آموزشی

چگونه به راحتی امنیت مودم وایرلس خانگی را بالا ببریم؟

امنیت مودم وایرلس

یکی از نگرانی های کاربران خانگی، حفظ امنیت روتر وای فای می باشد در نظر آنها حفاظت روترها در برابر هکرها کار سختی می آید. اما اینطور نیست. ما در این مطلب قصد داریم موارد امنیتی اولیه ای را برای شما شرح دهیم که با رعایت کردن آنها می توانید به سادگی امنیت شبکه خود را بالا ببرید.

۴+

یکی از نگرانی های کاربران خانگی، حفظ امنیت مودم وایرلس می باشد در نظر آنها حفاظت روترها در برابر هکرها کار سختی می آید. اما اینطور نیست. ما در این مطلب قصد داریم موارد امنیتی اولیه ای را برای شما شرح دهیم که با رعایت کردن آنها می توانید به سادگی امنیت مودم وایرلس خود را بالا ببرید و بابت این مشکل خاطر جمع باشید.

بیشتر بخوانید: هک مودم وایرلس خانگی با اپ اندروید + راهکار ارتقاء امنیتی

امنیت مودم وایرلس خانگی را در اختیار بگیرید!

به صفحه تنظیمات روتر بروید

اگر شما یک روتر (منظور از روتر همان مودم وایرلس است) جدید داشته باشید نوعی نرم افزار کاربردی دارد که می توانید تنظیمات روتر خود را از آنجا انجام دهید. روترهای AirPort اپل را می توان از یک کامپیوتر کنترل کرد و وای فای Google با یک اپ که روی گوشی نصب می شود، کار می کند. اما با توجه به کم یاب بودن هر یک از این گزینه ها در ایران روش های مرسوم جهت بالا بردن امنیت مودم وایرلس های معمولی را مدنظر قرار خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: چه کسانی از وایرلس من استفاده می کنند و چگونه آنها را بلاک کنیم؟

به هر حال اگر روتر شما اپ مخصوص به خود را نداشت می توانید آی پی ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ را در آدرس بار مرورگر اینترنت خود تایپ کنید. این آدرس پیش فرض برای برقراری ارتباط با بیشتر روترها است. حالا شما باید یک نام کاربری و رمز عبور وارد کنید. برای بیشتر روتر ها از کلمه admin برای نام کاربری و رمز عبور استفاده می گردد. اگر غیر از این بود به دستورالعمل روتر خود نگاهی بیندازید یا در گوگل مدل آن را سرچ کنید تا نام کاربری و رمز عبور آن را پیدا کنید.

نام کاربری و رمز عبور برای ورود به صفحه تنطیمات وارد کنید

نام کاربری و رمز عبور برای ورود به صفحه تنطیمات وارد کنید – امنیت مودم وایرلس

توجه داشته باشید که این یک نام کاربری و رمز عبور است که فقط شما را به صفحه تنظیمات روتر هدایت می کند. و این متفاوت از نام و رمز عبور شبکه بی سیم شما (که SSID نامیده می شود)  که برای دریافت آنلاین استفاده می کنید، می باشد.

بیشتر بخوانید: آموزش نرم‌ افزار Lastpass ، تنها یک رمز کافیست!

firmware روتر خود را آپدیت کنید.

مهمترین کاری که شما باید در ابتدا انجام دهید آپدیت firmware روتر است که معمولا در صفحه Advanced از تنظیمات روتر شما وجود دارد. البته ممکن است برای روترهای مختلف کمی متفاوت باشد. پس می توانید باز هم برای بدست آوردن اطلاعات مربوطه، مدل روتر خود را در گوگل سرچ کنید.

firmware روتر خود را آپدیت کنید.

firmware روتر خود را آپدیت کنید.

برخی روترها نوعی مکانیزم به روز رسانی دارند و برخی این کار را به طور خودکار انجام می دهد و برخی با استفاده از یک اپ انجام می دهند. اما این موضوع بسته به تولید کننده آن متفاوت است. اپل این کار را از طریق سیستم عامل انجام می دهد، گوگل وای فای آن را به صورت خودکار انجام می دهد و روتر Netgear یک دکمه سریع و آسان برای این کار دارد.

بیشتر بخوانید: مهمترین کارهای قبل از فروش کامپیوتر مجهز به ویندوز ۱۰ ؛ نکات ضروری و کلیدی

اگر روتر شما هیچ کدام از موارد بالا نباشد، ممکن است مجبور شوید یک فایل را دانلود کنید و سپس آن را به روتر خود آپلود کنید تا به روز رسانی انجام گردد.

امنیت مودم وایرلس خود را بررسی کنید

خوب. اکنون وقت آن است که تنظیمات شبکه بی سیم خود را بررسی کنید. بهتر است نام روتر خود را تغییر دهید و از نام پیش فرض آن استفاده نکنید هر چه اطلاعات کمتر قابل شناسایی باشد بهتر است. شما همچنین باید یک رمز عبور برای شبکه وای فای خود داشته باشید. در غیر این صورت، هر کسی می تواند با استفاده از اینترنت شما، هر کاری که می خواهد انجام دهد. این خوب نیست. لازم نیست که از رمزهای عبور پیچیده ای استفاده کنید که نتوانید آنها را به خاطر بسپارید. و شما باید برای رمز عبور از امنیت WPA-2 استفاده کنید. آن به عنوان یک گزینه در تنظیمات وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اتصال به وایرلس بدون پسورد در ویندوز ۱۰ اینگونه ممکن است!

شبکه های مهمان

شبکه های مهمان در نوع خودشان بد نیستند. و هدف از راه اندازی آنها این است که مهمان های شما با دسترسی محدود تری به شبکه وایرلس شما متصل شوند. پس به صفحه تنظیمات روتر خود بروید و guest network را فعال کنید. شما حتی می توانید برای شبکه مهمان نام و رمز مجزا تعریف کنید و حجم دانلود و آپلود آن را محدود کنید. فقط توجه داشته باشید که هنگامی که با شبکه مهمان کار نمی کنید، خاموش کنید.

مواردی که در بالا ذکر گردید اصلی ترین کارهای مربوط به امنیت شبکه می باشد. پس آنها را یکی یکی انجام دهید تا امنیت شبکه خود را تقویت کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش غیر فعال کردن برنامه ها در ویندوز ۱۰

بیشتر بخوانید: با ویژگی Near Share در ویندوز ۱۰ به آسانی فایل‌ها را بین کامپیوتر‌های اطراف جابجا کنید!

بیشتر بخوانید: چرا باید وب کم لپ تاپ تان را بپوشانید!

بیشتر بخوانید: پروسس Registry در ویندوز ۱۰ چیست!

بیشتر بخوانید: چگونه سرویس های ویندوز ۱۰ را متوقف، اجرا و یا Restart کنیم؟

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا