ادبیات جهان

مجموعه داستان آلیس نوشته‌ی یودیت هرمان؛ «تو مشغول مردنت بودی»

مجموعه داستان آلیس اثر یودیت هرمان
۵+

مجموعه داستان آلیس Alice نوشتۀ یودیت هرمان Judith Hermann است. این مجموعه داستان شامل ۵ داستان کوتاه است. نام هر داستان کوتاه به نام یکی از شخصیت‎های است. “میشا”، “کنراد”، “ریشارد”، “مالته”، “رایموند” و دیگر شخصیت اصلی تمام این داستانها “آلیس” است. ماجراها همه در کشور آلمان اتفاق می‎افتد. و همه در مورد آدمهای در آستانۀ مرگ است. در ادامه با معرفی مجموعه داستان آلیس با نت نوشت همراه باشید.

مجموعه داستان آلیس «تو مشغول مردنت بودی»

درونمایۀ تمامی رمان های مجموعه داستان آلیس Alice عشق و مرگ است. در این داستان‎ها “آلیس” دارد یکی از نزدیکترین آدمهای زندگیش را از دست می‎دهد. و در مواجه با تجربۀ مرگ قرار دارد و در حال کنار آمدن با آن است. “آلیس” پیچیده در بغضی سنگین، تنها با سکوت و مرور خاطرات گذشته دارد این مرحله را می‎گذراند. نثر داستان ساده و به‎دور از هر گونه پیچیدگی است. فرم داستان در مجموعه داستان آلیس خطی است و گاه تنها فلش‎بک‎هایی به گذشته و رابطه‎های گذشتۀ کاراکتر اول داستان می‌زند.

یودیت هرمان نویسنده مجموعه داستان آلیس

یودیت هرمان نویسنده مجموعه داستان آلیس

بیشتر بخوانید: رمان اگنس نوشته‌ی پیتر اشتام

داستانها در مجموعه داستان آلیس تصویرگر لحظات انتظار هستند. به غیر از این انتظار ماجرای خاصی در داستان رخ نمی‎دهد. ما شاهد قسمتی از زندگی “آلیس” هستیم و در مورد گذشتۀ او با آدمی که در بستر مرگ است جز چند خاطرۀ دور چیزی نمی‎دانیم. واکنش‎های افراد اندک است. حرفهای کمی رد و بدل می‎شود. ما باید با همین واکنش‎های کم و فضاپردازی که به کمک این حس و حال آمده شخصیت‎ها را بفهمیم و درک کنیم.
به عنوان مثال در داستان اول که “میشا” نام دارد. کل داستان روایت رفت و آمد “آلیس” و “مایا (همسر میشا)” به بیمارستان است. ما نه از رابطۀ “آلیس” و “میشا” چیزی می‎فهمیم و نه حرف خاصی بین این ‎دو رد و بدل می‎شود. ما مجبور هستنم آدمها را بپذیریم بی آنکه دلیل واقعی کارها و رفتارهای آنها را درک کنیم و یا از گذشتۀ آنها چیزی بدانیم.

داستان چهارم از مجموعه داستان آلیس ، داستان “مالته” است. این داستان کمی با بقیه متفاوت است. “مالته” عموی “آلیس” بود و اکنون بعد از بیست سال که از مرگش می‎گذرد سراغ دوست “مالته” می‎رود تا دلیل خودکشی‎اش را بفهمد. کل داستان تنها شرح ملاقات “آلیس” با دوست عمویش است. بی‎آنکه بدانیم چرا بعد از بیست سال او به سراغ او رفته است. و بالاخره آن راز چیست.

دلیل و جزییات هیچ‎یک از اینها را در نمی‌یابیم. البته مفهوم مرگ و تصویر کردن این لحظات به قدری تاثیرگذار است که شاید در نگاه اول و در حین خواندن داستان به هیچ یک از این روابط علت و معلولی نیاندیشیم. لحظاتی که برای همۀ ما به فراخور تجربیات شخصی بسیار باورپذیر و قابل درک است. و تنها ما نیز همراه آلیس همراه با این بغض تلخ و سنگین و این فضای ملموس و تاثیرگذار باشیم.

طرح جلد مجموعه داستان آلیس نوشته‌ی یودیت هرمان

طرح جلد مجموعه داستان آلیس نوشته‌ی یودیت هرمان

بیشتر بخوانید: رمان خانواده‌ی پاسکوآل دوآرته نوشته‌ی کامیلو خوزه سلا

” وقتی کسی را دوست داری، کسی که در زندگی‎ات نقشی داشته، می‎رود، می‎میرد و دیگر نیست، همه چیز دگرگون می‎شود، چه بخواهی و چه نخواهی. آن چه به جا می‎ماند، کتاب‎ها هستند و نامه‎ها و عکس‎ها. یادها و اندوهی چاره‎ناپذیر و گاهی هم در گوشه‌ای، خیابانی، کسی را اشتباهی به جای او می‎گیری و به دنبالش می‎دوی.”

یودیت هرمان” نویسندۀ آلمانی است که در تاریخ ۱۵ می‌۱۹۷۰ متولد شده است. او هم اکنون در برلین زندگی می‎کند.

یودیت هرمان Judith Hermann بعد از موفقیت چشمگیر مجموعه داستان‎هایش در بهار ۲۰۰۹ مجموعه داستان آلیس را منتشر کرد. وقتی مصاحبه کنندۀ مجلۀ اشپیگل گفت: هر نویسندۀ دیگری بود به این کتاب می‎گفت رمان، نه مجموعه داستان. پاسخ داد: «پنج داستان است با یک شخصیت: آلیس.» (به نقل از پشت جلد کتاب)

بیشتر بخوانید: رمان آناکارنینا اثر لئو تولستوی

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا