اختصاصی نت‌نوشت

معرفی کتاب: اولین دانشگاه و آخرین پیامبر تالیف دکتر سیدرضا پاک نژاد

۸+

کتاب ” اولین دانشگاه و آخرین پیامبر “، تالیفِ شهید دکتر پاک نژاد، از ارزشمند ترین آثار نویسندگانِ معاصر است که ایشان در این کتاب، با مبنا قرار دادن علوم اسلامی، و با بهره گیری از علوم روز، مطالب بسیار مفیدی را به نسل امروز، ارائه فرموده اند این کتاب یک دایره المعارف بسیار کاربردی برای کسانی است که همیشه به دنبال بهبود زندگی خود می باشند.

دکتر سیدرضا پاکنژاد

دکتر سیدرضا پاک نژاد

دکتر سیدرضا پاکنژاد متولد سال ۱۳۰۳ هجری شمسی درشهر دارالعباده یزد چشم به جهان گشود. تا سال ۱۳۲۱ هجری شمسی، مدارج علمی را در همان شهر گذراند . دکتر پاک نژاد در سال ۱۳۳۱ هـ .ش رساله دکترای خود با عنوان «تمام برنامه های پزشکی در اسلام» را با درجه ممتاز گذراند.ایشان در کنار تحصیل علم طب، به فراگیری زبان و ادبیات عرب نیز پرداخت و دروس حوزوی را تا سطح مقدمات ادامه داد. چند دهه قبل زمانی که برخی دچار غرب زدگی و علم زدگی بودند و بر طبل تعارض علم و دین می کوبیدند، دکتر پاک نژاد دست به کاری ابتکاری و بدیع زد و تصمیم گرفت رساله دکتری پزشکی خود را به موضوع انطباق آموزه های اسلام با یافته های علمی روز قرار دهد. هر چند او با استناد به آیات و روایات مهر تاییدی بریافته های بشر می زد اما نمی خواست نظریه ها و فرضیه های جدید دانشمندان را به هر قیمتی با احکام اسلامی تطبیق دهد زیرا بسیاری از فرضیه ها و نظریه های علمی همواره در حال تغییر هستند به همین دلیل با هوشمندی از این لغزش پرهیز نموده و در مقدمه جلد اول در قالب یکی از تذکر ها چنین نوشت:
” ما نمی خواهیم آیات قرآن را با نظریه ها و تئوریها و حدسیات علمای غرب تطبیق کرده و مسرت خود را با این عنوان که خدای نکرده آیه ای از قرآن به یادداشت و پیش نویس فلان دانشمندی تایید می گردد، ابراز داریم بلکه می خواهیم بگوییم که بسیاری از دانشمندان، با کوشش خستگی ناپذیر توانسته اند نقاب از چهره بعضی از رازهای نهان در آفرینش، آنچنان بردارند که مورد تایید قرآن یعنی خدا قرار گیرد ” (جلد اول/ صفحه۳اولین دانشگاه و آخرین پیامبر)
او توانست فقه و طب را با هم در‌آمیخته، با کنکاش در علوم پزشکی و اسلامی، احکام و فتوای مراجع تقلید را در علم پزشکی بکار گیرد. وی با طرح مطالب پزشکی و انطباق آن با فقه و نیز بررسی علوم و معارف اسلامی کتب متعددی را تألیف نمود که مهمترین آن با عنوان «اولین دانشگاه و آخرین پیامبر» است . این کتاب با موضوعات مختلف، رابطه قابل دفاعی بین دین و علم برقرار می کند. شهید پاک نژاد، در این آثار، احکام علم را با اثبات علمی به مردم ارائه می کند و به آنان یادآور می شود که علما و بزرگان دین احکام خداوند را از منظر علمی و عقلانی نگریسته اند. البته این به آن مفهوم نیست که تمام احکام را باید ـ یا می توان ـ بنا به دلایل علمی توصیف کرد. چرا که در این احکام، مواردی وجود دارد که یا علم هنوز توان اثبات آن ها را ندارد یا صرفا به مفهوم تسلیم در برابر فرامین الهی است و لزومی برای اثبات به مفهوم و روش علمی برای آن ها حس می شود.

کتاب ” اولین دانشگاه و آخرین پیامبر “، تالیفِ شهید دکتر پاک نژاد،

کتاب ” اولین دانشگاه و آخرین پیامبر “، تالیفِ شهید دکتر پاک نژاد،

بررسی علمی احکام الهی آن هم با زبانی ساده و همه فهم و البته مستند، ویژگی منحصر بفردی است که کمتر نوشته ای با این ویژگی ها دیده شده است. در قسمت هایی از این کتاب، مطالب خارج از بحثی ذکر شده است که در مورد مسائل بسیار مهمی بوده است که در فضای جامعۀ آن روزها مطرح بوده و نیاز بوده است که علمای دین به آن ها پاسخ دهند، ولی از آنجایی که رسانه های بسیار اندکی در دست علما بوده است ایشان از راه هایِ مختلفی به روشن کردن اذهانِ عمومی می پرداختند که شهید بزرگوار، جنابِ آقایِ دکتر پاکنژاد از حربۀ متفکرانه ای استفاده کردند و در میانِ مطالبِ کتاب هایِ خویش، به پاسخ در مورد شبهاتِ روز می پرداختند که البته هنوز هم این مطالب تازگی و طراوت خود را حفظ کرده است و مطالعۀ این مطالب اعتقادی، در کنار مطالب علمی به نوعی تغییر ذائقه ای برای جذاب تر شدن این کتاب برای خوانندگان و محققین گرامی فراهم آورده است.
دکتر پاک نژاد برای این کتاب به تعداد ۱۱۰ جلد فیش برداری کرده بودند تنها موفق به چاپ ۳۷ جلد از آنها شدند،که انتشارات اخلاق در یک دوره ۱۵جلدی به شرح زیر اقدام به تجمیع و چاپ آن در سال ۹۳ کرده است.
اولین دانشگاه و آخرین پیامبر جلد ۱ : اسلام و میکروب شناسی– جنین شناسی–بهداشت شهر – بهداشت اجتماعی ۲ «۶۱۴ صفحه »
اولین دانشگاه و آخرین پیامبر جلد ۲ : اسلام و تغذیه (۳) – بهداشت غذا و تغذیه (۴) « ۵۴۳ صفحه »
اولین دانشگاه و آخرین پیامبر جلد ۳ : عسل (۵) – شیر (۶) « ۵۰۸ صفحه »
اولین دانشگاه و آخرین پیامبر جلد ۴ : خرما و انگور (۷) – گوشت (۸) «۴۳۳ صفحه »
اولین دانشگاه و آخرین پیامبر جلد ۵ : میوه و سبزی (۱۰-۹) – متمم و خلاصه ده جلد اول « ۵۸۴ صفحه »
اولین دانشگاه و آخرین پیامبر جلد ۶ : بهداشت بدن (۱۳-۱۲) – تربیت بدنی (۱۴) « ۵۳۰ صفحه »
اولین دانشگاه و آخرین پیامبر جلد ۷ : بهداشت بدن (۱۵-۱۶) – خواب (۱۷) « ۷۲۸ صفحه »
اولین دانشگاه و آخرین پیامبر جلد ۸ : بهداشت لباس « ۵۴۸ صفحه »
اولین دانشگاه و آخرین پیامبر جلد ۹ : بهداشت لباس (۱۹) – حجاب (۲۰) « ۸۵۱ صفحه »
اولین دانشگاه و آخرین پیامبر جلد ۱۰ : پاسخ به پرسشهای مذهبی (۲۲-۲۳-۲۴) « ۶۷۲ صفحه »
اولین دانشگاه و آخرین پیامبر جلد ۱۱ : مظلومی گمشده در سقیفه (۲۵-۲۶-۲۷) « ۷۹۲ صفحه »
اولین دانشگاه و آخرین پیامبر جلد ۱۲ : مظلومی گمشده در سقیفه (۲۸-۲۹-۳۰) « ۵۴۶ صفحه »
اولین دانشگاه و آخرین پیامبر جلد ۱۳ : اسلام و سقط جنین (۳۱) – تنظیم خانواده (۳۲) « ۱۱۵ صفحه »
اولین دانشگاه و آخرین پیامبر جلد ۱۴ : ازدواج مکتب انسان سازی (۳۳-۳۴-۳۵) « ۶۳۸ صفحه »
اولین دانشگاه و آخرین پیامبر جلد ۱۵ : روش زن داری (۳۶) – روش شوهر داری (۳۷) « ۵۰۳ صفحه »

کتاب ” اولین دانشگاه و آخرین پیامبر “، تالیفِ شهید دکتر پاک نژاد،

کتاب ” اولین دانشگاه و آخرین پیامبر “، تالیفِ شهید دکتر پاک نژاد،

طبیب محقق و پژوهشگر و عالم دین کشورمان در ۷تیر سال ۱۳۶۰ به عنوان نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی در انفجار حذب جمهوری اسلامی به فیض شهادت نائل شد ،پیکر ایشان را در گلزار شهدای یزد به خاک سپردند.روحش شاد و قرین رحمت الهی ، رسول خدا(ص)فرمودند : الهی جانشینانم را رحمت کن، پرسیدند جانشینان شما چه کسانی هستند؟ فرمود: کسانی که بعد از من می آیند و حدیث و سنت مرا روایت می کنند. من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۴۲۰
دوستداران کتاب میتوانند این کتاب را از انتشارات اخلاق به آدرس : قم ،خیابان مرعشی نجفی ، پاساژ قدس ،پ ۱۰۸
تلفن :۰۲۵۳۷۷۴۳۶۳۵ به مدیریت : آقای دیبایی تهیه فرمایند.

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    سلافه آخوندی

    ۹ شهریور ۱۴۰۱ at ۱۷:۴۰

    سلام من تمامی کتاب های اولین دانشگاه و آخرین پیامبر رو میخواستم از شهید پاکنژاد هر چی تماس می‌گیرم پاساژ قدس به آقای دیبایی جواب نمیدن
    ساکن یزد هستم
    شماره ی دیگه ای دارن؟
    من جمعه ظهر دارم میام قم که اگر کتاب ها موجود باشه بگیرم بعدظهرشم دارم میرم
    و هزینه کل کتاب هاچند؟
    لطفا راهنمایی بفرمایید

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا