تلفن همراه

اندروید خام یا نمونه های دستکاری شده، شما کدام را میپسندید؟

motorola z2 force

از زمانی که گوشی های اندرویدی پا به بازار نهاده اند تا به امروز، توسعه دهندگان، تم های مختلفی را برای این گوشی ها ساخته و پرداخته نموده اند، با این وجود، از آنجایی که هر چیزی مخالف و موافقان خود را دارد، تم ها نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیستند. عده ای برای زیباتر شدن گوشی و رابط کاربری آن، اقدام به نصب این تم ها بر روی گوشی های خود کرده، اما عده ای نیز اندروید خام را بیشتر میپسندند. در زیر نگاهی اجمالی به دیدگاه های این ۲ گروه خواهیم داشت…

۰

از زمانی که گوشی های اندرویدی پا به بازار نهاده اند تا به امروز، توسعه دهندگان، تم های مختلفی را برای این گوشی ها ساخته و پرداخته نموده اند، با این وجود، از آنجایی که هر چیزی مخالف و موافقان خود را دارد، تم ها نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیستند. عده ای برای زیباتر شدن گوشی و رابط کاربری آن، اقدام به نصب این تم ها بر روی گوشی های خود کرده، اما عده ای نیز اندروید خام را بیشتر میپسندند. در زیر نگاهی اجمالی به دیدگاه های این ۲ گروه خواهیم داشت و سعی می کنیم تفاوت اندروید خام و اندروید دستکاری شده را برای شما بازگو کنیم.

بیشتر بخوانید: مقایسه آیفون ۸ و پیکسل ۲ ، دو پرچمدار با حاشیه و نه چندان خاص از اپل و گوگل!

اندروید خام چیست؟

اصطلاحا به نسخه اصلی و دستکاری نشده اندروید که توسط گوگل برای گوشی های پیکسل یا نکسوس ارائه می شود اندروید خام گفته می شود. این نسخه از اندروید دارای حداقل امکانات برای تنظیمات ظاهری و دلخواه سازی های مرسوم است و کاربر ها برای دسترسی به امکانات و تنظیمات ظاهری بیشتر باید اقدام به نصب برنامه های دیگری بکنند. در مقابل اندروید های دستکاری شده ایرادات و معضلات زیادی دارند و کار کردن با آنها دشواری های زیادی دارد. استدلال های عمومی علیه تم های اندروید و تولیدکننده های tweakها بسیار زیاد بوده که در زیر به چند نمونه از این دیدگاه های مخالف اشاره ای خواهیم کرد:

بیشتر بخوانید: بررسی Mi Mix 2 ؛ شیائومی طرفدارانش را با زیبایی و قیمت مناسب راضی نگاه می دارد!

  1. تم ها به زیبایی اندروید خام نخواهند بود.
  2. تم ها برنامه های غیرضروری یا تکراری را به دستگاه اضافه میکنند.
  3. سرعت گوشی را پایین می آورند.
  4. دیر به دیر به روزرسانی میشوند.
  5. رابط کاربری را پیچیده میکنند.
  6. سبب میشوند که باتری زودتر خالی شود.
اندروید خام

اندروید خام

اگرچه نکات گفته شده تا یک یا دو سال گذشته به نظر درست میرسید، اما با قدرتمند شدن تلفن های همراه و بهینه سازی بهتر تم ها توسط توسعه دهندگان، میتوان گفت این نکات در مورد گوشی های امروزی صدق نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: ۶ دلیل قانع کننده برای خرید iPhone SE به جای هر آیفون دیگر!

تم ها ظاهری زیبا را به دستگاه میدهند.

توسعه دهندگان تم های مختلف، هر کدام قصد دارند ویژگی جدید که آنها را از سایر تولیدکنندگان متمایز میکند را به دستگاه اضافه کنند. باید به این نکته توجه کرد که اگرچه کاربران اندرویدی، انعطاف پذیری بیشتر گوشی های خود را به رخ آیفون داران میکشند، ویژگی هایی وجود دارند که بدون روت نمودن دستگاه، در اندروید خام در دسترس نخواهند بود.

موارد غیرقابل دسترس در اندروید خام

  1. عدم پشتیبانی از قابلیت One-hand Mode به منظور کوچک کردن صفحه نمایش
  2. عدم توانایی تنظیم مجدد، تغییر اندازه یا پنهان کردن نوار ناوبری
  3. در دسترس نبودن عملکردهای بیشتر برای کلید ناوبری
  4. عدم توانایی تغییر رنگ تم گوشی
  5. عدم توانایی تغییر فونت
  6. عدم توانایی تغییر رزولوشن
  7. عدم توانایی فعال کردن حالت مطالعه

بیشتر بخوانید: ۷ نکته و ویژگی Huawei P9 که شما را برای خرید قانع می کند!

سامسونگ گلکسی اس8

سامسونگ گلکسی اس۸

فاصله گرفتن گوگل از اندروید خام مدنظر خود

همه ی این مطالب را گفتیم که به این نکته برسیم که اندروید خام، به معنای واقعی کلمه دیگر وجود ندارد.

دستگاه های Nexus به بازار عرضه شدند تا نمایی کلی از آنچه گوگل در رابطه با اندروید مد نظر داشت را به جهانیان معرفی کند و به این ترتیب میتوانیم بگوییم که خالص ترین نسخه های اندروید را در گوشی های سری Nexus شاهد بودیم. بعد از سالها تولید گوشی، گوگل به دنبال تغییر سیاست های خود به منظور فروش گوشی های بیشتر، دست به کاری بزرگ زده و شروع به اضافه کردن ویژگی هایی جدید به گوشی های خود کرده است که با آنچه از سری Nexus  سراغ داشتیم تفاوت فاحشی دارد.

ویژگی های نظیر پشتیبانی ۲۴ ساعته، رنگ بندی جدید و pixel launcher که در دیگر گوشی های اندرویدی و حتی گوشی های قبلی نکسوس شاهد آن نخواهیم بود.

بیشتر بخوانید: بهترین موبایل چینی ۲۰۱۶ موجود در بازار را بشناسید!

new google cellphone

new google cellphone

در آخر میتوانیم بگوییم که همانگونه که سامسونگ تا قبل از عرضه ی S8، با رابط کاربری TouchWiz خود ظاهری زیبا را به دستگاه های خود داده بود و هم اکنون با رابط کاربری جدید خود، Samsung Exprience، این روند را ادامه میدهد و یا htc با رابط کاربری خود موسوم به htc sense در طی سالها این کار را انجام داده است، تم های مختلف طیفی وسیع از ویژگی ها و قابلیت ها را با ظاهری جذاب به کاربران عرضه میکنند که میتوانند گوشی آنها را از یکنواختی بیرون آورده و جامه ای زیبا را به تن رابط کاربری گوشی بپوشانند و چه بسا بهتر از نسخه اندروید خام عمل نمایند.

بیشتر بخوانید: مشخصات Pixel 2 XL ؛ نمایشگر ۶ اینچ، دوربین دوگانه، حذف جک هدفون و اسنپدراگون ۸۳۵

بیشتر بخوانید: مشخصات گلکسی J7+ ، دومین گوشی سامسونگ با دوربین دوگانه!

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا