دانستنی‌های سلامتی

آلودگی هوای خانه را با انجام این روش‌های ساده از بین ببرید!

از بین بردن آلودگی هوای خانه
۴+

با وجود شهرهای بزرگ و آلودگی هایی فراوانی که از ماشین آلات و صنایع مختلف تولید می‌شود از بین بردن آلودگی هوای خانه کمترین کاری است که می‌توانیم برای سلامتی انجام دهیم.

استفاده از فیلترهای هوای خانگی، گیاهانی که هوا را پاکسازی می‌کنند و دیگر راه کارها تا حدودی می‌تواند در پاکسازی هوای خانه کمک کننده باشد.

این که هوای آلوده در منزل چگونه تولید می‌شود و چگونه پاکسازی آلودگی هوای خانه امکان دارد موضوع امروز نت نوشت است.

عوارض آلودگی هوای خانه بر سلامتی

آلاینده‌ها عملکرد ریه و دستگاه‌های تنفسی را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب ایجاد انواع بیماری‌های تنفسی می‌گردد.

سرفه و خس خس سینه در مردمانی که در معرض هوای آلوده زندگی می‌کنند مشاهده می‌گردد. کودکانی که در شهرهای صنعتی و آلوده زندگی می‌کنند بیشتر از سایر کودکان در معرض خطر آسم و بیماری‌های تنفسی دیگر مانند ذات الریه قرار دارند.

هوای آلوده ارتباط تنگاتنگی با آسم و دیگر بیماری‌های تنفسی دارد. همچنین افرادی که در شهرهای صنعتی و آلوده زندگی می‌کنند در معرض خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها هستند چرا که مواد شیمیایی موجود در آلاینده‌های هوا همگی سرطان زا هستند.

آلاینده‌ها عملکرد ریه و دستگاه‌های تنفسی را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب ایجاد انواع بیماری‌های تنفسی می‌گردد. سرفه و خس خس سینه در مردمانی که در معرض هوای آلوده زندگی می‌کنند مشاهده می‌گردد.

کودکانی که در شهرهای صنعتی و آلوده زندگی می‌کنند بیشتر از سایر کودکان در معرض خطر آسم و بیماری‌های تنفسی دیگر مانند ذات الریه قرار دارند.

آلودگی هوا و ذرات آلاینده‌ها هم چنین موجب ضعف سیستم ایمنی و سیستم تولید مثل می‌شوند و بر روی باروری انسان‌ها تاثیرات منفی بسیاری دارد.

سقط جنین و ناباروری و تولد کودکان ناقص الخلقه در شهرهای آلوده به میزان چشمگیری بیشتر است. مشکلات قلبی و حملات ناگهانی قلبی به میزان چشم گیری در هوای آلوده بیشتر است.

همچنین سموم موجود در هوا وارد اکوسیستم شده و به تبع آن همین سموم وارد زنجیره غذایی انسان‌ها نیز می‌گردد.

گازهای سمی مانند اکسید‌های نیتروژن و گوگرد که با سوزاندن سوخت‌های فسیلی در هوا منتشر می‌شوند همراه با باران به زمین باز می‌گردند و باران اسیدی را تشکیل داده و موجب آسیب‌های فراوانی بر حیوانات و گیاهان می‌گردد.

نیتروژن موجود در آلاینده‌ها موجب انباشت روی سطح دریاها و ایجاد جلبک‌های مضر و ایجاد بیماری و مرگ و میر گونه‌های جانوری و گیاهی دریاها می‌گردد.

کم و کیف هوای منزل

کیفیت هوا در داخل منازل بسیار بدتر از هوا در فضای باز است

کیفیت هوا در داخل منازل بسیار بدتر از هوا در فضای باز است

طبیعی ترین و ارزان ترین راه برای تمیز نگه داشتن محیط داخلی به خصوص منازل، پاکسازی آلودگی هوای خانه به روش‌های خانگی است.

به دلیل استفاده از مواد شیمیایی جهت نظافت و مواد خام گازی در ساختمان‌ها و مبلمان و دیگر وسایل به صورت کلی تمامی مکان‌های سر بسته دچار نوعی آلودگی هوا می‌باشند که نیازمند یک فیلتر کننده هوا می‌باشند.

کیفیت هوا در داخل منازل بسیار بدتر از هوا در فضای باز است. چرا که مواد گازی یا محصولات شوینده و بهداشتی گازهایی تولید می‌کنند که در فضای منزل باقی می‌مانند و کیفیت هوای منزل را به شدت از بین می‌برند و از آن جایی که گاهی به دلیل سرما و یا گرما ناچار به بسته نگه داشتن پنجره‌ها هستیم هوای آلوده داخل خانه باقی می‌ماند.

برخی از منابع رایج آلودگی هوا در داخل ساختمان‌ها و منازل این موارد است: لوازم چوبی به خصوص مبلمان ساخته شده از چوب فشرده، دود سیگار حتی مقداری که با لباس شخصی وارد خانه شده باشد، مصالح ساختمانی از جمله کفپوش ها، فرش‌های شسته شده، دئودورانت‌ها و شوینده‌های خانگی.

یک سری گاز‌های شیمیایی وجود دارند که در آلودگی‌های هوا مشاهده شده اند و در بیشتر منازل مورد استنشاق قرار می‌گیرند.

آلاینده‌های بیولوژیکی، فرمالدئید، سرب، دی اکسید نیتروژن، آفت کش ها، رادون و . . . تمامی این موارد با تنفس وارد ریه‌های ما شده و در کل بدن به گردش در می‌آیند.

این مسئله نه تنها برای بزرگسالان به خصوص برای نوزادان و کودکان بسیار خطرناک و نگران کننده به نظر می‌رسد.

علائم آلودگی هوای خانه

با توجه به تحقیقات آژانس حفاظت محیط زیست (EPA)، آلودگی هوا در منازل می‌تواند علائمی را بر روی بدن انسان نشان دهد از جمله این نشانه‌ها خارش و تحریکات چشم و بینی و گلو، سردرد، سرگیجه و خستگی می‌باشد.

حتی علائم آسم طولانی مدت نیز می‌تواند از نشانه‌های آلوده بودن هوای منزل باشد که پس از مدتی منجر به بیماری‌های تنفسی، بیماری‌های قلبی و حتی سرطان می‌شود.

تحقیقات نشان داده است که بیماری هایی مانند تشخیص زود هنگام آسم، آلرژی و Asperger ممکن است سر منشائی مربوط به آلودگی‌های هوای منزل داشته باشند.

بسیاری از بیماری‌های نوزادان مانند خستگی، سرگیجه و بسیاری از بیماری‌های ناشناخته از همین مشکل سرچشمه می‌گیرد.

روش‌های پاک کردن آلودگی هوای خانه

اگر چه پاکسازی هوای خانه کار دشواری است اما چندین راه کار وجود دارد که می‌تواند مانع پخش آلودگی از منابع اصلی در منازل شود.

می توانید برای پاکسازی هوای خانه میزان آلاینده‌های داخلی را در خانه به کمترین میزان برسانید به نحوی که تنها یک مکان برای نظافت وسایل منزل داشته باشید و تمام قسمت‌های خانه را با شوینده‌های شیمیایی تمیز نکنید.

از محصولات مراقبت شخصی، خوشبو کننده‌ها کمتر استفاده کنید. مبلمان و تشک‌های قدیمی را با مواد شوینده‌ای که کمتر سمی هستند بشوئید.

از گیاهانی که می‌توانند در پاکسازی هوای خانه کمک کنند استفاده کنید. این راه کار بسیار ساده و آسان و البته مقرون به صرفه است. گیاهانی مانند بامبو، آلوئه ورا، اسطوخودوس، لاله و . . . به شما در از بین بردن آلودگی هوای خانه کمک خواهند کرد.

استفاده از یون‌های منفی را فراموش نکنید. بسیاری از سموم که هوا را آلوده می‌کنند به صورت خودکار شارژ می‌شوند شما می‌توانید به کمک روشن کردن شمع یا سنگ نمک هوای منزل را تصفیه کنید.

تهویه آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی بسیار مهم هستند و شما می‌توانید بهترین آن‌ها را برای منزل خود انتخاب کنید. فیلترهای شارژی گزینه خوبی برای پاکسازی هوای خانه و اتاق‌ها هستند. در طی روز یک الی دو مرتبه پنجره‌ها را به طور کامل باز کنید تا هوای خانه کاملا تعویض شود.

از جاروبرقی استفاده کنید

جاروبرقی تمامی ذرات موجود بر روی زمین را می‌مکد. این جاروبرقی‌ها یکی از بهترین گزینه‌ها برای خانه‌هایی هستند که حیوانات خانگی دارند، چرا که با استفاده از این نوع جاروبرقی به راحتی می‌توان مویی که از این حیوانات بر روی سطح خانه ریخته می‌شود را جارو کرد.

حتی اگر در خانه‌ای حیوانات خانگی وجود ندارد باز ممکن است یک دوست، همسایه و یا فامیل به همراه حیوانات خانگی به آن خانه بیاید!

افزون بر این با استفاده از این نوع جاروبرقی به راحتی می‌توان خانه را از هرگونه گرد و غبار پاک کرد.

برای این کار صرفاً به جارو کردن زمین بسنده نکنید بلکه دیوارها، سقف، مبل و هر آن جایی که گمان می‌کنید ممکن است گرد و غبار داشته باشد را نیز جارو کنید.

با کفش وارد خانه نشوید

برخلاف کشورهای اروپایی، در بسیاری از کشورهای آسیایی رسم نیست که با کفش وارد منزل شوند. این کار یکی از بهترین کارها برای حفظ بهداشت خانه و حذف آلودگی هوای خانه است.

کفِ کفش‌ها حاوی انواع میکروب‌ها است و با ورود هر کفش به خانه تعداد زیادی میکروب و کثیفی به خانه وارد می‌شود.

بنابراین برای داشتن خانه‌ای پاک‌تر با کفش به خانه وارد نشوید و از یک جاکفشی زیبا در بیرون از خانه بهره ببرید.

بیشتر بخوانید: پوشیدن کفش در خانه ممنوع! لطفا بدون کفش وارد خانه شوید

برای رفع آلودگی هوای خانه از دستگاه رطوبت گیر استفاده کنید

اگر در منطقه‌ای گرم و مرطوب زندگی می‌کنید ممکن است هوای خانه‌تان سرشار از آلودگی‌های کپکی باشد. هیچ چیز برای کپک بهتر از یک محیط تاریک و مرطوب نیست. در این‌گونه محیط‌ها کپک به سرعت رشد کرده و تکثیر می‌شود.

کپک جز آن که ظاهری زشت به خانه می‌دهد موجب پخش اسپورها در خانه می‌شود و به این ترتیب خطر ابتلا به عفونت تنفسی را افزایش می‌دهد.

اما با استفاده از یک دستگاه رطوبت گیر می‌توان از خطر رشد کپک در خانه، با استفاده از کنترل سطح رطوبت، جلوگیری کرد.

اجازه ندهید کسی در خانه سیگار بکشد

از بین بردن آلودگی هوای خانه کمترین کاری است که می‌توانیم برای سلامتی انجام دهیم

از بین بردن آلودگی هوای خانه کمترین کاری است که می‌توانیم برای سلامتی انجام دهیم

دود سیگار خطرناک‌ترین و بزرگ‌ترین آلاینده‌ای است که می‌تواند موجب آلودگی هوای خانه شود. با هر بار بیرون دادن دود سیگار چیزی حدود ۴ هزار سم وارد هوای خانه می‌شوند.

بنابراین یکی از بهترین کارها برای پاک نگاه داشتن هوای منزل این است که نه تنها خود در خانه سیگار نکشید بلکه اجازه ندهید کسی دیگر نیز در خانه سیگار بکشد.

از گیاهان و گل‌های خانگی استفاده کنید

گیاهان آپارتمانی یا همان گیاهان خانگی نه تنها می‌توانند بر زیبایی منزل بیفزایند، بلکه در تصفیه کردن هوای خانه نیز نقشی مثبت دارند.

بررسی‌ها نشان از آن دارند که استفاده از گیاهان خانگی در منزل موجب آن می‌شود که مواد شیمیایی مضر در هوا توسط این گیاهان جذب شود.

بنابراین سعی کنید از یک یا چند گیاه خانگی استفاده کنید و طراوت و تازگی را برای محیط خانه‌ی خود به ارمغان آورید.

از خوشبو کننده‌های مصنوعی استفاده نکنید

ممکن است خوشبو کننده‌های هوا بتوانند اندکی در عطر و بوی هوای منزل تأثیر مثبت داشته باشند، اما آن‌ها حاوی مواد شیمیایی خطرناکی هستند که به سبب همین مواد هم که شده نباید از آن‌ها استفاده کنید.

خبر بد این است که تولید کننده‌های این خوشبو کننده‌ها نامی از این مواد شیمایی خطرناک بر روی جعبه‌ی محصول نمی‌برند!

بهترین و امن‌ترین راه برای خوشبو کردن هوای منزل، استفاده از یک پخش کننده‌ی هوا به همراه چند قطره روغن گیاهی است.

فیلترهای تصفیه هوا را تمیز کنید

سرنخ‌های بصری، مانند علائم کپک و گرد و غبار بیش از حد در اطراف دریچه‌ها و فیلترهای هوا ، می‌تواند به رسیدن وقت تمیز کردن اشاره کند.

اما تانیا الیوت، متخصص آلرژی، به مردم می‌گوید وقتی شواهدی وجود ندارد، به سؤالات زیر به طور دقیق پاسخ دهند:

  • اگر خانه شما بیش از ۱۰ سال ساخت است، آیا تا به حال کانال‌ها و فیلترهای هوا شما تمیز شده اند؟
  • آیا خانه شما بدون توجه به اینکه هر چقدر آن را تمیز می‌کنید دائماً گرد و غبار می‌گیرد؟
  • آیا هنگامی که سیستم گرمایش/سرمایش خانه خود را روشن می‌کنید، علائم آلرژی را حس می‌کنید؟
  • آیا آسمی دارید که حتی با مصرف دارو کنترل نشده است؟

پاسخ دادن بله به هر یک از این سوالات باید شما را ترغیب کند که مجاری هوای خود را تمیز نگه دارید.

برای افرادی که آسم، آلرژی یا مشکلات تنفسی پنهان دارند، پیشگیری بهتر از درمان است.

مراحل تمیز کردن فیلترهای هوا

قبل از تمیز کردن کانال‌ها و فیلترهای هوا ، منبع مشکل را شناسایی کنید. به عنوان مثال، کپک به احتمال زیاد به معنای وجود رطوبت در جایی از سیستم می‌باشد. اگر قبل از تمیز کردن این مشکل را حل نکنید، کپک برمی گردد.

در مورد گرد و غبار، ممکن است فیلترینگ هوای شما ضعیف باشد. موجوداتی مانند موش و سوسک‌ها همچنین می‌توانند به معنای وجود خرده غذا در کانال‌های هوای خانه شما باشند.

شما باید راه‌های ورود آن‌ها به کانال و مسدود کردن کانال‌ها را شناسایی کنید. برخی از مشکلات اساسی را می‌توان با یک متخصص مجاری هوا حل کرد، در حالی که بقیه ممکن است نیاز به خدمات حرفه‌ای متفاوتی داشته باشند.

وقتی علت پنهان اصلی شناسایی شد، پاک کننده‌ها می‌توانند شروع به کار کنند.

بعد از اینکه آن‌ها سیستم شما را برای جلوگیری از ورود گرد و غبار، کپک، حشرات، زائده‌های حیوانی و دیگر مخرب‌ها به خانه‌‌ی شما بستند، با استفاده از جاروبرقی‌های قدرتمند و دیگر ابزارها برای برداشتن و رفع آلودگی اقدام کنید. کل سیستم HVAC باید تمیز شود.

گیاهان تصفیه کننده و از بین برنده آلودگی هوای خانه

اگر بدنبال گیاه تصفیه کننده هوا هستید این گیاهان را می‌­توان به راحتی در منزل، مخصوصاً در طول ماه ­های تاریک و خشک سال , همچنین زمستان نگهداری نمود. این گیاهان اگر بتوانند به خوبی رشد کنند، بسیار زیبا هستند و انواع مختلفی دارند. این دسته از گیاهان می‌­توانند رطوبت هوای محیط را تنظیم کنند.

همچنین باعث می­ شوند که مردم سراسر جهان احساس رضایت و آرامش داشته باشند. کارمندان اداره­‌ها در نروژ بیان می‌­کنند که داشتن گیاه در محل کار به آن ­ها کمک می­ کند تا فعال و سالم باشند.

در ژاپن گیاهان به معنای واقعی در مبارزه با جرم و جنایت موثرند. میزان دزدی در محله‌ای در توکیو که گل و گیاه زیادی در آن کاشته شده بود تا ۸۰ درصد کاهش پیدا کرد.

حتی دانشمندان می‌گویند: هنگامی که ناسا در دهه ۱۹۸۰ گیاهان آپارتمانی را مطالعه می‌­کرد، آژانس فضایی متوجه شد که این گیاهان می‌­توانند مواد شیمیایی آلی خطرناک مانند فرمالدئید، بنزن و حلال صنعتی Trichloroethylene را از هوای محیطی که در آن قرار دارند، حذف کنند.

این گیاهان تا زمانی که با لمس کردن خاکشان، در آن احساس خشکی نکرده ­اید، به آب نیازی ندارند. حتی تا یک ماه هم بدون آب می­ توانند دوام بیاورند.

گیاه بوش (Bush)

بومی تایوان و ژاپن است. اما در دهه ۱۸۰۰ در زمان سلطنت ملکه ویکتوریا، به انگلیس آورده شد. جایی که در آن به نمادی برای ثروتمندان تبدیل شد.

گیاه بوش (Bush) برای از بین بردن آلودگی هوای خانه

گیاه بوش (Bush) برای از بین بردن آلودگی هوای خانه

گیاه جانت کریگ (Janet Craig)

برگ ­های براق بسیار مقاومی دارد. گفته شده است که یک گیاه جانت می‌­تواند به مدت دو ماه در یک پستوی تاریک بدون دیدن نور روز، زنده بماند. این گیاه اصطلاحاً گیاهی زحمت کش است زیرا ظاهری بزرگ و پر انرژی دارد و در نور بسیار کم هم دوام می‌­آورد.

گیاه مکزیکی پانیتیل پالم

دوستدار حیوانات است و در مناطق بایر و خشک هم دوام می­ آورد و می‌­تواند دو تا سه هفته بدون آب زنده بماند.

این گیاه از طرف سازمان جلوگیری از خشونت علیه حیوانات آمریکا (ASPCA)، به عنوان گیاهی غیر سمی برای سگ ­ها، گربه ­ها و اسب ­ها تایید شده ­است.

تنه این گیاه آب زیادی را در خود ذخیره می‌­کند و می‌­تواند به خوبی با نور کم و غیر مستقیم زندگی کند. این گیاهان برای مقاومت در برابر دوره ­های خشکی طولانی مدت در شرق مکزیک تکامل یافته ­اند.

گیاه مکزیکی پانیتیل پالم

گیاه مکزیکی پانیتیل پالم

گیاه اسنیک (Snake) برای رفع آلودگی هوای خانه

به نام زنبق وحشی خزنده نیز شناخته می‌­شود. این گیاه برگ ­های بسیار قوی دارد که از الیاف آن­‌ها برای ساختن رشته­‌های کمان استفاده می‌­شود.

می گویند این گیاه دارای قدرت ‌های الهی است. این گیاه در نیجریه و برزیل مقدس است. برزیلی ­ها آن را «اسپادا دِ سائو جورج» به معنی «شمشیر سنت جورج» می‌­نامند و اغلب شان این گیاه را به دلیل اعتقادی که در مورد خاصیت محافظتی آن دارند، خارج از خانه­ هایشان می­ کارند.

اسنیک آب را در برگ­‌های خود ذخیره می­ کند. بنابراین حتی اگر خاک خیس باشد، آب اضافی جذب نمی‌­کند. این قانون برای تمامی گیاه ­های این خانواده صدق می­ کند.

گیاه اسنیک (Snake) برای رفع آلودگی هوای خانه

گیاه اسنیک (Snake) برای رفع آلودگی هوای خانه

کاکتوس

کاکتوس

کاکتوس تنها گیاه در بین لیست ما است که برای رشد خود نیاز به آفتاب دارد. بهتر است کاکتوس­‌ها را در خانه یا حیاط به سمت جنوب، جایی قرار دهید که حداقل دو ساعت صبح یا بعد از ظهر در معرض نور خورشید باشند. کاکتوس­‌ها به آب زیادی نیاز ندارند و یک بار در هفته آب دادن، برای آن ­ها کافی است.

منبع + + +

۲ دیدگاه

2 دیدگاه

  1. Avatar

    محمدی

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ at ۲۲:۳۵

    من از دستگاه تصفیه استفاده کردم حساسیتم خیلی بهبود پیدا کرد

    ۰
  2. Avatar

    مشاور گل و کاکتوس

    ۲۱ مهر ۱۳۹۸ at ۱۹:۳۱

    سرخس و گل گندمی از بهترین تصفیه کنندگان هستند که بعد از یک مدت در منزل بویژه اگر مصرف دخانیات دارید ، اثربخشیش رو به صورت چشم گیری ملاحظه می کنید.

    ممنون از مطالبتون

    ۱+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا