آموزشی

شارژ صحیح باتری گوشی را بیاموزید!

شارژ صحیح باتری گوشی

جستجو برای قدرت موضوعی ابدی و همیشگی است. گوشیها – حلقه ارتباط ما با دنیای مجازی و زندگی واقعی – تقریبا هیچ‌وقت به اندازه یک روز کامل قادر به نگه‌داری شارژ خود نیستند. این نوشته حاصل گفتگو با افراد حرفه‌ای است و به شما یاد خواهد داد چگونه محل کار و زندگی خودتان را به یک محیط مناسب برای شارژ گجتهایتان تبدیل کنید.

۷+

جستجو برای قدرت موضوعی ابدی و همیشگی است. گوشیها – حلقه ارتباط ما با دنیای مجازی و زندگی واقعی – تقریبا هیچ‌وقت به اندازه یک روز کامل قادر به نگه‌داری شارژ خود نیستند. زندگی ما در حال تبدیل شدن به یک جدال دائمی بر سر پیدا کردن مکان شارژ است. حتی شارژ کردن گوشی در منزل نیز سخت شده به ویژه اگر روزانه دستگاه‌های مختلفی برای شارژ دارید و از محلهای شارژ به صورت اشتراکی با دیگران استفاده میکنید. با این حال این مشکل با برنامه ریزی درست تا حدی قابل حل است. در این مطلب شارژ صحیح باتری گوشی را به شما خواهیم آموخت، با نت نوشت همراه باشید.

بیشتر بخوانید: راه حل قطع پیامک های تبلیغاتی

شارژ صحیح باتری گوشی چگونه است ؟

متاسفانه یک استراتژی عمومی برای شارژ صحیح باتری گوشی وجود ندارد. هر شخصی بایستی با در نظر گرفتن سبک زندگی خود، عادات و استفاده روزانه‌اش از گجتهای دیجیتال، راه‌حلی مناسب حال خود بیابد. این نوشته حاصل گفتگو با افراد حرفه‌ای است و به شما یاد خواهد داد چگونه محل کار و زندگی خودتان را به یک محیط مناسب برای شارژ گجت هایتان تبدیل کنید.

شارژ صحیح باتری موبایل چگونه است ؟

شارژ صحیح باتری گوشی چگونه است ؟

بیشتر بخوانید: استفاده صحیح باتری لپ تاپ , آیا لپ تاپ همیشه باید به برق متصل باشد؟

کجا دارم شارژ میکنم؟

روشن است که شارژ در منزل جزء واجبات است پس باید همیشه یک کابل و آداپتور مناسب برای استفاده در منزل داشته باشید، اما شمایی که همیشه می خواهیدشارژ داشته باشید بایستی برای سایر شرایط نیز پیش‌بینی‌های لازم را اتخاذ کنید. به عنوان مثال اگر محل کارتان ایستگاه شارژ USB دارد باید یک کابل همراهتان باشد تا در محل کار بتوانید از این قابلیت استفاده کنید.

برای شارژ صحیح باتری گوشی در واقع یک کابل usb و آداپتور بهتر است همیشه همراه شما باشد تا در اولین مکانی که امکان شارژ بود بتوانید این کار را انجام دهید. استفاده از یک شارژر فندکی در خودرو نیز راه‌حل مناسبی است تا در حین سفر به مشکل برنخورید یا در هر اتاق بهتر است یک شارژر داشته باشید. تقریبا در هر جایی که رفت‌وآمد زیادی دارید بهتر است شارژر به همراه داشته باشید. داشتن یک پاوربانک و باتری زاپاس هم به عنوان راه‌حلهای تکمیلی میتوانند در شرایط بحرانی شما را یاری کنند.

بیشتر بخوانید: افزایش عمر باتری آیفون و گوشی اندرویدی به ساده ترین روش!

شارژر فندکی یا وایرلس در اتومبیل

شارژر فندکی یا وایرلس در اتومبیل

بیشتر بخوانید: شارژ گوشی شب تا صبح خطری برای باتری شما ندارد!

برای شارژ گوشی ، چه وسایلی بخرم؟

فرایند شارژ صحیح باتری گوشی نیازمند استفاده از چیزهای مختلفی است. برخی گوشیها شارژ سرخود و مخصوص خود دارند، برخی شارژرها usb هستند، برخی سوزنی، برخی از آنها دستگاهی برای شارژ اکسترنال باتری دارند، بعضی‌ها نیازمند دوشاخ تبدیل هستند و بسیاری از موارد دیگر.

شارژ با استفاده از هاب USB

شارژ با استفاده از هاب USB

به عنوان مثال استفاده از شارژرهای همه کاره که با دارا بودن ۱۰ کانکتور مختلف برای شارژ انواع گوشی‌ها با همین نام در بازار عرضه شده‌اند یک وسیله پیشنهادی است. یا usb hub هایی که برای شارژ از طریق پورت usb میتوانند به کارتان بیاید. در حال حاضر پیشرفت تکنولوژی باعث شده تا گجتهایی با شارژ بیسیم به بازار عرضه شوند. این تکنولوژی، جوان ولی رو به رشد است. برای شارژ بیسیم علاوه بر اینکه دستگاه پذیرنده (گوشی یا هر گجت دیگری) بایستی با این تکنولوژی سازگار باشد همچنین نیازمند یک پد شارژ بیسیم نیز هستید.

امروزه در خودروهای جدید معمولا این پد به صورت سرخود وجود دارد بنابراین در خرید خودروی جدیدتان این ویژگی را هم میتوانید مد نظر داشته باشید (فکرش را بکنید پراید با پد شارژ بیسیم 🙂 ).  بعضی پریزهای برق در بازار عرضه شده‌اند که خروجی usb نیز دارند. از این گزینه نیز میتوانید به صورت موقت و سریع استفاده نمایید. موقت از این جهت که شارژ توسط پورت usb توصیه نمیشود. بهتر است برای افزایش دوام شارژ، گجتهای خود را با شارژر تغذیه کنید.

بیشتر بخوانید: کالیبره کردن باتری لپ تاپ به صورت دستی برای افزایش کارایی و عمر باتری

شارژر فندکی

شارژر فندکی

 

بیشتر بخوانید: روش صحیح شارژ موبایل ، تاکنون گوشی هوشمند خود را اشتباه شارژ کرده‌اید!

مدت زمان شارژ چقدر باشد؟

نمیدانم این راز کی و کجا آغاز شد که متصل نگه داشتن گوشی به شارژر بعد از فول‌شارژ شدن، باعث مستهلک شدن باتری آن خواهد شد. جالب است بدانید Daniel Steingart استادیار گروه مهندسی مکانیک و هوافضای دانشگاه پرینستون واقع در نیوجرسی آمریکا در این باره میگوید: «این تفکر صحیح نیست. شما میتوانید تا هرچقدر میخواهید گوشی خود را در حالت شارژ به آداپتور متصل نگه دارید، اغلب اسمارت‌اونهای مدرن امروزی به خوبی قادر به مدیریت شارژ هستند.

این گوشیها به محض اینکه شارژ به ۱۰۰% برسد، انرژی بیشتری دریافت نمی کنند و به صورت خودکار مسیر ورودی را دیسکانکت میکنند » البته اتصال دائمی گوشی به آداپتور تغذیه اگرچه شاید برای خود گوشی مشکلی ایجاد نکند ولی این کار باعث داغ شدن بعضی از آداپتورها و خطر آتش سوزی آنهاست که نمونه‌های آن نیز اتفاق افتاده است.

بیشتر بخوانید: شارژ گوشی بدون اتصال به برق , ۵ روش ابداعی و هیجان انگیز! + ویدیو

کشیدن شارژر بعد از اتمام شارژ علاوه بر تامین امنیت برای خود شارژر باعث جلوگیری از چرخه شارژ و دشارژ گوشی نیز خواهد شد. در واقع وقتی گوشی به آداپتور متصل باشد، به محض کاهش سطح باتری مجددا فرایند شارژ آغاز میشود که تکرار این عمل در دراز مدت ممکن است به باتری شما آسیب برساند.

وی همچنین بیان کرد، شارژ صد در صد گوشی ایده خوبی نیست، Venkat Srinivasan مدیر دپارتمان ذخیره انرژی Argonne همیشه میزان شارژ باتری خود را در محدوده ۳۰ تا ۸۰ درصد نگه داری میکند. وی بیان داشت، وقتی شارژ باتری به صد در صد میزان خود میرسد واکنش ها و فعل و انفعالاتی در آن انجام می شود که باعث تخریب الکترولیتهای آن میشود و نتیجتا این کار باعث کاهش طول عمر باتری خواهد شد. بنابراین طبق آنچه بیان شد ایده‌آل‌ترین حالت شارژ زیر ۱۰۰% و در محدوده ۳۰ تا ۸۰ است ولی متاسفانه به دلیل نیاز افراد به شارژ بیشتر شاید پیروی از این اصل برای همگان مقدور نباشد!

بیشتر بخوانید: سنسور های موبایل خود را بشناسید؛ چه هستند و چگونه کار میکنند؟

شارژر های همه کاره برای شارژ انواع گوشی

شارژر های همه کاره برای شارژ انواع گوشی

باتری من زود شارژ تمام میکند، چه کنم؟

اغلب تلفنهای همراه در بخش تنظیمات خود، گزینه صرفه‌جویی در مصرف انرژی دارند که با فعال‌سازی این حالت سیستم‌عامل با کاهش تعداد برنامه‌های در حال اجرا و دانلودهای خودکار مانند بروزرسانی خودکار برنامه‌ها توسط گوگل پلی، کاهش روشنایی صفحه، کاهش زمان قفل شدن صفحه، حذف جلوه‌های نمایشی و … سعی میکند تا جلوی هدر رفت سریع شارژ را بگیرد. معمولا گوشیهایی که این قابلیت را دارند به صورت پیش‌فرض، حالت صرفه جویی در مصرف انرژی را به محض اینکه شارژ باتری به میزان مشخصی کاهش پیدا میکند فعال میکنند، با این حال بهتر است برای کانفیگ کردن بهتر سری به تنظیمات گوشی خود بزنید.

بیشتر بخوانید: شارژر وایرلس چگونه کار میکند ؟ +ویدیوی نحوه استفاده از شارژ بیسیم در گوشیهای قدیمی

علاوه بر اینکه شارژ گوشی در حالت پرواز سریعتر انجام میشود، بردن گوشی به حالت پرواز در اوقاتی که منتظر تماس نیستید و به عبارتی با گوشی‌تان کاری ندارید در صرفه‌جویی مصرف انرژی نقش به سزایی دارد چرا که یکی از عوامل مهم کاهش سطح شارژ، ارتباط رادیویی مداومی است که سیم کارت موبایل شما با آنتن های مخابراتی برقرار میکند.

هر چقدر مکانی که در آنجا هستید آنتن‌دهی کمتری داشته باشد، گوشی تلاش بیشتری برای دریافت امواج میکند که این موضوع باعث کاهش سریعتر شارژ باتری خواهد شد. بنابراین در مکانهایی که انتن‌دهی وجود ندارد و یا آنچنان قطع و وصل میشود که حتی در صورت برقراری تماس امکان مکالمه و یا دریافت پیام وجود ندارد بهتر است تا زمانی که از آن مکان خارج نشده‌اید حالت پرواز را فعال کنید تا لااقل شارژ باتری تمام نشود.

همچنین برنامه‌های که نصب کرده‌اید را هرازچند‌گاهی رصد کنید. در تنظیمات گوشی قسمتی برای آنالیز باتری وجود وجود دارد که با مشاهده آن بخش متوجه سهم مصرفی هر یک از برنامه‌ها از باتری گوشی خواهید شد. برنامه‌هایی که لازم ندارید را حذف کنید. بعضی از برنامه‌ها مثل گوگل‌پلی در پس زمینه عملیات بروزرسانی برنامه‌ها را انجام میدهند که در تنظیمات این برنامه میتوانید متوقف کنید. بعضی از برنامه‌ها سرویسهای پس زمینه‌ای دارند که با متوقف کردن آنها صرفه‌جویی چشمگیری در مصرف باتری خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: بررسی مشکلات باتری گوشی های هوشمند!

در پایان بدانید که حتی قدرتمندترین باتری‌ها در نهایت محکوم به مرگ هستند. با همه نکاتی که ارائه شد، گذشت زمان باعث میشود تا باتری‌ها روز به روز ظرفیت خود را از دست بدهند. این یک واقعیت است و کاری هم نمی‌شود کرد! در واقع ماهیت باتری‌ها اینگونه است و متاسفانه فعلا راه‌حل دیگری به جز استفاده از باتری وجود ندارد. اسمارت‌فونها به همراه باتری عرضه میشوند که البته این روزها اکثر این باتریها غیرقابل تعوض هستند. در بدترین حالت می توانید باتری جدیدی بخرید که با آن چند سال دیگر سر کنید. پس اوضاع خیلی هم وخیم نیست!

 

در این مطلب با راه حل های شارژ صحیح باتری گوشی و انواع گجت ها آشنا شدیم، اگر سوال یا ابهامی داشتید حتما با ما در نت نوشت در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: چرا گوشی های اندرویدی سریعتر از آیفون شارژ می شوند ؟

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا