اخبار تکنولوژی

طراحی باتری “self-powered” یا “خود تامین” با ایده گرفتن از گیاه سرخس ممکن شد

دانشمندان استرالیایی دانشگاه RMIT اولین گام ها را جهت ابداع باتری های اتومبیل، لپتاپ و تلفن های همراه که self-powering یا خودتامین باشند را با ایده گرفتن از گیاه سرخس برداشته اند.

۰

در دنیای کنونی که با فشردن یک کلید به آسانی می توانیم پول جابجا کنیم، اتومبیل را از پارکینگ خارج کنیم و یا به آسانی تماس های صوتی و تصویری برقرار کنیم، اینکه باید مدام گوشی ها و حتی دستگاه های الکترونیک را شارژ کرد کار بسیار ملال آوری است!

دانشمندان استرالیایی دانشگاه RMIT اولین گام ها را جهت ابداع باتری های اتومبیل، لپتاپ و تلفن های همراه که self-powering یا خودتامین باشند را با ایده گرفتن از گیاه سرخس برداشته اند.

همگی ما خوب می دانیم که نور خورشید آنقدر توانمند است که می تواند انرژی مورد نیاز برای تمامی تجهیزات ما را تامین کند، اما هنوز راه قطعی برای جذب این انرژی در طول روز و تامین آن برای طول شب برای دستگاه ها و تجهیزات سراغ نداریم.

تکنولوژی مد نظر ما Supercaps نام دارد و با کمک گرفتن از نور خورشید یا همان سولار می تواند انرژی مورد نیاز ما را تامین و نگهداری کند، اکنون این تکنولوژی در مراحل اولیه قرار دارد و برای کارکرد بهتر و بیشتر در ابعاد بزرگ نیاز به وقت و انرژی بسیاری است. البته اکنون با طراحی صورت گرفته الکترود های جدید تا ۳,۰۰۰ درصد توانایی ذخیره انرژی بیشتری دارند!

گویا گونه ای سرخس به اسم western swordfern یک راه حل جالب برای ذخیره سازی انرژی را به دانشمندان گوشزد کرده است. آقای پروفسور Litty V. Thekkekar می گوید که در تحقیقاتش از این گیاه ایده بسیار جالبی را برای ذخیره انرژی الگو برداری کرده است.

شبکه های متراکم رگ مانند که fractals نامیده می شوند و الگوی تکرار شدنی را در خود دارند، طرح این الگو ها شباهت زیادی به دانه های برف دارد و می تواند در بحث ذخیره سازی انرژی اتفاق های جدید و قابل تقدیری را رقم بزند!

ابر خازن هایی که با این تکنولوژی طراحی می شوند خواهند توانست تا یک روز ابری هم انرژی مورد نیاز را ذخیره کنند و به گفته دانشمندان این تکنولوژی در کشور هایی با آب و هوای بارانی و برفی هم پاسخگو خواهند بود.

برای اطلاعات بیشتر اینجا را مطالعه کنید.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا