دانستنی‌های سلامتی

این غذاها باعث کابوس های شبانه می‌شوند!

کابوس های شبانه

چنان‌که می‌دانید، اکثر کابوس‌ها ناشی از استرس و اضطراب و تغییرات هورمونی اند، اما در عین حال برخی عوامل مرتبط با رژیم غذایی نیز در این امر دخیل اند. در این نوشتار، تمرکز ما بیشتر بر روی ارتباط تغذیه با کابوس شبانه است.

۲+

ما همه بیدار شدن ناگهانی به سبب یک خواب بد و کابوس های شبانه را تجربه کرده‌ایم، همان چیزی که کابوس می‌نامندش. کابوس یک رؤیای واقعی است که موجب ترس و وحشت شده و نتیجتاً بیداری از یک خواب عمیق را به همراه دارد.

با وجود آن که کابوس بی اختیار و به طور خود به خودی رخ می‌دهد، اما کابوس‌ها نیز می‌توانند چیزهای بسیاری در مورد سلامت بدن شما فاش کنند.

چنان‌که می‌دانید، اکثر کابوس‌ها ناشی از استرس و اضطراب و تغییرات هورمونی اند، اما در عین حال برخی عوامل مرتبط با رژیم غذایی نیز در این امر دخیل اند. در ادامه، تمرکز نت‌نوشت بیشتر بر روی ارتباط تغذیه با کابوس شبانه است.

ارتباط بین کابوس و تغذیه

مطالعات نشان می‌دهند که میان تغذیه و کابوس ارتباط وجود دارد. در ادامه به چند ارتباط آشکار میان این دو، یعنی کابوس و تغذیه، اشاره می‌کنیم:

۱- تعادل قند خون:

هم قند خون بالا و هم قند خون پایین می‌توانند تبعات متعددی در بدن داشته باشند که یکی از این تبعات، اختلالات خواب است. به ویژه به همراه قند خون پایین اختلالات خواب عموماً به صورت کابوس های شبانه ظاهر می‌شوند.

قند خون بدن هنگامی کاهش می‌یابد که میزان گلوکز خون پایین‌تر از سطح مورد نیاز برای حفظ کارکرد طبیعی بدن باشد.  کاهش قند خون در هر زمانی ممکن است رخ دهد، اما با این حال تشخیص قند خون پایین در طی روز بسیار آسان‌تر از شب است و این امر به سبب علائمی است که در روز ظاهر می‌شوند. علائمی همچون لرز، عرق کردن، گیجی، تاری دید و … . همچنین علائم کاهش قند خون در شب عبارتند از: عرق کردن و کابوس.

با توجه به آنچه که گفته شد، می‌توان گفت که چاره‌ی جلوگیری از کابوسِ ناشی از عدم تعادل قند خون، تشخیص زودهنگام این امر است و برای درمان آن می‌توان مخلوط عسل و نمک دریایی را پیش از خواب مصرف کرد.

۲- کمبود و یا فراوانیِ برخی از ویتامین‌های گروه B:

ویتامین‌های گروه B عموماً در تبدیل مواد غذایی به انرژی نقش دارند. افزون بر این، این ویتامین‌ها به سیستم عصبی کمک می‌کنند تا به درستی عمل کند. اما برخی شواهد نشان از آن دارند که ویتامین‌های گروه B نیز در کابوس نقش دارند.

کابوس‌ها نشان می‌دهند که سطح ویتامین B1 بدن کم است. این ویتامین بسیار سریع به وسیله‌ی الکل، برخی داروهای خاص و همچنین آنتی بیوتیک‌ها تخلیه می‌شود. افزون بر این، استرس نیز از جمله عواملی است که در از دست دادن ویتامین B1 مؤثر است.

از منابع غنیِ ویتامین B1 می‌توان به ماهی، آجیل و لوبیا سبز اشاره کرد.

یکی دیگر از ویتامین‌های گروه B که می‌تواند در کابوس نقش داشته باشد، ویتامین B12 است. به احتمال زیاد ارتباط ویتامین B12 با کابوس به سبب نقش این ویتامین در تولید ملاتونین، هورمونی که موجب تنظیم الگوی خواب می‌شود، است. به هنگام کمبود ویتامین B12، خوابیدن دشوار می‌شود. همچنین کمبود این ویتامین بر روی الگوی خواب مؤثر است و نتیجتاً کابوس را به همراه دارد.

اما یک ویتامینِ دیگر از ویتامین‌های گروه B وجود دارد که در صورت وجود بیش از اندازه‌ی آن در بدن، ممکن است کابوس ایجاد شود. این ویتامین، ویتامین B6 است. ویتامین B6، نقشی مؤثر در تولید هورمون سروتونین، ویتامینی که با خواب در ارتباط است، دارا می‌باشد.

۳- گلوتن و کربوهیدرات:

مصرف وعده‌های غذایی بزرگ، خصوصاً غذاهایی که دارای کربوهیدرات تصفیه شده‌ی زیادی هستند، می‌تواند موجب کابوس های شبانه شود. کربوهیدرات‌ها نقش مهمی در حفظ سطح قند خون بدن دارند و، چنان‌که پیش‌تر ذکر شد، سطح قند خون ارتباطی مستقیم با کابوس دارد. بهتر است از کربوهیدرات‌های تصفیه شده دوری شود و به جای آن‌ها کربوهیدرات‌های پیچیده مصرف گردد.

افرادی که به عدم تحمل گلوتن و، حتی بدتر، بیماری سلیاک دچارند نیز عموماً کابوس‌های بیشتری را تجربه می‌کنند.

۴- منیزیم:

منیزیم عموماً به عنوان یک مکمل برای افرادی که خواب‌های وحشتناک می‌بینند استفاده می‌شود. این مکمل، موجب شل شدن عضلات شده و این امکان را فراهم می‌سازد که شخص مصرف کننده در مدت زمانِ کوتاه‌تری به خواب رود و همچنین برای مدت زمان طولانی‌تری بخوابد. گویا کمبود منیزیم نیز در کابوس‌ های شبانه نقش دارد.

۵- دستگاه‌های دیجیتال:

دست آخر به دستگاه‌های دیجیتال می‌رسیم. دستگاه‌های دیجیتال نیز ممکن است در دیدنِ کابوس نقش داشته باشند. اکثر ما به هنگام خواب گوشی‌هایمان را در کنارمان قرار می‌دهیم و این امر خود موجب اختلال ملاتونین می‌شود و نتیجتاً ممکن است به خواب رفتن زمان بیشتری به طول انجامد. اگر تنها یک بار این اتفاق رخ دهد مشکلی وجود ندارد. اما متأسفانه اکثر ما هر شب گوشی‌هایمان را به هنگام خواب در کنار خود قرار می‌دهیم و این امر کم کم موجب می‌شود که بدن خوابی راحت نداشته باشد و نتیجتاً هر یک از ما ممکن است کابوس را تجربه کند.

البته تنها گوشی نیست که می‌تواند موجب دیدن خواب‌های وحشتناک شود، بلکه تماشای تلویزیون در رختخواب نیز می‌تواند در کابوس های شبانه نقش داشته باشد، خصوصاً زمانی که فیلم ترسناک دیده شود.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا