دانستنی‌های سلامتی

درمان سرماخوردگی: همه حقایقی که درباره سرماخوردگی و درمان آن باید بدانید

درمان سرماخوردگی
۱+

باید بگوییم که هیچ راه قطعی برای درمان سرماخوردگی وجود ندارد! افراد بالغ در طول سال ممکن ۳ یا ۴ بار سرماخوردگی معمولی را تجربه کنند و این مقدار برای کودکان کمی بیشتر است. کودکان زیر ۲ سال ممکن است بیشتر از ۱۰ بار در سال سرفه و آبریزش بینی ناشی از ویروس سرماخوردگی داشته باشند. در این فصل از سال ممکن است اشتباهاتی ناخواسته از طرف فرد سرما خورده انجام بگیرد که موجب انتشار سریع‌تر و راحت‌تر ویروس بشود.

برای افراد معمولی سرماخوردگی یک مزاحمت چند روزه است و از بین می‌رود اما در افرادی که مبتلا به آسم و یا بیماری‌های ریوی هستند یک سرماخوردگی ساده می‌تواند منجر به خطرات جدی برای این بیماران بشود. بنابراین دانستن حقایقی درباره این بیماری می‌تواند در پیشگیری و درمان سرماخوردگی بسیار موثر باشد.

فهرست عناوین این مطلب

تفاوت سرما خوردگی و آنفولانزا

اولاً ما باید بین سرماخوردگی و آنفولانزا تمایز قائل شویم. زیرا ویروس‌هایی که باعث این بیماری‌ها می‌شوند، لزوماً مانند یکدیگر رفتار نمی‌کنند.

اغلب اوقات سرماخوردگی معمولی با سه علامت ظاهر می‌شود: گلودرد، گرفتگی بینی و سرفه. بیش از ۲۰۰ ویروس وجود دارد که می‌توانند سرماخوردگی را ایجاد کنند، اما رینو ویروس‌ها (ویروس‌های بینی) به علت زیاد بودن در محیط، رایج‌ترین عوامل سرماخوردگی هستند.

جالب توجه است حدود یک چهارم افراد مبتلا به ویروس سرماخوردگی به اندازه‌ای خوش­ شانس هستند که هیچ علائمی را تجربه نکنند.

آنفولانزا با ویروس آنفولانزا ایجاد می‌شود، که سه نوع از آن وجود دارد: آنفولانزای نوع A، B و C. سرماخوردگی و آنفولانزا علائم مشترک زیادی با هم دارند، اما عفونت با آنفولانزا اغلب با تب بالا، درد، عرق سرد و لرز همراه است که نشانه‌هایی خوب برای تفکیک این دو بیماری هستند.

اشتباهات رایج در درمان سرماخوردگی

شما می‌توانید کاملا از لحاظ ایمنی در سلامتی کامل باشید و در عین حال دچار سرماخوردگی نیز بشوید

شما می‌توانید کاملا از لحاظ ایمنی در سلامتی کامل باشید و در عین حال دچار سرماخوردگی نیز بشوید

خیلی از افراد تصورات نادرستی درباره علل و عوامل سرماخوردگی و داروهای مربوط به آن دارند. بنابراین در ادامه سوالات رایجی که اغلب مردم درباره درمان سرماخوردگی دارند و پاسخ آن‌ها را از زبان یک متخصص عنوان خواهیم کرد.

سرماخوردگی به علت نقص در سیستم ایمنی بدن است

چنین چیزی درست نیست.

شما می‌توانید کاملا از لحاظ ایمنی در سلامتی کامل باشید و در عین حال دچار سرماخوردگی نیز بشوید. این تصور که افراد به علت ضعف سیستم ایمنی دچار آنفولانزا و سرماخوردگی می‌شوند کاملا غلط است و حقیقت این است که ویروس‌های سرماخوردگی هیچ نیازی به ضعف سیستم ایمنی شما ندارند.

مصرف ویتامین C و زینک برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی

حقیقت این است که این مکمل‌ها تاثیری در پیشگیری و درمان سرماخوردگی ندارند و فقط اگر شما تهدید به یک سرماخوردگی شده اید این داروها می‌تواند علائم شما را کمتر کند. شواهدی وجود ندارد که ویتامین C و زینک بتوانند در برابر ویروس‌ها دفاع نشان بدهند.

هوای سرد و خشک باعث سرماخوردگی می‌شود

خشکی هوا باعث سرماخوردگی نمی‌شود.

این تصور و از اشتباهات رایج سرماخوردگی است که خشکی هوا باعث مستعد شدن بدن برای سرماخوردگی می‌شود و میزان رطوبت هیچ نقشی در ابتلا به سرماخوردگی ندارد. گرچه رطوبت می‌تواند درد و رنج ناشی از گرفتگی گلو و سرفه‌های خشک را تسکین بدهد.

در مورد هوای سرد نیز تصورات غلطی وجود دارد. برخلاف اسم سرماخوردگی که از سرما ریشه می‌گیرد، سرما هیچ نقشی در ایجاد بیماری ندارد. در حقیقت در مکان‌های گرم و سربسته امکان انتقال ویروس بسیار محتمل تر از مکان‌های باز و سرباز است. اگر در خانواده فردی مبتلا به ویروس شود بقیه اعضای خانواده نیز در معرض آن هستند.

آنتی بیوتیک‌ها برای درمان سرماخوردگی هستند

خیر خیر خیر.

این یک اشتباهات رایج در میان افراد است که به محض دیدن علائم سرماخوردگی به مصرف آنتی بیوتیک برای می‌پردازند. سرما خوردگی ناشی از ویروس است در حالی که هدف آنتی بیوتیک‌ها کشتن باکتری‌های بیماری زاست.

در حالی که شخصی که سرما خورده هیچ باکتری بیماری زایی در بدنش وجود ندارد و شما با خوردن آنتی بیوتیک فقط مقاومت بدنتان را پایین می‌آورید و احتمالا دوره درمان شما بلندتر خواهد شد و ناراحتی‌های ناشی از سرماخوردگی بیشتر.

با تزریق واکسن آنفولانزا دچار بیماری می‌شویم

خیر. این واکسن شما را بیمار نمی‌کند و فقط ممکن است حداکثر تا یک روز علائمی مانند سردرد خفیف را تجربه کنید و نه بیشتر از یک روز. واکسن‌های آنفولانزا تضمینی در برابر اینکه شما بیمار نشوید را ندارد چرا که ویروس‌های سرماخوردگی دائما در حال تغییر هستند و پادتن‌های این ویروس‌ها ممکن است در بدن شما ساخته نشده باشد.

زنان باردار و افراد با شرایط از پیش موجود مانند آسم، بیماری مزمن ریه، بیماری‌های قلبی، دیابت، و تضعیف سیستم ایمنی بدن

آیا رژیم موثری برای درمان سرماخوردگی وجود دارد؟

حقیقت این است که هیچ بخور یا نخوری برای درمان سرماخوردگی وجود ندارد و باور اینکه مثلا شیر باعث افزایش آبریزش بینی می‌شود کاملا نادرست است. تنها توصیه خوردنی در دوران سرماخوردگی نوشیدن مایعات فراوان برای جلوگیری از کم آبی بدن است و آنچه که شما می‌خورید تاثیری در طول عمر ویروس ندارد.

استفاده زیاد از داروهای شیمیایی برای درمان سرماخوردگی

لازم نیست که برای درمان سرماخوردگی از انواع و اقسام داروهای شیمایی استفاده کنید

لازم نیست که برای درمان سرماخوردگی از انواع و اقسام داروهای شیمایی استفاده کنید

احتمالا همه شما راه‌هایی برای درمان سرفه در دست دارید و احتمالا موثر نیز واقع شده اند. حقیقت این است که محتوای همه شربت‌های ضد سرفه موجود در بازار عسل و آبلیمو است.

پس با نوشیدن عسل و آبلیمو همراه کمی آب نسبتا داغ می‌توانید مخاط گلویتان را تسکین بدهید و نیازی به استفاده از شربت‌های شیمیایی ندارید. البته مصرف عسل را برای کودکان زیر یک سال به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم.

زیاد لباس پوشیدن

خیلی از افراد تصور می‌کنند که هوای سرد موجب سرماخوردگی آنان شده است و به همین دلیل لباس زیادی می‌پوشند. این تصور کاملا نادرست است چرا که سرما خوردگی به علت ویروس است نه لرز کردن. پس اگر می‌خواهید در فصول سرد کمتر سرما بخورید لباس‌هایی را انتخاب کنید که گرم و راحت باشند و کمتر در برف و باران خیس بشوند تا با احساس راحتی با آن‌ها وقت بیشتری را در هوای تازه بیرون بگذرانید.

زمانی که در محیط‌های سربسته رقابت ویروس‌ها برای منتشر شدن هر لحظه بیشتر می‌شود شما می‌توانید از هوای سالم محیط بیرون لذت ببرید. البته تذکر این نکته مهم است که بگوییم زمانی که بدن شما احساس سرما می‌کند، سیستم ایمنی بدن شما ضعیف تر می‌شود و اگر در معرض ویروسی قرار بگیرید احتمال بیمار شدن شما بیشتر می‌شود.

سرفه و عطسه کردن اشتباه

عطسه و سرفه کردن بسیار عادی است اما اینکه چگونه عطسه کنیم بسیار مهم است. خیلی از افراد هنگام عطسه یا سرفه کردن دست‌شان را جلوی دهان و بینی شان می‌گیرند و همین امر موجب می‌شود تا ویروس پخش شود.

به فرزندان و همه اطرافیان‌تان یاد بدهید که یکی از بهترین راه‌ها زمانی که دستمال یک بار مصرف در اطرافتان نیست این است که روی آرنج‌تان عطسه و یا سرفه کنید. این کار باعث می‌شود تا اگر شما به غذا و یا جایی دست زدید ویروسی در دستان شما نباشد تا منتشر شود. هم چنین کمتر به صورت‌تان دست بزنید تا ویروس‌ها نتوانند از طریق بینی و دهان‌تان وارد شوند.

ماندن در محیط‌های بسته

یکی از علل سرماخوردگی در فصول سرد این است که افراد در مکان‌های سربسته مانند کلاس درس و اتوبوس و … بیشتر به سر می‌برند و وقت کمتری را در محیط‌های باز می‌گذرانند. افراد در فصل سرما ترجیح می‌دهند که به جای پیاده روی در یک پارک به سینما بروند.

ویروس‌ها از طریق دست و یا از طریق سرفه و عطسه از راه هوا منتقل می‌شوند. اگر بودن در محیط‌های سربسته برایتان اجتناب ناپذیر است حتما دست‌هایتان را به خوبی با آب و صابون بشویید.

همچنین برخی مطالعات نشان داده است که ویروس سرماخوردگی در محل‌های مرطوب زنده نمی‌ماند. بنابراین دستگاه‌های مرطوب کننده هوا مانند دستگاه بخور سرد نیز روش خوبی برای جلوگیری از سرماخوردگی است.

فقط به ویتامین C اکتفا کردن برای درمان سرماخوردگی

تحقیقات نشان داده که ویتامین C ممکن است فقط دوره سرماخوردگی شما را کوتاه تر کند

تحقیقات نشان داده که ویتامین C ممکن است فقط دوره سرماخوردگی شما را کوتاه تر کند

خیلی‌ها وقتی سرما می‌خورند فقط از ویتامین C استفاده می‌کنند. مثلا آب پرتقال می‌نوشند. اما تحقیقات نشان داده که ویتامین C ممکن است فقط دوره سرماخوردگی شما را کوتاه تر کند البته هنگامی که در اوایل بیماری استفاده شود.

قرص‌های مکیدنی ویتامین C و روی و برخی گیاهان دارویی مانند چای کوهی بسیار موثر در کاهش علائم و حتی درمان سرماخوردگی هستند اما باید بدانید که فقط با یکبار خوردن آن‌ها علائم کاهش پیدا نمی‌کند بلکه باید چندین بار در روز مصرف شوند تا موثر باشند.

قرنطینه نشدن در خانه

بسیاری هستند که وقتی سرما می‌خورند به محل کار یا دانشگاه و مدرسه رفتن شان ادامه می‌دهند. اما باید بدانید که فردی که حتی نشانه‌های اولیه یک سرما خوردگی را دارد حاوی ویروس است و باید در خانه بماند.

همچنین تمام لباس‌ها و حوله و لیف حمام، قاشق، رو بالشی و تمام وسایل شخصی او باید ایزوله و تمیز شوند. بقیه افراد خانه نیز باید مرتب دست‌هایشان رو بشویند. در صورت دیدن اولین علائم خود را قرنطینه کنید تا ویروس را پخش نکنید.

عدم دریافت مقادیر کافی ویتامین D

این ویتامین را در تابستان به مقدار کافی احتمالا دریافت خواهیم کرد اما در زمستان میزان کمی از ویتامین D جذب خواهد شد. مخصوصا در مناطقی که بیشتر فصول هوا ابری است باید افراد توجه بیشتری به میزان ویتامین D بدن شان داشته باشند. تحقیقات نشان داده که بزرگسالانی که در خانه‌های سالمندان به سر می‌برند به علت کمبود ویتامین D بیشتر در معرض آنفولانزا قرار دارند.

کمبود این ویتامین موجب ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود. همچنین منجر به بیماری‌های مربوط به استخوان و حتی خطرات جدی مانند سرطان می‌شود. بنابراین اگر کمبود این ویتامین را دارید باید از مکمل تحت نظر پزشک استفاده کنید.

تمام داروهای مربوط به سرماخوردگی فقط برای بهبود علائم آن است و نه کوتاه کردن دوره و درمان سرماخوردگی. پس بهتر است که با رعایت کردن برخی مسائل از جمله شستشوی مرتب دست‌ها به منظور عدم پخش میکروب‌ها و آلودگی و قرقره آب و نمک رقیق در مخاط بینی‌تان گذراندن این دوره را برای خودتان آسان‌تر کنید.

ورزش کردن در زمان سرماخوردگی، آری یا نه؟

سوال خوبی است! شاید این سوال در میان افرادی که عادت به ورزش روزمره دارند بسیار رایج باشد. حقیقت این است که بستگی دارد سرما خوردگی کدام قسمت از بدن شما را درگیر کرده است. اگر سرما خوردگی در ناحیه سر شماست می‌توانید ورزش کنید ولی شدت ورزش‌تان را کمتر کنید. چرا که ورزش کردن با شدت زیاد موجب می‌شود تا دوره بیماری‌تان طولانی تر شود.

ورزش آهسته و با شدت پایین موجب می‌شود تا انرژی بیشتری داشته باشید و می‌توانید پس از بهبودی کامل به ورزش خود مانند سابق ادامه دهید

اگر احساس بدن درد و کسل بودن دارید خودتان را مجبور به انجام فعالیت ورزشی نکنید و بهتر است که استراحت کنید. ولی اگر سرما خوردگی در ناحیه گلو و قفسه سینه‌تان باشد بهترین کاری که می‌توانید برای بدن‌تان انجام دهید استراحت کامل تا زمان بهبودی کامل بدن است.

چرا سرما خوردگی و ابتلا به آنفولانزا در زمستان رخ می‌دهد؟

فصل سرما وقتی با آنفولانزا و سرماخوردگی روی بد خود را نشان می‌دهد، نمی‌توانیم از سرفه و عطسه دور بمانیم. اما چرا ما معتقدیم که در طول زمستان بیمار می‌شویم؟

عفونت‌های ویروسی که موجب سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شوند، عاملی مزاحم است. با توجه به اعلام مراکز کنترل و درمان بیماری (CDC): “هرساله سرماخوردگی‌های رایج، دلیل اصلی مدرسه نرفتن کودکان و سرکار نرفتن بزرگسالان هستند.”

اگرچه بسیاری از سرماخوردگی‌ها به خودی خود از بین می‌روند، اما هرساله آنفولانزا حدود ۲۵۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰۰ نفر را در سراسر جهان می‌کشد.

حال باید بپرسیم دانشمندان درباره علت این­که چگونه پایین آمدن دما به این ویروس‌­ها اجازه می‌دهد تا مانند آتش گسترش یابند، چه می‌دانند؟

CDC،فعالیت آنفولانزا را به طور دقیق کنترل می‌کند. آنفولانزا ممکن است در هر زمانی از سال رخ دهد، اما در اغلب موارد، الگوی فصلی نسبتاً قابل پیش‌بینی را دنبال می‌کند.

طبق گزارش CDC، اولین نشانه‌های فعالیت آنفولانزا معمولاً در حدود ماه اکتبر شروع می‌شود و معمولاً اوج آن در اواسط زمستان است. اما بعضی از سال‌ها آنفولانزا می‌تواند تا ماه می‌ ادامه یابد.

ماه اوج فعالیت آنفولانزا در فصول سال‌های ۱۹۸۲-۱۹۸۳ تا ۲۰۱۵-۲۰۱۶، فوریه و بعد از آن به ­ترتیب دسامبر، مارس و ژانویه است.

بررسی‌های دیگر نشان می‌دهند که سایر نقاط معتدل در سراسر جهان، الگوهای مشابهی را مشاهده می‌­کنند. یک بررسی در سال ۲۰۱۳ نشان داد که درجه حرارت پایین و رطوبت کم به عنوان عوامل اصلی هستند. اگرچه برای مناطق گرمسیری نمی‌تواند چنین باشد.

در آن مناطق (گرمسیری) شما می‌توانید شیوع بیماری را در ماه‌های بارانی و مرطوب مشاهده کرده یا میزان نسبتاً پایدار موارد ابتلا به آنفولانزا را مشاهده کنید. اگر این به نظر شما غیرعادی است، تنها نیستید. در حالی که داده‌های آنفولانزا چنین پیوندی را تایید می‌کنند، دانشمندان به طور کامل نمی‌دانند که ویروس‌ها چگونه می‌توانند حداکثر آسیب خود را هم در دمای پایین و هم در دما و رطوبت بالا اعمال کنند.

اما نظریه‌های متعددی در رابطه با چگونگی تاثیر سرما بر ویروس­ و سیستم ایمنی ما، چگونگی تاثیر حضور در مناطق پرجمعیت بر روی انتقال ویروس و سکونت در مناطق دور از نور خورشید وجود دارد.

سرمای هوا بر اولین خط دفاعی بدن تاثیر می‌­گذارد.

ویروس­‌های رایج سرماخوردگی و آنفولانزای خوکی تلاش می‌­کنند تا از طریق بینی ما وارد بدن‌مان شوند. خوشبختانه پوشش بینی ما مکانیسم­‌های دفاعی پیشرفته ­ای در برابر این مزاحمان میکروبی دارد.

بینی ما به ­طور مداوم مخاط (mucus) ترشح می‌­کند. ویروس‌ها در این ناحیه چسبنده به دام می‌افتند و توسط موهایی کوچک به­ نام cilia که سراسر بینی ما را می‌پوشانند، منتقل می­‌شوند. میکروب‌ها به معده می‌­روند و توسط اسید معده خنثی می‌­شوند.

اما هوای سرد، درون بینی را سرد می‌­کند و خاصیت میکروب­ زدایی موکوس را تضعیف می‌­کند. ویروس­‌ها در طولانی ­مدت از این فرصت استفاده می‌­کنند تا با حرکات مارپیچی، خود را به بدن ما برسانند.

هنگامی­ که یک ویروس به این مکانیسم دفاعی نفوذ کرده­ است، سیستم ایمنی کنترل می‌­کند تا ویروس از ایجاد مزاحمت در برابر آن دست بکشد. فاگوسیت­‌ها که سلول­‌های اختصاصی ایمنی هستند، ویروس­­ها را جذب و هضم می‌کنند. اما هوای سرد در کاهش این فعالیت بی­ تاثیر نیست.

رینو ویروس­‌ها در واقع دماهای پایین ­تر را ترجیح می­‌دهند. هنگامی­ که دما کاهش می‌یابد، برایشان دشوار نیست که ایجاد سرماخوردگی بکنند.

مطالعه ­ای در سال ۲۰۱۶ نشان داد که به احتمال زیاد، ویروس‌­ها در دمای طبیعی بدن، خودکشی یا آپوپتوز انجام می‌­دهند یا با آنزیم‌هایی که باعث مرگشان می‌­شود، برخورد می‌کنند.

در فصل زمستان میزان اشعه فرابنفش بسیار کم­تر از تابستان است. این اشعه، تاثیر مستقیمی بر میزان ویتامین D که بدن می‌­تواند بسازد، دارد. مشاهده شده است که ویتامین D در ساختن یک مولکول ضد میکروبی دخیل است که این مولکول می‌تواند تکثیر ویروس را محدود کند.

در نتیجه برخی معتقدند مصرف مکمل­‌های ویتامین D می‌تواند در زمستان، آنفولانزا را غیرفعال نگه دارد.

یافته­‌های یک آزمایش بالینی که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد، نشان داد در کودکان مدرسه­‌ای که روزانه ویتامین D3 مصرف می‌کردند خطر ابتلا به عفونت آنفولانزای نوع A کاهش پیدا کرده ­است.

با این­ حال، با توجه به نتایج یک آزمایش بالینی دیگر که در اوایل سال جاری منتشر شد، دریافته شد که سطح بالای مصرف مکمل­‌های ویتامین D تاثیری ندارد.

یکی دیگر از دلایلی که معمولاً به بروز عفونت­‌های سرماخوردگی و آنفولانزا در ماه­‌های پاییز و زمستان کمک می‌کند، این است که زمان بیشتری را در خانه سپری می‌کنیم؛ مخصوصا زمانی که آب­ و هوا کم­تر مهمان ­نواز باشد.

عقیده بر این دو تاثیر است که فضاهای شلوغ به ویروس‌ها کمک می­‌کنند تا از فردی به فرد دیگر انتقال یابند. همچنین حرارت باعث کاهش رطوبت هوا می­‌شود که قبلا مشاهده شده­ بود با شیوع آنفولانزا ارتباط دارد.

با این ­حال بسیاری از ما در تمام طول سال در فضاهای شلوغ زندگی می­‌کنیم. در شرایط انزوا، این نظریه نمی‌­تواند بروز آنفولانزا را توضیح دهد.

برخی از دانشمندان بر این باورند که دما، رطوبت، سفر و ازدحام جمعیت به انتقال ویروس کمک می‌کنند.

طبق برنامه مردم برای مسافرت در آخر هفته، پیش­ بینی ما این است که عطسه باعث شیوع بیماری بین تمام افراد حاضر در مکان‌­های شلوغ می‌­شود.

اما آیا کاری هست که بتوانید برای محافظت از خودتان انجام دهید؟

بهترین راه برای محافظت از خود، شستن مرتب دست­‌ها با آب­ و صابون، دست نزدن به چشم­‌ها و بینی و دهان و همچنین دوری از افرادی است که مبتلا هستند. این قوانین برای آنفلوآنزا هم صدق می‌کنند.

همیشه در هنگام داشتن تب بالایی که پایین نمی‌­آید، درد در قفسه سینه و ادامه پیدا کردن علائم باید به پزشک معالج مراجعه کنید.

داروهای بی ضرر برای درمان سرماخوردگی در بارداری

بارداری دوران حساسی است که بیشتر متخصصان اعتقاد دارند بهتر است مادر از هیچ دارویی بخصوص از نوع شیمیایی استفاده نکند

بارداری دوران حساسی است که بیشتر متخصصان اعتقاد دارند بهتر است مادر از هیچ دارویی بخصوص از نوع شیمیایی استفاده نکند

بارداری دوران حساسی است که بیشتر متخصصان اعتقاد دارند بهتر است مادر از هیچ دارویی بخصوص از نوع شیمیایی استفاده نکند. حتی در مورد داروهای گیاهی هم همیشه زن باردار باید جانب احتیاط را رعایت کند.

ولی وقتی پای سرماخوردگی یا آنفولانزا در میان باشد عوارضی مثل سرفه، سینه درد، گرفتگی بینی و سایر نشانه‌های آزاردهنده بیماری معمولا مادر را وادار به استفاده از دارو می‌نماید. نت نوشت می‌گوید کدام دارو مصرف آن در دوران بارداری خطرناک نیست و کدام دارو را زن باردار نباید استفاده کند.

طی دوران بارداری بدن زن تحت تاثیر تغییرات زیادی قرار می‌گیرد. این تغییرات آنقدر زیاد است که می‌توان آن را با استرس مقایسه کرد. این تغییرات میزان انرژی و سیستم ایمنی بدن را کاهش داده و بدن در معرض ابتلا به عفونت‌ها و سرماخوردگی‌ها قرار می‌گیرد.

هر چند هنگام سرماخوردگی صدمه‌ای به کودک نمی‌رسد ولی مصرف داروی سرماخوردگی در بارداری دوران بیماری را کوتاه تر و تحمل عوارض ناشی از این بیماری‌ها را برای مادر قابل تحمل تر می‌کند.

هر چند ما هم بیشتر تاکید می‌کنیم تا می‌توانید سعی کنید از مصرف داروی سرماخوردگی در بارداری خودداری کنید، ولی در صورتی که سرماخوردگی یا آنفلوآنزای شما خیلی شدید است و به پزشک دسترسی ندارید داروهای بی خطر زیر را مادر باردار می‌تواند استفاده کند.

شربت سرفه درمان سرماخوردگی

شربت سینه و سرفه بدون هیچ عارضه جانبی می‌تواند طبق دستوری که بر روی جعبه نوشته شده است مصرف شود.

پماد ویکس

این پماد برای کوفتگی و درد سینه و باز شدن گرفتگی سینوس‌ها استفاده می‌شود. پس با خیال راحت می‌توانید شب قبل از خواب کمی از آن را روی قفسه سینه بمالید.

استامینوفن

این داروی بسیار متداول ضد التهابی تقریبا برای همه کسانی که سرماخوردگی و آنفولانزا دارند بدون نگرانی می‌تواند مصرف شود.

آنتی هیستامین‌ها برای درمان سرماخوردگی در دوران بارداری

دارویی مثل کلاریتین Claritin یا لوراتادین Loratadine از داروهای بی خطر برای خشک و تخلیه کردن سینوس‌ها است.

داروهایی که به هیچ وجه نباید در دوران بارداری مصرف شود

بعضی از داروها در دوران بارداری جز داروهای ممنوعه است و به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی نباید استفاده شود.

ایبوپروفن

ایبوبروفن باعث صدمه دیدن جنین و در ماه‌های اول حتی باعث سقط جنین می‌شود.

آسپرین و آسپرین بچه

اگر طبق نظر پزشک قبل از بارداری از آسپرین استفاده می‌کنید بدون نگرانی می‌توانید مصرف آن را ادامه دهید. هر چند بهتر است در صورت بارداری حتما به پزشک خود بگویید که در حال خوردن آسپرین هستید.

داروهای گیاهی

خواص داروهای گیاهی بر کسی پوشیده نیست. ولی با توجه به دوران حساس بارداری هر نوع داروی گیاهی فقط با نظر پزشک باید مصرف شود.

چند درمان خانگی برای درمان سرماخوردگی در طول دوران بارداری

تأثیر ویتامین D بر آنفلوانزا

چون تاکید همه متخصصان و پزشکان بر این است تا زن باردار از هیچ دارویی استفاده نکند، درمان‌های خانگی زیر به جای مصرف داروی سرماخوردگی در بارداری پیشنهاد می‌شود:

دوش آب داغ

قبل از رفتن به حمام دوش را باز کنید تا حمام پر از بخار شود. دوش گرفتن با آب داغ باعث می‌شود تا هم بدن‌تان آرامش پیدا کند هم مجاری تنفسی باز شود. البته بعد از حمام خود را گرم کنید و حتی‌الامکان بخوابید.

آب نمک برای درمان سرماخوردگی

می‌توانید از اسپری‌های بینی یا قطره‌های بینی آب نمک یا سرم‌های نمکی شست و شو استفاده کنید تا سینوس‌ها شسته و گرفتگی آن‌ها رفع شود. با استفاده از آب نمک مانع از عفونت باکتریایی شده ترشحات به راحتی از بینی خارج می‌شود. مقداری از سرم را گرم و غرغره کنید.

مایعات گرم

چای رقیق معمولی، چای سبز، چای زنجبیل را دم کرده و به تناوب میل کنید. آب ولرم همراه با لیموترش تازه و عسل هم تاثیر خوبی در بهبود علائم سرماخوردگی و زودتر خوب شدن دارد. هر چه بیشتر مایعات بخورید و ادرار بیشتری دفع کنید، باکتری‌ها سریع تر از بدن تان خارج شده و زودتر خوب می‌شوید.

میوه‌هایی مثل لیمو شیرین، و سبزیجاتی مثل شلغم را فراموش نکنید. قبل از مصرف هر نوع دارو برای زنان باردار دستورالعمل هر دارو را و نکات مربوط به به موارد منع مصرف را به دقت بخوانید.

راه حل‌های مفید برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی

همه افراد به دنبال راهی هستند تا از مریضی در امان باشند و هیچ کس را نمی‌توان پیدا کرد که برای مریض شدن برنامه ریزی داشته باشد. بالعکس، همه ما به دنبال راه‌هایی برای جلوگیری از انواع مریضی‌ها هستیم.

به عنوان مثال همیشه دست‌های خودمان و کودکانمان را می‌شوییم، در دستانمان عطسه نمی‌کنیم، از قرار گرفتن در محیط‌هایی که بیماری‌های مسری در آن جا وجود دارد اجتناب می‌کنیم، ورزش می‌کنیم و خیلی کارهای دیگر. اما با تمام این کارها باز هم گاهی اوقات مریض می‌شویم.

شب قبل از خواب آب و نمک قرقره کرده ایم و لباس کافی پوشیده ایم اما وقتی صبح از خواب بیدار می‌شویم با گلو درد مواجه می‌شویم. کجای کارمان غلط بوده؟ احتمالا هیچ چیز. اما کارهایی نیز وجود دارند که می‌توانید سیستم ایمنی خود را تقویت کنید. غذاهای سالم و طبیعی یکی از راه حل‌های بسیار مفید برای این منظور است.

چای داغ معجزه گر در برابر سرما خوردگی

چای داغ بخورید البته نه هر چای داغی! منظور ما چای بابونه است. تحقیقاتی بر روی چای بابونه در دانشگاه امپریال لندن توسط دکتر آیلین هولمز صورت گرفته که نشان می‌دهد افرادی که به مدت ۲ هفته هر روز ۵ فنجان از این دم کرده را می‌نوشند، به میزان زیادی سطح پلی فنول خون شان بالا می‌رود که بسیاری از این ترکیبات گیاهی در خون خواص آنتی باکتریال دارند

. این سطح تا ۲ هفته بعد از قطع نوشیدن چای بابونه همچنان بالا می‌ماند. از مزایای دیگر این چای آرامبخش بودن و خاصیت تسکین دهندگی این نوشیدنی ارزشمند است.

با جو دوسر به جنگ مزاحمان بروید!

اگر می‌خواهید بدانید که چی بخوریم که سرما نخوریم به شما میگوییم به سراغ جو دوسر بروید. در بدن همه ما یک قاتل حرفه‌ای به نام ماکروفاژ وجود دارد که به خوبی از عهده کار خود بر می‌آید به شرطی که ما هم به او کمک کنیم.

ماکروفاژ نوعی گلبول سفید است که در مغز استخوان بدن تشکیل می‌شود و به وسیله سلول‌هایی به نام بتا-گلوکان که جز اصلی غذاهای فیبر دار است تولید می‌شود. جو دو سر منبع غنی فیبر است که به راحتی هم پخته می‌شود. پس از همین امروز خوردن آن را آغاز کنید.

چربی همیشه بد نیست!

انتخاب سالاد برای وعده شام انتخاب هوشمندانه‌ای است. اما غذاهای بدون چربی‌های سالم همیشه هم خوب نیستند. مواد موجود در سبزیجات بدون وجود چربی نمی‌توانند در روده جذب شوند. کاروتنوئید و آنتی اکسیدان‌های موجود در سبزیجات که برای بهبود سیستم ایمنی بدن ضروری هستند، برای جذب شدن در روده نیازمند چربی‌ها هستند.

در یک تحقیق که در دانشگاه ایالتی آیووا بر روی ۷ نفر به مدت ۱۲ هفته انجام شد نشان داده شد که در رژیم غذایی بدون چربی هیچ کدام از آنتی اکسیدان‌ها و کاروتنوئید‌های موجود در سبزیجات در روده جذب نشده اند و این افراد دچار ضعف سیستم ایمنی شده اند.

می‌توانید از چربی‌های سالم مانند روغن زیتون و کنجد و همچنین سرکه بالزامیک یا سس گوجه فرنگی خانگی برای میکس در سالادتان استفاده کنید.

آب پنیر

آب پنیر یک نوشیدنی بسیار موثر برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. این نوشیدنی عالی سرشار از آمینو اسیدی به نام سیستئین است که سازنده پروتئینی به نام گلوتاتیون می‌باشد.

گلوتاتیون یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که سلول‌ها را در برابر عفونت‌های ویروسی و باکتریایی مقاوم می‌کند. می‌توانید صبح خود را با این معجون قدرتمند شروع کنید. منبع غنی دیگر ماست است.

آبی که روی ماست است را هیچ گاه دور نریزید بلکه آن را در ماست هم بزنید نوش جان کنید. پودرهای پروتئینی آب پنیر در بازار وجود دارد که البته گرانتر ولی بسیار مقوی و خالص هستند.

گوجه فرنگی از سوپ پیشی می‌گیرد!

وقتی سرما می‌خورید سوپ رشته فرنگی می‌خورید؟ به شما توصیه می‌کنم که برای اینکه از سرماخوردگی و آنفولانزا در امان بمانید رژیم‌های غنی از گوجه فرنگی به خصوص در فصل زمستان داشته باشید.

یک مطالعه در مجله آمریکایی تغذیه بالینی بر روی ۱۲ نفر انجام شد که به مدت ۳ هفته این افراد رژیم سرشار از گوجه فرنگی داشتند و سه هفته متوالی دیگر رژیم فاقد گوجه. در سه هفته اول گلبول‌های سفید کشنده خون این افراد به میزان ۳۸ درصد از آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد بدن – اتم‌هایی در بدن انسان که سلول‌ها را تخریب می‌کنند – نسبت به رژیم بدون گوجه فرنگی در امان مانده بودند.

دانشمندان معتقدند که لیکوپن موجود در گوجه فرنگی حاوی آنتی اکسیدان‌های قوی است که سلول‌های بدن را در مقابل اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد مقاوم می‌کند.

از طبیعت و گیاهان موجود در آن برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی کمک بگیرید

Butterbue یا پتاسیتس گیاهی است که ممکن است به نظر شما آلرژی زا باشد. ولی برعکس این تصور این گیاه برای درمان آلرژی به کار می‌رود. محققان اسکاتلندی می‌گویند که درمان با داروی پتاسیتس در بیماران دارای آلرژی ۱۳ درصد بهتر از بیمارانی بوده که از دارونما‌ها استفاده کرده اند.

همچنین مجله پزشکی بریتانیا در مطالعه‌ای این داروی گیاهی را موثرتر از داروی ضد آلرژی Zyrtec می‌داند. در حالی که این داروی گیاهی هیچ عارضه جانبی مانند خواب آلودگی و غیره را در مقابل داروهای صنعتی ندارد. این گیاه در درمان تمامی علائم آلرژی مانند عطسه و آبریزش و التهاب موثر است.

نوشابه بدون گاز گیتورید

گیتورید یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای افزایش سیستم ایمنی بدن است. در یک تحقیق ورزشکارانی که در مدت ۱۵ دقیقه ورزش سنگین بیش از یک استکان گیتورید مصرف کردند دستگاه ایمنی قوی تری نسبت به ورزشکارانی که دارونما مصرف می‌کردند، داشتند.

فلفل تند بخورید

کپسایسین موجود در فلفل‌های تند می‌تواند بیماری را قبل از آغاز شدن متوقف کند. تحقیقات نشان داده که موش‌هایی که یک دوز روزانه از کپسایسین را در روز مصرف کرده اند ۳ برابر بیشتر سلول‌های آنتی بادی نسبت به آن دسته‌ای که کپسایسین مصرف نکرده اند تولید کرده اند و آنتی بادی زیاد یعنی سرماخوردگی و عفونت کمتر.

اگر با فلفل تند مشکل دارید کمی سس فلفلی هم می‌تواند کارساز باشد و دستگاه ایمنی تان را قوی کند.

وزن‌تان را کم کنید

کاهش وزن علاوه بر جلوگیری از دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی فواید دیگری نیز دارد و آن شکل گیری دستگاه ایمنی بدن است. در یک تحقیق در آمریکا از کسانی که اضافه وزن داشتند خواسته شد که ۱۰۰ تا ۲۰۰ کالری از رژیم روزانه خود کم کنند.

بعد از مدتی دیده شد که علاوه بر کاهش کلسترول خون، این افراد دستگاه ایمنی بسیار مقاوم در برابر میکروارگانیسم‌های بیماری زا دارند. هنوز محققان رابطه کاهش وزن و تقویت سیستم ایمنی را نیافته اند اما آنچه که مسلم است این است که کم کردن ۲۰۰ کالری از رژیم روزانه کار ساده‌ای است.

دست‌هایتان را ضد عفونی کنید

یکی از راه‌های جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده از ژل‌های ضد عفونی کننده است. هنگامی که به سفر میروید و یا جایی هستید که نمی‌توانید دست‌هایتان را بشویید حتما از مواد ضدعفونی کننده دست‌هایتان استفاده کنید. این مواد در داروخانه‌ها موجود هستند و می‌توانید مانند یک کرم آن را در کیف تان حمل کنید تا از انتقال ویروس آنفولانزا و سرماخوردگی و بیماری‌ها در امان بمانید.

از دست زدن به صورتتان اجتناب کنید

هر چقدر هم که دست‌هایتان را می‌شویید باز هم باید مراقب باشید که کمتر به بینی و دهان و چشم‌هایتان دست بزنید تا از انتقال میکروب‌ها از راه‌هایی که احتمال انتقال بیماری بیشتر است جلوگیری کنید. اگر مجبور هستید که به صورتتان دست بزنید از یک مانع مانند دستمال کاغذی تمیز استفاده کنید.

سالم زندگی کنید

با ورزش منظم و تغذیه مناسب اطمینان حاصل کنید که یک زندگی سالم را در پیش دارید. مایعات فراوان بنوشید و از مقادیر فراوان ویتامین C برای بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدنتان استفاده کنید. به طور منظم ورزش کرده و یک رژیم غذایی سالم را در پیش بگیرید.

از افراد بیمار تا حد امکان دوری کنید

اگر در اطرافتان فرد مبتلا به ویروس آنفولانزا و سرماخوردگی دارید سعی کنید که با این افراد دست ندهید و روبوسی نکنید. مخصوصا اگر افراد مسن و یا کودک در اطرافتان دارید نیاز بیشتری وجود دارد تا مراقب سلامتی تان باشید. وجود فرد بیمار در اطراف شما احتمال انتقال میکروب‌ها و ویروس‌ها را به شما بیشتر می‌کند.

از دستمال کاغذی استفاده کنید

همواره در فصل سرماخوردگی دستمال کاغذی در دسترستان باشد و از طرفی از یک دستمال فقط یک بار استفاده کنید و پس از استفاده آن را در سطل زباله درب دار بیاندازید. سرفه و عطسه یکی از بهترین راه‌ها برای انتشار ویروس‌ها هستند و اگر پس از سرفه و یا عطسه در دستمال تان آن را دور نیندازید با لمس دوباره آن میکروب‌ها به بدن شما منتقل می‌شوند.

در صورت دیدن هر علامتی از بیماری در خانه بمانید

اگر علائم ویروس آنفولانزا و سرماخوردگی را در خودتان مشاهده می‌کنید بهتر است در خانه بمانید و استراحت کنید. استراحت کردن هم موجب بهتر شدن حال شما شده و هم از شیوع بیماری به اطرافیان جلوگیری می‌کند.

تغذیه کودکان با شیر مادر

اگر کودک شیر خوار در منزل دارید حتما با شیر مادر تغذیه شان کنید. شیر مادر سرشار از آنتی بادی‌هایی است که از بیمار شدن فرزندتان جلوگیری می‌کند.

واکسن آنفولانزا

یکی از راه‌های جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده از واکسن است. مراکز بهداشتی واکسن ویروس آنفولانزا و سرماخوردگی را به افرادی که مایل به دریافت آن هستند می‌دهند. واکسن را قبل از شروع فصل شیوع بیماری بزنید.

ممکن است در ابتدای دریافت واکسن علائم خفیفی را از جمله سردرد و آبریزش بینی خفیف احساس کنید اما واکسن راه مناسبی برای جلوگیری از انتقال بسیاری از ویروس‌های آنفولانزا است.

بهتر است قبل از شروع فصل شیوع بیماری آنفلونزا واکسن بزنید اما اگر هر زمانی ان را دریافت کنید دیر نیست و می‌توانید در اواسط فصل نیز اقدام به دریافت واکسن کنید. دو نوع واکسن وجود دارد.

نوع اول واکسن‌هایی هستند که حاوی ویروس ضعیف و یا کشته شده بیماری هستند که بدن با دریافت ان‌ها انتی بادی‌های مربوط به این ویروس‌ها را ساخته و بدن را در مقابل این ویروس‌ها حفط می‌کند. افرادی که بیماری‌های مزمن دارند و ابتلا به آنفلونزا برای آن‌ها خطرناک است بهتر است که هر چه زودتر واکسینه شوند.

نوع دوم اسپری‌های بینی هستند که روشی جدید می‌باشد و برای افراد ۲ تا ۵۰ سال و سالم به جز زنان باردار استفاده می‌شود. این اسپری بینی شامل ویروس‌های کشته شده آنفولانزا می‌باشد. دو هفته طول می‌کشد تا بدن پادتن بسازد. ممکن است با وجود دریافت واکسن باز هم دچار ویروس جدیدی از آنفلوآنزا شوید بنابراین رعایت نکات بالا نیز الزامی است.

درمان سرماخوردگی در خانه

عسل طبیعی

عسل به دلیل آنتی اکسیدان‌های بی شمار، آمینو اسیدها، ویتامین‌ها، خاصیت ضد میکروبی، انرژی زایی و تقویت سیستم ایمنی همیشه بهترین گزینه به جای شیرین کننده‌ها و از بهترین راه‌های درمان سرماخوردگی به صورت طبیعی است. از آن جا که عسل طبیعی و خام و غیرصنعتی بسیار گران است خرید آن کمی مشکل است. ولی خواص آن ارزشش را دارد که حداقل اگر شده از یک جای معتبر و مطمئن یک شیشه آن را بخرید.

روزی یک قاشق غذاخوری عسل را قبل از صبحانه میل کنید. درست مثل این است که بدن‌تان را واکسینه کرده باشید. می‌توانید ترکیبی از سیر و عسل را آماده کنید هر روز قبل از صرف صبحانه یک قاشق غذاخوری یا مرباخوری آن را میل کنید. استفاده از ترکیب آب ولرم، لیموترش و عسل هم قبل از صبحانه مزایای زیادی مثل تقویت سیستم ایمنی، لاغری و رفع التهابات گلو و درمان سرفه دارد.

ویتامین C

طبیعت کار خودش را خوب بلد است. با شروع پاییز انواع مرکبات سرشار از ویتامین C مثل لیمو شیرین، گریپ فروت، پرتقال و نارنگی وارد بازار می‌شود. این ویتامین تقویت کننده سیستم ایمنی بهترین میکروب کش قوی این فصل و درمان طبیعی سرماخوردگی است. حتما از میوه‌های تازه استفاده کنید. آب میوه‌های صنعتی حاوی شکر است که تاثیر خوبی ندارد.

روغن آویشن

آویشن خواص بی‌شماری دارد و یکی از بهترین راه‌های درمان سرماخوردگی درخانه است. از کشتن انگل و میکروب‌ها گرفته تا از بین بردن باکتری‌ها و قارچ و ویروس‌ها و تقویت سیستم ایمنی. می‌توانید از دم کرده آویشن به تنهایی یا همراه با بابونه استفاده کنید. برای شیرین کردن این دم نوش از یک قاشق مرباخوری عسل استفاده کنید.

اگر می‌خواهید از روغن آویشن استفاده کنید فقط ۳ قطره از آن را در یک لیوان آب ولرم ریخته هم بزنید و با کمی عسل میل کنید. اگر فشار خون دارید از یک قطره استفاده کنید. یادتان باشد علی رغم تاثیر خوب آویشن بر معده در صورت استفاده زیاد معده را حساس می‌کند. پس اگر سابقه ناراحتی معده دارید در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. به بجای آویشن از روغن برگ زیتون هم می‌توانید استفاده کنید.

عصاره دانه گریپ فروت برای درمان سرماخوردگی

این عصاره که در سال‌های اخیر به دلیل از بین بردن باکتری کاندیدا دستگاه گوارش خیلی مورد توجه قرار گرفته است در ایران به وفور پیدا می‌شود. بنابراین آن را از جایی خریداری کنید که به فروشنده اطمینان دارید.

روغن نارگیل

برای درمان سرماخوردگی بدون دارو از روغن نارگیل استفاده کنید. روغنی که دوست داشتن آن بستگی به ذائقه فرد دارد. روغنی پر از خاصیت، افزایش دهنده کلسترول خوب، انرژی بخش، ضد ویروس و میکروب کش قوی و ضد قارچ است.

کمی از آن به اندازه یک قاشق غذاخوری را می‌توانید به سوپ یا اسموتی خود اضافه و میل کنید. یا چند قطره از آن را در کمی آب گرم بریزید تا حل شود و بعد میل کنید. روغن نارگیل در آب سرد حل نمی‌شود.

روغن نارگیل را از منابع معتبری که آن را به صورت ارگانیک و تحت فشار سرد تهیه می‌کنند خریداری کنید.

برای درمان سرماخوردگی آب فراوان بنوشید

یکی از راه‌های خوب برای رهایی بدن از انواع میکروب‌ها و ویروس‌ها آبرسانی بدن است و بهترین آن آب است. سعی کنید حداقل ۶ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید. هر چه بیشتر دست شویی بروید کمتر بیمار و اگر بیمار هستید زودتر خوب می‌شود.

شستن دست‌ها موثر در درمان سرماخوردگی

شست دست‌ها در فصل سرماخوردگی یکی از راه‌های پیشگیری و زود خوب شدن در دوران بیماری است. چون ویروس‌های سرماخوردگی همه جا هستند و بی آن که بدانیم با دست دادن با افراد یا دست زدن به اشیایی مثل دستگیره تاکسی و اتوبوس و کارت‌های اعتباری و دستگاه‌های خود پرداز و …. آن‌ها را جذب می‌کنیم.

برای درمان سرماخوردگی غذاهای سالم بخورید

گوشت سفید، سبزیجات، میوه‌ها، دانه‌های روغنی، آجیل و نان‌های چند غله‌ای را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید تا اگر سرما خورده‌اید سریع تر خوب شوید و هم از سرماخوردگی پیشگیری کنید. تا می‌توانید از غذاهای فست‌فود، فرآوری شده و نیمه آماده دوری کنید. یک رژیم کامل و سالم غذایی، رژیم مدیترانه‌ای است که هم سالم تر، شاداب تر خواهید بود و هم طولانی تر عمر می‌کنید.

استرس نداشته باشید و تا می‌توانید از آن دوری کنید

واقعا امان از استرس که منشا بسیاری از بیماری‌ها است. علت آن هم کاملا مشخص است. وقتی تحت استرس قرار بگیرید سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود. در صورتی که از سیگار، الکل و کافئین یا داروی خاصی استفاده می‌کنید امکان ضعیف شدن سیستم ایمنی بیشتر است.

پس هر چه زودتر آن‌ها را از زندگی‌تان حذف کنید. تا می‌توانید از روش‌های کنترل کننده استرس ، رفع اضطراب، و روش‌های آرامش دهنده استفاده کنید.

یوگا، مدیتیشین، پیلاتس، تای چی و طب سوزنی از جمله روش‌های درمانی مکمل برای تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت جسمی و روحی است که می‌توانید یکی از آن‌ها را در برنامه روزانه زندگی‌تان بگنجانید.

خواص گیاه آقطی سیاه در درمان سرماخوردگی

از جمله گیاهان دارویی که در گذشته بیشتر مورد مصرف قرار می‌گرفته است آقطی سیاه است که در مناطقی از ایران انگور کولی و خمان کبیر نیز نامیده می‌شود. این گیاه توانایی‌های بسیاری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به درمان سرماخوردگی، آنفلوآنزا، مشکلات سینوس‌ها و حتی درمان التهابات مرتبط با آلرژی را نام برد.

گیاه آقطی سیاه سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند. با استفاده از یک شربت از عصاره این گیاه پر خاصیت می‌توانید درمانهای بسیاری در سیستم بدنتان انجام دهید. در ادامه در نت نوشت از خواص گیاه آقطی سیاه و شربت آقطی در درمان سریع سرماخوردگی بخوانید.

مطالعات نشان می‌دهد که سرماخوردگی حتی با مصرف دارو یک دوره یک هفته‌ای دارد. شما با گیاه آقطی سیاه Sambucus nigra می‌توانید دوره سرماخوردگی به خصوص زمانی که مسافر هستید را کوتاه کنید. گیاه آقطی دوره سرماخوردگی شما را حدود ۴ الی ۵ روز کوتاه می‌کند.

گیاه آقطی چه کار می‌کند؟

فلاونوئیدهای موجود در عصاره گیاه آقطی به ویروس‌های آنفولانزا و سرماخوردگی می‌چسبند و افزایش و عملکرد آنها را کنترل می‌کنند

فلاونوئیدهای موجود در عصاره گیاه آقطی به ویروس‌های آنفولانزا و سرماخوردگی می‌چسبند و افزایش و عملکرد آنها را کنترل می‌کنند

فلاونوئیدهای موجود در عصاره گیاه آقطی به ویروس‌های آنفولانزا و سرماخوردگی می‌چسبند و افزایش و عملکرد آنها را کنترل می‌کنند. به این ترتیبویروس تحت کنترل قرار می‌گیرد و نمی‌تواند بیشتر از آنچه که پیش رفته است در بدن مشکل ساز شود.

شربت آقطی خانگی که از عصاره اقطی و زنجبیل و دارچین و عسل تشکیل شده است قدرت ایمنی بدن را به طرز جالبی افزایش می‌دهد. با مصرف این شربت شما کمتر سرما می‌خورید و در صورتیکه بیمار شوید بسیار سریعتر از گذشته علائم سرماخوردگی را از دست می‌دهید.

مزایای درمان سرماخوردگی با شربت آقطی

زمانی که سرما می‌خورید علاوه بر صرف هزینه‌های زیاد جهت خرید دارو و مراجعه به پزشک، داروهای شیمیایی برای شما عوارضی به همراه دارند. علاوه بر این بعد از مدتی که سرما خوردگی شما بهبود یافت احتمال عود بیماری در مدتی بعد مجدد وجود دارد.

با مصرف آقطی به صورت شربت یا عصاره از عوارض جانبی در امان هستید و در عوض از دیگر خواص گیاه آقطی سیاه استفاده می‌کنید. به نحوی که این عصاره را به کودکان خود نیز می‌توانید بدهید.

طرز تهیه شربت آقطی برای درمان سرماخوردگی

  • ۲/۳ فنجان آقطی خشک
  • ۱/۲ فنجان آب
  • ۲ قاشق غذا خوری ریشه زنجبیل تازه یا خشک
  • ۱ قاشق چای‌خوری پودر دارچین
  • ۱/۲ قاشق چای خوری میخک و یا پودر میخک
  • ۱ فنجان عسل خام

آب را در یک ماهی تابه متوسط می‌ریزیم. اقطی، زنجبیل، دارچین و میخک را اضافه می‌کنیم. آب را جوش می‌آوریم، هنگامی که حسابی جوش آمد ۴۵ دقیقه الی یک ساعت به همان حالت جوش می‌گذاریم تا تقریبا نیمی از آن تبخیر شود. سپس آن را از روی حرارت بر می‌داریم و اجازه می‌دهیم تا خنک شود. توسط یک صافی آن را به یک عصاره یکدست تبدیل می‌کنیم.

آقطی‌ها و مواد اضافه را دور می‌ریزیم ، بعد از آنکه خوب خنک شد عسل را اضافه می‌کنیم. شربت را در شیشه‌هایی که حجمی در حدود ۱۶ اونس دارند نگهداری می‌کنیم. به این ترتیب شما یک شربت یا عصاره اقطی خانگی تهیه کرده اید و می‌توانید از خواص گیاه آقطی سیاه بهره مند شوید.

آن را در یخچال نگهداری کنید. استفاده تازه به تازه این شربت خواص بیشتری در بر دارد. این داروی کاملا طبیعی زمانی که بیمار هستید برای شما بهترین درمان سرماخوردگی است.

بمب ویتامین C برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی

این معجون بسیار خوشمزه و بمب ویتامین C را می‌توانید با صرف حداقل زمان تهیه کنید و از آن لذت ببرید.

مواد مورد نیاز:

  • ۵۰۰ گرم کشمش
  • ۵۰۰ گرم برگه زردآلو
  • ۵۰۰ گرم آلو بخارا
  • ۲ فنجان مغز گردو
  • ۵۰۰ گرم انجیر
  • یک عدد لیمو با پوست
  • ۵۰۰ گرم عسل

به جز عسل بقیه مواد را در غذا ساز میکس کرده و سپس عسل را نیز اضافه کنید و آنقدر مخلوط کنید تا به شکل یک خمیر یکدست شود.

بمب ویتامین C را در یک ظرف شیشه‌ای درب دار ریخته و در یخچال نگه داری کنید و روزی ۳ وعده، به اندازه ۱ قاشق غذا خوری نیم ساعت قبل از وعده‌های غذایی میل کنید.

این معجون یک بمب ویتامین C پر از عناصر سالم و مقوی است که موجب تقویت سیستم ایمنی کودکان و بزرگسالان می‌شود.

داروهای متداول ولی اشتباه در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

بسیاری از محصولات غیر قانونی وجود دارد که می‌تواند سبب تراکم درد عضلات و سایر نشانه‌های معمولی این بیماری شود. بیشتر بیماران مبتلا به آنفولانزا نیازمند کاهش شدت درد، پیشگیری از ابتلا و تقویت سیستم ایمنی بدن هستند.

این چند عامل می‌تواند به عنوان یک داروی کامل برای این بیماری به شمار رود. طبق اعلام FDA، داروهای تجویز شده برای این بیماری همانند تامیفلو بدون نسخه پزشک کاملا خطرناک و غیر قانونی می‌باشد.

Oscillococcinum

این دارو یک روش درمانی هومیوپاتی است که می‌تواند علائم آنفولانزا را کاهش دهد ولی برای قلب و کبد بسیار مضر می‌باشد. بررسی‌های موجود نشان می‌دهد که Oscillococcinum جهت پیشگیری و یا درمان علائم آنفولانزا هیچ کاری انجام نمی‌دهد و هرگز موثر نیست.

Palo santo درمان سرماخوردگی

محصولی علمی با نام Bursera graveolens نیز وجود دارد که با نام “چوب مقدس” نیز شناخته می‌شود. Palo santo از یک درخت بومی وحشی در پرو ونزوئلا به دست می‌آید. گاهی اوقات در طب سنتی جهت درمان معده درد و یا روماتیسم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برخی از شرکت‌های تولید کننده دارو در حال حاضر از اسانس Palo santo جهت درمان سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می‌کنند چرا که می‌تواند سبب بهبود گردش خون و بالا رفتن انرژی در کل سطح بدن شود.

Colloidal silver برای درمان سرماخوردگی

Colloidal silver خواص ضد ویروسی و همچنین ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد. بسیاری از دارو سازها ادعا می‌کنند که این محصول می‌تواند جهت درمان آنفولانزا بسیار مفید باشد و ویروس آن را نابود کند. البته Colloidal silver بهتر است همراه مایعات و آب مرکبات استفاده شود.

Colloidal silver شامل ذرات بسیار ریز نقره در سطح یک مایع است. محققان از این محصول به عنوان ذراتی از نقره که به کشتن باکتری‌ها و زخم‌های پوستی می‌پردازد، استفاده می‌کنند.

به طور کلی مطالعات در این زمینه نشان داده است که مصرف Colloidal silver از طریق دهان می‌تواند از بروز آنفولانزا جلوگیری کرده و سلامتی به همراه آورد. البته مصرف نقره کلوئیدی همراه با دیگر آنتی بیوتیک‌ها ممکن است تداخلاتی در بدن ایجاد کند.

Zinc

زینک که یک عنصر طبیعی است به عنوان داروهای متداول سرماخوردگی شناخته می‌شود. مطالعات نشان داده است که زینک زمانی که برای ۲۴ ساعت در دهان باقی بماند علائم سرما خوردگی و دوره آن را کاهش می‌دهد با این حال Zinc به عنوان داروی درمان کننده آنفولانزا شناخته نشده است چرا که علائم و نوع بیماری آنفولانزا با سرماخوردگی کاملا متفاوت است.

این عنصر می‌تواند بر روی زخم‌ها عوارض جانبی داشته باشد و حالاتی از جمله حالت تهوع، بیماری‌های معده و یا کمبود مس را ایجاد کند. البته مصرف Zinc همراه با دیگر آنتی بیوتیک‌ها نیز ممکن است مشکلاتی در بر داشته باشد.

Vitamin C از داروهای متداول درمان سرماخوردگی

این ویتامین به صورت طبیعی نیز وجود دارد که یک عنصر جهت پیشگیری یا درمان سرماخوردگی مطرح می‌باشد. بررسی‌های انجام شده بر روی ویتامین‌ها نشان می‌دهد که ویتامین C اگر به طور منظم مصرف شود سبب کوتاه شدن دوره‌های سرما خوردگی می‌شود.

اما در صورتی که شما به سرماخوردگی مبتلا باشید مصرف ویتامین C هیچ کارکردی نخواهد داشت و درمانی را به شما نمی‌دهد. تمام این خواص ممکن است اثراتی مشابه بر روی آنفولانزا نیز داشته باشد.

تمامی این عناصر و داروها جهت درمان و یا پیشگیری سرما خوردگی به کار می‌روند اما هیچ کدام به طور قطع نمی‌توانند مانع بروز آنفولانزا و یا درمان آن شوند.

در حال حاضر شرکت‌های داروسازی و محققان در حال ساخت و بررسی یک دارو با نام شرکت تجاری Airborne می‌باشند که جهت تقویت سیستم ایمنی بدن به بازار عرضه شود. این دارو همانند ویتامین C نقش بسیار مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد ولی به آن معنا نیست که بتواند مانع بروز آنفولانزا شود.

بیشتر بخوانید: درمان گلو درد: انواع روش های موثر و فوری برای رفع گلو درد در خانه

منبع + + + + + + +

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا