روانشناسی و موفقیت

بهترین فاصله سنی بین کودکان چقدر است ؟ بهترین زمان ورود فرزند جدید به خانواده

بهترین فاصله سنی بین کودکان چقدر است
۰

زندگی امروز باعث شده خانواده ها برای تصمیمات مهم از جمله ورود فرزند  جدید به خانواده برنامه ریزی های دقیقی داشته باشند و بخواهد بدانند که بهترین زمان ورود فرزند جدید به خانواده چه زمانی است و بهترین فاصله سنی بین کودکان چقدر است . دنیای مدرن امروز و فن آوری هایی که روز به روز تغییرات گسترده و زیادی در زندگی ها ایجاد می کند نه تنها شکاف بین نسل ها که حتی بین فرزندان یک خانواده با چند سال اختلاف سنی شکاف زیادی ایجاد کرده است.

مسائل دیگری مثل مسائل اقتصادی و شرایط اجتماعی نیز ورود عضو جدید خانواده را نیازمند تجزیه و تحلیل بیشتری می نماید.

امیدواریم اگر قصد دارید عضو جدیدی به خانواده اضافه کنید نکته های امروز نت نوشت را که حاصل تجارب و بررسی های اجتماعی، اقتصادی و روان شناسی در مورد بهترین فاصله سنی بین کودکان است را مطالعه کنید تا در این تصمیم گیری به شما کمک کند.

فاصله سنی کمتر از یک سال

درست مثل این است که دوقلو دارید.

مزایا :

شما تجربه بچه دار شدن را دارید و همه آن ها بخوبی یادتان است. حتی می توانید از وسایل کودک قبلی برای نوزاد جدید استفاده کنید. به دلیل فاصله سنی کم احتمالا علایق مشترکی خواهند داشت و بهتر همدیگر را درک می کنند. دوستان مشترکی خواهند داشت در نتیجه کنترل و هدایت آن ها برای والدین راحت تر است. حتی می توانید یک پرستار برای نگهداری از هر دو فرزندتان استخدام کنید که به این ترتیب صرفه جویی اقتصادی هم دارید. چون بچه ها در یک گروه سنی هستند از نظر نیازهای روانی و تغذیه ای، مدرسه، همبازی و فعالیت های خارج از خانه نگهداری از آن ها برای تان زیاد پیچیده نمی شود.

مشکلات :

فاصله کم بین بارداری صدمات زیادی به مادر و فرزند جدید وارد می کند چون بدن زن بعد از هر بارداری تقریبا به ۲ سال زمان نیاز دارد تا برای فرزند بعدی آماده شود. مساله دیگر با بزرگ شدن بچه ها و ورود به دانشگاه هزینه های تحصیلی آن ها فشار اقتصادی زیادی به خانواده تحمیل می کند.

پدر و مادر برای نگهداری از بچه ها مسوولیت زیادی دارند و گاهی حتی احساس گناه هم می کنند چون باید به جای یک نفر توجه و احساس و مسائل مادی را بین دو نفر تقسیم کنند. حتی ممکن است به دلیل مسوولیت زیادی که دارید خیلی از پیشرفت های شغلی تان را از دست بدهید.

فاصله سنی بین  ۱ تا ۲ سال

وقت کمی برای نفس کشیدن دارید.

مزایا :

فاصله زمانی بین بارداری ها برای بدن مادر مناسب است. بچه ها می توانند همبازی هم باشند و والدین هم می توانند یک برنامه برای آن ها بگذارند. به یک مدرسه بروند. در بزرگ سالی هم معمولا دوستان خوبی برای هم می شوند.

مشکلات :

معمولا بچه ها به هم حسادت می کنند. برای جلوگیری از خطرات خیلی باید مواظب آن ها باشید تا مبادا بچه بزرگتر چیزی در دهان یا بینی بچه کوچکتر وارد کند. بچه بزرگتر درک درستی از بزرگتر بودن خود ندارد و توجیه او برای نگهداری از بچه کوچک تر سخت است.

فاصله سنی ۳ تا ۴ سال

بهترین فاصله سنی بین کودکان است.

مزایا:

والدین فرصت کافی داشته اند تا خود را برای ورود عضو جدید آماده کنند. بچه بزرگتر راحت تر با ورود بچه جدید کنار می آید. از او نگهداری می کند و درک این را دارد که باید مواظب خواهر یا برادر کوچک تر خود باشد. بچه بزرگ تر حتی می تواند الگوی فرزند کوچک تر باشد و شما نیازی نیست دوباره آموزش و پرورش را از اول تکرار کنید. تحقیقات ثابت کرده این فاصله سنی حتی باعث می شود فرزندان  ضریب هوش  بالاتری داشته باشند.

مشکلات:

بچه بزرگتر مدرسه رو شده و میکروب و باکتری و انواع آلودگی ها به خانه می آورد در حالی که بچه نورسیده از نظر سیستم ایمنی چندان قوی نیست و هر نوع بیماری و میکرب می تواند او را بیمار کند. باید به درس های فرزند بزرگ تر رسیدگی کنید در حالی که باید مراقب فرزند کوچک تر هم باشید.

فاصله سنی ۵ سال و بیشتر

درست مثل این است که برای اولین بار بچه دار شده اید.

مزایا:

پدر و مادر در طی این مدت توانسته اند به خانه و زندگی نظم بدهند و در کارشان از نظر موقعیت شغلی و اقتصادی پیشرفت کنند. بچه بزرگ تر به راحتی می تواند از خواهر و برادر کوچک تر خود نگهداری کند و پرستارش باشد. بچه بزرگ تر کاملا درک می کند که بزرگ تر است و حتی از نگهداری خواهر یا برادرش احساس غرور هم می کند. حس همدلی و کمک بین بچه ها شکل می گیرد.

مشکلات:

بچه ها در گروه های سنی مختلف هستند به همین دلیل نیازهای روحی و جسمی شان با هم تفاوت دارد و برنامه ریزی برای آن ها مشکل می شود. برای والدین همه چیز از اول شروع می شود. از خرید نیاز فرزند جدید تا نگهداری و تربیت او. به دلیل بالارفتن سن و فاصله زیاد بین بارداری خطر ابتلا به فشارخون و مشکلات کلیوی برای مادر بیشتر است. در کل بچه ها در دو دنیای مختلف اند و به احتمال زیاد فرزند بزرگ تر شما می گوید:” اصلا نمی تونم درکش کنم. انگار تو یه دنیای  دیگه اس.”

دو دانشمند و پزشک متخصص کودک ژان پیاژه سوئیسی و کتاب تغذیه و تربیت کودک نوشته دکتر بنیامین اسپاک ترجمه دکتر مصطفی مدنی مطالب بسیار خوبی در زمینه گروه سنی کودکان و نیازهای روحی و روانی هر گروه و طرز برخورد با این نیازها توسط والدین ارائه داده اند که می تواند منبع خوبی برای تصمیم گیری درست برای ورود فرزند جدید و تربیت و نگهداری از فرزندان خانواده باشد. اگر اهل مطالعه هم نیستید پیشنهاد می کنم کتاب های این دو دانشمند بزرگ را مطالعه فرمایید.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا