آموزشی

۱۰ راه ساده برای افزایش سرعت ویندوز ۱۰

افزایش سرعت ویندوز ۱۰

ویندوز ۱۰ به مراتب سریعتر از نسخه های قبلی سیستم عامل مایکروسافت است ، اما می توان با روشهایی این سرعت را افزایش داد. درست است که سخت افزار تاثیر بسزایی را در سرعت دارد اما نمی توان از نرم افزار ها و بخصوص ویندوز ۱۰ چشم پوشی کرد. اگر ویندوز خود را به ویندوز ۱۰ ارتقا داده اید با نت نوشت با راه های افزایش سرعت ویندوز ۱۰ همراه باشید.

۱+

ویندوز ۱۰ به مراتب سریعتر از نسخه های قبلی سیستم عامل مایکروسافت است ، اما می توان با روشهایی این سرعت را افزایش داد. درست است که سخت افزار تاثیر بسزایی را در سرعت دارد اما نمی توان از نرم افزار ها و بخصوص ویندوز ۱۰ چشم پوشی کرد. اگر ویندوز خود را به ویندوز ۱۰ ارتقا داده اید با نت نوشت با راه های افزایش سرعت ویندوز ۱۰ همراه باشید.

بیشتر بخوانید: پشتیبان گیری در ویندوز ۱۰ را حرفه‌ای بیاموزید!

افزایش سرعت ویندوز ۱۰

۱- حذف بلااستفاده ها

اولین راهی که برای افزایش سرعت ویندوز ۱۰ به ذهن شما هم می رسد حذف برنامه های نصب شده است، متاسفانه به صورت پیش فرض در بسیاری از سیستم ها نرم افزار هایی تحت عنوان راهنما و … نصب می شود که به صورت میانگین می توان تعداد ۲۰ عدد را برای آن ذکر کرد. پیشنهاد ما برای بهبود سرعت ویندوز ۱۰ حذف تمامی برنامه های از پیش نصب شده و بلا استفاده است. بروی دکمه استارت و سپس all apps کلیک نمایید و به راحتی روی هر برنامه که مد نظرتون هست راست کلیک و سپس uninstall کلیک نمایید.

بیشتر بخوانید: مشکل کندی ویندوز ۱۰ را اینگونه برطرف کنیم؟

یکی از راه های افزایش سرعت ویندوز 10 حذف برنامه های بلا استفاده است.

یکی از راه های افزایش سرعت ویندوز ۱۰ حذف برنامه های بلا استفاده است.

نکته : ویندوز ۱۰ شامل دو نوع برنامه می باشد. برنامه های سنتی دسکتاپ و  برنامه های مدرن فروشگاهی ویندوز. برای حذف برنامه های دومی باشد به بخش تنظیمات صفحه Apps & Features مراجعه نمایید. در این صفحه همه برنامه را مشاهده می نمایید و با ابزارهای کنترل که در اختیارتون قرار داده می توانید قابلیتهای (Features) را فعال یا غیر فعال کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت USB بوتیبل برای سیستم عامل‌های دسکتاپ!

Disabled کردن برنامه هایی که به صورت پیش فرض آغاز به کار می کنند تاثیر بسزایی در افزایش سرعت ویندوز 10 دارد

Disabled کردن برنامه هایی که به صورت پیش فرض آغاز به کار می کنند تاثیر بسزایی در افزایش سرعت ویندوز ۱۰ دارد

۲- محدودیت فرآیندهای راه اندازی

بسیاری از برنامه های نصب شده ، فایل ها و برنامه هایی را به صورت خودکار در هر زمان که کامپیوتر راه اندازی میشود را اجرا می کند در صورتی که نیازی به اجرای آنها برای هر بار نمی باشد. با فشردن کلید های Ctrl-Shift-Esc برنامه Task Manager را فراخوانی کنید سپس از تب Startup می توانید برنامه هایی که در هنگام لود ویندوز اجرا میشوند را مشاهده نمایید.  در ستون status وضعیت هریک از برنامه ها را نشان داده می شود، شما می توانید روی هر کدام از آنها راست کلیک کرده وضعیت آن را تغییر دهید. غیر فعال کردن یا همان Disabled کردن آنها تاثیر بسزایی در افزایش سرعت ویندوز ۱۰ خواهد داشت.

نکته:ستون Startup Impact  تاثیر هر برنامه در لود ویندوز را  نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: راهنمای استفاده از تایم لاین ویندوز ۱۰ ؛ سبک جدید کار با ویندوز در راه است!

۳-clean-up-your-disk

۳- هارد دیسک خود را تمیز کنید

از منوی استارت ، کلمه Disk Cleanup  را تایپ نمایید. ابزار Disk Cleanup که همراه همیشگی نسل های مختلف ویندوز بوده اجرا می شود . Disk Cleanup فایلهای بیهوده مثل فایلهای موقت ، صفحات وب آفلاین و … را روی هارد دیسک  پیدا میکنند و پیشنهاد حذف آنها را میدهد همچنین بهتر است بصورت برنامه ریزی شده disk defragmenter را اجرا نمایید .

نویسنده پیشنهاد میکند از برنامه ویژه بهبود فعالیت های کامپیوتر بنام  Iolo System Mechanic 14 استفاده نمایید .

بیشتر بخوانید: منتظر این ویژگی های Photos در ویندوز ۱۰ باشید!

۴- اضافه کردن ram  بیشتر

همیشه یکی از گزینه های افزایش سرعت کامپیوتر افزایش رم می باشد. برای خیلی از دستگاه های امروزی مانند تبلت  اضافه کردن رم یک گزینه نیست. اگر از یک رایانه رومیزی (desktop) استفاده میکنید. میتوانید با پیدا کردن رم های مناسب سرعت کامپیوتر خود را افزایش دهید.

۵- استفاده از هارددیسک SSD  Solid-State Drive

هارد دیسک های SSD سرعت فوق العاده بالایی دارند. اگر به عنوان پارتیشن ویندوز و برنامه های تخصصی مثل Adobe Photoshop از یک هارد دیسک SSD استفاده کنید سرعت بی نظیر اجرای ویندوز و نرم افزار ها قابل لمس می باشد.

بیشتر بخوانید: چگونه کدک ها را در ویندوز ۱۰ نصب و حذف کنیم؟

۶- ویروس و بد افزارها

یکی از وظایف بدافزارها استفاده بیش از اندازه از منابع سخت افزاری می باشد.ممکن است رم سیستم و یا حتی CPU بدون علت خاصی بیش از اندازه استفاده شوند بخاطر همین استفاده از یک نرم افزار امنیتی اجتناب ناپذیر است.

تغییر تنظیمات پاور به حداکثر کارایی

تغییر تنظیمات پاور به حداکثر کارایی

۷-  تغییر تنظیمات پاور به حداکثر کارایی

البته  اگر به فکر ذخیر باتری لپ تاپ خود هستید این گزینه مناسب نیست اما اگر رایانه های رو میزی استفاده می کنید حتما این گزینه را انجام دهید. از کنترل پنل  ابتدا گزینه  System and Security و سپس گزینه  Power Options را انتخاب کنید .با کلیک بر روی منوی بازشونده در سمت راست گزینه High Performance را انتخاب نمایید.

بیشتر بخوانید: با Photos در ویندوز ۱۰ روی شخص مورد نظر در story remix فوکوس کنید!

استفاده از رفع مشکل عملکرد

استفاده از رفع مشکل عملکرد

۸- استفاده از رفع مشکل عملکرد

در باکس کورتانا troubleshooting را تایپ نمایید و  با انتخاب System and Security مسائل مربوط به عملکرد را مشاهده می نمایید. هر یک از انها را اجرا نمایید و عیب هایی که باعث افت سرعت شده اند را برطرف نمایید.

۹-change-appearance-in-performance-options-dialog

۹- تغییر ظاهر در بخش Performance Options

به راحتی با تایپ appearance در کورتانا می توانید به صفحه مورد نظر دستیابید . انتخاب گزینه Adjust for best performance می تواند موثر باشد همچنین می توانید موارد مد نظر خود را فعال یا غیر فعال کنید. در انتخاب گزینه ها دقت نمایید چون با انتخاب این گزینه های می توان افکت های بصری را فعال یا غیر فعال نمایید.

غیر فعال کردن جستجوی نمایه ای (Search Indexing)

غیر فعال کردن جستجوی نمایه ای (Search Indexing)

۱۰ – غیر فعال کردن جستجوی نمایه ای (Search Indexing)

نمایه سازی جستجو منابع سخت افزاری زیادی را مصرف میکند. اگر شما از بخش جستجو زیاد استفاده می کنید ممکن سرعت رایانه کمتر شود. برای غیر فعال کردن نمایه سازی کافیست در استارت index را تایپ و گزینه  Indexing Options را در صدر نتایج مشاهده نمایید.

پس از باز شده صفحه  Indexing Options دکمه Modify  را کلیک نمایید.

نکته : برای حذف نمایه سازی بهتر است سرویس نمایه سازی را متوقف کنید. بروی My Computer  راست کلیک کرده و گزینه Manage را انتخاب و بروی گزینه Services and Applications دابل کلیک کرده و گزینه Services را انتخاب نمایید. گزینه Windows Search را پیدا ، سپس بروی آن دابل کلیک نمایید تا پنجره Properties باز شود . از بخش Startup type گزینه  Disabled را انتخاب نمایید سپس OK را بفشارید.

منبع :Pcmag.com

۲ دیدگاه

2 دیدگاه

  1. Avatar

    parsa

    ۱۷ آبان ۱۳۹۴ at ۱۸:۰۵

    Hi it’s very Good
    Thanks a lot

    ۰
    • حسین دهقان نصیری

      حسین دهقان نصیری

      ۱۹ آبان ۱۳۹۴ at ۱۵:۱۴

      ممنون

      ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا