دانستنی‌های سلامتی

ویتامین K2: یک ویتامین کمیاب با مزایای بسیار زیاد را بشناسید

ویتامین K2
۱۰+

ویتامین K2 از دسته ویتامین‌های ضروری می‌باشد ولی متاسفانه بیش از ۵۰ % از جمعیت جهان از کمبود این ویتامین رنج می‌برند. شکل اصلی ویتامین K به صورت ویتامین K و K1 و K3 است. اما ویتامین K2 به صورت اصطلاح Menaquinone شناخته شده است و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بر خلاف آن چه که عموم گمان می‌کنند این ویتامین در سبزیجات یافت می‌شود این ویتامین بیشتر در برخی از گونه‌های جانوری هم پیدا می‌شود. اگر بتوانیم که ویتامین K2 را در رژیم روزانه خود قرار دهیم خدمت بزرگی به سلامتی خود کرده ایم.

ویتامین K2 چیست؟

ویتامین کا یا ویتامین K یک گروه از ساختار مشابه، محلول در چربی ویتامین‌هایی است که بدن انسان برای اصلاح پروتئین‌های خاصی که برای انعقاد خون است و همچنین در استخوان و دیگر بافت‌ها به آن احتیاج دارد. تعدیل پروتئین‌ها اجازه می‌دهد که آن‌ها را به یون کلسیم اتصال دهیم. ویتامین k شامل ۲ پروتئین طبیعی k1 و k2 است.

ویتامین K2 به نوبه خود شامل تعدادی از انواع مواد شیمیایی مرتبط با طول‌های مختلف از زنجیره‌های جانبی کربن است که از اتم گروه ایزوپرونید ساخته شده‌اند. خواص ویتامین K2 تا کنون به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است.

اما تحقیقات اندک نیز نشان می‌دهد که ویتامین K2 بر روی سلامت استخوان‌ها و فشار خون تاثیراتی مثبت داشته است. تاکنون تعداد ۹ گونه از این ویتامین شناخته شده است. تنوع غذایی این ویتامین بسیار کم است و به صورتی نیست که به راحتی مورد استفاده قرار گیرد. به همین دلیل مکمل‌های بسیاری برای جایگزینی این ویتامین وجود دارد که می‌توان آن‌ها را نیز مصرف کرد.

مزایای ویتامین K برای بدن

ویتامین K از دسته ویتامین هایی است که برای بدن بسیار ضروری و مهم می‌باشد. سبزیجات از منابع بسیار غنی این ویتامین به شمار می‌روند. این ویتامین به شما کمک می‌کند تا استخوان هایتان را حفظ کنید و هنگام خونریزی عمل انعقاد خون به درستی انجام شود.

بدن هر انسان به طور معمول روزانه بین ۹۰ تا ۱۲۰ میکرو گرم ویتامین K نیاز دارد. این ویتامین که به عنوان ویتامین لخته شدن خون نیز شناخته می‌شود در افرادی که عمل جراحی دارند بسیار مهم می‌باشد. در حقیقت ویتامین K عامل لخته شدن پروتئین در خون است.

غذاهای حاوی ویتامین K2

ویتامین K2 یک ویتامین کمیاب با مزایای بسیار زیاد

ویتامین K2 یک ویتامین کمیاب با مزایای بسیار زیاد

اگر می‌خواهید مصرف ویتامین K2 خود را افزایش دهید می‌توانید غذاهای رده تخمیر شده مانند سویا را انتخاب کنید. این ماده غذایی که در کشورهایی مانند ژاپن بسیار زیاد مصرف می‌شود میزان بسیار بالایی پروتئین و همچنین ویتامین در خود دارد.

برخی از منابع حیوانی ویتامین K2 نیز غذاهایی مانند  گوشت گاو،گوشت اردک،جگر گاو،ماهی سالمون و ماهی قزل آلا و شاه ماهی و میگو است. تخم مرغ و فرآورده‌های لبنی نیز میزان زیادی ویتامین K2 دارند.

بیشتر بخوانید: ویتامین زنان: ویتامین های مورد نیاز بدن زنان برای حفظ سلامتی را بشناسید

کلم

کلم‌ها در انواع مختلف از مواد غذایی حاوی Vitamin K هستند و می‌توانند میزان زیادی ویتامین K و ویتامین K2 به بدن شما برسانند. هر یک فنجان کلم آب پز در حدود ۱۰۰ میکروگرم ویتامین K دارد. گل کلم را می‌توانید به تکه‌های بسیار کوچک تقسیم کرده و همراه با کمی چیپس سیب زمین میل کنید.

اسفناج

هر یک فنجان اسفناج پخته شده در حدود ۴۴۵ میکروگرم ویتامین K دارد که این بسیار غنی و مفید است. اسفناج از آن دسته سبزی‌جاتی است که می‌تواند در تامین ویتامین K بدن بسیار موثر باشد. اسفناج را بهتر است به صورت بخارپز تهیه کرده و همراه با کمی ادویه میل کنید. اسفناج خام راهم می‌توان به صورت سالاد با دیگر سبزیجات مصرف کرد.

پیازچه

پیازچه از مواد غذایی حاوی ویتامین k است و از آن دسته سبزیجاتی است که بی شمار ویتامین K و ویتامین K2 دارد. این سبزی خوشمزه در تمامی فصول در دسترس است و با بیشتر غذاها قابل مصرف می‌باشد. پیازچه را می‌توانید در بیشتر غذاهای خود مانند سوپ‌ها و خوراک‌ها استفاده کنید. کاشت پیازچه در منزل نیز بسیار راحت است و شما به راحتی می‌توانید آن را در یک گلدان کوچک کاشته و استفاده کنید.

کلم بروکلی

همان طور که گفت شد، خانواده کلم‌ها به خصوص کلم بروکلی میزان بالایی ویتامین K دارند که برای سلامتی استخوان‌ها بسیار مفید می‌باشند. در صورتی که شما نصف فنجان کلم بروکلی میل کنید در حدود ۱۱۰ میکروگرم ویتامین K به بدن خود رسانده اید. کلم بروکلی نیاز به شستشوی بسیار دقیقی دارد و به حالات بسیار مختلفی قابل خوردن است. این کلم را می‌توانید به صورت بخار پز با کمی پنیر میل کنید البته سوپ کلم بروکلی نیز بسیار خوشمزه و مفید است.

مارچوبه

مارچوبه سبزی کمیاب ولی بسیار مفید و از مواد غذایی حاوی ویتامین k است. هر نصف فنجان مارچوبه در حدود ۵۰ میکروگرم ویتامین K دارد که این میزان کم نیست و برای تامین ویتامین K بدن بسیار سودمند خواهد بود. بهتر است مارچوبه را در فر بپزید و در کنار دیگر غذاها میل کنید. طعم مارچوبه در سوپ و در کنار پاستا نیز بسیار لذیذ است.

هویج

هویج سبزی پر خاصیتی است که خواص بی شماری دارد که یکی از آن‌ها ویتامین K می‌باشد. این سبزی را می‌توان بعد از آبگیری استفاده کرد. هر یک فنجان هویج پوره شده ۱۰۷ میکروگرم ویتامین K دارد که در حدود ۸% نیاز روزانه بدن انسان است. هویج را در طی روز به صورت میوه میل کنید یا در غذاهای خود بیشتر استفاده نمایید.

خواص ویتامین k2

افزودن خواص ویتامین k2 به رژیم غذایی می‌تواند مزایای فراوانی برای سلامتی بدن همراه داشته باشد. از جمله خواص این ویتامین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سلامتی پوست و بسیاری مزایای دیگر است از جمله خواص این ویتامین مصون ماندن در برابر بیماری‌های قلبی است.

این ویتامین سبب می‌شود که کلسیم در خون تنظیم شود و می‌توان اطمینان حاصل کرد که شریان‌ها از کلسیفیکا به خوبی محافظت می‌شوند. تحقیقات بسیاری نشان داده است که حفظ سطح کلسیم خون سبب پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی خواهد شد.

افزایش قدرت استخوان ها

زمانی که میزان کلسیم در خون کاهش می‌یابد، استخوان‌ها بسیاری از مواد تشکیل دهنده خود را از دست می‌دهند. به نحوی که به سرعت دچار پوکی استخوان می‌شوند. حتی در زمانی که آزمایشات شما نشان می‌دهند که در آستانه پوکی استخوان هستید، به کمک مصرف داروهای مکمل ویتامین K2 می‌توانید استخوان‌های خود را حفظ کنید.

جلوگیری از سرطان

مطالعات بسیاری درباره خواص ویتامین K2 نشان داده است که ارتباطی بین انواع سرطان و مصرف ویتامین K2 وجود دارد. به نحوی که کاهش میزان سلول‌های سرطانی در سرطان ریه و پروستات ارتباط مستقیمی با ویتامین K2 داشته است. بنابراین این ویتامین هم عامل پیشگیرانه محسوب می‌شود و هم تا حدی می‌تواند عامل درمانی باشد.

بهبود عملکرد مغز

از آن جایی که ویتامین K2 قادر به  تامین کالسیفیکا کردن عروق و رگ‌های خونی در قلب است می‌تواند همانند رگ‌ها خونی قلب، از رگ‌های ظریف مغز نیز محافظت به عمل آورد. این مراقب می‌تواند باعث کاهش استرس اکسیداتیو و عملکرد‌های بهتر مغز شود.

کمبود ویتامین K2 چه می‌کند ؟

در صورتی که پس از آزمایش‌های خون متوجه شدید که دچار کمبود ویتامین K2 هستید با خطراتی احتمالی مواجه خواهید شد. از جمله این که احتمال لخته شدن خون، کمبود خون ریزی‌های مختلف از جمله خون ریزی‌های غیر معمول در دوران قاعدگی و بسیاری از مشکلات دیگر.

بیشتر بخوانید: تشخیص کمبود ویتامین:کمبود ویتامین و مواد معدنی ضروری را با ۴ روش ساده تشخیص دهید

عوارض جانبی ویتامین K2

عوارضی وجود دارد که در اثر مصرف مکمل‌ها ویتامین K2 برای برخی از افراد پیش می‌آید از جمله تهوع، استفراغ و واکنش‌های آلرژیک که می‌توانند واکنش بدن در برابر این ویتامین باشد. آلرژی‌های حاصل از این حالت معمولا بسیار خفیف و بی ضرر  است و بدن به میزان کافی می‌تواند از آن محافظت کند. اما این حالات در مصرف ویتامین K3  به این صورت نیست.

بیشتر بخوانید: بمب ویتامین C: با این معجون با سرما خوردگی و سرطان خداحافظی کنید

منبع +

۳ دیدگاه

3 دیدگاه

  1. Avatar

    مهدی

    ۱۱ دی ۱۳۹۹ at ۱۹:۳۴

    چرا انقدر تو بازار کم ونایاب من برای مادرم می خاستم بخرم چون ویتامین دی ۳ زیاد می خوره کلیه درد می شه یه بنده خدایی گفت ویتامین k2 همراه دی بخوره جذب کلسیم می ره بالا ولی توبازار هیچی نبود

    ۰
    • Avatar

      علیرضا

      ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ at ۱:۲۱

      سلام
      الان خارجی تو بازار هست
      ترکیب کلسیم + ویتامین D3 + ویتامین K2

      ۰
    • Avatar

      علی راد

      ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۱۹:۱۷

      قرص Osteo quinone به وفور در کلیه داروخانه ها موجود است که حاوی کلسیم،D3 و K2 است که با نظر پزشکتان میتوانید استفاده نمایید.

      ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا