دانستنی‌های سلامتی

تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر و زوال عقل با چند نوشیدنی طبیعی

تقویت حافظه

حتما شما هم این جمله معروف را شنیده اید که مغز سالم در بدن سالم است. چرا که مغز دقیقا نرم افزار بدن است. اگر درست کار نکند بدن درست مثل کامپیوتری می‌ماند که تمام تجهیزات را دارد ولی خبری از کار کردن و فرآیند اطلاعات نیست. معمولا در جوانی خیلی نگران ضعف حافظه و فراموشی نیستیم. ولی اضافه شدن یک نفر به زوال عقل در هر ۴ ثانیه در سطح جهان آمار نگران کننده‌ای است که نه تنها میانسالان بلکه جوانان را باید وادار کند تا نسبت به سلامت مغز و تقویت حافظه خود حساسیت بیشتری داشته باشند.

۳+

برای تقویت حافظه و جلوگیری از ابتلا به آلزایمر از جوانی دست به کار شوید. معمولا در جوانی خیلی نگران ضعف حافظه و فراموشی نیستیم. ولی اضافه شدن یک نفر به زوال عقل در هر ۴ ثانیه در سطح جهان آمار نگران کننده‌ای است که نه تنها میانسالان بلکه جوانان را باید وادار کند تا نسبت به سلامت مغز و تقویت حافظه خود حساسیت بیشتری داشته باشند. نت‌نوشت امروز را بخوانید تا از همین الان سلول های مغزی خود را تقویت و از زوال عقل جلوگیری کنید. یکی از دردناک‌ترین بیماری های مغزی در دنیا زوال عقل است که با ضعیف شدن حافظه شروع می شود. این نوع از دست دادن حافظه خیلی پیچیده است به طوری که فرد باید تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرد. فراموش کردن یک واژه حین مکالمه، یا فراموش کردن کارهای روزمره ای که زمانی به راحتی انجام می داده اید عذاب آور است. با بالارفتن سن بخشی از مغز که محل نگهداری حافظه است کم کم ضعیف می شود. از طرف دیگر هورمون های مسئول رشد سلول‌های عصبی هم کمتر ترشح می‌شود. عامل دیگر با بالارفتن سن جریان گردش خون است که کاهش یافته در نتیجه خون کمتری به مغز می رسد. همه این‌ها مسبب ضعیف شدن حافظه و فراموشی است. ولی می توان با روش های طبیعی این مشکل را برطرف کرد. علاوه بر مصرف روزانه یک کپسول امگا ۳ از شش نوشیدنی زیر استفاده کنید تا همیشه یک حافظه قوی و یک روحیه پرنشاط داشته باشید.

بیشتر بخوانید: علت های آلزایمر و زوال عقل

آبمیوه های طبیعی برای تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر

آب چغندر قند

چغندر قند یا همان لبو حاوی آهن، منیزیم، اسیدفولیک و ویتامین C است. این مواد به دلیل حاوی بودن نیتریک اکسید nitric oxide باعث جریان بهتر خون در بدن و در نتیجه رسیدن خون بیشتر به مغز می شوند. نیتریک اکسید برخلاف ظاهر نامش یک ماده حیاتی برای بدن است.

با انجام آزمایشی با گرفتن اسکن مغزی هنگام نوشیدن آب چغندر قند تاثیر قدرتمند آن بر روی سلول های مغزی ثابت شد. اسکن ها نشان داد بعد از نوشیدن آب چغندرقند جریان خون در ماده سفید بخش جلویی مغز بیشتر می شود. ماده سفید کار تغذیه رسانی و نگهداری اجزای مختلف مغز را به عهده دارد. پس خون رسانی بیشتر یعنی مواد غذایی بیشتری به سلول های مغز می رسد و کارکرد آن بهتر و سریع تر می شود.

بیشتر بخوانید: از بین رفتن سلول های مغز با ۷ غذای رایج

آب هویج

این سوپر میوه نارنجی رنگ هم باعث سلامت مغز و کارکرد بهتر عملکردهای شناختی آن و تقویت حافظه است. از دیگر خواص آب هویج جلوگیری از سکته‌های مغزی است. آب هویج منبعی بسیار غنی از بتاکاروتئین است که باعث قدرت هر چه بیشتر حافظه می شود.

تحقیقات نشان داده است بروز استرس اکسیداتیو یعنی پیروزی رادیکال های آزاد بر آنتی اکسیدان ها در بدن به شدت عملکردهای شناختی مغز را کاهش می دهد. بتاکاروتئین ماده ای است که با از بین بردن استرس اکسیداتیو باعث عملکرد بهتر مغز و حافظه می شود.

بیشتر بخوانید: ویتامین تقویت مغز و حافظه

کاکائو

مثل چای، کاکائو حاوی فلاونول flavonol است که فشارخون را کاهش می دهد. به همین دلیل از موادی است که مانع از سکته مغزی می شود. کاکائو با محافظت از سلول‌های مغزی موجب تقویت حافظه شده و تمرکز را بیشتر می کند. به همین دلیل افرادی که هر روز یک فنجان شیرکاکائو یا شکلات و البته بیشتر شکلات تلخ مصرف می کنند معمولا حافظه بهتری دارند. سعی کنید در صورت امکان هر روز حداقل یک فنجان هات چاکلت میل کنید.

چای سبز

تحقیقات نشان داده است در چین افراد در میانسالی و پیری کمتر دچار ضعف حافظه می شوند و علت آن هم مصرف روزانه چای سبز در برنامه غذایی شان است. چای سبز حاوی آنتی اکسیدان و فلانوئید flavonoids است که هر دو مواد موثری در جلوگیری از آلزایمر محسوب می شود. کاتچین موجود در چای سبز از تخریب سلول های مغز جلوگیری می کند. این چای همچنین ماده ای به نام اپیگالوکاتچین ۳ epigallocatechin-3-gallate یا به اختصار EGCG دارد که ترکیبی قوی برای محافظت از سلول های عصبی بخصوص در افراد میانسال محسوب می شود. به همین دلیل مصرف مداوم چای سبز خطر ابتلا به زوال عقل را به شدت کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید: رابطه دیابت و آلزایمر

اسموتی شاه توت

وقتی فصل شاه توت است به هیچ وجه آن را از دست ندهید و با درست کردن یک اسموتی به عنوان صبحانه روز را با آن شروع کنید. از توت سفید و قرمز هم می توانید استفاده کنید. انواع توت حاوی فلانوئید flavonoids و ترکیب شیمیایی به نام آنتوسیانین anthocyanins است که تمام صدمات ناشی از التهابات را از بین می برد و درمان می کند.

توت تازه یکی از سوپر میوه‌ها برای جلوگیری از ضعیف شدن حافظه با شروع میانسالی است. توت ها با کمک به ساخت سلول های عصبی و کاهش استرس اکسیداتیو مانع از ضعف حافظه و زوال عقل در میانسالی می شوند. از دیگر فواید توت جلوگیری از گرفتگی عروق و رگ‌ها است.

بیشتر بخوانید: ارتباط کم خوابی و آلزایمر

آب انار برای تقویت حافظه

فیتوکمیکال و آنتی اکسیدان های موجود در انار از مواد محافظ کننده قوی حافظه و همچنین تقویت حافظه محسوب می شود. انار با از بین رادیکال های آزاد یکی از سوپر میوه‌هایی است که به سرعت بر روی مغز تاثیر گذاشته حافظه را تقویت می کند. تاثیر بلافاصله آب انار بر حافظه شگفت‌انگیز است.

بیشتر بخوانید: خواص درمانی رزماری برای مقابله با آلزایمر فوق العاده است

منبع: Juicing-for-health.com

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا