اخبار تکنولوژی

همه چیز راجع به “سوفیا” اولین ربات شهروند؛ ربات انسان‌نمایی که گفته می‌شود باعث نابودی انسان‌ها خواهد شد!

سوفیا اولین ربات شهروند

سوفیا توسط که توسط شرکت Hanson Robotics و با رهبری توسعه دهنده هوش مصنوعی دیوید هنسن، ساخته شده است، در کنفرانس آینده سرمایه گذاری که در شهر ریاض پایتخت عربستان برگزار شد، سخنرانی کرد.

۰

ربات داستان ما ممکن است قلب یا مغز نداشته باشد، ولی تابعیت عربستان سعودی را دارد! سوفیا از ۲۵ اکتبر امسال،  اولین ربات تاریخ خواهد بود که نامش به عنوان شهروند کامل یک کشور ثبت شده است.

سوفیا توسط که توسط شرکت Hanson Robotics و با رهبری توسعه دهنده هوش مصنوعی دیوید هنسن، ساخته شده است، در کنفرانس آینده سرمایه گذاری که در شهر ریاض پایتخت عربستان برگزار شد، سخنرانی کرد.

سوفیا اولین ربات شهروند

سوفیا اولین ربات شهروند

زمانی گفته می شد که این ربات انسانها را نابود خواهد کرد اما او در سخنرانی خود از تمایلش برای زندگی توأم با صلح در میان انسانها سخن گفت.

ما همه چیز را در مورد او به شما توضیح می دهیم.

برای ساختن سوفیا از آدری هپبورن به عنوان ‎مدل استفاده شده است، با استخوان گونه برجسته و بینی باریک.

ربات Sophia

سوفیا در برنامه تلویزیونی The Tonight Show و کنفرانسهای زیادی در سراسر دنیا مانند دیوان اقتصاد جهانی و مجمع جهانی AI for Good حضور داشته است.

شرکت Hanson Robotics در وبسایتش اینگونه می نویسد: سوفیا یک ماشین در حال تکامل نابغه است. با گذشت زمان، هوش روزافزون و داستان زندگی بی نظیر او دنیا را مسحور خود خواهد کرد و با مردم دنیا فارغ از سن و سال، جنسیت و فرهنگ آنها، ارتباط برقرار خواهد کرد.

    دیوید هنسن، که قبلا به عنوان مهندس در شرکت دیزنی کار می کرد، سوفیا را با هدف بر طرف کردن نیازهای شخصی سالمندان و همچنین کمک به عامه                                                                                            مردم در اجتماعات یا پارکها، طراحی کرده است

ربات Sophia

هنسن به مجله Business Insider اینگونه توضیح داد: هدف ما از طراحی ربات هایی مانند سوفیا، تعبیه تمام حالات انسانی در ربات ها است تا آنها بتوانند بهتر ما را درک کنند و دوست داشته باشند.

او می خواهد مردم همانطور با سوفیا ارتباط برقرار کنند که با یک دوست حرف میزنند. او امیدوارم است که ربات به تدریج بتواند مناسبات اجتماعی را هم مانند دنیای فیزیکی درک کند. او در حالت فعلی قادر نیست که یک مکالمه روان و راحت با مخاطبش داشته باشد.

یک مجموعه پیچیده از تجهیزات و موتورهای الکترونیکی سوفیا را قادر می سازد که بعضی احساسات انسانی را با چهره اش ابراز کند

ربات Sophia

سوفیا، با زیپ به رنگ پوست انسانی که پایین گردنش دارد و جمجمه پلاستیکی که محتویات درون آن را آشکار می کند، زیاد به یک انسان واقعی شباهت ندارد، ولی تجهیزات داخلی که سوفیا را به کار می اندازد بسیار فریبنده است.

 علاوه بر سیستم مکانیکی که باعث می شود سوفیا بتواند به ابراز احساسات بپردازد، نرم افزار به کار رفته در آن هم با ذخیره بخشهایی از مکالمه به تدریج موضوع مکالمه را می فهمد و در آن واحد جواب های مناسبی برای سؤالهای پرسیده شده، آماده می کند.

 هنسن به Business Insider گفت : هدف ما از این پروژه لزوما گول زدن انسانها نبود

ربات Sophia

هدف نهایی هنسن از ساخت این ربات این بود که ظرفیتهای احساسی دوست داشتن، همدلی، خشم، حسادت و حس زنده بودن را در آن شبیه سازی کند. هدف او این بود که بتواند برای سؤالات مهمی مانند چیستی حیات، هوش و خودآگاهی، پاسخی پیدا کند.

ظرفیت سوفیا برای ابراز احساسات هنوز محدود است. او قادر به نشان دادن شادی است ( تقریبا)

ربات Sophia

 او با بالا بردن ابروها می تواند اخم کند و حس غم را القاء کند

ربات Sophia

او همچنین می تواند با فشار دادن دندانهایش به همدیگر خود را خشمگین نشان دهد

ربات Sophia

هنسن قسمت عمده سال ۲۰۱۷ را به گرداندن سوفیا دور دنیا گذراند

ماموریت هنسن این است که مردم را به دیدن چهره سوفیا عادت دهد و کاری کند که مردم به ستایش از دستاورد ها و پیشرفت هایی که علم هوش مصنوعی به آنها دست یافته است، بپردازند.

وب سایت شرکت Hanson Robotics می گوید: سوفیا با انجام مصاحبه های متعدد در رسانه ها، خواندن آواز در یک کنسرت موسیقی و حتی چاپ عکسش روی جلد یک مجله مد معروف، تبدیل به سوگلی رسانه ها شده است.

هنسن بزودی از رباتهای انسان نمای جدیدی برای اضافه کردن به خانواده سوفیا پرده برداری خواهد کرد و ممکن است ما  بزودی یک جامعه رباتیک داشته باشیم.

سوفیا تنها مدل موجود از نوع خود است و به همین دلیل فروشی نیست

در میان رباتهای گوناگون شرکت Hanson Robotics ، این شرکت روی ربات پرفسور اینشتاین برای فروش به مشتریان متمرکز است. این ربات ۱۴ اینچی که یک دستیار شخصی محسوب می شود طوری برنامه نویسی شده است که هنگامی که کاربران سوالهای خود را در مورد آب و هوا، ترافیک و غیره می پرسند، قادر به ابراز ۵۰ نوع احساس متفاوت بوسیله حالات چهره اش باشد.

جین لین مدیر بخش بازاریابی شرکت به ما گفت که شرکت ما معتقد است که آینده متعلق به رباتهای انسان نما خواهد بود.

ربات

هنسن اما معتقد است که آینده از آنچه فکر می کنیم، نزدیک تر است و دوران رباتهای انسان نمای زنده فرا رسیده است

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا