تلفن همراه

بررسی Nokia 3 ؛ آیا زیبایی این گوشی اجازه میدهد عیوب آن را ببینیم؟

بررسی Nokia 3

نوکیا ۳ گوشی ‌میان‌رده شرکت فنلاندی HMD است که علی‌رقم ظاهر زیبا و فریبنده نقاط ضعفی نیز دارد، در این مطلب به صورت مفصل این محصول را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار خواهیم داد و در نهایت خواهیم فهمید که آیا ظاهر این میان‌رده ارزش نادیده گرفتن معایب آن را دارد یا خیر؟!

۳+

شرکت فنلاندی HMD در راستای زنده کردن مجدد برند نوکیا تاکنون چندین گوشی هوشمند را روانه بازار کرده، ما امروز قصد داریم تا به صورت مفصل، بررسی Nokia 3 این شرکت به شما ارائه دهیم. اینکه این گوشی در بازار رقابت حرفی برای گفتن دارد یا نه؟ از چه جنسی ساخته شده و بسیاری از موضوعات دیگر در ادامه مطلب روشن خواهد شد. با بررسی Nokia 3 با نت‌نوشت همراه باشید.

بررسی Nokia 3

قیمت و تاریخ عرضه

نوکیا ۳، فوریه ۲۰۱۷ با قیمت ۱۲۹٫۹۹ فرانک (در حدود ۵۱۰ هزار تومان به تاریخ این نوشته) در سه رنگ سفید، مشکی و آبی تیره (پشت به رنگی آبی تیره و جلو به رنگ مشکی) در شهر بارسلونا منتشر شد. البته به نظر میرسد هنوز عرضه رسمی این گوشی در ایالات متحده آغاز نشده است.

بیشتر بخوانید: بهترین گوشی چینی ۲۰۱۸

طراحی و کیفیت ساخت

برای اسمارت‌فونی در این بازه قیمت، نوکیا ۳ بسیار زیبا طراحی شده است. طبق بررسی Nokia 3 در نت نوشت وقتی این گوشی را در دست میگیرید به هیچ وجه احساس نمیکنید که با یک دیوایس میان‌رده طرف هستید. گوشه‌های این اسمارت‌فون مربعی است که به مقدار خیلی کمی گرد شده است و به خوبی در دستان شما جای میگیرد. نوکیا به منظور تحت پوشش قرار دادن ضعفهای خود، تمرکز زیادی روی سادگی و زیبایی ظاهری این گوشی صرف کرده است.

جذابیت ظاهری و طراحی چشم‌نواز نوکیا ۳ بزرگترین نقطه قوت آن است.

پوشش فلزی این گوشی که پشت آن با لایه‌ای از پلی‌کربناتی پوشانده شده حس بسیار خوبی به شما منتقل میکند. در بررسی Nokia 3 با وجود اینکه مرز بین فلز و سطح رویی و پشتی گوشی قابل تشخیص میباشد ولی بازهم به زیبایی آن لطمه چندانی وارد نمیکند و در نهایت ظاهر آن را میتوان بدون مشکل دانست.

بیشتر بخوانید: ردیابی گوشی اندروید , چگونه گوشی اندروید گم شده خود را پیدا کنیم؟

نوکیا 3

نوکیا ۳ به دلیل ابعاد کوچک خود (۸٫۵ میل قطر، ۷۱٫۴ عرض، ۱۴۳٫۴ طول) راحت‌تر قابل استفاده است. البته خوب بود صفحه نمایش بزرگتری برای این دیوایس انتخاب میشد ولی در عمل، این موضوع را نمیتوان به عنوان یک مسئله جدی مطرح کرد. سایز کوچک این دستگاه و به تبع آن وزن کمتر آن (۱۴۰گرم) حمل این گوشی را آسانتر میکند و به راحتی در هر محیطی قابل استفاده است.

نوکیا با وجود سایز کوچک این گوشی قابلیت دو سیم کارته را به آن اضافه کرده است. در کنار این قابلیت امکان استفاده از کارت حافظه microSD نیز وجود دارد. در بررسی Nokia 3 نباید فراموش کنیم که از سوی دیگر این گوشی فاقد حسگر اثر انگشت است، قابلیتی که رقبای این گوشی در رده قیمتی مشابه (مثل Moto G5) ارائه کرده‌اند. این دیوایس همچنین فاقد یو‌اس‌بی Type-C است که متاسفانه به دلیل میان‌رده بودن گوشی جای تعجبی ندارد!

بیشتر بخوانید: ۳۰ برنامه هک اندروید ؛ از توانایی های هیجان انگیز اندروید لذت ببرید

نوکیا 3

 

صفحه نمایش

نوکیا ۳ همچون گوگل پیکسل یک صفحه ۵ اینچی دارد که البته با توجه به تفاوت قیمت این دو گوشی، مشترک نبودن سایر ویژگیها منطقی به نظر میرسد. صفحه‌نمایش این گوشی از نوع LCD، با رزولوشن ۷۲۰*۱۲۸۰ و تراکم پیکسلی ۲۹۴ ppi است. یک چشم آموزش دیده و باتجربه به راحتی میتواند ضعفهای این صفحه‌نمایش را مشاهده کند ولی کاربران معمول اسمارت‌فونها متوجه این ضعفها نخواهند شد و این صفحه برای آنها راضی کننده خواهد بود.

بیشتر بخوانید: افزایش امنیت گوشی اندروید با رعایت ۱۲ نکته ساده

صفحه نمایش نوکیا ۳

روشنایی صفحه بسیار زیاد است که به هنگام بیداری صبحگاهی و یا به هنگام خواب در شب خوشایند نیست. طی بررسی Nokia 3 در نت نوشت متوجه شدیم که متاسفانه تنظیمات زیادی نیز برای کانفیگ کردن روشنایی در دسترس شما نیست. اگر دنبال ارقام دقیقتر هستید، با توجه به آن چیزی که در GSM Arena آمده در روشنایی ۱۰۰ درصد، شدت روشنایی این گوشی ۴۷۷ کاندلا بر متر مربع برای سفید و ۰٫۳۵۳ کاندلا بر متر مربع برای حالت مشکی ذکر شده است.

بیشتر بخوانید: چگونه گوشی را روت کنیم ؟

نرم‌افزار

HMD اعتقادی به نصب نرم‌افزارهای از پیش نصب شده بر روی گوشی ندارد که قابل تحسین است.

کمپانی HMD همانند گوگل به کاربران قول یک رابط کاربری ساده را داد تا به راحتی بروزرسانی شود. سیستم عامل این گوشی نسخه خالص اندروید نوقا است، البته نه آخرین نسخه آن بلکه نسخه ۷٫۰ که در مقایسه با نسخه ۷٫۱ نوکیا ۵ که پچ امنیتی ژوئن را نیز دریافت کرده یک گام عقبتر است و هنوز از پچ ماه مه استفاده میکند.

نرم‌افزار نوکیا 3

این شرکت به قول خود وفادار ماند و به جز برنامه‌های پیش فرض گوگل از هیچ برنامه از پیش نصب شده دیگری استفاده نکرده است. HMD Global معتقد است استفاده از این برنامه‌ها فایده‌ای نه برای شرکت و نه برای کاربر نهایی ندارد. تنها چیزی که آن را هم میتوان یک سرویس ساده دانست نظرسنجی است که در هنگام شروع کار با گوشی نمایان میشود.

علاوه بر این موضوع، این گوشی از اشغال کردن بی‌مورد فضای ذخیره‌سازی داخلی دستگاه که ۱۶ گیگ بیشتر نیست دوری کرده است که البته شما میتوانید از Google Assistant بر روی این دستگاه استفاده نمایید.

عملکرد Nokia 3

نوکیا ۳ یک اسمارت‌فون میان‌رده است، با بررسی Nokia 3 متوجه شدیم که در بحث عملکرد و کارایی نمیتوان انتظار معجزه از آن داشت. این گوشی از یک پردازنده ۴ هسته‌ای مدیاتک (Mediatek MT6737) با حداکثر فرکانس کاری ۱٫۴ گیگاهرتز و همچنین یک پردازشگر گرافیکی (جی‌پی‌یو)  Mali-T720MP1 استفاده میکند.

برای حمایت از این پردزاش دو گیگ رم و ۱۶ گیگ حافظه داخلی در نظر گرفته شده است. بخشی از ۱۶ گیگ در اختیار سیستم است و اگر تصاویر و فایلهای مدیای زیادی برای ذخیره کردن داشته باشید به زودی این فضا پر خواهد شد. به همین دلیل پشتیبانی این دستگاه از یک کارت حافظه خارجی یک ضرورت غیر قابل انکار است.

در عمل این گوشی در استفاده روزانه عملکرد خوبی ندارد. دانلود برنامه‌ها به کندی صورت میگیرید، در صورت استفاده از چندین برنامه به صورت همزمان با مشکل کاهش سرعت روبرو خواهید شد. اجرای برنامه‌ها و بازیهایی که خوره پردازشگر و حافظه هستند بر روی نوکیا ۳ تجربه خوبی به شما منتقل نمیکند. در بنچمارکهای انجام شده نیز این گوشی نتیجه ضعیفی از خود به نمایش گذاشته که البته با توجه به رده این گوشی جای تعجب ندارد.

بیشتر بخوانید: تنها به این ۵ دلیل اقدام به تعویض تلفن همراه کنونی خود کنید!

بنچمارک نوکیا 3

نرخ SAR (میزان جذب امواج توسط بدن انسان) این اسمارت‌فون در اسناد آن ذکر نشده ولی HMD تاکید دارد که این میزان ۰٫۴۸۴ وات بر کیلوگرم است. از لحاظ ۴G نیز شما هیچ مشکلی نخواهید داشت.

 

صدا

در بررسی Nokia 3 باید متذکر شوی که تجربه شنیدن موسیقی در این دیوایس چندان رضایت بخش نیست. انتظار نداشته باشید بدون هدفون بتوانید به خوبی از موسیقی لذت ببرید. اسپیکرهای گوشی در ناحیه پایین و سمت چپ اسلات میکرو USB قرار دارد. در جعبه این محصول یک عدد هدفون نیز وجود دارد که گرچه چندان جذاب و خاص نیست ولی بدون هیچ مشکلی از پس کاری که باید انجام دهد بر می‌آید.

بیشتر بخوانید: سریعترین گوشی دنیا در سال ۲۰۱۸

صدای نوکیا 3

 

دوربین

سنسور ۸ مگاپیکسلی که در جلو و پشت نوکیا ۳ قرار دارد با گشودگی دیافراگام f/2.0 و زاویه دید ۸۴ درجه‌ای خود قادر به فوکوس خودکار نیز میباشد. این مشخصات خیلی خوب نیستند و عکسهای گرفته شده، این موضوع را در عمل تایید میکند. حتی در روشنایی خوب جزئیات تصاویر به خوبی دیده نمیشود و رنگها نیز تا حدودی کمرنگ می‌افتند. و تمامی این موارد نباید در بررسی Nokia 3 از قلم بیفتد!

دوربین نوکیا 3

چیزی که یک عکاس حرفه‌ای در این باره گفته است:

«محدوده دینامیکی سنسور بسیار کم و دور از حد انتظار است که منجر به روشن و یا تاریک افتادن تصاویر میشود. همانند اغلب اسمارت‌فونها این دستگاه نیز از حالت HDR برای جبران این مشکل برخوردار است ولی در نهایت باعث کند شدن برنامه دوربین و خراب شدن تصویر میشود. اشیاء در حال حرکت به صورت تار و درهم ثبت میشوند. در نور مصنوعی یعنی عکسبرداری در داخل فضای مسقف یا حتی در شرایط نوری ضعیف که با ISO 400 عکس گرفته شده به صورت واضحی نویزهایی در تصاویر ثبت شده مشاهده میشود.»

بیشتر بخوانید: بهترین گوشی اندروید ۲۰۱۸

با ذکر این نکته که گوشی‌های رده‌ پایین و حتی رده متوسط برای عکسبرداری حرفه‌ای ساخته نشده‌اند اگر بودجه شما محدود است و کیفیت دوربین برایتان مهم است، میتوانید به راحتی مشاهده کنید که دوربین رقبای هم رده این گوشی مثل Moto G5 به مراتب وضعیت بهتری دارند مثلا به راحتی مشاهده میکنید که رنگ چمن در دوربین Moto G5 سبزتر و زنده‌تر ثبت میشود.

بیشتر بخوانید: بررسی Nokia 6 ؛ اولین گوشی اندرویدی نوکیا نمایی خوب و شروعی ناامید کننده!

باتری

HMD از یک باتری ۲۶۳۰ میلی‌آمپر برای محصول خود استفاده کرده است که به خودی خود مقدار بالایی نیست ولی با توجه به سایز و رزولوشن صفحه گوشی شاید این تصور ایجاد شود که این میزان باتری برای نوکیا ۳ کافی است. ولی اشتباه میکنید.

طی آزمایشی که جهت بررسی Nokia 3 انجام شد این گوشی با استفاده متوسط روزانه، به سختی برای یک روز شارژ نگه میدارد. اگر تصمیم دارید در طی روز به دفعات از گوشی خود استفاده کنید مثلا کار کردن با برنامه‌هایی همچون واتس‌اپ، تماشای ویدیو در یوتیوب، چرخ زدن در اینترنت و … طی روز نیازمند شارژ مجدد گوشی خواهید شد. این موضوع چندین بار در هنگام تست اتفاق افتاد که اصلا رضایت بخش نبود.

یکی از ضعفهای اساسی نوکیا ۳ باتری آن است.

در تست استاندارد PC Mark این اسمارت‌فون با قرار داشتن سیم‌کارت روی دستگاه، وای‌فای روشن و روشنایی ۵۰% امتیاز ۶ ساعت و ۴۴ دقیقه ثبت کرد. شاید نتیجه خیلی وحشتناکی نباشد ولی به خاطر داشته باشید که بنچمارکها ضرورتا معیار نیستند: اینکه هر فردی چه برنامه‌هایی و چه استفاده‌هایی از گوشی خود دارد از کاربری تا کاربر دیگر فرق میکند و نتایج متفاوتی در پی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: بررسی Essential Phone ؛ وقتی پدر اندروید از گوشی جدیدش رونمایی می کند!

مشخصات فنی نوکیا ۳

مشخصات فنی نوکیا 3

بیشتر بخوانید: بررسی Axon M از ZTE ؛ اعجوبه‌ای با نمایشگر دوگانه، تاشو و خلاق!

نقاط قوت

  • طراحی عالی
  • پشتیبانی از دو سیم کارت و کارت حافظه (microSD)
  • اندروید خالص (دستکاری نشده و بدون برنامه‌های اضافی) با امکان آپدیت سریع
  • قیمت رقابتی

 

نقاط ضعف

  • باتری ناامید کننده
  • طولانی بودن بسیار زیاد زمان شارژ
  • کیفیت پایین تصاویر گرفته شده با دوربین
  • ظرفیت محدود حافظه داخلی

بیشتر بخوانید: بررسی Dooge Mix 4 ؛ گوشی کشویی با نسبت نمایشگر به بدنه ۹۷ درصد!

نتیجه

نوکیا ۳ قیمت مناسبی دارد، طراحی زیبا و چشم نواز و کیفیت ساخت بالا از مشخصه‌های اصلی این گوشی است. HMD گوشی‌ای ساخته است که ظاهر آن با چشمان شما بازی میکند و در هنگام لمس آن حس بسیار خوبی منتقل میشود. اما با توجه به میان‌رده بودن این گوشی انتظار معجزه از آن نداشته باشید: دوربین، باتری و عملکرد این میان‌رده بسیار کمتر از حد انتظار است.

نوکیا ۳ انتخاب مناسبی برای کاربران میان‌رده است.

باعث خجالت است که این اسمارت‌فون به جز طراحی مجدد رینگتون قدیمی نوکیا، هیچ قابلیت جدیدی ارائه نکرده است. با کمی هزینه بیشتر Moto G5 نیز اندروید خالص ارائه میکند بعلاوه اینکه سریعتر نیز شارژ میشود. در مجموع نوکیا ۳ گوشی خوبی برای کاربران میان‌رده است ولی جای تاسف دارد که نوکیا روی طراحی این محصول بیشتر از سایر جنبه‌های آن کار کرده است.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا