اقتصادی

آب پنهان چیست؟ آمارهای جالب از مفهوم آب پنهان

استفاده از تکنیک های آبیاری، بهینه سازی مصرف آب در صنایع از قبیل بازیافت و بازمصرف آب و ... می تواند به دولت در برنامه ریزی برای مصرف بهینه کمک نماید.

کارشناسان نظریه آب پنهان عقیده دارند که با صادرات و واردات کالا و محصولات، حجم زیادی آب جابجا می شود که از آن به نام تجارت آب مجازی نام می برند. در نظریه آب پنهان یا آب مجازی به منظور کاهش مصرف منابع آب، به کشورهای کم آب توصیه می شود تا به جای تولید مواد غذایی از منابع آب داخلی اقدام به واردات مواد غذایی کنند و منابع آب داخلی را برای فعالیت هایی استفاده کنند که سود بیشتری نصیب کشور نماید.

۱+

در کالیفرنیا که یکی از سرسبزترین و زیباترین ایالت های امریکاست، دانشمندان از ۵ سال پیش خطر خشکسالی را پیش بینی کرده اند. همه نهادها احساس خطر کردند، کارواش ها و استخر ها دستور داده شده اند که از دستگاه های تصفیه آب استفاده کنند تا از همان آب مصرفی دوباره استفاده کنند.شهرداری استاندارد شیرهای دستشویی ها و حمام ها را عوض کرد و همه ساختمان ها موظف شدند از شیرآلاتی استفاده کنند که حجم کمتری از آب را از خود بیرون می کنند. در ادامه با معرفی دقیق مفهوم آب پنهان همراه نت نوشت باشید.

آب آپارتمان ها محاسبه هزینه اش بر اساس تعداد نفر شد، خانه هایی که اتومبیل یا چمن زیاد آب می دهند جریمه های سنگین می شدند. همه دانشگاه ها و ادارات دولتی موظف شدند تا سه سال اینده از چشم های الکترونیک برای شیر دستشویی های خود استفاده کنند و حتی استانداردهای حجم سیفون توالت ها هم تغییر کرد.

شرکت های تحقیقاتی روی شیوه جدید آبیاری کشاورزی کار کردند و میزان آب مصرفی کشاورزی ۴۱ درصد کمتر شد.خلاصه همه چیز در جهت صرفه جویی آب.

امروز گفته می شود خطر کم آبی در کالیفرنیا نسبت به دیگر ایالت ها ۷ سال عقب تر می افتد.

اما اصل ماجرا، شاهکار کالیفرنیایی ها روی پدیده ای بود به اسم Embodied water ، یا آبی که به چشم نمی آید. اصل داستان چیست؟

همه شما حجم زیادی برگه در پرینترتان دارید  که یا به عنوان چرک نویس های روزانه از آن استفاده می کنید یا برگه های به اصطلاح دو رو سفید جهت پرینت مطالب یا نوشتن مطالب.

آیا می دانید برای تولید هر برگه A4 تا رسیدن به دست مصرف کننده،۱ لیتر آب مصرف می شود؟

آیا می دانید برای تولید هر کفش چرم زنانه یا مردانه چیزی حدود ۸۱۱ لیتر آب مصرف شده است؟

آیا می دانید برای تولید یک عدد نان سنگگ که هر روز خانواده می خورند ۲۰۱ لیتر آب صرف شده؟

و آیا می دانید هر شلوار لی که هر یک از ما  در قفسه لباس خود حداقل یک دست از آن را داریم و می پوشیم برای تولیدش ۱۰۰۰ هزار لیتر آب صرف شده است؟

این ها آب های پنهان در زندگی ما هستند.

مصرف آب پنهان ما انسان ها، ۹۱ درصد مصرف آبی است که هر روز مصرف می کنیم.

و بخش زیادی از آن مربوط به محصولات خوراکی و پوشش و لوازم زندگی می شوند.

وقتی یک کشور می گوید با خطر خشکسالی روبروست، معنی اش این است که تاثیرش پشت همه این خوراکی ها و لباس ها و حتی مانیتور و کتاب و یک لیوان شیر روی میز شماست. اگر تمام شود، این محصولات هم کم کم دیگر تولید نمی شوند.

این یک بحران است. به آن توجه کنید.

در زمان بعد که یک کیلو سیب زمینی خریدید، حواس تان به این نکته باشد که در مصرف اش دقت کنید. برای تولید آن یک کیلو  حدودا ۱۱۱  لیتر آب از آب ایران کم شده است و آن ۱۱۱ لیتر به سختی جایگزین می شود! در انتها این نکته را نیز مدنظر قرار دهید که مصرف روزانه هر نفر در ایران طی شبانه روز طبق محاسبات سازمان آب در حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ لیتر می باشد.!

حال دانستن این مطالب چه فایده ای دارد؟ بدیهی ترین کاربرد این اطلاعات کلی کمک به برنامه ریزی صحیح برای مدیریت مصرف آب در کشور است. برای کشوری مثل ایران عزیز که از مشکل شدید کم آبی رنج می برد با دانستن میزان مصرف آب برای تولید کالا و فرآورده های خوراکی و پوششی می توان در زمینه واردات و صادرات به جای تولید مواد غذایی به خصوص موادی که مصرف آب بیشتری نیاز دارند به واردات آن محصولات روی آوریم و به جای آن این میزان آب را برای مصارف مفیدتر و تجارت سودمندتر هزینه کنیم.

کارشناسان نظریه آب پنهان عقیده دارند که با صادرات و واردات کالا و محصولات، حجم زیادی آب جابجا می شود که از آن به نام تجارت آب مجازی نام می برند. در نظریه آب پنهان یا آب مجازی به منظور کاهش مصرف منابع آب، به کشورهای کم آب توصیه می شود تا به جای تولید مواد غذایی از منابع آب داخلی اقدام به واردات مواد غذایی کنند و منابع آب داخلی را برای فعالیت هایی استفاده کنند که سود بیشتری نصیب کشور نماید. استفاده از تکنیک های آبیاری، بهینه سازی مصرف آب در صنایع از قبیل بازیافت و بازمصرف آب و … می تواند به دولت در برنامه ریزی برای مصرف بهینه کمک نماید.

 

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا