علمی

براساس یافته‌های ناسا، نه تنها آب در مریخ وجود دارد، بلکه به راحتی قابل دسترس نیز هست!

آب در مریخ

گویا قطعا آب در مریخ وجود دارد و به راحتی هم امکان دسترسی به آن هست. پس دوستان کوله بار خود را ببندید، زیرا ما عازم یک سیاره جدید هستیم! ?

البته، هنوز قطعی نشده، اما این کشف نشان می دهد که ممکن است در مأموریت های آینده به سیاره سرخ، دسترسی به آب آشامیدنی و سوخت مورد نیاز برای راکت ها مهیا شود، که هر دو مقوله برای فضا نوردان بسیار حیاتی هستند. این کشف با استفاده از فضا پیمای چند منظوره ناسا «مدارگرد شناسایی مریخ» (MRO) محقق شده است. مطابق آخرین داده هایی که ناسا منتشر ساخته “هشت سایت از رسوبات ضخیم یخ روی سطح مریخ، در معرض شیب های فرسایشی قرار دارند.”

۰

گویا قطعا آب در مریخ وجود دارد و به راحتی هم امکان دسترسی به آن هست. پس دوستان کوله بار خود را ببندید، زیرا ما عازم یک سیاره جدید هستیم! ?

البته، هنوز قطعی نشده، اما این کشف نشان می دهد که ممکن است در مأموریت های آینده به سیاره سرخ، دسترسی به آب آشامیدنی و سوخت مورد نیاز برای راکت ها مهیا شود، که هر دو مقوله برای فضا نوردان  بسیار حیاتی هستند. این کشف با استفاده از فضا پیمای چند منظوره ناسا «مدارگرد شناسایی مریخ» (MRO) محقق شده است. مطابق آخرین داده هایی که ناسا منتشر ساخته “هشت سایت از رسوبات ضخیم یخ روی سطح مریخ، در معرض شیب های فرسایشی قرار دارند.”

رسوبات یخی می توانند به دانشمندان کمک کنند تا اطلاعات بیشتری درباره صفحات یخی زیرزمینی در عرض های میانی مریخ، که تا قبل از این کشف نشده اند، گرد آوری کنند. محققان بر این باورند که این یخ در ابتدا (سال های خیلی دور)، به شکل برف بوده، ولی اکنون مانند “یخ آب نسبتا خالص” باقی مانده، اگر چه توسط یک لایه ضخیم یک تا دو متری از صخره و غبار یخی سیمان مانند پوشیده شده است.

وجود آب در مریخ

وجود آب در مریخ

این یافته ها در هفته جاری به وسیله روزنامه “Science” منتشر شده اند. Colin Dundas از مرکز علمی آژانس تحقیقات زمین شناسی ایالات متحده، و نویسنده ارشد این مطالعه، یادآور می شود که: “در اینجا یک سطح یخی در زیرحدود یک سوم از سطح مریخ وجود دارد، که تاریخچه ی اخیر مریخ را در خود ثبت کرده است. آنچه که ما در این تصویر مشاهده می کنیم، یک مقطع عرضی (برش عرضی) از یخ است که یک نمای سه بعدی با جزئیات بیشتری نسبت به گذشته در اختیار ما قرار می دهد.”

که نه تنها ما در آن جزئیات یخ را بیشتر می بینیم، بلکه می توانیم چگونگی در دسترس بودن آن برای ماموریت های رباتیک و انسانی را هم بینیم. Shane Byrne از همکاران این گزارش و از پرسنل آزمایشگاه مطالعات قمر و سیارات دانشگاه آریزونا می گوید: “فضانوردان عملا می توانند با سطل و بیل به آنجا بروند و آب مورد نیاز خود را بردارند.”

اما به جز اهمیت آن به عنوان یک منبع، این یخ همچنین شرایطی را برای دانشمندان فراهم می کند تا الگوهای آب و هوایی بلند مدت در مریخ  را بررسی کنند. دانشمندLeslie Tamppari یکی از اعضای ارشد پروژه MRO از آزمایشگاه پیشرانۀ جت ناسا، پاسادینا، کالیفرنیا، می گوید: اگر شما به ماموریتی در یکی از این سایت ها رفتید، با نمونه برداری از لایه هایی که به پایین تپه می رسند، می توانید تاریخچه آب و هوای دقیق مریخ را بدست آورید. این قسمت بخشی از کل داستانی است که در طول زمان برای آب در مریخ اتفاق می افتد: به کجا می رود؟ چه موقع یخ متراکم می شود؟ چه زمانی سرازیر می شود؟

منبع: DIGITAL TRENDS

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا