اخبار تکنولوژی

آتش بازی اپل! طبق بنچمارک‌های جدید تراشه A11 در آیفون ۸ از مک بوک پرو نیز پیشی گرفت!

تراشه A11
۰

طبق نتیجه بنچمارک معتبر Geekbench، تراشه A11 استفاده شده در پرچمداران سال ۲۰۱۷ اپل، نه تنها از تمام گوشی های اندرویدی قدرتمندتر بوده، بلکه قدرت آن از مک بوک پرو سال نیز بیشتر خواهد بود!

هسته های پردازنده های مختلف، بسته به وظیفه مورد نظر توانایی این را داشته که به صورت جداگانه یا در همکاری با سایر هسته ها عمل کنند. البته Geekbench گوشیها را در هر دو حالت تست کرده تا عیار تراشه مورد نظر به صورت بهتری مشخص شود.

به صورت کلی تولیدکنندگان، بهینه سازی کارهایی که با یک هسته صورت میگیرند را در اولویت قرار میدهند، زیرا اکثر کارهایی که کاربران با گوشی های خود انجام میدهند، نیازی به درگیر کردن چندین هسته به صورت همزمان نخواهد داشت.

با این حال، پردازنده های چند هسته ای در چند سال گذشته راه خود را به گوشی های پرچمدار باز کرده اند و تراشه استفاده شده در پرچمداران سال ۲۰۱۷ اپل یعنی A11 Bionic نیز در این لیست جای میگیرد.

A11 از شش هسته مختلف بهره میبرد که دوتای آن‌ها هسته‌های قدرتمند اصلی بوده و چهار هسته دیگر، هسته های بهره وری محسوب میشوند.

این تراشه، نه تنها از اولین پردازنده گرافیکی ساخته شده توسط اپل بهره میبرد، بلکه به یک موتور عصبی اختصاصی نیز مجهز میباشد. موتور عصبی A11، عمدتاً وظیفه محافظت از شناسه Face ID را بر عهده خواهد داشت.

اگرچه پردازنده A10 در حال حاضر بسیار قدرتمند میباشد، اما A11 از آن نیز قدرتمندتر خواهد بود. عملکرد تک هسته ای A11 نسبت به پردازنده سال گذشته ۲۵% بهبود داشته، اما این کارایی چند هسته ای است که به صورت کلی باعث مجزا شدن A11 خواهد شد. به گونه ای که پردازش عملیات چند هسته ای توسط آن، ۸۰% سریعتر از A10 خواهد بود.

عملکرد چند هسته ای A11 به قدری بالاست، که از پردازنده Intel Core i5 استفاده شده در مک بوک پرو ۱۳ اینچی نیز پیشی خواهد گرفت!

بنچ مارک تراشه A11

بنچ مارک تراشه A11

در تصویر بالا بنچمارک گجتهای مختلف مقایسه شده توسط Geekbench را مشاهده میکنید.

طبق این مقایسه، عملکرد آیفون ۸ اندکی بیشتر از آیفون ۸ پلاس بوده و به طرزی قابل توجهی با آیفون X فاصله دارد!

این نتیجه به آن معنا نیست که دو دستگاه دیگر از قدرت کمتری برخوردار میباشند. بلکه نمایشگر بزرگتر و تراکم پیکسلی بالاتر در آیفون ۸ پلاس و آیفون X، به نسبت قدرت بیشتری را از پردازنده کشیده و بنابراین A11 در آیفون ۸، خواهد توانست که با سرعتی بیشتر وظایف مورد نظر را انجام دهد.

این مهم زمانی که گوشیهای آیفون را با مک بوک پرو که دارای نمایشگری بزرگتر و تراکم پیکسلی بالاتر میباشد مقایسه کنیم نیز اتفاق خواهد افتاد.

با این حال در صورت مقایسه معقول تر A11 با همتایان اندرویدی، این تراشه به طرز چشمگیری سریعتر از بزرگترین تراشه های مورد استفاده در این گوشیها یعنی Snapdragon 835 ،Exynos 8895 و Kirin 960 میباشد.

اگر چه عملکرد تک هسته ای دستگاه های استفاده کننده از این تراشه ها یعنی Xiaomi Mi6، Galaxy S8 و Huawei P10  قابل مقایسه با آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس نمیباشد، اما در حالت چند هسته ای از این دو گوشی سبقت خواهند گرفت.

با این حال قدرت پردازشی آنها، به هیچ وجه به A11 نزدیک نخواهد بود. توانایی آیفون در رسیدن به چنین دستاوردی، به مهندسی نرم افزاری اپل بر میگردد که نمود آن را در عملکرد سخت افزاری شاهد هستیم.

بنچ مارک تراشه A11

بنچ مارک تراشه A11

در آخر باید بگوییم که نتیجه بنچمارک ها، همیشه به عملکرد واقعی در زندگی روزمره منجر نخواهد شد. در اکثر موارد، گوشیهای پرچمدار وظایف روزانه را تنها در یک چشم به هم زدن انجام داده و در حقیقت شکاف عملکردی در پشت پرده اتفاق خواهد افتاد.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا