آموزش عکاسی

آموزش عکاسی به کودکان با 12 نکته ساده و جذاب!

آموزش عکاسی به کودکان
۶+

اگر والدین کودکی هستید که کنجکاوی زیادی برای استفاده از تلفن همراه دارد و تمام تلاش شما برای مفید بودن این ابزار تعاملی به بازی کردن کودکتان با اقسام بازی‌های موبایل ختم می‌شود، حتما برایتان جالب است که بدانید می‌توانید با آموزش عکاسی به کودکتان در راه رشد و نمو آن قدم بردارید. آموزش عکاسی به کودکان کار ساده و در عین حال پیچیده ایست و حتما باید برنامه مدونی برای انجام این کار داشته باشید. این صفحه از نت نوشت به آموزش عکاسی به کودکان اختصاص یافته است.

آموزش عکاسی به کودکان

امروزه عکاسی به یکی از شغل‌ها و سرگرمی‌های محبوب بسیاری از مردم دنیا تبدیل شده است. بسیاری از افراد با استفاده از انواع فناوری‌های روز دنیا مانند اسمارت فون‌ها، دوربین‌های دیجیتال و غیره روزانه به عکاسی می‌پردازند. برخلاف تصور بسیاری از مردم، که فکر می‌کنند، عکاسی کار راحت و آسانی است.

ولی در اصل، اصلا این طور نیست. عکاسی دارای فوت و فن‌های خاصی است. تنها آشنایی با این فوت و فن هاست که عکاسی به حرفه و هنر تبدیل می‌کند. برای این که بتوان عکس‌های هنری گرفت باید، از کودکی آموزش‌هایی را دید. از این رو، آموزش عکاسی به کودکان می‌تواند بسیار مهم و ضروری باشد.

آموزش عکاسی به کودکان می‌تواند بسیار مهم و ضروری باشد.

آموزش عکاسی به کودکان می‌تواند بسیار مهم و ضروری باشد.

امروزه کودکان بسیار باهوش و زرنگ هستند. این کودکان با استفاده از انواع فناوری‌های روز دنیا برای خود سرگرمی‌های مختلفی درست می‌کند. ولی با این حال، برخی از والدین به کودکانشان به اندازه کافی بها نمی‌دهند و برای این که آنها را ساکت کنند و سرگرم نمایند، گوشی را در اختیار آنها قرار می‌دهند تا بازی کنند. در حالی که می‌توان از این گوشی‌ها و اسمارت فون‌ها استفاده کرده و به کودکان عکاسی را آموزش داد.

آموزش عکاسی به کودکان نه تنها موجب می‌شود، که کودکان سرگرمی خوبی داشته باشند. بلکه علاوه بر این کودکان می‌توانند در آینده عکس هنری جذابی نیز بگیرند و یا به عنوان منبع درآمد و شغل در آینده به آن نگاه کنند.

بنابراین بهتر است به جایی اینکه گوشی و یا تبلت را در اختیار کودکان قرار دهیم تا با آن بازی کنند و سرگرم شوند. می‌توان با استفاده از این ابزارها عکاسی را به کودکان آموزش داد. چرا که استفاده از گوشی‌ها و تبلت برای بازی‌های کامپیوتری و غیره نه تنها مزیتی برای کودکان ندارد. بلکه برای آنها مضر نیز باشد. در حالی که عکاسی هنری مفید و سودمند است.

بنابراین بهتر است به جایی اینکه گوشی و یا تبلت را در اختیار کودکان قرار دهیم تا با آن بازی کنند و سرگرم شوند. می‌توان با استفاده از این ابزارها عکاسی را به کودکان آموزش داد.

بنابراین بهتر است به جایی اینکه گوشی و یا تبلت را در اختیار کودکان قرار دهیم تا با آن بازی کنند و سرگرم شوند. می‌توان با استفاده از این ابزارها عکاسی را به کودکان آموزش داد.

روش صحیح آموزش عکاسی به کودکان

حال که با اهمیت آموزش عکاسی به کودکان آشنا شدیم. این سوال پیش می‌آید که چگونه می‌توان به کودکان عکاسی را آموزش داد و روش‌های آموزش عکاسی به روش ساده برای کودکان چیست؟ برای آموزش عکاسی به کودکان باید در درجه اول خودمان تا حدودی از عکاسی و نحوه آموزش آن آگاهی داشته باشیم.

برای آموزش عکاسی به بچه ها، باید به برخی توصیه‌ها و دستورالعمل‌ها توجه و دقت نمود. از جمله این دستور العمل‌ها و توصیه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- استفاده از عکاسی اتوماتیک

برای آموزش عکاسی به کودکان بهترین و ساده ترین روش را انتخاب کنید. چرا که کودکان هنوز از لحاظ عقلی به اندازه‌‌ی کافی رشد پیدا نکرده اند که بتوانند بسیاری از روش‌ها و متدهای عکاسی را درک کنند. بنابراین برای شروع می‌توانید به صورت ساده عکاسی را به کودکان آموزش دهید. برای این منظور از عکاسی اتوماتیک استفاده کنید.

استفاده از روش اتوماتیک برای آموزش لوازم عکاسی به کودکان می‌تواند راحت ترین و ساده ترین روش باشد. تنها کافیست، دوربین را بر روی عکاسی اتوماتیک تنظیم کنید و روش عکس گرفتن را به کودکان یاد دهید. به این صورت کودکان به راحتی و آسانی می‌توانند تجربیات اول خود را از عکاسی به دست آورده و از عکس گرفتن لذت ببرد.

بیشتر بخوانید: ایده عکاسی عاشقانه با پوزیشن‌های حرفه‌ای

برای شروع آموزش عکاسی به کودکان بهترین روش و راه استفاده از دوربین‌های معمولی است.

برای شروع آموزش عکاسی به کودکان بهترین روش و راه استفاده از دوربین‌های معمولی است.

۲- آموزش مفاهیم پایه عکاسی

برای این که عکاسی را به کودکان خود آموزش دهید. ابتدا بهتر است، برخی مفاهیم پایه و اولیه را به کودکان خود یاد دهید. مفاهیمی مانند مفهوم دیافراگم، سرعت شاتر و حساسیت از جمله مفاهیم اولیه و بنیادی در آموزش عکاسی به کودکان هستند. بنابراین ابتدا باید تلاش کنید، که کودک این مفاهیم را درک کرده و بعد از آشنایی با این مفاهیم به سراغ عکاسی بروید. سپس می‌توانید به سراغ مفاهیمی چون عمق میدان و تاثیرات آن بپردازید.

۳- مفاهیم فنی و ترکیب بندی

یکی از نقاطی که در آموزش عکاسی برای کودکان مهم و ضروریست. آموزش ترکیب بندی و مفاهیم فنی است. اما باید در نظر داشت، که آموزش این مفاهیم باید به مراحل آخر موکل شود. بنابراین در آموزش عکاسی به کودکان از این که مفاهیمی مانند ترکیب بندی و یا کامپوزیشن را به کودکان آموزش دهید، اجتناب کنید. چرا که کودکان به جزئیات کمتر می‌توانند توجه کنند و آموزش این گونه مفاهیم که نیازمند توجه به سطح پایین تری از جزئیات است، برایشان دشوار خواهد بود.

۴- استفاده از دوربین‌های معمولی

برای شروع آموزش عکاسی به کودکان بهترین روش و راه استفاده از دوربین‌های معمولی است. بنابراین برای این منظور باید از دوربین‌های مدرن و یا دوربین‌های حرفه‌ای مانند SLR استفاده نکنید. بهتر است، ابتدا از یک دوربین معمولی برای این منظور استفاده کنید. دوربین‌های معمولی، دوربین گوشی و یا تبلت برای این منظور می‌تواند، بسیار مناسب باشد. به ویژه گوشی موبایل که بسیار خوب است و کودکان می‌توانند با استفاده از آن یک ترکیب بندی مناسب داشته باشند.

۵- آموزش نوردهی

پس از این که مفاهیم اولیه و طرز کار با دوربین‌های معمولی را به کودک خود آموزش دادید. بهتر است سراغ آموزش بحث نوردهی عکس بروید. به عبارت دیگر ابتدا باید بحث هایی مانند ترکیب بندی و انتخاب موضوع را به کودک آموزش داده و سپس وارد مثلث نوردهی شوید. بنابراین در این مرحله باید اصطلاحاتی مانند عمق میدان، تغییر اندازه دیافراگم و عکسبرداری کاملا باز را به کودک آموزش دهید.

۶- آموزش کار با دوربین

افزون بر آموزش موارد گفته شد به کودکان، باید کار با دوربین را هم به کودک آموزش داد. بنابراین بهتر است، نحوه کار و چگونگی عکس گرفتن با دوربین و کار با دوربین گوشی و یا تبلت را به کودک یاد دهید. نحوه به دست گرفتن دوربین و یا گوشی، نحوه کادر بندی و نحوه و چگونگی زاویه عکس گرفتن را باید به کودک یاد داد. علاوه بر این بهتر است، امکان و دکمه‌های مختلف برای عکس گرفتن، ترکیب بندی و غیره را که در روی دوربین با یا گوشی و تبلت وجود دارد به کودک یاد داد.

به این صورت کودک می‌تواند تشخیص دهد، که در چه زمانی و چه موقعی باید دکمه عکس را فشار داد. بنابراین چگونگی در کنار هم قرار گرفتن دکمه‌ها و استفاده از آنها را باید به کودک آموزش داد تا کودک بتواند کارکرد قطعات و دکمه‌ها را شناسایی کند.

بیشتر بخوانید: ژست عکاسی دخترانه / ژست عکاسی مردانه

آموزش عکاسی مانند هر آموزش دیگر تجربه کردن است

آموزش عکاسی مانند هر آموزش دیگر تجربه کردن است

۷- تجربه کردن و امتحان کردن

از دیگر مراحل آموزش عکاسی مانند هر آموزش دیگر تجربه کردن است. بنابراین در آموزش عکاسی به کودکان اجازه دهید، که آن‌ها تجربه عکاسی کردن را به دست آورند. برای این منظور در حین آموزش عکاسی بهتر است، اجازه عکس گرفتن و عکاسی را هم به کودکان داد. به این صورت وقتی هر بخش و یا مرحله‌ای را به کودک آموزش می‌دهید، اجازه دهید، تا کودک از سوژه‌های مختلف عکس بگیرد و سپس عکس گرفته شده را در حضور کودک تجزیه و تحلیل کنید. به این صورت کودک به مزایا و معایب عکاسی خود پی می‌برد.

البته سعی کنید، که کودک عکس‌های تکراری نگیرد. گرفتن عکس‌های تکراری تاثیری در آموزش عکاسی به کودک ندارد. پس بهتر است، اجازه دهید کودک از نماهای مختلف و از سوژه‌های مختلف عکس بگیرد و بعد نقاط مثبت و منفی عکس گرفته شده را به کودک توضیح دهید و از او بخواهید که مجدد عکس گرفته و عیب‌های خود را بر طرف کند. زوایای عکس گرفتن را نیز تغییر دهید، از زاویه بالا، پایین و غیره اجازه دهید کودک عکس بگیرید.

بنابراین در آموزش عکاسی به کودکان اجازه دهید، که کودکان تا می‌توانند عکس بگیرند. هر چقدر کودکان بیشتر عکس بگیرند به همان اندازه در عکاسی مهارت پیدا می‌کنند. از سوی دیگر اجازه دهید، که کودکان از همه چیز عکس بگیرند. عکس گرفتن از سوژه‌های مختلف می‌تواند به کودکان نحوه عکس گرفتن متفاوت و جذاب را بدهد. بنابراین بهتر است، کودک از مکان‌ها و صحنه‌های مختلف عکس بگیرد تا دیدی متفاوت و کامل در مورد عکاسی به دست آورد.

۸- نحوه به دست گرفتن دوربین و انتخاب پس زمینه

نکته دیگری که در آموزش عکاسی به کودکان مهم است. آموزش چگونگی به دست گرفتن دوربین و همچنین انتخاب یک پس زمینه مناسب برای عکاسی است. از این رو، بهتر است روش درست گرفتن دوربین در دست و همچنین صاف نگه داشتن آن را به کودک یاد دهید. البته انتظار این که کودک بتوان در سنین پایین دوربین را صاف و بدون لرزش در دست نگه دارد، کمی دور واقعیت است. ولی با این حال، می‌توان تا حدی این اصول را به کودک آموزش داد. البته در برخی موارد کج بودن دوربین می‌تواند موجب مهیج و جالب شدن عکس گرفته شده شود.

ولی به حال باید کودکان نحوه عکس گرفتن با دوربین صاف را آموزش ببینند و به یاد داشته باشند، که قبل از فشار دادن دکمه شاتر دوربین، از صاف بودن دوربین خود اطمینان داشته باشند. از سوی دیگر باید به کودک آموزش داد، که در زمان عکس گرفتن به پس زمینه تصاویر توجه و دقت داشته باشد. هر چیزی که در پس زمینه قرار دارد، می‌تواند در عکس تاثیر بگذارد و حتی معانی خاصی به عکس بدهد. بنابراین به کودک یاد دهید، قبل از فشار دادن دکمه شاتر دوربین به پس زمینه دقت کند و از پس زمینه اطمینان داشته باشد.

۹- آموزش حالت‌های مختلف دوربین

پس از این که نحوه به دست گرفتن دوربین، مفاهیم اولیه و غیره را به کودک آموزش دادید و کودک توانست از صحنه‌های مختلف عکس بگیرد. در این صورت می‌توانید نحوه و چگونگی استفاده از حالت‌های مختلف دوربین عکاسی را به کودک آموزش دهید. در بسیاری از دوربین‌های امروزی، حالت‌های مختلف عکاسی به صورت پیش فرض بر روی دوربین قرار دارد. بنابراین تنها کافیست که این پیش فرض‌ها را به کودک یاد دهید و نحوه استفاده و زمان استفاده را به آنها آموزش دهید. آموزش حالت‌های مختلف عکاسی به کودک نه تنها موجب می‌شود، که کودک علاقمند تر به عکاسی شود، بلکه مهارت کودک از عکاسی را نیز افزایش می‌دهد.

۱۰- فوکوس کردن

در نهایت باید گفت که یکی از مهمترین و اصلی ترین نکاتی که باید به کودک آموزش داده شود، نحوه و چگونگی فوکوس کردن است. برای آموزش نحوه فوکوس کردن به کودکان می‌توانید در مرحله اول، بر روی حالت فوکوس خودکار که در بیشتر دوربین‌های عکاسی به صورت پیش فرض وجود دارد، استفاده کنید. در بسیاری از دوربین‌های عکاسی حالت فوکوس در بر روی سوژه در مرکز کادر قرار دارد.

بنابراین وقتی کودک عکسی را ثبت می‌کند، که سوژه اصلی در مرکز عکس قرار ندارد، در این صورت دوربین به صورت خودکار بر روی سوژه اصلی فوکوس نمی‌کند. پس باید به کودکان چگونگی فوکوس کردن را با استفاده از دکمه شاتر دوربین را آموزش داد تا کودک بتواند بر روی سوژه اصلی در عکاسی فوکوس نماید.

بیشتر بخوانید: چگونه سلفی حرفه‌ای بگیریم ؟

وقتی کودک عکسی را ثبت می‌کند، که سوژه اصلی در مرکز عکس قرار ندارد، در این صورت دوربین به صورت خودکار بر روی سوژه اصلی فوکوس نمی‌کند.

وقتی کودک عکسی را ثبت می‌کند، که سوژه اصلی در مرکز عکس قرار ندارد، در این صورت دوربین به صورت خودکار بر روی سوژه اصلی فوکوس نمی‌کند.

۱۱- یافتن نقطه کانونی

در بسیاری از عکس‌ها نقاطی وجود دارد، که به آنها نقطه کانونی می‌گویند. کودکان باید بتوانند این نقاط را تشخیص دهند. بنابراین باید به کودکان آموزش دهید که قبل از فشار دادن دکمه شاتر این نقاط را تغییر دهند. زمانی که کودکان توانستند این نقاط را تشخیص دهند، در این صورت می‌توانید در مورد نحوه بزرگنمایی این نقاط به کودکان آموزش دهید.

۱۲- آموزش قانون یک سوم (Rule of Thirds)

یکی از قوانین عکاسی که بهتر است به کودک خود در عکاسی آموزش دهید، قانون یک سوم است. این قانون در مورد ترکیب بندی و یا قاب بندی در عکاسی است. در این روش، تصویر به صورت مساوی به سه قسمت تقسیم می‌شود. به این صورت که تصویر هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی تقسیم می‌شود و سوژه تصویر با خطوط تقاطی از هم جدا می‌شود. این قانون می‌توان گفت که یکی از ساده ترین و در عین حال مهم ترین قوانین قاب بندی و یا ترکیب بندی در عکاسی است.

جمع بندی

در نهایت و در پایان باید گفت که آموزش عکاسی به کودکان امروزه از اهمیت بسیاری برخوردار است. چرا که امروزه بسیاری از کودکان ساعت‌های زیادی را در طول روز با گوشی‌ها و اسمارت فون‌های مختلف می‌گذارند و سرگرم انواع بازی‌های دیجیتالی می‌شوند. این بازی‌های دیجیتالی نه تنها مزیتی برای کودکان ندارد، بلکه برای سلامتی آنها نیز مضر است.

از این رو، می‌توان به کودکان عکاسی را آموزش داد، تا آنها بتوانند با استفاده از این ابزارها و فناوری‌های روز دنیا، کارهای مفید انجام دهند. با آموزش عکاسی به کودکان می‌توان به کودکان یاد داد، که از زمان خود استفاده مفید کنند و علاوه بر این در آینده بتوانند عکس‌های حرفه‌ای بگیرند. اما باید به خاطر داشت، که در آموزش عکاسی برای کودکان باید برخی نکات زیر و درشت را مد نظر قرار داد تا کودکان به راحتی بتوانند عکاسی را یاد بگیرند و علاوه بر این از آن لذت ببرند.

منبع: +

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    الناز

    ۲۷ آذر ۱۳۹۸ at ۱۸:۰۲

    ممنون عالی بود

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا