تاریخی

۳۱ رویداد تاریخی حماسی که کسی نمی‌دانست تصویری از آنها وجود دارد!

عکس تاریخی
۰

امروزه به ندرت پیش می‌آید که یک رویداد مهم بدون ثبت به حال خود رها شود. حتی اگر رسانه‌های سنتی آن را پوشش ندهند، هر کسی با یک تلفن همراه هوشمند می‌تواند به آسانی ظرف مدت چند ثانیه آن رویداد را ثبت و ضبط کند. تنها با چند کلیک، تصویر را می‌توان به آسانی برای کل جهان به اشتراک گذاشت.

اگرچه تصویربرداران گذشته نهایت سعی و تلاش خود را برای ثبت لحظات مهم به کار می‌گرفتند، اما فناوری آن زمان مثل امروز پیشرفته نبود. به همین دلیل، مشاهده‌ی تصاویری که در گذشته گرفته شده است بسیار شگفت‌آور است.

شاید باور نکنید که چه تعداد عکس از رویدادهای برجسته توسط لنزهای یک عکاس گرفته شده است. به ۳۱ عکس تاریخی زیر نگاهی بیاندازید و خودتان شاهد تصاویر باشید.

۱ . نطق گتیسبورگ: پیکان قرمز رنگ در این تصویر به شخصِ رئیس جمهور آمریکا، یعنی آبراهام لینکلن اشاره دارد. در این تصویر، او تازه به مراسم در حال برگزاری در قبرستان ملی سربازان در تاریخ ۱۹ نوامبر ۱۸۶۳ در گتیسبورگ پنسیلوانیا رسیده است. اندکی پس از اینکه این تصویر گرفته شد، او نطق نمادین خود را ارائه داد.

نطق گتیسبورگ

نطق گتیسبورگ

۲ . فرار بازماندگان تایتانیک: تصاویر اندکی وجود دارد که رونمائی از کشتی تایتانیک را درست چند روز قبل از برخورد مشهورش با یک کوه یخ ثبت کرده‌اند. حتی تصاویر ضبط شده از روز سرنوشت نیز کمیاب هستند. در این تصویر که در ۱۵ آوریل ۱۹۱۲ گرفته شده است، آخرین قایق نجات را نشان می‌دهد که کشتی در حال غرق شدن را ترک می‌کند.

بیشتر بخوانید: فیلم تایتانیک ساخته‌ی جیمز کامرون؛ فراتر از یک فیلم

فرار بازماندگان تایتانیک

فرار بازماندگان تایتانیک

۳ . برادران رایت: در سال ۱۹۰۳، در Kitty Hawk کارولینای شمالی، اورویل و ولیبر رایت با ساخت اولین هواپیمایی که می‌توانست پرواز کند تاریخ‌ساز شدند. این تصویر درست ثانیه‌هایی پس از بلند شدن هواپیمای آنها از زمین برای نخستین بار گرفته شده است.

برادران رایت سال ۱۹۰۳

برادران رایت سال ۱۹۰۳

۴ . بمب اتمی: بیشتر تصاویر انفجار بمب اتمی در هیروشیما و ناگازاکی در طی جنگ جهانی دوم از نمایی هوایی گرفته شده‌اند، اما شخصی، تصویر لحظه‌ی انفجار بمب را از روی زمین گرفته است. در این تصویر ابری را مشاهده می‌کنید که در تاریخ ۴ آگوست ۱۹۴۵ بر فراز ناگازاکی شکل گرفته است.

بمب اتمی در هیروشیما و ناگازاکی

بمب اتمی در هیروشیما و ناگازاکی

۵ . نیل آرمسترانگ: پرطرفدارترین تصاویر فرود بر روی ماه در سال ۱۹۶۹ نشان می‌دهند که نیل آرمسترانگ و باز آلدرین بر روی سطح واقعی ماه هستند، اما این تصویری کمتر شناخته شده از آرمسترانگ بلافاصله پس از برگشت به شاتل فضایی است. شما می‌توانید خوشحالی حاصل از تاریخ‌سازی را در چهره‌ی وی ببینید.

نیل آرمسترانگ

نیل آرمسترانگ

۶ . نخستین عکس که تاکنون گرفته شده است: تاریخدانان بر این باورند که این تصویر، قدیمی‌ترین عکسی است که وجود دارد. این عکس از پنجره‌ای از املاک Burgundy در فرانسه در سال ۱۸۲۶ یا ۱۸۲۷ گرفته شده است. این عکس توسط عکاس فرانسوی ژوزف نیسه‌فور نیپس با استفاده از یک فرایند رسوبی بنام هلیوگرافی گرفته شده است.

نخستین عکس که تاکنون گرفته شده است

نخستین عکس که تاکنون گرفته شده است

۷ . آبراهام لینکلن: این تصویر در سال ۱۸۶۲ در آنتیتام مریلند گرفته شده است. لینکلن در کنار آلان پینکرتون (سمت چپ)، مامور سازمان اطلاعات نظامی ایستاده است؛ شخصی که نقشی کلیدی را در ایجاد سرویس سری ایفا کرده است؛ و سرلشکر جان مک کلرناند نیز در سمت راست وی ایستاده است.

لینکلن در کنار آلان پینکرتون (سمت چپ)، مامور سازمان اطلاعات نظامی ایستاده است؛ شخصی که نقشی کلیدی را در ایجاد سرویس سری ایفا کرده است؛ و سرلشکر جان مک کلرناند نیز در سمت راست وی ایستاده است.

لینکلن در کنار آلان پینکرتون (سمت چپ)، مامور سازمان اطلاعات نظامی ایستاده است؛ شخصی که نقشی کلیدی را در ایجاد سرویس سری ایفا کرده است؛ و سرلشکر جان مک کلرناند نیز در سمت راست وی ایستاده است.

۸ . نیکولا تسلا: تسلا دانشمندی اهل صربستان بود که پیشرفت‌های متعددی را در حوزه‌ی مهندسی برق رقم زد. این تصویر در سال ۱۸۹۹ گرفته شده است که نشان می‌دهد تسلا نزدیک فرستنده‌ی تقویتی خود نشسته است؛ دستگاهی که برای ارسال بی‌سیم انرژی الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

نیکولا تسلا

نیکولا تسلا

۹ . سامورائی: سامورائی‌ها سال‌ها قبل از اختراع دوربین وجود داشته‌اند، و به همین خاطر، بسیاری از تصاویری که امروزه در اختیار داریم، در واقع نقاشی هستند. اما یک طبقه‌ی خاص از مبارزان تا اواخر قرن نوزدهم یعنی پس از ظهور صنعت عکاسی وجود داشت. این تصویر در سال ۱۸۶۰ گرفته شده است، یعنی حدود ۱۵ سال قبل از اینکه دولت اصلاح‌طلب به سنت سامورائی خاتمه ببخشد.

این تصویر در سال ۱۸۶۰ گرفته شده است، یعنی حدود ۱۵ سال قبل از اینکه دولت اصلاح‌طلب به سنت سامورائی خاتمه ببخشد.

این تصویر در سال ۱۸۶۰ گرفته شده است، یعنی حدود ۱۵ سال قبل از اینکه دولت اصلاح‌طلب به سنت سامورائی خاتمه ببخشد.

۱۰ . ترور رابرت اف کندی: بیشتر مردم فیلم ترور رئیس جمهوری جان کندی را دیده‌اند، اما این تصویر کمتر شناخته شده برادرش را درست دقایقی پس از شلیک به وی نشان می‌دهد. مرد جوان در این تصویر پیشخدمتی بود که در همان لحظه به صورت تصادفی در حال دست دادن با سناتور بود.

 ترور رابرت اف کندی

ترور رابرت اف کندی

۱۱ . ساحل نورماندی: در طی جنگ جهانی دوم، دوربین‌ها بسیار رواج یافته بودند، اما بیشتر تصاویر جنگ از فاصله‌ای ایمن گرفته شدند. این تصویر به درستی “در چنگال مرگ” خوانده می‌شود و نمایی دلهره‌آور از نیروهای متحدین را در لحظه‌ی آغاز نبرد سواحل نورماندی نشان می‌دهد.

ساحل نورماندی

ساحل نورماندی

۱۲ . نبرد گتیسبورگ: در فاصله زمانی ۱ جولای و ۳ جولای ۱۸۶۳، نبرد گتیسبورگ، به عنوان پرهزینه‌ترین نبرد در تاریخ ایالات متحده شناخته می‌شود. بیش از ۸۰۰۰ نفر جان خود را از دست دادند و نتیجه به جنگ مدنی به نفع اتحادیه رقم خورد.

نبرد گتیسبورگ

نبرد گتیسبورگ

۱۳ . دستگیری صدام حسین: در ۱۳ دسامبر ۲۰۰۳، نیروهایی آمریکایی دیکتاتور عراقی یعنی صدام حسین را در مزرعه‌ای نزدیک تکریت عراق دستگیر کردند. پس از بازداشت صدام، بیشتر تصاویر روزنامه‌ها به دیکتاتور عراقی اختصاص یافت، اما این تصویر درست دقایقی پس از پیدا شدن وی گرفته شده است.

دستگیری صدام حسین

دستگیری صدام حسین

۱۴ . ساخت برج ایفل: برج ایفل به چنان نماد برجسته‌ای تبدیل شده است که دیدن آن در وضعیت ناتمام عجیب به نظر می‌آید. این تصویر در جولای ۱۹۸۸، درست ۱۵ ماه پس از شروع فرایند دشوار ساخت آن گرفته شده است و هنوز نه ماه به تکمیل آن باقی مانده است.

ساخت برج ایفل

ساخت برج ایفل

۱۵ . رونمایی از مجسمه آزادی: تصویر این مسئله که مجسمه‌ی آزادی در هر جایی غیر از جزیره الیس قرار داشته دشوار است. اما در آن زمان، این مجسمه در قالب ۲۱۴ جعبه مختلف از فرانسه به سمت ایالات متحده ارسال شد. این تصویر، چهره‌ی بانوی آزادی دقایقی درست پس از خارج کردن از جعبه است.

رونمایی از مجسمه آزادی

رونمایی از مجسمه آزادی

۱۶ . پرل هاربر: تصاویر بسیار زیادی از حمله‌ی وحشتناک ۱۹۴۱ به پرل هاربر وجود دارد، اما این یکی به طور خاص نشان می‌دهد که این حمله تا چه اندازه برای سربازانی که روی زمین بوده‌اند وحشتناک به نظر می‌رسد. این دو مرد در جلوی عکس با تعجب به بی‌نظمی اطراف خود می‌نگرند.

پرل هاربر

پرل هاربر

۱۷ . زلزله‌ی سانفرانسیسکو: زمین لرزه‌ی سانفرانسیسکو، دومین فاجعه‌ی مرگبار طبیعی در ایالات متحده است. این زمین لرزه در بامداد ۱۸ آوریل ۱۹۰۶ رخ داد و تقریباً ۹۰ درصد شهر را ویران کرد و حدود ۲۵۰،۰۰۰ نفر را بی‌خانمان کرد و حداقل ۳،۰۰۰ کشته بر جای گذاشت.

زلزله‌ی سانفرانسیسکو

زلزله‌ی سانفرانسیسکو

۱۸ . ونسان ون‌گوگ: این یکی از دو تصویر تایید شده از نقاش مشهور است که در واقع خودش آن را نکشیده است. این تصویر، نگاهی جالب به مردی را نشان می‌دهد که بیشتر مردم وی را به خاطر خودنگاره‌های شخصی‌اش می‌شناسند.

ونسان ون‌گوگ

ونسان ون‌گوگ

۱۹ . مراسم خاکسپاری لینکلن: شش روز پس از تسلیم شدن در اپوماتوکس (Appomattox) که به پایان جنگ داخلی ختم شد، جان ویلکس بوث، رئیس جمهور لینکلن را ترور کرد. چهار روز بعد، در واشنگتن دی سی، مردم گردهم آمدند و برای از دست دادن رهبر محبوب خود عزاداری کردند.

مراسم خاکسپاری لینکلن

مراسم خاکسپاری لینکلن

۲۰ . رویدادی که منجر به آغاز جنگ جهانی اول شد: این تصویر، پلیس را در حال دستگیری کاوریلو پرینسیپ، ناسیونالیست صربستانی، پس از ترور آرشیدوک فرانتس فردیناند در سارایوو در تاریخ ۲۸ ژوءن ۱۹۱۴ را نشان می‌دهد.

رویدادی که منجر به آغاز جنگ جهانی اول شد

رویدادی که منجر به آغاز جنگ جهانی اول شد

۲۱ .  آدولف هیتلر علیه ایالات متحده اعلام جنگ می‌کند: این رویداد بسیار مهم در خانه‌ی اپرای Kroll در برلین، آلمان، در ۱۱ دسامبر ۱۹۴۱ رخ داد. اینکه کسی از چنین لحظه‌ای عکس بگیرد غیرعادی نیست، بلکه عجیب آن است که این تصویر خیلی شناخته شده و مشهور نیست.

وقتی آدولف هیتلر علیه ایالات متحده اعلام جنگ می‌کند

وقتی آدولف هیتلر علیه ایالات متحده اعلام جنگ می‌کند

۲۲ . اعدام توطئه‌گران ترور لینکلن: اگرچه جان ویلکز بوث کسی بود که لینکلن را به قتل رساند، اما در این کار او تقریباً با ۱۰ نفر همکاری می‌کرد. در هفتم جولای ۱۸۶۵، چهار نفر از توطئه‌گران و شرکای وی در واشنگتن دی سی به دار اعدام آویخته شدند.

اعدام توطئه‌گران ترور لینکلن

اعدام توطئه‌گران ترور لینکلن

۲۳ . بیلی کوچیکه (بیلی د کید) و رفیقش: صحت و سقم این عکس جای بحث دارد، اما اگر واقعاً بیلی کوچیکه (سمت چپ) باشد، آنگاه این عکس تنها یکی از دو تصویر شناخته شده از وی خواهد بود. این تصویر ظاهراً در سال ۱۸۷۸ گرفته شده است، در حالی که بیلی در حال بازی کریکت با رفیقش در نیومکزیکو است.

بیلی کوچیکه (بیلی د کید) و رفیقش

بیلی کوچیکه (بیلی د کید) و رفیقش

۲۴ . تسلیم شدنی که به پایان جنگ داخلی منتهی شد: در ۹ آوریل ۱۸۶۵، ژنرال رابرت ای لی در دادگاه اپوماتوکس در ویرجینیا تسلیم یولیسیز سایمن گرانت شد و به همین دلیل جنگ داخلی خاتمه یافت. این تصویر، سربازان را بیرون دادگاه نشان می‌دهد، در حالی که جزئیات تسلیم شدن در داخل دادگاه تعیین می‌شود.

تسلیم شدنی که به پایان جنگ داخلی منتهی شد

تسلیم شدنی که به پایان جنگ داخلی منتهی شد

۲۵ . نسل‌کشی ارمنی ها: بیش از یک و نیم میلیون ارمنی در در طی نسل‌کشی ارمنی در ترکیه قتل عام شدند، اما متاسفانه، تاریخچه‌ی محبوب غرب اهمیتی چندانی به این رویداد نداده است. این تصویر زنی را نشان می‌دهد که در مقابل فرزند کشته شده‌اش در سوریه در حدود سال ۱۹۱۵ زانو زده است.

نسل‌کشی ارمنی ها

نسل‌کشی ارمنی ها

۲۶ . توماس ادیسون از گرامافون رونمائی می‌کند: ادیسون خدمات بسیار ارزشمندی را در حوزه‌ی فناوری به بشریت ارائه داده است، مانند لامپ روشنایی، دوربین تصویر متحرک، و گرامافون. این تصویر که ادیسون را در حال رونمائی از گرامافونش نشان می‎دهد در ۱۸ آوریل ۱۸۷۸ در واشنگتن دی سی گرفته شده است.

توماس ادیسون از گرامافون رونمائی می‌کند

توماس ادیسون از گرامافون رونمائی می‌کند

۲۷ . کشتار ووندد نی (Wounded Knee): در ۲۹ دسامبر ۱۸۹۰، نیروهای ایالات متحده سعی کردند گروه عظیمی از بومیان آمریکایی را که به اجبار در کمپی نزدیک ووندد نی در داکوتای جنوبی دوباره اقامت گزیده بودند را خلع سلاح کنند. بیش از ۴۰۰ سربار آمریکایی، بیش از ۳۰۰ مرد، زن و کودک لاکوتایی را پس از آنکه یکی از مردان لاکوتا حاضر به کنار گذاشتن تفنگش نشد به قتل عام رساندند. سپس، بدن بومیان آمریکایی درون یک گور دسته‌جمعی انداخته شد.

کشتار ووندد نی (Wounded Knee)

کشتار ووندد نی (Wounded Knee)

۲۸ . نبرد لیتل بیگ‌هورن (Little Bighorn): این جنگ نزدیک رودخانه لیتل بیگ‌هورن در مونتانای جنوبی در ۲۵ و ۲۶ ژوئن ۱۸۷۶ رخ داد. نیروهای آمریکایی به سمت بومیان آمریکایی هجوم بردند و این رویداد تحت عنوان Custer’s Last Stand شناخته می‌شود.

نبرد لیتل بیگ‌هورن (Little Bighorn)

نبرد لیتل بیگ‌هورن (Little Bighorn)

۲۹ . تب طلای کلوندایک: بین سال‌های ۱۸۹۶ و ۱۸۹۹، بیش از ۳۰۰ هزار نفر در تلاش برای یافتن طلا به شمال غربی کانادا مهاجرت کردند. در طی این دوران ناامیدکننده، اسهال خونی و مالاریا شیوع پیدا کرد و غذا آنقدر کمیاب بود که نمک ارزش طلا یافته بود.

تب طلای کلوندایک

تب طلای کلوندایک

۳۰ . تب طلای کالیفرنیا: ۵۰ سال پیش از تب طلای کلوندایک، بیش از ۲۵۰ هزار نفر از مردم به کالیفرنیا مهاجرت کردند. این سیل عظیم انسانی در نهایت به توسعه‌ی شهر سان فرانسیسکو و راه‌آهن ترا اقلیمی (Transcontinental)کمک کرد. در این تصویر، معدن‌یابی در حال استخراج طلا در دره ساکرامنتوی کالیفرنیا در سال ۱۸۵۰ است.

تب طلای کالیفرنیا

تب طلای کالیفرنیا

۳۱ . تکمیل راه‌آهن ترا اقلیمی (Transcontinental): در ۱۰ مه ۱۸۶۹، کارگران در قله‌ی پرومونتری واقع در یوتا در نهایت توانستند تکمیل نخستین راه‌آهن ترا اقلیمی را جشن بگیرند. شفافیت این عکس با توجه به زمان گرفته شدن آن قابل توجه است.

تب طلای کالیفرنیا

تب طلای کالیفرنیا

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا