اخبار تکنولوژی

اولین ویروس اندروید ثبت شد؛ DVMAP یک تروجان مخرب و خطرناک

ویروس اندروید

طبق اطلاعات کنونی ما آزمایشگاه کسپراسکای موفق به کشف این ویروس شده و با توجه به مارکت های فروش اپ کنونی پیش بینی انتشار بسیار وسیعی برای این ویروس کرده است.

۱+

بله درست است، بالاخره اتفاق افتاد و گویا اولین ویروس مخرب برای دستگاه های اندرویدی منتشر شده است. این ویروس که Dvmap نام دارد با امکان تزریق کد همراه بوده و گویا می تواند به عنوان بخشی کوچک از ایک حمله بزرگ مورد استفاده قرار بگیرد!

طبق اطلاعات کنونی ما آزمایشگاه کسپراسکای موفق به کشف این ویروس شده و با توجه به مارکت های فروش اپ کنونی پیش بینی انتشار بسیار وسیعی برای این ویروس کرده است.

از سال ۲۰۱۷ تاکنون کسپراسکای در حال مانیتور کردن فروشگاه Play Store است تا مبدا تروجان یا انواع ویروس های مشابه در میان اپ های منتشر شد وجود داشته باشد. گویا ویروس Dvmap با توانسته با مخفی ماندن از دست سیستم کنترلی گوگل اقدام به جابجایی کد های مخرب کرده و زمینه ساز آسیب برای کاربران باشد. اکنون به خوبی میدانیم که این بد افزار از طریق Bouncers و از سال ۲۰۱۲ توانایی انتشار داشته و بر روی دستگاه های کاربران قابل نصب بوده است.

ویروس Dvmap

آزمایشگاه کسپراسکای این تروجان را Trojan.AndroidOS.Dvmap.a نامیده است و اعلام کرده که این تروجان مخرب از طریق دو کتابخانه سیستمی موجود در هسته اندروید با نام libdmv.so و libandroid_runtime.so فعالیت می کند.

متاسفانه با نصب برنامه های مخرب کاربر به صورت کاملا نا دانسته سرویس به نام com.qualcmm.timeservices را در پسزمینه فعال می کند که شباهت زیادی به سرویس مشروع com.qualcomm.timeservices دارد.

طبق برآورد صورت گرفته اکنون حداقل ۵۰۰۰۰ دستگاه اندرویدی به این تروجان مخرب آلوده بوده و البته این عدد بسیار خوش بینانه بوده و عدد و ارقام متصور برای میزان آلودگی بدون شک بسیار بیشتر از تعداد عنوان شده از سوی کسپراسکای می باشد.

چگونه از شر ویروس DVMAP خلاص شویم!

از لحاط تئوری و طبق طراحی مهندسی شده  روی اندروید، گوگل توانایی حل مشکلات پیش آمده را از راه دور داراست ولی در صورتی که بدافزار اقدام به دستکاری کتابخانه های سیستم بکند می تواند تغییر نام داده و خودش را از لیست نرم افزار های مخرب خارج کند. البته مکانیزم های متفاوتی در این رابطه وجود دارند و بدون شک در بروز رسانی های آتی اندروید این نوع مشکلات به صورت کامل رفع و رجوع خواهند شد.

گویا تنها راه خلاص شدن از دست این نوع ویروس فرمت کامل و سیستمی دستگاه بوده و این کار خیال کاربر را بابت حذف این ویروس مخرب راحت خواهد کرد.
توصیه اکید تیم نت نوشت اینکه حتما پچ های بروز رسانی سیستمی را که به صورت یکپارچه توسط شرکت های سازنده برای دستگاه شما ارسال می شود را در اولین فرصت نصب کنید. در ضمن از نصب برنامه های نا شناس ابدا بپرهیزید!

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا