سینمای ایران

مستند بانو قدس ایران از مصطفی رزاق کریمی ؛ زنانی در پشت صحنه‌ی ایثار

بانو قدس ایران کاری از مصطفی رزاق کریمی

بانو قدس ایران مستندی از مصطفی رزاق کریمی؛ زنانی در پشت صحنه‌ی ایثار. مستند بانو قدس ایران مستندی درباره ی زندگی قدسی ثقفی است. این فیلم در سال ۹۴ توسط مصطفی رزاق کریمی ساخته شد و در جشنواره ی سینما حقیقت اولین اکران خود را تجربه کرده است.

۲+

مستند بانو قدس ایران مستندی درباره ی زندگی قدسی ثقفی است. این فیلم در سال ۹۴ توسط مصطفی رزاق کریمی ساخته شد و در جشنواره ی سینما حقیقت اولین اکران خود را تجربه کرده است. امسال بانو قدس ایران در بخش سودای سیمرغ یک جشنواره بین المللی فیلم فجر نیز اکران می شود که عده ای او را یکی از مهم ترین آثار این جشنواره دانسته اند. بانو قدس ایران همانطور که گفته شد، روایتی است از زندگی بانو خدیجه ثقفی معروف به قدسی ثقفی که در جوانی با روح الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ازدواج کرده است. این فیلم قبل از هرچیز به سبب موضوعی که انتخاب کرده است حائز اهمیت است زیرا تا به حال مستندی به این نزدیکی درباره ی زندگی داخلی بنیان گذار جمهوری اسلامی ساخته نشده بود.

مستند بانو قدس ایران ؛ زنانی در پشت صحنه‌ی ایثار

به نظر می رسد که کارگردان مستند بانو قدس ایران همانطور که از نام اثر نیز پیداست، بر آن بوده تا زندگی زنی را جستجو کند که همراه و همسر یکی از مهم ترین چهره های تاریخ ایران بوده است. براساس گفته های مصطفی رزاق کریمی، گروه ساخت این مستند مدت زیادی را صرف تحقیق درباره ی موضوع فیلم انجام داده اند که این شاید مهمترین کار در روند ساخت فیلم مستند باشد.

رزاق کریمی در فیلم خود از شیوه ی مصاحبه استفاده ی اساسی کرده است که شاید این کار یکی از راحت ترین راهکارهای ساخت مستند باشد اما درباره ی این فیلم او ناگزیر به استفاده از این شیوه بوده است زیرا هنوز اهل بیت بنیانگذار جمهوری اسلامی در بیت او حضور دارند و این بستگان و وابستگان دارای اطلاعاتی هستند که کارگردان از آن به خوبی بهره برده است.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم جاده قدیم کاری از منیژه حکمت ، زنی در جاده‌ی دو طرفه!

فیلم از کودکی خانم خدیجه ثقفی روایت می شود و تصویر تقریبا واضحی را از شخصیت وی به مخاطب منتقل می کند. اما این تصویر در طولانی مدت بیشتر به بیان کلیات زندگی شخصیت می پردازد و این موضوع تا حدی باعث می شود که مخاطب بیننده ی زندگی مشترک “خدیجه ثقفی” و “روح الله خمینی” باشد تا شخصیت مستقل وی. همواره در مستند هایی شبیه به بانو قدس ایران که موضوع اصلی، شخصیت مکمل زندگی یک فرد بزرگ است، شخصیت مذکور در سایه ی شخصیت مطرح قرار می گیرد و در این فیلم نیز به نوعی این اتفاق افتاده است.

بانو قدس ایران از درونیات “خدیجه ثقفی” می گوید اما این گفتن تمام مدت زیر سایه ی شخصیت امام خمینی است. شاید این فوکوس کشیدن شخصیت وی ناگزیر اتفاق افتاده است زیرا علاوه بر آنکه مهم بودن شخصیت وی یک مسئله ی اساسی در این زمینه است، مرد سالار بودن جامعه ای مانند ایران و همچنین مسائل مذهبی نیز باعث شده است تا شخصیت اصلی فیلم چه در زندگی واقعی و چه در فیلم رزاق کریمی به گونه ای در سایه قرار بگیرد و مخاطب او را مانند شبهی دنبال کند. این رخ داد حتی در تصاویر عینی نیز کاملا ملموس است.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم رگ خواب اثر حمید نعمت الله “سیاهی سفیدی و اندوه طوفان”

بانو قدس ایران تنها در صحنه هایی بسیار کوتاه در فیلم حضور دارد و یا در عکسی خانوادگی مخاطب چهره ی ایشان را می بیند. فیلم بیشتر با تصاویر آیت الله خمینی و پسرانش پر شده است. همانطور که گفته شد این اتفاق شاید اجتناب ناپذیر است چون در زمان حیات شخصیت اصلی فیلم شاید گرفتن عکس و فیلم از زن ها خیلی رایج نبوده است پس طبعا کارگردان این فیلم نیز دچار محدودیت هایی بوده است.

علی رغم تمام آن چه گفته شد، بانو قدس ایران می تواند اتفاقی تازه در سینمای مستند باشد که این اتفاق تازه در باب موضوع آن است. موضوع نزدیکان و همراهان شخصیت های اثر گذار. به احتمال زیاد مخاطب برای اولین بار است که با دیدن “بانو قدس ایران” شناختی نسبت به “خدیجه ثقفی” یکی از شخصیت های مهم کشور پیدا می کند. شاید یکی از جالب ترین موضوعات، شناخت نزدیکان تاثیرگذاران تاریخ است که از حقایقی پرده بر می دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی فیلم اسرافیل کاری از آیدا پناهنده، فیلمی با احساسات و مسائل ذهنی

بیشتر بخوانید: معرفی فیلم سوء تفاهم ساخته‌ی احمدرضا معتمدی ، هیاهویی بسیار برای هیچ

بیشتر بخوانید: معرفی فیلم جشن دلتنگی کاری از پوریا آذربایجانی، دروغ ها و پیوندهای دنیای مجاز

بیشتر بخوانید: معرفی فیلم ماهورا ساخته ی حمید زرگر نژاد ، خون ها و سکونت انسان و جریان هور

۱۲۹۲-۱۳۸۸ خدیجه ثقفی – مستند بانو قدس ایران

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا