دانستنی‌های سلامتی

خواص تخم گشنیز برای سلامتی بدن چیست؟

خواص تخمه گشنیز

تخم گشنیز در واقع میوه‌ی گیاه گشنیز است و بر پایه‌ی آن نوعی ادویه نیز وجود دارد. این دانه‌های گرد و قهوه‌ای در سرتاسر جهان برای افزایش طعم و عطر غذا مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی، تخم گشنیز یکی از مواد پر استفاده در غذاهای آسیایی است و از آن در خورش، سوسیس، نان، شیرینی و حتی ترشی نیز استفاده می‌شود.

۳+

تخم گشنیز یکی از مشهورترین گیاهان دارویی است و از مواد مغذی و مزایای بسیاری برای سلامتی برخوردار می‌باشد. خواص تخم گشنیز موضوع این نوشتار از نت‌نوشت می‌باشد. در ادامه، به ارزش غذایی و خواص تخم گشنیز خواهیم پرداخت.

تخم گشنیز چیست؟

تخم گشنیز در واقع میوه‌ گیاه گشنیز است و بر پایه‌ی آن نوعی ادویه نیز وجود دارد. این دانه‌های گرد و قهوه‌ای در سرتاسر جهان برای افزایش طعم و عطر غذا مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی، تخم گشنیز Coriander یکی از مواد پر استفاده در غذاهای آسیایی است و به خاطر انبوه خواص تخم گشنیز از آن در خورش، سوسیس، نان، شیرینی و حتی ترشی نیز استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: خواص تخمه شربتی (دانه چیا) برای سلامتی بدن بسیار شگفت انگیز است

خواص تخم گشنیز :

۱- مراقبت از پوست:

یکی از خواص تخم گشنیز این است که مواد موجود در تخم گشنیز قابلیت خنثی سازی اثرات رادیکال‌های آزاد را داشته و می‌توانند در کاهش سطوح استرس اکسیداتیو، که خود موجب اگزما، پسوریازیس و روزاسه می‌شود، نیز مفید باشند.

۲- مراقبت از مو:

 یکی از خواص تخم گشنیز این است که ترکیبات معدنی غنی موجود در این ماده می‌توانند در افزایش قدرت و رشد مو مؤثر باشند.

۳- درمان دیابت:

خبر خوب برای دیابتی‌ ها این است که فیبر رژیمی موجود در تخم گشنیز می‌تواند در تنظیم ترشح انسولین و گلوکز مؤثر باشد.

بیشتر بخوانید: خواص آب زیره : آب زیره درست کنید و کاهش وزن فوق‌العاده ای را تجربه کنید!

۴- بهبود فرآیند هضم:

فیبرهای رژیمی و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این دانه‌ها می‌توانند در بهبود فرآیند هضم و همچنین بهبود جذب مواد مغذی تأثیری مثبت داشته باشند. افزون بر این موارد، یکی از خواص تخم گشنیز این است که مصرف این دانه‌ها برای جلوگیری از یبوست و اسهال نیز مفید است.

۵- بهبود سلامت قلب:

مطالعات درباره یکی از خواص تخم گشنیز نشان از آن دارند که مصرف این دانه‌ها در کاهش سطح کلسترول خون مؤثر است و به این ترتیب موجب جلوگیری از سکته، حمله قلبی و تصلب شرایین می‌شوند.

بیشتر بخوانید: خواص تخمه کدو برای سلامتی !

۶- تقویت سیستم ایمنی:

برخلاف بسیاری از ادویه جات، تخم گشنیز حاوی مقدار زیادی ویتامین C است و می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی و افزایش قدرت بدن در برابر عوامل بیماری‌زا مفید باشد.

۷- کاهش وزن:

یکی از از خواص تخم گشنیز این است که از این دانه‌ها می‌توان در انواع رژیم لاغری استفاده کرد، چرا که پر فیبر هستند و موجب سیری می‌شوند و علاوه بر این سرعت متابولیسم بدن را نیز افزایش می‌دهند.

بیشتر بخوانید: خواص زیره را دست کم نگیرید، با زیره به این بیماری ها نه بگویید!

ارزش غذایی تخم گشنیز :

تخم گشنیز مواد مغذی بسیاری دارد، از جمله فیبر، آنتی اکسیدان، ویتامین B، ویتامین C، پتاسیم، روی، مس، منیزیم، منگنز، آهن و کلسیم. بوی این ماده بیشتر به سبب آنتی اکسیدان‌ها و روغن‌ فرار آن است که این خود شامل  لینولئیک اسید، اولئیک اسید، لینالول، آلفا پینن و ترپن می‌باشد.

عوارض جانبی

با این که خواص تخم گشنیز زیاد است اما عاری از عوارض جانبی نیست. نخست آن که اگر به جعفری و هر گونه گیاهی از خانواده‌ی چتریان آلرژی دارید، ممکن است به گشنیز نیز آلرژی داشته باشید. دوم آن که مصرف افراطی این دانه‌ها ممکن است مشکلات کبدی، ناراحتی معده و یا افت فشار خون  را در پی داشته باشد، لذا سعی کنید به طور متعادل از آن مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: خواص برگ کاری : گیاهی با معجزه‌های درمانی شگفت‌انگیز و ضدسرطان

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا