دانستنی‌های سلامتی

مضرات برنج خارجی و خطرات آرسنیک موجود در برنج‌های صنعتی

مضرات برنج خارجی

آرسنیک نام دیگر مرگ موش است که در برنجهای تجاری به وفور یافت می شود

۱+

احتمالا از مضرات برنج خارجی مخصوصا برنج های هندی و … شنیده باشید. سمی بودن بسیاری از مواد غذایی تولید شده در کارخانجات، یک مشکل عمده تغذیه در دنیای بشر است. حتی در کشورهای توسعه یافته مردم روزانه مقادیر بسیاری از غذاهای مملو از مواد شیمیایی مصرف می کنند که عامل بسیاری از بیماری های سخت است. یکی از این مواد شیمیایی مهلک آرسنیک است که در برنج های کارخانه ای به وفور یافت می شود. در ادمه در نت نوشت از مضرات برنج خارجی و صنعتی خواهیم گفت.

بیشتر بخوانید: مضرات برنج سفید : مصرف زیاد برنج سفید این امراض را به دنبال دارد

مضرات برنج خارجی

آرسنیک چیست ؟

مضرات برنج خارجی

آرسنیک که در جدول تناوبی با علامت As  شناخته می شود شبه فلزی است که در حالت اکسید همان مرگ موش می باشد. این ماده سمی بیشتر جهت حشره کشها مورد مصرف می باشد. اما در صنایع رنگ،ترکیبات چسب فلز، صنایع چوب و به طور کلی آفت کشها استفاده می گردد. مقداری استفاده از این سم در مواد غذایی سبب بروز دل درد و اسهال می شود و همچنین مصرف دراز مدت آن سبب بروز بثورات، سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت می گردد. به عبارت دیگر می شود گفت آرسنیک از مرگبارترین مواد شیمیایی مورد مصرف صنایع غذایی توسط انسان است. این ماده سمی را پس از آزمایشات در برنج هایی که در کارخانجات صنعتی به صورت تجاری تولید می شود، کشف کرده اند.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان خوردن برنج برای عدم افزایش وزن چه زمانی است؟

به جای برنج ایرانی آرسنیک در بشقاب شماست!

طبق تحقیقات سازمان غذا و دارو میزان درصد آرسنیک در برنج نسبت به دیگر مواد غذایی بسیار بیشتر است. چرا که جذب شیمیایی برنج به گونه ایست که شرایط بسیار خوبی را برای رشد آرسنیک ایجاد می کند.

به طور کلی مواد غذایی که در خاک رشد می کنند این موقعیت را دارا می باشند. البته خاک مناطق مختلف در میزان بهبود این شرایط دخیل می باشند، مثلا سبزیجات و برنج حاصلخیز از خاک بنگلادش از درصد بالاتری برخوردار است یا اینکه ایالات متحده میزان کمتری از این شرایط را به گیاهان موجود در خاکش منتقل می کند و می توان گفت که تغییرات شیمیایی بین آب های زیر زمینی و خاک آن منطقه بر درصد آرسنیک موجود در گیاهان به خصوص برنج دخالت بسیاری دارد.

این موضوع برای کسانی که برنج بسیاری می خورند کمی نگران کننده است. در واقع می توان گفت که طبق نتیجه آزمایشات، افراد بالغی که بیشتر از دیگران برنج می خورند به میزان ۴۴% مواد شیمیایی در بدن آن ها بیشتر یافت می شود.

بیشتر بخوانید: مقایسه برنج سفید و قهوه ای و آشنایی با خواص برنج قهوه ای

برنج و دیگر غلات امن تر

مضرات برنج خارجی

مضرات برنج خارجی

استفاده از برنج های کاملا طبیعی و دستچین،  راه امن و مطمئنی برای جلوگیری از ورود میزان بسیار زیاد آرسنیک و دوری از مضرات برنج خارجی است. همچنین در بین غلات نیز جو و بلغورها از میزان بسیار کمتری آرسنیک برخوردار هستند.

تا جایی که امکان دارد وعده های غذایی بدون برنج مصرف کنید و اگر تمایل به برنج داشتید سعی کنید برنج خارجی استفاده نکنید. مصرف برنج های تجاری در مرور زمان میزان مواد شیمیایی در بدن شما را بالا برده و سبب بیماری‌های مختلفی می شود.

بیشتر بخوانید: خواص آب برنج برای مو و پوست : آب برنج را هرگز دور نریزید

بیشتر بخوانید: برنج را با روغن نارگیل بپزید تا هرگز چاق نشوید!

۲ دیدگاه

2 دیدگاه

  1. Avatar

    حسن

    ۲۶ تیر ۱۳۹۶ at ۲۱:۲۲

    برنج های ایرانی بدلیل استفاده زیاد ار سموم و ورود فاضلاب به رودخانه های شمال به مراتب دارای مقادیر بیشتر ارسنیک و فلزات سنگین و دترجنت ها نسبت به برنج های پاکستانی هستند و از برنج پاکستانی الوده تر هستند. ولی از برنج های هندی که عمدتا از رودخانه گنگ ابیاری می شوند سالم تر هستند

    ۰
  2. Avatar

    مشاوره آنلاین

    ۱۹ آذر ۱۳۹۷ at ۱۶:۳۶

    مطالب بسیار خوبی دارید، ممنونم

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا