روانشناسی و موفقیت

ازدواج موفق: انجام این کارها در تحکیم پایه‌‌های ازدواج و رابطه‌تان مفید است!

ازدواج موفق
۸+

مکانیسم داشتن یک ازدواج موفق و نگهداری از یک رابطه به خصوص روابط موفق و عاشقانه بسیار دشوار و پیچیده است. همان طور که پیدا کردن همسر دلخواه و شریک زندگی مناسب امری پیچیده به شمار می‌رود، نگه داشتن روابط نیز دشوار است.

هیچ قانونی وجود ندارد که به شما اطمینان دهد با پیدا کردن شریک زندگی، ازدواج موفق داشته باشید. چرا که نگه داشتن یک رابطه سالم بسیار دشوارتر از نگه داشتن شریک زندگی است.

نگهداری از رابطه به ویژه یک رابطه عاشقانه و راه‌های تحکیم رابطه زناشویی، خود یک مهارت به حساب می‌آید که شما می‌بایست قبل از آن که با شریک زندگی تان به مشکل برخورد کنید آن را بیاموزید و به کار گیرید.

امروزه بسیاری از روان‌شناسان، با بسیاری از این روش‌ها موافق هستند. این راه‌ها را از همین امروز به کار گیرید تا پایه‌های ازدواج و یا رابطه‌تان قوی گردد و احتمال طلاق و جدایی ضعیف.

چگونه ازدواج موفق داشته باشیم؟

بهترین‌های همسرتان را ببینید

تحقیقات نشان از آن دارند که چگونگی تفکر شما در باب همسرتان، تأثیر بسیاری بر چگونگی احساس‌تان نسبت به او دارد. در واقع، اگر تفکری منفی نسبت به او داشته باشید، تمامی چیزهای مربوط به او را منفی می‌بینید.

لذا اگر خواهان ازدواج موفق هستید، همسرتان را نه با نگرشی منفی، بلکه با نگرشی مثبت بنگرید و بهترین‌هایش را در پیش چشم خود داشته باشید.

اولویت را به همسرتان بدهید

روانشناسی امروز بر این نکته تأکید دارد که به هیچ عنوان نمی‌بایست روابط شما با خانواده پدری یا مادری‌تان بر روابط‌تان با همسر و یا فرزندان‌تان مرجح باشد. در واقع، اولویت اصلی با همسر و فرزندان‌تان است.

برای داشتن ازدواج موفق با یکدیگر خوش باشید

این ۷ عادت و راه‌های تحکیم رابطه زناشویی را از همین امروز به کار گیرید تا پایه‌های ازدواج و یا رابطه‌تان قوی گردد و احتمال طلاق و جدایی ضعیف.

یک مطالعه نشان از آن دارد که زوج‌هایی که با یکدیگر تفریح می‌کنند و اصطلاحاً خوش می‌گذرانند، بهتر و طولانی‌تر در کنار یکدیگر باقی می‌مانند. لذا سعی کنید بیشتر با یکدیگر خوش بگذرانید. این خوش گذرانی و لذت بردن از لحظات را از هر طریقی که خود می‌دانید فراهم آورید.

از یکدیگر تعریف کنید

هنگامی که همسرتان کار خوبی انجام می‌دهد، حتماً از او تشکر کنید. زمانی که زیبا شده است حتماً از او تعریف کنید. روانشناسی امروز تأکید بسیاری بر تعریف کردن از همسر دارد.

در واقع تعریف مثبت از همسر و خصوصاً قدردانی و سپاسگزاری از او تأثیر بسیاری بر افزایش رضایت از ازدواج و در کل هر نوع رابطه دارد و از راه‌های داشتن یک ازدواج موفق است.

رابطه‌ی خوبی با خود داشته باشید

عزت نفس و اعتماد به نفس شما در ازدواج و رابطه‌تان بسیار تأثیرگذار است. زمانی که شما با خودتان رابطه‌ی خوبی نداشته باشید، مطمئن باشید که در ازدواج نیز رابطه‌ی خوبی با شریک‌تان نخواهید داشت.

افزون بر این، می‌بایست به خودتان برسید، چه از لحاظ ظاهری و چه از لحاظ باطنی. این امر نیز یکی از عوامل مهم در حفظ ازدواج است.

نگذارید هیچ تهدیدی ازدواج موفق شما را تحت تاثیر قرار دهد

نخستین مسئله مهم از بین بردن تهدیدات در رابطه است.

به طور کلی دو رفتار کاربردی برای حفظ یک رابطه سالم و شاد وجود دارد: رفتار نخست این است که تهدیدات کاهش پیدا کند و رفتار دوم این است که روابط بیشتر شود.

تهدیدات در هر رابطه‌ای می‌تواند به صورت‌های مختلفی انجام شود. همه ما می‌دانیم که زوج‌ها در طول زمان دچار تغییرات نه چندان مثبتی می‌شوند و ممکن است تقلب هایی کنند.

مثلا اینکه ممکن است شرایط جدیدی در زندگی پیش آید که یکی از زوجین دستخوش تغییراتی در رفتار شود و این تغییرات منجر به تحولاتی نه چندان خوب در روابطشان گردد.

در این حالت یکی از زوجین برای بهبود وضعیت پیش آمده ناچار به افزایش ارتباط با همسرش می‌گردد و تلاش‌های بسیاری برای برگرداندن اوضاع به قبل می‌کند.

طبق نظر روان شناسان انسان‌ها به روابطی تن می‌دهند که بتوانند به آن انرژی اضافه کنند نه اینکه تلاش کنند تهدیدات موجود در رابطه را رفع کنند.

اما با همه این‌ها برخی از زوج‌ها تمایل دارند تهدیداتی که رابطه شان را به خطر انداخته را از بین ببرند و برخی دیگر تمایل بیشتری به حفظ رابطه دارند و عده‌ای هم هر دو مورد را انجام می‌دهند.

این مسئله بستگی به دو طرف قضیه دارد. ولی معمولا حفظ و نگهداری از یک رابطه بسیار بهتر از رفع  تهدیدات و خطراتی است که رابطه را مخدوش کرده است.

برای تجربه یک ازدواج موفق به مسائل خوب ایمان داشته باشید

ذهنیت شریک زندگی را به سمت بهبودی تقویت کنید و برای بهبود روابط هر دو نفر همکاری داشته باشید.

راه‌های بسیاری برای حفظ رابطه وجود دارد که می‌توانیم آن‌ها را به کار گیریم. ولی گاهی اوقات هم نیاز است خودمان را متقاعد کنیم که ” این رابطه خوب است ” و با این اعتقاد پیش برویم.

طبق گفته دکتر برین اوگلسکی  ایجاد یک تصویر ذهنی مثبت از شریک زندگی، می‌تواند خود منشا ایجاد یک ازدواج موفق باشد. یکی از تکنیک‌های کاربردی این است شریک زندگی را در موقعیت ایده آل ذهنی خود قرار دهیم و از برداشت‌های منفی که درون ذهن خودمان داریم دوری کنیم.

هر آنچه که در ذهن خود می‌پرورانید می‌تواند حکم یک نیروی تقویت کننده داشته باشد. مسائلی مانند توهمات مثبت، ایده هایی که به آنها اعتقاد داریم، و از این قبیل می‌تواند روابط ما را بهتر از آن چه که هست، تغییر دهد و در جهت تقویت رابطه گام بردارد.

سپاسگزار باشید

یکی از راه‌های تحکیم رابطه زناشویی و استراتژی هایی که بر روی استحکام روابط ما تاثیر گذار است، سپاسگزار بودن و سخاوتمند بودن است. با کار کردن بر روی این خصلت‌های شخصی تا حد زیادی می‌توان وضعیت بهتری برای رابطه ایجاد کرد و ازدواج موفق داشت.

بیشتر بخوانید:کارهای مهم قبل از ازدواج و واقعیت‌های مهم ازدواج که مجردها باید بدانند

شرط لازم در یک ازدواج موفق مدیریت گفتگو است

همانطور که می‌دانید بسیاری از ارتباطات بستگی به گفتگوهای دو نفره دارد. حل و فصل اختلافات و از بین بردن بحث‌های مجادله آمیز نیاز به یک گفتگوی سالم و کامل و دو طرفه دارد.

زمانی که خطر یا تهدیدی یک رابطه را تحت الشعاع قرار می‌دهد از دو مسیر می‌توانیم به حفظ آن کمک کنیم: می‌توانیم شریک زندگی خود را متهم کنیم یا اینکه آن را از طرق مختلف ببخشیم.

روابط موفق و خوب نیازمند صرف زمان و لذت بردن از کارهایی است که با یکدیگر انجام می‌دهیم. مدیریت رابطه را می‌توان هر دو طرف یا اینکه یکی از زوجین به عهده بگیرد. ولی قاعدتا روابطی که به کمک زوجین هدایت و نگهداری می‌شوند نتایج بسیار بهتری خواهند داشت.

سوالاتی مهم که در یک ازدواج موفق زوجین از یکدیگر می‌پرسند

  • چه چیزی را کمتر یا بیشتر می­‌توانم انجام دهم تا تو بیشتر عشق بورزی؟
  • بالا و پایین این ماه یا خوب و بد این ماه چه بود؟
  • در این ماه چه کاری انجام دادم که تو دوست داشتی؟
  • بیشتر به چه دلیل به زوج بودنمان افتخار می‌کنی؟ به خاطر خودت یا دیگران؟
  • بزرگ ترین نگرانی تو چیست (شخصی یا حرفه ­ای)؟
  • هدف، امید یا قصد ما برای ماه آینده چیست؟
  • پرسیدن سوال تصادفی برای سرگرمی و تفریح

آیا ذهن شما از ترس و نگرانی و افکار ناخوشایند پر است؟ اگر چنین است با خودتان چک کنید و دلیل آن را پیدا کنید. چندین بار از خودتان بپرسید تا دلیل واقعی آن را پیدا کنید، آیا چیزی از درون شما را اذیت می‌­کند؟ برای بعضی ­ها ترس از انتقاد یا سخن گفتن یا تمسخر یا تنهایی دلیل اصلی به شمار می­ رود.

جا دارد اشاره کنم که این کار یک تمرین است که حول محور رشد متمرکز شده است، اگر از محل عشق و تفکر و تامل بیاید و اگر همه افکار با یک دید مشترک برای هرچه بهتر کردن رابطه به اشتراک گذاشته شود، به جای ضربه زدن به یک دیگر می‌تواند یک وسیله موثر باشد. بالاخره اغلب چیزهایی که در ما واکنشی ایجاد می‌­کنند، کلیدی برای رشد ما در آن ­جا هستند.

این سوالات برای ایجاد فضایی برای چالش هر دو نفر و همچنین تشکر و قدردانی است، چیزهای زیادی برای تشکر از شریک زندگی وجود دارد و تا زمانی که موقعش پیش نیاید ناگفته می‌­مانند، وابستگی داشتن آن را لذت بخش نگه می‌دارد و هیچ ­کس نمی‌خواهد کاری را انجام دهد که فایده ­ای ندارد.

پیشنهاد می‌­کنیم سوالات را از نظر ساختار، تکرار یا هر جزء دیگری اصلاح کنید تا برای شما کارآمد باشد، این یک چارچوب ساده برای شروع است.

بیشتر بخوانید: ازدواج خوب است یا بد؟ ازدواج کردن یا نکردن ، کدامیک؟

منبع +

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا