گجت‌ها

انواع آسیاب برقی: کاربردها، برندها و اجزا هر یک را دقیق بشناسید!

آسیاب برقی
۰

رمز آشپزی خوب استفاده از مواد و ادویه‌های تازه و باکیفیت است. اگر طعم و بوی ادویه‌ها و تازگی آن‌ها برای شما اهمیت دارد، آسیاب وسیله‌ای است که به شما کمک کند همیشه این مواد را به صورت تازه در اختیار داشته باشید. اما آسیاب چیست و چگونه این کار را برای شما انجام می‌‌دهد.

تعریف و کاربرد آسیاب برقی

آسیاب وسیله‌ای برای خرد کردن مواد غذایی جامد مانند انواع مغزها، انواع ادویه‌ها، انواع گیاهان خشک و غیره به میزان دلخواه است. با استفاده از این وسیله می‌‌توانید هر زمان که می‌‌خواهید ادویه مورد نیاز خود را آماده کرده و قبل از اینکه  طعم و بوی آن از بین برود، استفاده کنید. پس در واقع کاربرد آسیاب برقی برای خرد کردن مواد سخت و جامد است.

این دستگاه را می‌‌توانید به دو صورت آسیاب برقی و آسیاب دستی در بازار پیدا کنید. آسیاب برقی با نیروی برق کار می‌‌کند اما برای به حرکت درآوردن آسیاب دستی باید از نیروی بازوی خود کمک بگیرید. مسلم است که استفاده از آسیاب برقی بسیار کارآمدتر و راحت‌تر است اما در عوض، آسیاب دستی قیمت پایین‌تری نسبت به آسیاب برقی دارد.

نحوه کار کردن آسیاب برقی

شاید برای شما جالب باشد که بدانید آسیاب چگونه کار می‌کند؟

این دستگاه برقی مخزنی دارد که شما می‌‌توانید مواد را داخل آن بریزید. در انتهای این مخزن تیغه‌ها قرار گرفته‌اند. این تیغه‌ها از جنس استیل ضد زنگ بوده و بسیار تیز هستند به طوری که مواد غذایی سخت را به راحتی خرد می‌کنند. مخزن دستگاه روی یک موتور قرار می‌‌گیرد. به محض اینکه موتور را روشن کنید، تیغه‌ها به حرکت درآمده و هر آنچه که داخل مخزن وجود دارد را خرد یا آرد می‌‌کنند.

گاهی اوقات برای روشن شدن موتور و به حرکت درآمدن تیغه‌ها لازم است که مخزن را روی پایه موتور فشار دهید. به این نوع، آسیاب ۱۲۳ گفته می‌‌شود.

در آسیاب دستی، دستگیره‌ای در بالای مخزن قرار دارد که برای خرد کردن مواد باید با دست این دستگیره را بچرخانید تا تیغه‌ها حرکت کرده و مواد را خرد کنند.

اجزای آسیاب برقی

بر طبق آنچه که در بالا گفته شد، اجزای آسیاب برقی عبارتند از:

  • مخزن
  • تیغه‌های خردکن
  • درپوش آسیاب
  • موتور الکتریکی

اگر تا به حال تصمیم به خرید آسیاب برقی گرفته باشید، اولین سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که آسیاب برقی چی بخرم. برای اینکه بتوانید به این سوال پاسخ داده و یک دستگاه که پاسخگوی تمام نیازهای شما باشد خریداری کنید، ابتدا باید بدانید که می‌‌خواهید با آسیاب برقی چه چیزی را خرد کنید. پس از مشخص کردن این موضوع می‌‌توانید در مورد ویژگی‌ها و قابلیت‌های دستگاه مانند قدرت دستگاه، سرعت خرد کردن، ظرفیت، قابلیت جدا شدن ظروف و غیره تصمیم‌گیری کنید.

توجه داشته باشید که چیزی به نام انواع آسیاب برقی وجود ندارد. به این معنی که این دستگاه انواع مختلفی نداشته و نمونه‌های موجود در بازار تنها در شکل ظاهری، امکاناتی که ارائه می‌‌دهند و نوع کارکرد متفاوت هستند.

توجه داشته باشید که چیزی به نام انواع آسیاب برقی وجود ندارد. به این معنی که این دستگاه انواع مختلفی نداشته و نمونه‌های موجود در بازار تنها در شکل ظاهری، امکاناتی که ارائه می‌‌دهند و نوع کارکرد متفاوت هستند.

توجه داشته باشید که چیزی به نام انواع آسیاب برقی وجود ندارد. به این معنی که این دستگاه انواع مختلفی نداشته و نمونه‌های موجود در بازار تنها در شکل ظاهری، امکاناتی که ارائه می‌‌دهند و نوع کارکرد متفاوت هستند.

پارامترهای مهم در خرید

اگر قصد شما از خرید این دستگاه خرد کردن ادویه‌جات و مغزی‌جات است، قدرت آسیاب برقی می‌‌تواند از ۱۵۰ تا ۳۰۰ وات باشد و همین میزان کاملاً پاسخگوی نیاز شما است. اما اگر می‌خواهید دانه‌های سفتی مانند قهوه را با آن خرد کنید، به قدرت بیشتری نیاز دارید. آسیاب‌های برقی صنعتی می‌‌توانند تا بیش از ۵۰۰ وات قدرت داشته باشند.

تیغه‌های آسیاب برقی در کیفیت خرد کردن مواد نقش مهمی دارند. تیغه‌ها باید از جنس مرغوب و ضد زنگ بوده و تیز باشند تا بهترین نتیجه حاصل شود. اگر تیغه‌ها کند شود، عملیات خرد کردن کیفیت لازم را نداشته و نتیجه خوبی حاصل نمی‌‌شود؛ یعنی ممکن است بعضی قسمت‌ها به خوبی خرد شده و بعضی دیگر به صورت سالم یا تکه‌های درشت باقی بمانند.

سرعت خرد کردن مواد یکی دیگر از فاکتورهای تأثیرگذار هنگام خرید است. سرعت آسیاب برقی باید استاندارد باشد در غیر این صورت می‌‌تواند بر کیفیت مواد تأثیر بگذارد. زیرا حرارت ایجاد شده در اثر سرعت بالا می‌‌تواند روی طعم ادویه‌ها تأثیر بگذارد.

شیوه رفتاری و هدف شما از خرید این دستگاه می‌‌تواند به طور مستقیم روی انتخاب ظرفیت آسیاب برقی تأثیر بگذارد. اگر میزان استفاده شما از ادویه‌ها زیاد و با حجم بالا است یا به طور مکرر و در مقادیر زیاد اقدام به تهیه پودر انواع مغزها مانند پودر بادام می‌‌کنید، باید دستگاهی انتخاب کنید که مخزن آن ظرفیت بالایی داشته باشد. اما اگر مصرف شما کم است و می‌‌خواهید در هر بار استفاده مقدار کمی ادویه آسیاب کنید تا کیفیت ادویه‌ها حفظ شده و طعم و بوی خوش‌آیند و تندی در غذا داشته باشند، دستگاهی با ظرف کوچک‌تر انتخاب کنید.

در نهایت، ایمنی آسیاب برقی بخصوص برای کسانی که فرزند کوچک دارند، اهمیت زیادی دارد. این دستگاه خانگی نباید تا زمانی که تمام قطعات به درستی جا گرفته و قفل دستگاه بسته شده باشد، شروع به کار کند. تنها در این صورت است که شما مجاز به استفاده از دستگاه هستید.

نکته‌ای که در مورد تمیز کردن آسیاب برقی وجود دارد این است که در بعضی مدل‌ها تمام قطعات دستگاه از هم جدا نمی‌‌شود. اگر نسبت به این موضوع حساس بوده و ترجیح می‌‌دهید دستگاه شما قابلیت جداسازی تمام قطعات از یکدیگر را داشته باشد، قبل از خرید آسیاب برقی به این موضوع توجه کرده و مدلی را انتخاب کنید که همه اجزای آن از هم جدا شوند. به این ترتیب می‌‌توانید هر قطعه را جداگانه با آب و مایع ظرف‌شویی بشویید.

همچنین توجه داشته باشید که در بعضی از مدل‌ها، نمی‌‌توانید مخزن دستگاه را از بدنه اصلی آن جدا کنید. در این حالت برای تمیز کردن دستگاه باید از روش‌هایی دیگری که در انتهای مقاله توضیح داده خواهد شد، استفاده کنید. این موضوع در شرایطی که می‌خواهید با آسیاب برقی مغزهای روغنی مانند بادام پودر کنید، اهمیت پیدا می‌‌کند؛ بنابراین به این نکته توجه کنید.

معرفی بهترین برندها در بازار

حال که به بررسی این موضوع که آسیاب برقی چیست پرداختیم و مشخص کردیم که قبل از خرید دستگاه باید به چه نکاتی توجه کنیم، در ادامه بهترین مارک آسیاب برقی را معرفی می‌‌کنیم.

آسیاب برقی هم توسط برندهای خارجی و هم ایرانی تولید و عرضه می‌‌شوند. بهترین مارک آسیاب برقی ایرانی را می‌‌توان آسیاب برقی پارس خزر دانست.

بهترین مارک آسیاب برقی خارجی را می‌‌توان آسیاب برقی بوش، آسیاب برقی مولینکس، آسیاب برقی فیلیپس، آسیاب برقی فلر، آسیاب برقی کیپ و آسیاب برقی دلونگی دانست.

نحوه تمیز کردن دستگاه

تمیز کردن آسیاب برقی یکی از کارهایی است که پس از هر بار استفاده از دستگاه باید حتماً انجام دهید.

اگر مخزن آسیاب برقی شما قابلیت جدا شدن از بدنه اصلی را ندارد، نگران نباشید. شما به راحتی می‌‌توانید از دستورالعمل زیر استفاده کرده و آسیاب برقی خود را تمیز کنید:

  • دستگاه را از برق بکشید.
  • مخزن و تیغه‌های دستگاه را با یک دستمال کاغذی یا پارچه نرم تمیز کنید. در این مرحله تنها کافی است که مواد اضافی از روی قطعات پاک شوند.
  • مقداری برنج خام را داخل مخزن بریزید.
  • دستگاه را روشن کنید و مدتی صبر کنید تا برنج خام کاملاً آسیاب شود.
  • دستگاه شما تمیز شده است زیرا برنج خام چربی‌های موجود در مخزن دستگاه را به خود جذب می‌‌کند.
  • دستگاه را خاموش کنید.
  • با استفاده از دستمال کاغذی یا پارچه نرم، مخزن و تیغه‌ها را کاملاً تمیز کنید.
  • اگر احساس می‌‌کنید که مخزن و تیغه‌ها کاملاً تمیز نشده‌اند، این عملیات را تکرار کنید.
  • پس از رضایت از تمیزی دستگاه، قطعات قابل جدا شده را جدا کرده و آن‌ها را با آب گرم و مایع ظرف‌شویی بشویید.
نکته‌ای که در مورد تمیز کردن آسیاب برقی وجود دارد این است که در بعضی مدل‌ها تمام قطعات دستگاه از هم جدا نمی‌‌شود. اگر نسبت به این موضوع حساس بوده و ترجیح می‌‌دهید دستگاه شما قابلیت جداسازی تمام قطعات از یکدیگر را داشته باشد، قبل از خرید این دستگاه به این موضوع توجه کرده و مدلی را انتخاب کنید که همه اجزای آن از هم جدا شوند. به این ترتیب می‌‌توانید هر قطعه را جداگانه با آب و مایع ظرف‌شویی بشویید.

نکته‌ای که در مورد تمیز کردن آسیاب برقی وجود دارد این است که در بعضی مدل‌ها تمام قطعات دستگاه از هم جدا نمی‌‌شود. اگر نسبت به این موضوع حساس بوده و ترجیح می‌‌دهید دستگاه شما قابلیت جداسازی تمام قطعات از یکدیگر را داشته باشد، قبل از خرید این دستگاه به این موضوع توجه کرده و مدلی را انتخاب کنید که همه اجزای آن از هم جدا شوند. به این ترتیب می‌‌توانید هر قطعه را جداگانه با آب و مایع ظرف‌شویی بشویید.

نحوه نگهداری از آسیاب

اگر می‌خواهید دستگاه شما عمر طولانی داشته و بتوانید سال‌ها از آن استفاده کنید، بهتر است نکات زیر را برای نگهداری از آسیاب برقی رعایت کنید:

  • به طور طولانی از دستگاه استفاده نکنید؛ به این معنی که ۳ ثانیه کار و ۳ ثانیه استراحت به آن بدهید.
  • داخل دستگاه مواد خیلی سفت و سخت نریزید زیرا به موتور فشار آورده و طول عمر دستگاه را کم می‌کند.
  • اگر از دستگاه استفاده نمی‌کنید، آن را از برق بکشید و نگذارید بدون استفاده در برق باقی بماند. همچنین برای ایمنی بیشتر خود، زمانی که می‌خواهید دستگاه را باز و بسته کنید، دوشاخه را از برق بکشید.

آسیاب برقی یک وسیله کاربردی در منزل برای کسانی است که دوست دارند ادویه‌ها را به صورت تازه مصرف کرده و از طعم و بوی خوش آن‌ها بهره‌مند شوند. با استفاده از این وسیله می‌توانید انواع مغزها و سبزیجات خشک را هم پودر و آرد کنید. این دستگاه به دو صورت دستی و برقی وجود دارد. نوع دستی کوچک‌تر از نوع برقی بوده و در هر جا و مکانی قابل استفاده است. اما برای استفاده از آن باید از نیروی بدنی خود استفاده کنید که گاهی اوقات می‌تواند سخت باشد. آسیاب برقی راحت‌تر و سریع‌تر است اما قیمت بیشتری نسبت به نوع دستی دارد. غیر از این دو نوع، تنوع دیگری در آسیاب برقی وجود ندارد و تنها مدل‌های آن مختلف است که شما با توجه به نیاز خود می توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

در این مقاله به بررسی این موضوع که آسیاب برقی چیست، برای خرید آن چه نکاتی را باید در نظر بگیرید تا انتخاب خوبی داشته باشید و همچنین روش‌های نگهداری و تمیز کردن دستگاه پرداختیم.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا