رپرتاژ آگهی

با 10 جای دیدنی نور مازندران آشنا شوید

۰

شهر نور مازندران از جذاب‌ترین شهرهای شمال کشور است. خطه سرسبز شمال به‌خاطر شرایط آب ‌و‌ هوای خوب و بارانی، و نزدیکی آن به دریا، دارای مناطق گردشگری بسیاری است که هر کدام زیبایی‌های منحصربه‌فرد و خاص خود را دارند و همین باعث شده تا به یکی از اصلی‌ترین مقاصد سفر تبدیل شود. هتل آریان نور با امکانات و خدمات عالی، افتخار میزبانی از مسافران این شهر را دارد.

گردشگران زیادی از اکثر نقاط کشور به ساحل دریا، جنگل‌ها، چشمه‌ها و آبشارهای شمال می‌روند تا در کنار این طبیعت زیبا، خاطراتی ماندگار برای خود رقم بزنند. جاهای دیدنی شهر نور بسیار زیاد و زیبا هستند که در ادامه با ۱۰ جای دیدنی نور آشنا می‌شویم تا هنگام سفر به این منطقه، از زیبایی‌های آن نهایت لذت را ببریم.

آبشار آب‌ پری

زیباترین جای دیدنی نور، آبشار آب پری است که در منطقه آب پری نزدیک شهر رویان قرار دارد. محیط اطراف آبشار آن قدر زیباست که آرامش واقعی را می‌توان در آنجا تجربه کرد. در منطقه آب پری درختانی انبوه آنجا را پوشانده و بیشتر مناطق بکر و دست نخورده باقی مانده است.

دلیل نام‌گذاری آبشار آب پری این است که افرادی که از گردنه‌های آبشار عبور می‌کردند، از برخورد قطرات آب به سنگ‌ها، صداهای عجیبی می‌شنیدند که باعث شده تصور کنند در این منطقه جن و پری وجود دارد، به‌همین دلیل نام آبشار را، آب پری نامیده‌اند.

آبشار آب پری در کنار جاده قرار دارد. البته شباهت زیادی به آبشار ندارد؛ زیرا بخشی از سنگ‌های کوه بر اثر رانش زمین در شیب تند کوه، روی هم جمع شده‌اند و آب کمی از لابه‌لای سنگ‌ها جریان دارد. در روزهای تعطیل گردشگران زیادی به این منطقه می‌آیند زیرا اختلاف دمای منطقه آب پری با هوای شهر رویان تقریبا ۱۰ درجه سانتی‌گراد است.

مسیر دسترسی به آبشار آب پری

آبشار آب پری از جاذبه‌های گردشگری استان مازندران است و در فاصله ۵ کیلومتری از شهر نور، در نزدیکی رویان قرار دارد. اگر از سمت چالوس، حدود ۵۰ کیلومتر به‌سمت شرق حرکت کنیم، پس از گذشتن از نوشهر و جنگل سیسنگان به شهر رویان رسیده که پس از رسیدن به شهر، به‌سمت بازار اصلی رویان رفته و در خیابان شهدا، بعد از اولین چهارراه، مسیر را ادامه داده تا وارد جاده رویان به بلده شوید.

در مسیر پرپیچ و خم گلندرود، بعد از ۱۳ کیلومتر، آبشار آب پری را در سمت چپ جاده می‌بینید. در این مسیر باید از روستاهای حسین آباد، علم‌ده، تاشکوه و شهرک سرودشت بگذرید تا به جنگل‌های رویان برسید. از جنگل تا آبشار، حدود ۵ دقیقه فاصله است.

امکانات آبشار آب پری

در نزدیکی آبشار تعدادی دکه وجود دارد که می‌توان انواع خوراکی‌ها مانند آش، نان محلی، چای و… را تهیه کرد. آلاچیق‌هایی برای استراحت، سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی و وسایل بازی از امکانات آبشار آب پری است.

دریاچه الیمالات

دریاچه الیمالات رویایی‌ترین جای دیدنی نور است که در نزدیکی چمستان قرار دارد. این دریاچه به‌دلیل قرار گرفتن در وسط جنگل، برای گردشگران تداعی‌گر مناطق استوایی است. قسمتی از مسیر راه به‌سمت دریاچه‌ که از میان جنگلی انبوه می‌گذرد، چشم‌اندازهای زیبا و بی‌نظیری دارد.

در طول سال تعداد زیادی مسافر و گردشگر برای دیدن این دریاچه زیبا به شهر نور سفر می‌کنند تا از خنکای آب و سرسبزی جنگل استفاده نمایند. با بازدید از دریاچه الیمالات می‌توان آرامش را در کنار شکوه آسمان و تلالو نور خورشید تجربه کرد.

طبیعت زیبای اطراف دریاچه الیمالات با درختانی که تا نزدیکی لبه‌ دریاچه رشد کردند؛ خالق زیبایی منحصر به فردی است که در کمتر دریاچه‌ای می‌توان، مانند آن را پیدا کرد. از جذابیت‌های دریاچه الیمالات، وجود ماهی قرمز آن است زیرا اکثر گردشگران، ماهی‌های قرمز عید خود را در این دریاچه رها می‌کنند.

مسیر دسترسی به دریاچه الیمالات

برای رفتن به دریاچه، باید در مسیر نور به چمستان پس از ۸ کیلومتر، وارد جاده فرعی به‌سمت دریاچه شد. از جاده تا دریاچه حدود سه کیلومتر فاصله است. اگر از تهران مستقیما قصد بازدید از دریاچه را دارید، از جاده هراز به‌سمت آمل و از کمربندی شهر آمل، وارد چمستان شوید. از آنجا به‌سمت نور حرکت کرده و بعد از ۴۰ دقیقه رانندگی، نرسیده به شهر نور، از سمت چپ وارد جاده فرعی دریاچه الیمالات شوید.

امکانات دریاچه الیمالات

امکانات رفاهی متعددی ازجمله پارکینگ، فروشگاه، رستوران، سرویس بهداشتی، آلاچیق و شهربازی کوچک برای کودکان و راحتی گردشگران تعبیه شده است. پیاده‌روی و طبیعت‌گردی، پیک‌نیک، قایق‌سواری، عکاسی و دوچرخه‌سواری از تفریحاتی است که می‌توان در کنار دریاچه الیمالات تجربه کرد.

افرادی که به ماهیگیری و قایق‌سواری علاقه‌مند هستند، می‌توانند تجهیزات و وسایل مورد نیاز خود را از همین مکان تهیه نمایند. قایق‌سواری روی دریاچه‌ و تماشای این طبیعت زیبا، خاطراتی ماندگار را برای گردشگران رقم خواهد زد.

پارک جنگلی نور

جنگل نور سرسبزترین جای دیدنی نور است که هرساله گردشگران بسیاری در این پارک جنگلی اتراق می‌کنند تا برای مدتی از شلوغی و هیاهوی شهر دور باشند. درختان در هم تنیده و سر به فلک کشیده این جنگل، مناظر زیبا و بی‌نظیری را خلق کرده است که سوژه بسیار خوبی برای عکاسی می‌باشد.

سایه درختان و نسیم خنکی که از لابه لای شاخ و برگ درختان جنگل می‌وزد، خاطره‌ای سرشار از آرامش را در ذهن گردشگران ثبت می‌کند که تا مدت‌ها آن را از یاد نخواهند برد. بسیاری از مسیر جنگل، آسفالت است که می‌توان از رانندگی لذت‌بخش در دل جنگل، نهایت استفاده را کرد. طرف مقابل جنگل، ساحل دریا قرار گرفته که می‌توان از جنگل و دریا توامان با هم لذت برد.

علاوه بر چشم‌انداز خیره‌کننده و پوشش گیاهی و جانوری منحصربه‌فرد این پارک جنگلی، به شهرهای رستم‌رود، محمودآباد و آمل نیز نزدیک بوده و به‌راحتی می‌توان از سایر مکان‌های دیدنی اطراف شهر نور بازدید کرد.

مسیر دسترسی به پارک جنگلی نور

برای رفتن به این جای دیدنی نور، باید از شهر نور به‌سمت محمودآباد رفت. در بین راه تابلویی قرار دارد که مسیر رسیدن به جنگل نور را نشان می‌دهد. در کیلومتر ۵ جاده اصلی نور به محمودآباد، درب غربی این پارک واقع شده که سردر آن سنگی با پوشش چوبی است و در نهایت به یک جاده ساحلی می‌رسد.

امکانات پارک جنگلی نور

جاده‌های آسفالت داخل جنگل، موجب شده تا علاوه بر راحت پیدا کردن مسیر، از رانندگی در میان درختان جنگل و از این چشم‌انداز طبیعی زیبا، استفاده کرد. در این پارک جنگلی امکانات خوبی برای گردشگران در نظر گرفته شده که می‌توان به آلاچیق‌های متعدد، سرویس بهداشتی، مسجد، فروشگاه، رستوران و قهوه‌خانه اشاره کرد.

آبشار حرام او

آبشار حرام او یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر نور است که فاصله کمی با آبشار آپ پری دارد و به‌خاطر خاصیت درمانی‌ آب آن، به بهترین جای دیدنی نور تبدیل شده است. علت نام‌گذاری آبشار حرام او این است که در زبان طبری، او به معنای آب و حرام از ریشه حرم و به معنای مقدس است. به این دلیل مقدس بوده که در بالای آبشار یک امامزاده قرار گرفته است.

خزه‌ها و گلسنگ‌هایی که روی سنگ‌های اطراف آبشار رشد کرده‌اند؛ زیبایی منطقه را چندین برابر کرده است. مردم محلی روستاهای اطراف و همین‌طور گردشگران و مسافرانی که از این جاده عبور می‌کنند، از آب گوارا و خنک این آبشار برای آشامیدن استفاده می‌نمایند.

مسیر دسترسی به آبشار حرام او

این آبشار زیبا و دل‌انگیز در ۲۵ کیلومتری جاده ییلاقی شهر نور به بلده که به جاده آب پری نیز معروف است، قرار دارد. آبشار مرتفع حرام او در کنار جاده قرار داشته و ارتفاع آن به ۱۵ متر می‌رسد. البته به دلیل تراشیدن و کندن کوه‌های اطراف برای ساختن جاده، ارتفاع آن افزایش یافته است. این آبشار جلبکی در فاصله ۱۵ کیلومتری از جاده قرار دارد.

کاخ تمیشان

یکی از بناهای مربوط به دوره پهلوی، کاخ تمیشان است که در فاصله ۵ کیلومتری از شهر نور قرار دارد. این کاخ به دستور اشرف، خواهر محمدرضا شاه پهلوی ساخته شد. بعد از پیروزی انقلاب کاخ تمیشان در اختیار بنیاد جانبازان قرار گرفته است که یک جای دیدنی نور به‌‌شمار می‌رود. محوطه این کاخ، بزرگ و دارای استخر بوده که ارزش هنری و تزیینات زیادی در آن وجود دارد.

طراحی و ساخت کاخ تمیشان بسیار خاص و جالب است و هر گردشگری را مجذوب خود می‌نماید. این کاخ از جاذبه‌هایی به‌شمار می‌رود که افراد کمتری با آن آشنا هستند. کاخ تمیشان در سال ۱۳۶۸ به دانشگاه تربیت مدرس به منظور انجام فعالیت‌های پژوهشی اهداء شد.

کاخ تمیشان یکی از قدیمی‌ترین بناهایی است که در شهر نور واقع شده که در دوره دوم پهلوی به دستور خواهر شاه طراحی و ساخته شده است. این کاخ با داشتن معماری و تزیینات بسیار لوکس از دکوراسیون داخلی بی‌نظیری بهره می‌برد و در فاصله بسیار نزدیک به ساحل دریا قرار دارد.

معماری کاخ تمیشان

کاخ تمیشان دارای محوطه‌ی بسیار بزرگی است که از محل اقامت نگهبان گرفته تا اصطبل و استخر در این کاخ وجود دارد. در جلوی این بنا، ساختمان بزرگی قرار گرفته که با معماری بسیار زیبای خود در فاصله کمی از ساحل دریا واقع شده است که دربار پهلوی از آن به‌عنوان پلاژ، استفاده می‌کردند.

طراحی و معماری این جای دیدنی نور، به‌گونه‌ای است که نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کند. کاخ تمیشان دارای یک سالن پذیرایی با دکوراسیونی مجلل، اتاق‌های مخصوص، آشپزخانه و حمام است که با استفاده از شیک‌ترین و مدرن‌ترین دکورها تزیین شده و از زیبایی وصف ‌ناپذیری برخوردار می‌باشد.

کاخ تمیشان در دوره‌های مختلف مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته و از مدرن‌ترین و لوکس‌ترین تزیینات و دکوراسیون داخلی برخوردار است. با ورود به داخل ساختمان این کاخ، با جدیدترین و شیک‌ترین وسایل آشپزخانه و مجلل‌ترین اتاق‌ها و سالن‌های پذیرایی روبه‌رو خواهید شد.

بهترین زمان بازدید از کاخ تمیشان

گردشگران و مسافرانی که علاقه‌مند بازدید از این جاذبه تاریخی شهر نور هستند باید زمان مناسبی را انتخاب نمایند، چرا که در تمام ایام سال پذیرای گردشگران نمی‌باشد. مسافران می‌توانند از این کاخ تاریخی از ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۲ نیمه شب بازدید نمایند و بهترین زمان برای حضور در این کاخ، روزهای پنج شنبه و جمعه است.

پارک جنگلی کشپل

با ورود به جاده نور به چمستان، مسیری سرسبز و انبوهی از درختان قد برافراشته در دو طرف جاده وجود دارد که این مسیر شما را به بهشتی زیبا و سرسبز هدایت خواهد کرد. در پایان این جاده چشم‌نواز به خاص‌ترین جای دیدنی نور یعنی تفرجگاه کشپل می‌رسید.

جنگلی که در آن زیبایی و طراوت هیچ انتهایی ندارد و آب و هوای مطبوع و خاک مناسب آن باعث روییدن انواع مختلف گیاهان و درختانی مانند توسکا، افرا، بلوط، انجیلی، ممرز و لرک شده است. علاوه بر گونه‌های گیاهی و آب و هوای مطبوع آن، وجود ده چشمه پرآب در این جنگل، از مزایای مهم آن به‌شمار می‌آید.

یکی از معروف‌ترین رودخانه‌هایی که از جنگل کشپل عبور می‌کند، رودخانه‌ی معروف لاویج است که به‌دلیل داشتن مقادیر زیادی سنگ آهن در آب این رودخانه، کوره‌های ساچمه سازی متعددی در آن ساخته شده که در حال حاضر فقط بقایای کمی از آنها باقی مانده است.

صدای آرامش‌بخش چشمه‌های آب، موسیقی روح نوازی است که روح و روان آدمی را شارژ می‌کند. جنگل کشپل دارای مساحتی در حدود ۷۲۰۰ هکتار است که سایه درختان سر به فلک کشیده آن در تمام منطقه پراکنده شده است.

مسیر دسترسی به پارک جنگلی کشپل

این جنگل در شمال کوهی که رودخانه لاویج از آن سرازیر می‌شود قرار گرفته است. به طور دقیق جنگل کشپل در شرق آبگرم لاویج، شهرک صنعتی چمستان، در قسمت غرب جنگل‌های چمستان و در جنوب جاده نور قرار دارد.

برای سفر به این جای دیدنی نور باید وارد پایتخت ساحلی ایران یعنی شهر نور شده و در فاصله‌ی ۲.۵ کیلومتری از چمستان، این پارک جنگلی را می‌توان دید تا از گشت و گذار در آن نهایت لذت را برد. استان مازندران و شهر نور دارای هتل‌ها و مسافرخانه‌های بسیاری است اما هتل باران نور به پارک جنگلی کشپل دسترسی راحتی دارد.

امکانات پارک جنگلی کشپل

با شهرت فراوان این پارک جنگلی و رفت و آمد بسیار زیاد گردشگران به این منطقه، امکانات خوبی در این پارک تعبیه شده که می‌توان به فروشگاه، نمازخانه، سکو برای برپایی چادر، آلاچیق برای اقامت و استراحت، رستوران، تلفن عمومی، سرویس بهداشتی، زمین بازی فوتبال و والیبال، وسایل بازی برای کودکان، ساخت پله‌های سنگی و راه پلکانی برای پیاده‌روی اشاره کرد.

بهترین زمان بازدید از جنگل کشپل

در هر فصلی که به جنگل کشپل سفر کنید لذتی بی‌نظیر را تجربه خواهید کرد. در فصل پاییز، زمانی که مه غلیظ کل جنگل را فرا می‌گیرد قدم زدن برروی برگ‌های رنگارنگ درختانی که سطح زمین را پوشانده، خاطره‌ای فراموش نشدنی را رقم می‌زند.

در فصل زمستان نیز دیدن بارش برف و باران بر روی شاخه‌های درختان، تصویری رویایی در ذهن گردشگران نقش خواهد بست. این جنگل در فصل بهار مملوء از عطر خوش گل‌ها و گیاهان و آواز سرمست پرندگان می‌شود. در فصل تابستان نیز نسیم خنک این منطقه، در بند بند وجود انسان رخنه خواهد کرد.

 روستای زیبای لاویج

روستای سرسبز و ییلاقی لاویج در فاصله کمی از شهر نور واقع شده که دلیل معروفیت این روستا به‌خاطر آبگرم‌های آن است. این آبگرم‌ها خاصیت درمانی داشته و برای درمان بیماری‌های استخوانی و مفاصل ازجمله روماتیسم و بیماری‌های پوستی مفید است. به‌همین دلیل گردشگران بسیاری، در تمام طول سال به این روستا آمده تا از طبیعت زیبا و آبگرم‌های آن بهره‌مند شوند.

آب ‌و ‌هوای این روستا در فصل تابستان بسیار مطبوع و خنک است و طبیعت سرسبز آن، مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند. جنگل‌های انبوه و متراکم این منطقه، پوشیده از درختان راش بوده، که جلوه زیبایی به این روستا داده است.

آبگرم‌‌های لاویج

آبگرم‌های لاویج در دامنه‌ی کوه‌های بخش شرقی لاویج، از بین سنگ‌ها بیرون می‌آید. این آبگرم‌ها دارای املاح معدنی و گوگردهای فراوانی بوده که برای بیماری‌های پوستی و دردهای مفاصل، کمردرد، پادرد و اعصاب بسیار مفید است. از آبگرم‌های معروف این منطقه می‌توان آبگرم بیبنو، آبگرم شفل و… را نام برد که هر کدام از آن‌ها دارای خواص درمانی مخصوص به خود است. آبگرم‌ها دارای امکانات مناسب و قابل قبولی مانند دوش، استخر و وان می‌باشند.

جنگل‌ لاویج

یکی از جلوه‌های جذاب این جای دیدنی نور، جنگل‌های متراکم و انبوه آن است که تا ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. درختان راش این جنگل، یادگاری از میلیون‌ها سال قبل و مربوط به دوره‌های گذشته جنگل‌های هیرکانی است. گردشگران از این طبیعت بکر و دیدنی، بهره چندانی نمی‌برند و بیشتر از جنگل‌های حاشیه جاده‌ و آبگرم‌های لاویج استفاده می‌کنند.

جنگل‌های لاویج دارای تنوع زیاد گونه‌های گیاهی و انواع درختان است و در هر قسمتی از جنگل، چشمه‌ای از دل زمین می‌جوشد. درختان جنگل در هر فصلی از سال دارای میوه‌های وحشی و جنگلی خاصی است. در فصل بهار با شکوفه‌های سفید، در فصل تابستان یکسره سبز و در فصل پاییز هزار رنگ از ویژگی‌های جذاب این جنگل است.

مسیر دسترسی به روستای لاویج

روستای زیبای لاویج در ۱۸ کیلومتری جنوب چمستان در وسط دره‌های جنگلی و زیبای البرز واقع شده است. در ابتدای ورودی چمستان از غرب، جاده‌ای آسفالت به سمت جنوب از جاده اصلی منشعب شده و با گذشتن از پارک جنگلی کشپل، به روستای لاویج می‌رسد. فاصله روستای لاویج تا شهر نور، ۳۵ کیلومتر می‌باشد.

قلعه پولاد بلده

قلعه پولاد بلده تاریخی‌ترین جای دیدنی نور است که در روستای زیبای بلده قرار دارد که قدمت این قلعه بیش از ۷۰۰ سال بوده و تا دوره صفویان دایر و قابل سکونت بوده است. بنای این قلعه تاریخی با اینکه تا حدودی تخریب شده اما همچنان پا برجا مانده است. قلعه پولاد بلده در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسیده است.

این قلعه در بالای کوهی واقع شده که از سه طرف شمال، جنوب و شرق به دره‌های عمیق و پرشیبی منتهی می‌شود. ورودی اصلی قلعه در سمت جنوب شرقی آن قرار گرفته است. امروزه می‌توان پیاده تا بالای قلعه یعنی قسمت شاه نشین آن را پیمود. قلعه پولاد تمامی بخش‌های یک حکومت محلی ازجمله دروازه، استبل، اتاق‌های نگهبانی، محل‌های دیده‌بانی و… را داراست.

معماری قلعه پولاد بلده

بنای قلعه پولاد بلده شامل سه قسمت اصلی و بارویی اطراف آن را احاطه کرده است. برج‌‌های متعددی در هر سوی بارو وجود دارد که امروزه ارتفاع بعضی از آنها به ۷ تا ۸ متر می‌رسد. آب قلعه از چشمه‌‌ای به نام ملرز تامین می‌‌شده و در آب ‌انبارها نگهداری می‌شده است. آب انبارها به شکل چاه در تمام نقاط قلعه وجود دارد که وظیفه ذخیره آب را بر عهده داشته‌اند.

نقشه قلعه به خاطر نوع بستر و توپوگرافی این منطقه دارای شکلی نامنظم بوده و به‌عبارتی محیط در شکل و شمایل قلعه تاثیر گذاشته است. این بنا از سمت شهر نمایی بسیار دیدنی دارد زیرا در شیب کوه ساخته شده و به شهر و مناطق اطراف کاملا احاطه دارد و برای دفاع از شهر، این‌گونه طراحی شده است.

مسیر دسترسی به قلعه پولاد بلده

قلعه پولاد در روستای بلده، در فاصله ۱۴۵ کیلومتری از شهر نور قرار دارد که ۷ کیلومتر با روستای یوش فاصله دارد. در روستای یوش می‌توان از خانه نیما یوشیج نیز بازدید کرد. بعد از روستای یوش به روستای بلده خواهید رسید.

خانه نیما یوشیج

خانه نیما یوشیج در روستای کوهستانی و ییلاقی یوش در بخش دهستان اوزرود قرار دارد. خانه این شاعر بلند آوازه شعر فارسی بیش از دویست سال قبل در دوره قاجار توسط جدش ساخته شد. گچ‌بری‌ها و پنجره‌های ارسی این خانه بسیار زیبا و دیدنی است. آرامگاه نیما، پدر شعر نو فارسی در حیاط همین خانه قرار دارد.

اکثر اتاق‌های این عمارت به موزه‌ای از اشیاء و عکس‌های نیما یوشیج تبدیل شده است. این خانه به‌عنوان جای دیدنی نور در سال ۱۳۷۵ در فهرست میراث ملی ایران به‌ثبت رسید. در میان خانه‌های دلنشین روستای یوش، این خانه با نمای سفید رنگش مانند الماس می‌درخشد.

کلیسای آنتوان مقدس

کلیسای آنتوان مقدس در یک شهرک ساحلی به‌عنوان یک جای دیدنی نور قرار گرفته است. این کلیسا در بین شهر نور و علمده در شهرک ساحلی هایکاشن قرار دارد، که در سال ۱۹۷۴ توسط تعدای ارامنه که در این منطقه سکونت داشتند، ساخته شد. دیوارهای این کلیسا از سیمان و گچ ساخته شده و دارای پلانی ۸ ضلعی است که برروی بعضی از ضلع‌های آن نورگیر نصب شده است.

ارتفاع این کلیسا ۵ متر بوده و پله‌هایی در مقابل ناقوس‌خانه آن قرار دارد که راه ورودی به کلیسا می‌باشد. سقف کلیسا به‌صورت گنبدی شکل طراحی شده و در وسط آن گنبد کوچکتری قرار دارد. ناقوس‌خانه جلوی درب ورودی ساخته شده و گنبدی که روی آن قرار گرفته شش ستون دارد.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا