اخبار تکنولوژی

با تاریخچه نوکیا آشنا شوید! از کفش چرمی تا خودکشی مدیرعامل

این شرکت فنلاندی به دنبال روابط نا خوشایندش با شرکت مایکروسافت تصمیم گرفت تا گوشی های هوشمند را دوباره وارد بازار کند. گوشی های هوشمند اخرین رستاخیز تجاری شرکت نوکیا در مسیر بلند تغییرات است. در اینجا ما خلاصه ای از تاریخ متغییر این شرکت را فراهم اورده ایم.

۰

شاید راجع به مشهور ترین شرکت فنلاندی اطلاعات زیادی نداشته باشید اما جالب است بدانید که نوکیا به عنوان نامدار ترین کمپانی فنلاندی دارای تاریخچه ی غنی میباشد که هیچ ارتباطی با تلفن همراه ندارد!

این شرکت فنلاندی به دنبال روابط نا خوشایندش با شرکت مایکروسافت تصمیم گرفت تا گوشی های هوشمند را دوباره وارد بازار کند. گوشی های هوشمند اخرین رستاخیز تجاری شرکت نوکیا در مسیر بلند تغییرات است. در اینجا ما خلاصه ای از تاریخ متغییر این شرکت را فراهم اورده ایم.

این مطلب را در نت نوشت بخوانید: ۵ رکورد نوکیا در صنعت موبایل که نمی دانید!

نوکیا در دهه ۸۰

در سال ۱۹۸۸ بیشترین تمرکز شرکت نوکیا بر روی گوشی های هوشمند بود و در طی یک دهه بهترین بود.

در سال ۱۸۶۵کارخانه ی خمیر چوب در ساحل رودخانه Tammerkoski Rapidsدر فنلاند تاسیس شد که بعدا تبدیل به قسمتی از شرکت نوکیا شد. موسس شرکت فردریک ایدستام، مهندس معدنی بود که در شناسایی پتانسیل تجاری خبره بود بنابراین دومین کارخانه را در ساحل’Nokianvirta’ در فنلاند تاسیس کرد. نام شرکت نوکیا از این رودخانه و همچنین شهر نوکیا نشات گرفته است.

یکی دیگر از ارکان کلی شرکت بر پایه ی تولید محصولات پلاستیکی مانند لاستیک و چکمه بود.این چکمه ها هنوز برای خرید در دسترس هستند. شرکت’Nokian Footwear’, به طور رسمی در سال ۱۹۹۰ تاسیس شد اما ریشه ی تاریخی آن به سال ۱۹۹۰ برمیگردد زمانیکه the Finnish Rubber Works توسط Leo Mechelin تاسیس شد.

به دنبال چکمه های پلاستیکی و لاستیک، شرکت محصولات پلاستیکی خود را گسترش داد و شروع به تولید محصولاتی چون کمربند ماشین و شیلنگ کرد. سال ۱۸۷۱ زمانی است که تاریخ نوکیا در هم تنیده شد و کارخانه ای با این نام توسط ایدشتام و میچلین ساخته شد.

در سال ۱۹۱۲ کارخانه ی Finnish Cable Works  تاسیس شد تا شروع به تولید کابل های خانگی برای تجهیزات تلگراف، خطوط برقی و تلفن کند. در سال ۱۹۲۲ Finnish Rubber Works و Nokia Company و Finnish Cable Works نیروهای خود را ادغام کردند اما اینکار تا تاسیس رسمی نوکیا انجام نشد.

در سال ۱۹۶۰ میلادی Finnish Cable Work اولین بخش الکترونیکی خود را تاسیس کرد که در نهایت آن را به سوی صنعت تلفن همراه تحت ریاست Björn Westerlund اولین مدیر عامل نوکیا سوق داد.

همچنین در سال ۱۹۶۰ شرکت نوکیا شروع به ساخت اقلام گوناگون از جمله ماسک گاز اِم ۶۱ برای وزارت دفاع فنلاند کرد که تا سال ۱۹۸۰ به طول انجامید. همچنین این شرکت سیستم پیام رسانی بی سیم را برای نیروهای ارتش توسعه داد.

در سراسر ۱۹۷۰ نوکیا به توسعه دادن شبکه و بخش زبر بنا ادامه داد که این قسمت به عنوان یکی از سودمندترین قسمتها باقی ماند. البته لازم به ذکر است که نوکیا پس از فروش حق امتیاز سهام عمده شرکتش به مایکروسافت در آوریل ۲۰۱۴ این بخش را در اختیار خودش نگاه داشت.

از ۱۹۷۷ به بعد نوکیا تولید خود را توسعه داد و محصولاتی چون تلویزیون و کامپیوتر تولید کرد. اولین کامپیوتر نوکیا میکرو اِم ۱ نام داشت. این دستگاه تنها ۶۴ کیلوبایت حافظه و دو درایو ۵٫۲ اینچی و یک کیبورد سنگین دو کیلو گرمی داشت.

در سال ۱۹۸۲ اولین گوشی داخلی برای استفاده در اتومبیل را ساخت و در سال ۱۹۸۴ اولین گوشی واقعی را عرضه کرد که ۵ کیلوگرم وزن داشت. این گوشی به منظور استفاده در ماشین طراحی شده بود اما این کار تا سال ۱۹۸۷ و عرضه ی Mobira Cityman که یک گوشی همراه با دسته بود انجام نشد.

خودکشی مدیر عامل نوکیا

با رهبری کاریموا شرکت وارد بازارهای جدیدی شد اما اواخر دهه ۸۰ به طور مداوم با نتایج ضعیف در بخش تلویزیون و کامپیوتر رو به رو شد و این امر سبب شد تا کاریموا مرتکب خودکشی شود. پس از او Simo Vuorilehto جای او را به عنوان مدیر عامل موقت گرفت و سپس Jorma Ollila ریاست شرکت را از ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۶ بر عهده گرفت.

در زمان ریاست وی شرکت نوکیا تمامی بخش های باقیمانده ی غیر مخابراتی را فروخت که قبلا به  Nokian Tyres و Nokian Footwear و Nokian Paperi در سالهای ۱۹۸۸ و ۱۹۹۰ تفکیک شده بود.

امروزه نوکیا دوباره قرار است وارد بازار گوشی های هوشمند شود به امید اینکه حداقل بخشی از شکوه گذشته اش را باز یابد اما حتی اگر در این مسیر با شکست رو به رو شود این شرکت دارای تاریخچه ی غنی خواهد بود!

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا