرین در این نامه بیان کرده:

” جک عزیز،
شنیدم‌ام که نگهبان کهکشان هستی و دوست داری افسر محافظت سیاره‌ای ناسا بشی، عالیه! این موقعیت شغلی خیلی مهم و واقعا جذابه. این شغل در رابطه با محافظت از زمین در برابر میکروبهای کوچکی است که به هنگام بازگشت از ماه، سیارکها و مریخ با خودمون می‌آریم. همچنین این کار سایر قمرها و سیارات رو در مقابل میکروبهایی که ما خودمون در منظومه شمسی ایجاد کردیم محافظت میکنه.

ما همیشه دنبال دانشمندان و مهندسان برجسته‌ای که در آینده به ما کمک میکنند، خواهیم بود، بنابراین امیدوارم شما جدی درس‌ بخونی و در مدرسه عالی باشی. ما امیدواریم یکی از همین روزها شما رو اینجا در ناسا ملاقات کنیم.

ارادتمند شما،
دکتر جیمز گرین،
مدیر واحد محافظت سیاره‌ای”

آژانس فضایی تنها اکتفا به ارسال این نامه نکرد بلکه به گفت نشریه خبری ناسا، مدیر پژوهش سیارات این آژانس نیز طی تماسی تلفنی به دیویس بابت علاقه‌اش به این موقعیت کاری تبریک گفت.

ناسا همچنین اضافه کرد:
«اگرچه افسر محافظت سیاره‌ای موقعیتی شغلی است که چندان در زندگی واقعی نمود پیدا نمیکند ولی قطعا نقش مهمی در ارتقاء سطح مسئولیت پذیری ما جهت جلوگیری از آلودگیهای میکروبی ناشی از خودمان و  یا سایر سیارات خواهد داشت. »

ناسا از ۱۳ جولای تا ۱۴ آگوست از طریق درگاه کارگزینی خود در حال پذیرش افراد برای این موقعیت شغلی است.

۳ دیدگاه

3 دیدگاه

  1. Avatar

    داریوش

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ at ۲۲:۰۲

    عجب بچه ای باید باشه که با این سن همچین کاری کرده 🙂

    ۰
  2. Avatar

    EBN

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ at ۲:۳۹

    نکته مهم شعوریه که مسئولان ناسا داشتن که البته تو خارج طبیعیه ، چون اونجا خیلی بیشتر به بچه ها و جووناشون اهمیت میدن و فهمیدن که سرمایه های واقعی کشور همینان ..

    ۰
  3. Avatar

    فاطمه سادات

    ۸ آبان ۱۳۹۶ at ۱:۲۹

    ما توی ایران هم از این بچه ها کم نداریم فقط چون معلم ها و مسئولین توی سر بچه ها میزنند و محدودشون به درسهای مزخرف کردنر استعدادهای بچه ها خفه شده اگر کسی باشه که قدرت ابراز داره به کی میتونه بگه که جز مسخره کردن و تنبیه کردن چیزی عایدش نمیشه

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا