دانستنی‌های سلامتی

بهترین قرص برای درمان کیست تخمدان چیست؟

بهترین قرص برای درمان کیست تخمدان
۶۱+

سندرم تخمدان پلی کیستیک یک اختلال هورمونی است که علائم متعددی ازجمله ناباروری را شامل می‌شود بنابراین در صورت ابتلا بهترین قرص برای درمان کیست تخمدان و یا روش‌های دیگر برای درمان آن باید انتخاب شود.

ضد بارداری‌های هورمونی که حاوی استروژن و پروژستین است،می­‌تواند به متعادل سازی هورمون‌ها و کاهش بسیاری از علائم کیست تخمدان کمک کند اما بهترین قرص‌های ضد بارداری برای درمان کیست تخمدان کدامند؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک یک اختلال اندوکرینی است که از هر ۱۰ زن در ۱ زن در سن بلوغ اتفاق می‌افتد. سیستم اندوکرین شامل غدد و ترشح هورمون‌های معمولی مثل تستوسترون و استروژن می‌باشد.

زنان مبتلا به PCOS همچنین ممکن است که تخمک گذاری را انجام ندهند. PCOS عامل اصلی ناباروری است.

  1. علائم چیست؟
  2. چگونه ضد بارداری­‌ها می‌­توانند PCOS را تحت تاثیر قرار دهند؟
  3. بهترین قرص برای رفع کیست تخمدان PCOS چیست؟
  4. گزینه‌های غیر قرصی برای PCOS

فهرست عناوین این مطلب

حقایقی در مورد PCOS

تخمدان سالم و تخمدان پلی کیستیک را با هم مقایسه کنید

تخمدان سالم و تخمدان پلی کیستیک را با هم مقایسه کنید

سندرم ابتلا به کیست تخمدان – به اختصار PCOS – به دلیل ایجاد عدم تعادل هورمونی بین ۵ تا ۲۰ درصد زنان را در سنین باروری گرفتار می‌کند.

چرا به آن پلی کیستیک گفته می‌شود؟ معمولا در یک تخمدان چند کیست کوچک ایجاد می‌شود. این کیست‌ها معمولا خطرناک نیستند ولی باعث می‌شود تا تعادل هورمون‌های استروژن و پروژسترون در بدن زنان به هم بخورد.

هورمون تستوسترون یعنی هورمون مردانه که به میزان کمی به طور طبیعی در زنان وجود دارد با حضور این کیست‌ها در تخمدان از سطح طبیعی بیشتر می‌شود. در واقع وجود بیش از اندازه این هورمون در بدن زنان باعث جلوگیری از ایجاد تخمک طی برنامه دقیق ماهیانه می‌شود.

این عدم تعادل هورمونی، عادت ماهانه و باروری و بعضی مواقع ظاهر فیزیکی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. عواملی مثل ژنتیک، شرایط زیست محیطی، رژیم غذایی نادرست و استرس طولانی مدت در ایجاد این نوع کیست‌ها دخیل است.

علت ابتلا به PCOS یا کیست تخمدان ovarian cyst در بانوان، نامتعادل بودن هورمون‌ها و بالا بودن سطح هورمون جنسی مردانه است. این عدم تعادل باعث تغییر عملکرد تخمدان‌ها می­ شود و می‌تواند باعث ایجاد بسیاری از کیست‌های کوچک شود.

پزشکان هنوز درمانی برای PCOS ندارند. درمان به طور گسترده‌ای برای PCOS با ضد بارداری‌های ترکیبی است و باید بهترین قرص برای رفع کیست تخمدان تجویز شود.

علائم PCOS در بانوان متفاوت است. قرص‌های ضد بارداری به تنظیم قاعدگی یک زن کمک می‌کنند تا این امر قابل پیش بینی تر باشد.

بیشتر بخوانید: درمان فیبروم رحم بدون جراحی و داروهای شیمیایی

علائم کیست تخمدان

در بسیاری از زنان این بیماری به درستی تشخیص داده نمی‌شود. چرا که گاهی در بیماری‌هایی مثل تیروئید یا سندروم خستگی دوره‌ای علائم مشابه عدم تعادل هورمونی دیده می‌شود.

داشتن کیست تخمدان در زنان مختلف علایم متفاوتی دارد که تشخیص را مشکل می‌کند. ولی به طور کلی علائم مشابه زیر در بیشتر زنان مبتلا به کیست تخمدان دیده می‌شود. قرص‌های ضد بارداری هورمونی مناسب هستند، اما حتی بهترین قرص برای درمان کیست تخمدان ممکن است بعضی از خطرات را به همراه داشته باشد.

  • افزایش وزن و چاقی
  • مقاومت به انسولین باعث ایجاد علائم دیابت
  • تغییرات خلقی،مشکلات تمرکز، و خستگی
  • آکنه بر روی پوست
  • موهای بیش از حد بدن،به خصوص در صورت
  • نازک شدن موها
  • سردرد
  • مشکل خواب
  • دوره‌های نامنظم ناشی از تاخیر یا عدم تخمک گذاری
  • دوره‌های سنگین و دردناک قاعدگی
  • افزایش سطح هورمون مردانه آندروژن
  • کم پشت شدن موی سر
  • آپنه یا وقفه تنفسی و بی‌خوابی
  • درد در ناحیه لگن
  • تیره شدن پوست پشت گردن، زیر بغل، کشاله ران

علائم متفاوت هستند و ممکن است خفیف و یا بسیار شدید باشند که زندگی یک زن را مختل می‌کنند.

مشکل اصلی مربوط به درصد هورمون زنانه نسبت به هورمون مردانه در بدن زن است. این درصد باید به دقت محاسبه شود. به همین دلیل بهترین روش، بررسی مورد به مورد است. یعنی هر بیمار جداگانه در مورد علت‌های ایجاد کیست مورد بررسی قرار گیرد.

چگونه ضد بارداری‌ها می‌توانند PCOS را تحت تاثیر قرار دهند؟

با درمان،علائم را می­ توان مدیریت کرد و حتی ممکن است علائم پس از مدتی ناپدید شوند.

ضد بارداری ­های هورمونی از دو هورمون تشکیل شده اند، این هورمون‌ها معمولا ًاستروژن هستند و یک فرم مصنوعی پروژسترون به نام پروژستین. این قرصهای ترکیبی همچنین می­ توانند برخی اختلالات هورمونی را با افزایش سطح استروژن زن و کاهش میزان تولید تستوسترون بدن تنظیم کنند،.

با توجه به این که قرص‌های ضد بارداری ترکیبی حاوی دو هورمون ­اند که می­ توانند مسائل مربوط به هورمون را تنظیم کنند، بسیاری از دکترها تمایل به تجویز این داروها دارند.

مشکلات قرص‌های ضد بارداری برای درمان کیست تخمدان

با این حال،همه بانوان نمی‌­توانند با خیال راحت قرص­‌های ترکیبی حتی بهترین قرص برای درمان کیست تخمدان را مصرف کنند. قرصهای ضد بارداری هورمونی بی­ خطر هستند، اما برخی از آنها ریسک ابتلا به موارد زیر را افزایش می‌دهند

خطر ابتلا به دیابت

این در مورد بانوان مبتلا به PCOS است که درمعرض خطر دیابت قرار دارند.

خطر ابتلا به مشکلات قلبی_عروقی

شامل لخته شدن خون در پاها. بانوان مبتلا به PCOS که چاق هستند ممکن است خطر بالاتری داشته باشند. کشیدن سیگار هم عامل دیگری برای افزایش خطر است.

بیشتر بخوانید: نفخ شکم در زنان که غیر عادی است نشانه چیست؟

افزایش وزن

برخی از شواهد نشان می‌دهد که قرصهای ضد بارداری می‌توانند باعث افزایش وزن شوند، اما دسته‌ای دیگر از مطالعات خلاف آن را عنوان کرده اند. بانوانی که درحال حاضر چاق هستند ممکن است تمایلی به مصرف قرص‌های ضد بارداری نداشته باشند. همچنین افزایش وزن می­ تواند علائم PCOS را بدتر کند.

برای بعضی از بانوان،یک قرص معروف با نام minipill  ممکن است انتخاب بهتری باشد.   Minipillها فقط حاوی یک هورمون پروژستین هستند. آن­ها کم­ تر احتمال دارد عوارض جانبی را نسبت به قرص­‌های ترکیبی ایجاد کنند. با این  حال، اگر باعث عوارض جانبی شوند،این عوارض یکسان است.

بهترین قرص برای درمان کیست تخمدان PCOS چیست؟

بهترین قرص برای رفع کیست تخمدان

در صورت ابتلا به کیست تخمدان برای درمان آن حتما تحت نظر پزشک قرار بگیرید

هورمون هایی که مانع تخمک گذاری می‌شوند و در قرص‌های ضد بارداری هستند، می‌توانند سطح هورمون‌های زنانه را افزایش دهند.

قرصهای ترکیبی ضد بارداری همگی به یک شیوه عمل می‌کنند. آنها از آزاد شدن تخمک از تخمدان جلوگیری می‌کنند و بنابراین از حاملگی جلوگیری می‌کنند. آنها همچنین مخاط گردن رحم را ضخیم تر می‌کنند. اگر تخمدان ­های که تخم را آزاد کنند،این مخاط ضخیم می‌تواند از حاملگی جلوگیری کند.

هورمون­‌های مشابه که مانع تخمک گذاری می­ شوند،می ­توانند سطح هورمون مردانه را پایین نگهدارند و سطح هورمون­‌های زنانه را افزایش دهند. قرص­‌های ترکیبی برای درمان PCOS عبارتند از:

  • Alesse
  • April
  • Aranelle
  • Aviane
  • Enpresse
  • Estrostep
  • Lessina
  • Levlen
  • Levlite
  • Levora
  • Loestrin
  • Mircette
  • Natazia
  • Nordette
  • Lo/Orval
  • Ortho-Novum
  • Ortho Tri-Cyclen
  • Yasmin
  • Yaz

برخی از قرص­‌ها مانند لوسترین دارای سطوح پایین­ تر استروژن هستند. این سطوح استروژن کم می­ تواند شدت برخی از عوارض جانبی را کاهش دهد، اما ممکن است در برابر علائم PCOS کم­تر موثر باشد.

کسی که مبتلا به  PCOS باشد باید با پزشک درباره مقدار مناسب استروژن دریافتی با توجه به علائم و سایر عوامل خطر صحبت کند.

بهترین قرص برای درمان کیست تخمدان و قاعدگی‌های دردناک

بانوانی که از برخی از این داروهای ترکیبی، استفاده می‌کنند اما هنوز در دوره‌های دردناک و شدید هستند، ممکن است مایل به تغییر قرص باشند.

قرص‌های زیر می‌توانند تکرر پریود را در بانوان کمتر کنند:

  • Lybrel
  • Seasonique
  • Seasonale
  • Minipill

بانوانی که عوارض جانبی ناخوشایند از مصرف یک قرص ترکیبی را تجربه کرده ­اند،ممکن است تمایل به استفاده از Minipill‌ها داشته باشند. در بعضی موارد،پزشکان توصیه می­ کنند که بانوان برای اولین بار یک Minipills را امتحان کنند.

بانوان سیگاری،با سابقه بیماری های  قلبی_عروقی، افرادی که دارای اضافه وزن و یا مبتلا به دیابت هستند ممکن است عوارض جانبی کمتری با قرص پروژسترون داشته باشند. قرصهای ترکیبی و پروژستین در جلوگیری از بارداری بسیار موثر هستند.

در موارد مصرف معمول،که اغلب زنان از این قرص‌ها استفاده می‌­کنند، حدود ۹۱ درصد موثر می‌­باشند.

بیشتر بخوانید: سردی رحم: علل، علائم و درمان سرما خوردگی رحم با طب سنتی

جایگزین‌های غیر قرصی ضد بارداری برای  درمان کیست تخمدان

IUD جایگزین خوب قرص برای درمان کیست تخمدان

IUD جایگزین خوب قرص برای درمان کیست تخمدان

جایگزین غیر قرصی برای ضد بارداری ممکن است دستگاه داخل رحمی IUD)) باشد. قرص‌های ضد بارداری حتی بهترین قرص برای درمان کیست تخمدان برای همه مناسب نیستند، زیرا برخی از بانوان برای مصرف هر روز قرص،ناخوشایند و ناراحت هستند. گزینه‌های ترکیبی غیر قرصی که پروژستین را با استروژن ترکیب می‌کنند، بیشتر موثر هستند.

گزینه‌های پروژستین ممکن است خطرات و عوارض جانبی کمتری را ایجاد کنند.

تزریق آمپول ضد بارداری به جای قرص برای درمان کیست تخمدان

هورمون پروژستین را هر سه ماه یک بار به بدن تزریق می­ کنند. در موارد مصرف معمول، ۹۴ درصد در پیشگیری از بارداری موثر است.

پچ ضد بارداری

به پوست اعمال می‌شود و هردو هورمون استروژن و پروژسترون را به جریان خون آزاد می­ کند. معمولاً،حدود ۹۱ درصد در پیشگیری از بارداری مؤثر است. در زنان بیش از ۹۸ پوند ممکن است کمتر موثر باشد.

حلقه ضد بارداری

این حلقه درون واژن قرار داده می­ شود،و پروژستین و استروژن آزاد می­ کند. معمولاً، ۹۱ درصد موثر بوده است.

ایمپلنت ضد بارداری جایگزین قرص برای درمان کیست تخمدان

یک میله کوچک است که پزشک زیر پوست وارد می­ کند. این میله فقط پروژسترون آزاد می‌­کند و می­ تواند برای سه سال یا بیش تر از حاملگی جلوگیری کند. در استفاده معمول،بیش از ۹۹ درصد موثر بوده است.

بیشتر بخوانید: درمان اختلال هورمونی: با گیاهان دارویی و بدون مصرف دارو هورمون‌ها را متعادل کنید

دستگاه داخل رحمی (Intrauterine device)IUD

این دستگاه به وسیله پزشک وارد رحم می­ شود و هورمون پروژستین را آزاد می‌کند. بیش از ۹۹ درصد با استفاده معمولی موثر بوده است. IUD دیگر شامل مساستو هورمونی آزاد نمی‌کند که به بروز علائم  PCOS کمک می‌کند.

گزینه‌های ضد بارداری غیر هورمونی مانند کاندوم، برنامه ریزی طبیعی خانواده یا دیافراگم‌ها به بروز علائم PCOS کمک نمی‌کنند.

ضد بارداری­‌های هورمونی می­ تواند به نشانه‌های PCOS کمک کند، اما انتخاب قرص برای درمان کیست تخمدان تنها گزینه نیست. تغییر سبک زندگی،مانند از دست دادن وزن و ورزش،ممکن است بیشتر کمک کند.

برخی از بانوان همچنین به جز انتخاب قرص برای درمان کیست تخمدان مکمل­‌ها یا رژیم‌های خاص را امتحان می­ کنند، یا بعضی از داروهای دیگر مانند متفورمین. همگی ممکن است در زمانی که ضد بارداری‌ها عمل نمی‌کنند، موثر باشند. و برای زنان سعی در بارداری شدن، دارو Clomid می­ تواند بدن را به تخمک گذاری تشویق کند.

زنان مبتلا به PCOS بایستی با پزشکان خود در مورد علائم خود صحبت کنند،و درمان آن­‌ها باهدف دستیابی به یک استراتژی درمانی جامع است. یک زن می­ تواند از یک دکتر درخواست کند تا او را برای مشاوره بیشتر به یک متخصص معرفی کند. ضد بارداری می­ تواند بخشی از استراتژی مقابله با PCOS باشد، اما الزاماً تنها گزینه نمی‌­باشد.

درمان کیست تخمدان بدون دارو و روش‌های هورمونی

درمان کیست تخمدان بدون دارو امکانپذیر است و می‌توان با رعایت رژیم غذایی و داروهای گیاهی این بیماری شایع را درمان یا حداقل کنترل کرد. .

این روش‌ها به شما کمک می‌کند تا در صورت ابتلا به کیست تخمدان آن را رفع یا تحت کنترل درآورید و علائم آزار دهنده ناشی از آن را با تغییر عادت‌های روزانه به حداقل برسانید یا شاید برای همیشه آن را شکست بدهید.

کاهش وزن اولین قدم برای درمان کیست تخمدان

زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک همیشه از چاقی رنج می‌برند. متاسفانه از دست دادن وزن در زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک مشکل تر است. ولی از آن جا که چاقی خود عامل بروز بیماری‌های متعددی است بهترین کار این است که با پیروی از یک رژیم غذایی مناسب شخص وزن خود را کاهش دهد. این کار سخت است ولی غیر ممکن نیست.

چرا که تحقیقات نشان داده است با کاهش وزن ترشح هورمون‌ها به حالت طبیعی خود باز می‌گردد و بسیاری از علائم آزار دهنده این سندروم از بین می‌رود. پس اولین قدم برای درمان کیست تخمدان محدود کردن مصرف کربوهیدرات‌ها است. با یک بازنگری میزان نان، برنج، ماکارونی را در رژیم غذایی تان کاهش دهید.

به قول حکیم‌های قدیم بگو چه می‌خوری تا بگویم چه بیماری داری؟

بیشتر بیماری‌ها از معده و روده شروع می‌شود. یعنی از غذا خوردن. پس اولین نکته‌ای که در درمان کیست تخمدان باید تغییر داده شود رژیم غذایی است. با سم زدایی دستگاه گوارش شروع کنید.

حذف شکر

هر نوع ماده غذایی که حاوی شکر است باید از برنامه غذایی حذف شود. پس موقع خرید برای اقلام غذایی خانه هر نوع نوشابه یا غذا و میان وعده‌ای که حاوی شکر است از برنامه خرید خط خورده شود. به جز شکر به برچسب هایی که حاوی ساکاروز، شربت ذرت و دکستروز است توجه کنید تا در صورتی که این مواد در بسته غذایی یا نوشابه است خریداری نشود.

برای درمان کیست تخمدان بدون دارو آب میوه ها، شربت ها، ماست یخ زده، اسموتی و انواع نوشابه‌ها را با دقت بررسی کنید و حتی الامکان آن‌ها را خریداری نکنید. چون بیشتر آن‌ها یکی از انواع شکر را در خود دارد.

در مورد کربوهیدرات میزان کم مصرف توصیه می‌شود ولی در مورد شکر و مواد قندی به کل آن را از برنامه غذایی تان حذف کنید. حتما یک برنامه سم زدایی شکر برای سلامتی بدن تان انجام دهید. در صورت نیاز به قند به دلیل افت فشار خون و تامین انرژی از قندهای طبیعی مثل عسل، خرما یا انجیر خشک یا میوه‌های حاوی قند مثل انبه استفاده کنید.

کاهش استرس برای درمان کیست تخمدان

بدن شما نمی‌داند چرا تحت فشار شرایط استرس زا هستید. ولی وقتی دچار استرس می‌شوید، بدن شما آدرنالین بیشتری ترشح می‌کند تا ضربان قلب تندتر شود و بدن بتواند شرایط را تحت کنترل خود دربیاورد. متاسفانه استرس عامل بروز بیماری‌ها و ناراحتی‌های زیادی در بدن می‌شود.

از طرف دیگر وجود یک بیماری با حضور استرس شدیدتر هم می‌شود. استرس زیاد باعث آزاد شدن هورمون  کورتیزول در خون شده به نوبه خود سطح انسولین و آندروژن را افزایش می‌دهد.

با تولید بیشتر این هورمون‌ها در بدن استرس شدید شده و یک چرخه تکراری به وجود می‌آید که علائم سندروم را بدتر می‌کند. در استرس‌های متعدد و طولانی مدت هورمون کورتیزول بیشتری ایجاد می‌شود، یعنی اولین هورمون سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن که به نوبه خود هورمون‌های دیگر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

طبیعی است در دنیای امروز نمی‌توان استرس را از زندگی دور کرد بلکه باید یاد گرفت چه گونه استرس را کنترل کرد.

خواب تان را کنترل کنید

بی خوابی از علائم دیگر ابتلا به کیست تخمدان است که باعث تاثیرات منفی بر سیستم ایمنی بدن می‌شود.

چرخه تکراری: بی خوابی باعث بیماری و بیماری باعث بی خوابی می‌شود که باید بر آن غلبه کنید.

برای درمان کیست تخمدان بدون دارو هر کاری لازم است انجام دهید تا حداقل طی شبانه روز ۷ تا ۹ ساعت خواب آن هم در ساعت معینی داشته باشید. با یک خواب خوب بر استرس غلبه می‌کنید.

ورزش کنید

ورزش کردن خیلی خوب است ولی شاید ندانید ورزش زیاد باعث ایجاد استرس می‌شود.

بنابراین اگر کیست تخمدان دارید، و ورزش‌های سنگین انجام می‌دهید تا وزن کم کنید، بهتر است ورزش‌های سنگین را کم تر کنید تا سطح هورمون آدرنالین در خون بالا نرود. اگر اصلا اهل ورزش نیستید، شروع پیاده روی تاثیر بسیار مثبتی روی سلامتی دارد.

سعی کنید از مدیتیشن، همراهی با دوستان صمیمی، تماشای فیلم‌های خنده دار، چای سبز، پیاده روی در طبیعت یا نگهداری از گل و گیاه برای آرامش بیشتر روحی و جسمی بهره بگیرید.

با یک بررسی کلی می‌توانید کارها و چیزهایی که باعث کاهش استرس شما می‌شود پیدا و از آن‌ها دوری کنید. بعد از مدتی متوجه می‌شوید با کاهش استرس علائم سندروم به شدت کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: علائم اولیه سرطان دهانه رحم را بشناسید و زود اقدام کنید

جلوگیری از اختلال کار غدد درون ریز

شاید بگویید هورمون‌ها را بدن ترشح می‌کند و ما نقشی در آن نداریم. اما اینطور نیست. با برخی از این کارها می‌توانید ترشح هورمون‌های بدن تان را هم در دست بگیرید.

فست فود ممنوع!

برای درمان کیست تخمدان فست فودها و غذاهای فرآوری شده را از رژیم غذایی حذف یا بسیار کم کنید. چون فرآیند تولید غذاهای فرآوری شده به طور طبیعی صورت نمی‌گیرد، این دسته از غذاها غذای سالمی نخواهد بود.

دور غذاهای درست شده از آرد، شکر، شربت ذرت، گوشت‌های فرآوری شده، ماکارونی یا انواع پاستا، کنسروها و غذاهای بسته بندی شده را خط بکشید.

تنها یک فنجان قهوه می‌تواند باعث ایجاد هورمون کورتیزول بیشتر در بدن شود. پس اگر کیست تخمدان دارید اصلا قهوه نخورید. کافئین همچنین سطح استروژن را در بعضی از زنان افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: افزایش هورمون استروژن: علل، علائم و درمان‌ بالا بودن هورمون استروژن در بدن

استفاده از غذاهای ارگانیک

شاید پیش از خواندن این مقاله به کیست تخمدان مبتلا شده‌اید، ولی حالا وقتش رسیده است تا برای درمان کیست تخمدان دقت نظر بیشتری برای انتخاب و خوردن مواد غذایی داشته باشید.

اگر کیست تخمدان دارید بدانید بدنتان به شدت به شکر و کربوهیدرات حساسیت نشان می‌دهد. لزومی ندارد آن‌ها را به طور کامل حذف کنید ولی می‌توانید خوردن شان را کنترل و کم کنید.

بسیاری از زنان مبتلا به کیست تخمدان، سطح تستوسترون بیشتری در خون خود دارند. لبنیات باعث افزایش ترشح این هورمون شده و به نوبه خود بر روی هورمون‌های دیگر تاثیر می‌گذارد.

رژیم غذایی سرشار از سبزی‌های سبز رنگ باعث می‌شود بدن شما به جاده سلامتی برگردد. همان چیزی که دنبالش هستید. اگر اهل گوشت خوردن هستید، حداقل از نوع ارگانیک آن که با علف و نه هورمون تغذیه شده اند، استفاده کنید.

برای درمان کیست تخمدان ویتامین D به بدنتان برسانید

بیشتر زنانی که کیست تخمدان دارند کمبود ویتامین D دارند. میزان مناسب ویتامین دی در بدن تاثیر خوبی در کنترل قند و میزان انسولین خون دارد، قدرت باروری را بیشتر و خلق و خو را بهتر می‌نماید.

حتما با مراجعه به دکتر و انجام آزمایش خون میزان سطح ویتامین D را در بدن بررسی کنید.

منیزیم فراموش نشود

کمبود منیزیم در زنان مبتلا به کیست تخمدان مشاهده می‌شود. کمبود این ماده معدنی در بدن باعث بروز دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی هم می‌شود. میزان مناسب روزانه دوز منیزیم بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلی گرم است هر چند بعضی از پزشکان اعتقاد دارند در افراد مبتلا به دیابت، اضطراب، ناراحتی‌های معده و روده، بی خوابی و خستگی ناشی از افسردگی این میزان بهتر است ۷۰۰ میلی گرم باشد.

برای درمان کیست تخمدان بدون دارو باید منیزیم مصرف کنید. با انجام آزمایش خون پزشک می‌توان میزان موردنیاز روزانه بدن به منیزیم را تعیین کند.

داروهای گیاهی

علاوه بر استفاده از قرص برای درمان کیست تخمدان، درمان‌های طبیعی به شما کمک می‌کند تا کیست تخمدان و علائم ناشی از آن را به کمترین میزان ممکن برسانید. داروهای گیاهی موثر در درمان کیست تخمدان که باعث تعادل هورمون‌ها و جلوگیری از استرس می‌شود عبارتند از گوجه گیلاسی، ریحان، ریشه ماکا.

برای درمان تخمدان پلی کیستیک از طب سنتی کمک بگیرید

طب سوزنی چینی‌ها یا داروهای گیاهی طب سنتی ایران روش‌های خوبی برای کنترل و حتی درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک است.

حتی اگر از قرص برای درمان کیست تخمدان استفاده می‌کنید با مشاوره با پزشک تان حتما از طب‌های مکمل استفاده کنید. ریشه گل قاصدک، دارچین، و شیرین بیان از جمله داروهای خوب گیاهی است که همراه با سایر داروها یا طب سوزنی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

آب‌های دتوکس مصرف کنید

تحقیقات متعددی در مورد تاثیر آب بخصوص آب‌های سم زدا یا دتوکس بر روی سلامتی بدن انجام گرفته است.

این آب‌ها نه تنها باعث کاهش وزن، سلامتی و شادابی پوست و مو می‌شود بلکه باعث بهتر شدن سوخت و ساز سلولی، تنظیم هورمون‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و از روش‌های درمان کیست تخمدان است. آب‌های سم زدا با ایجاد محیط قلیایی در بدن حتی باعث تقویت باروری می‌شود.

سیگار نکشید

سیگار نه تنها برای کل سلامتی بدن مضر است و باعث بروز انواع سرطان‌ها می‌شود، قدرت باروری را هم کاهش می‌دهد.

تحقیقات متعددی که در این مورد انجام شده است نشان داد زنانی که سیگار می‌کشند هورمون تستوسترون بیشتری در بدن شان تولید می‌شود و سطح انسولین خون شان بالا می‌رود که هر دو شرایط بدتری برای شدت بخشیدن به علائم بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک و دیابت نوع ۲ فراهم می‌کند. پس هر چه زودتر این عادت را ترک کنید.

هر چند علائم بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک آزاردهنده است ولی تحقیقات نشان داده است با تغییر سبک زندگی و رعایت یک رژیم غذایی سالم بخصوص در زنانی که از بیماری‌های دیگر هم رنج می‌برند، بیماری به میزان زیادی کنترل و علائم آن به شدت کاهش نشان می‌دهد.

حقایقی راجع به قرص‌ ضد بارداری

قرص ضد بارداری یکی از روش‌های مطمئن پیشگیری از بارداری و از درمان‌های رایج علائم تخمدان پلی کیستیک است. مکانیسم اصلی این قرص‌ها توقف تخمک گذاری است و وقتی تخمکی وجود نداشته باشد حاملگی نیز اتفاق نخواهد افتاد. قرص‌ها علاوه بر تاثیر بالای ۹۹ درصد در پیشگیری از بارداری فواید دیگری نیز دارند.

علاوه بر آنچه که راجع به قرص برای درمان کیست تخمدان گفته شد فایده دیگر این قرص‌ها کاهش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم در خانم‌ها است که متاسفانه این روزها بسیار شایع است. محققان می‌گویند اثرات ضد سرطان قرص ضد بارداری تا ۱۰ سال پس از مصرف آن‌ها همچنان باقی می‌ماند.

اما عدم آگاهی و ترس از شایعات بی اساس در میان زنان باعث می‌شود که خیلی از خانم‌ها از مصرف این قرص‌ها خودداری کنند. یکی از شایعات بسیار معروف این است که قرص ضد بارداری باعث نازایی می‌شود در صورتی که در صورت عدم درمان کیست تخمدان احتمال نازایی به مراتب بالاتر و قطعی تر است.

در صورتی که تخمک گذاری حداکثر تا سه ماه بعد از قطع مصرف قرص‌ها باز می‌گردد مگر اینکه فرد دچار اختلالاتی در تخمک گذاری باشد که خود او حتی قبل از مصرف قرص‌ها از آن خبر نداشته است و ربطی به مصرف قرص‌ها ندارد.

در اکثر موارد تخمک گذاری چند روز بعد از قطع قرص وجود دارد. پس اگر قرص تان را قطع کرده اید و قصد بارداری نیز ندارید حتما بلافاصله پس از قطع قرص روش مطمئن دیگری را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: سرطان دهانه رحم: علائم اولیه این سرطان را بشناسید و زود اقدام کنید

قرص‌های پیشگیری از بارداری موجب نازایی نمی‌شوند

شایعه ایجاد نازایی صد در صد بی اساس است. قرص ضد بارداری نه تنها باعث نازایی در زنان نمی‌شوند بلکه خیلی از مشکلات هورمونی در خانم‌ها که باعث ایجاد نازایی می‌شود را درمان می‌کند.

زنانی که برای مدت حداقل یک سال از این قرص‌ها استفاده می‌کنند از فواید بسیار زیاد این قرص‌ها از جمله کمتر شدن و در خیلی از موارد از بین رفتن درد‌های قاعدگی و همچنین کم شدن جوش‌های صورت و بدن بهره مند می‌شود. قرص ضد بارداری با در دست گرفتن کنترل هورمون‌های زنانه موجب تنظیم آن‌ها می‌شوند.

قرص‌ها اگر درست و سر ساعت استفاده شوند علاوه بر اینکه اثرات ضد بارداری بسیار بالایی دارند موجب تنظیم شدن قاعدگی در زنان نیز می‌شود.

نکته مهم اینست که اگر قرص‌ها نامنظم استفاده شوند و یا نحوه مصرف آن‌ها درست نباشد نه تنها فایده و اثری ندارد بلکه مضر نیز می‌باشند. پس قبل از استفاده حتما از پزشک و یا مامای خود درباره مصرف صحیح این قرص‌ها سوال کنید. همچنین خانم هایی که در دوره مصرف قرص ضد بارداری هستند باید هر شش ماه توسط پزشک زنان خود معاینه شوند و تست پاپ اسمیر انجام دهند.

همانطور که گفته شد قرص ضد بارداری انواع مختلفی دارد. معروفترین آن‌ها قرص‌های ترکیبی پیشگیری از بارداری هستند که در مارک‌های مختلف در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند. برندهای یاز، یاسمین، بلارا، دیان و … اکنون در داروخانه‌ها موجود است اما نکته‌ای که وجود دارد این است که کدام یکی از این قرص‌ها با سیستم بدن شما هماهنگ است و البته این موضوع راهی ندارد به جز تجربه.

البته برندهای نام برده از انواع قدیمی آن‌ها کم هورمون تر هستند و عوارض آن‌ها از قرص‌های قدیمی بسیار کمتر است. کم هورمون تر بودن قرص موجب کم شدن اثرات ضد بارداری آن‌ها نمی‌شود و فقط موجب کم شدن عوارض ناشی از مصرف می‌گردد.

عوارضی مانند تهوع و لکه بینی حداکثر دو تا سه ماه اول وجود دارد و بعد از آن از بین می‌رود. اگر عوارض همچنان بعد از سه ماه باقی ماند تحت نظر پزشک نسبت به تعویض قرص تان اقدام کنید.

قرص ضد بارداری را حتما از داروخانه‌های معتبر تهیه کنید تا از تقلبی نبودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید

اما نکته مهم دیگری نیز وجود دارد. هر خانمی می‌تواند از قرص ضد بارداری combined oral contraceptive pill استفاده کند به شرطی که بیماری خاصی نداشته باشد.

همه خانم هایی که قصد استفاده از قرص ضد بارداری را دارند باید قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنند

زنان سیگاری و زنانی که بالای ۳۵ سال سن دارند باید با احتیاط بیشتری نسبت به مصرف قرص‌ها اقدام کنند. همچنین افرادی که درگیر بیماری هایی از جمله دیابت و بیماری‌های قلبی هستند نباید از این قرص‌ها استفاده کنند و باید روش‌های مطمئن دیگری را انتخاب کنند.

استفاده خودسرانه قرص‌های ضد بارداری به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود

بسیاری بر این باورند که این قرص‌ها موجب کاهش میل جنسی در خانم‌ها می‌شود. در صورتی که خیلی از خانم‌ها که تجربه مصرف این قرص‌ها را دارند به علت اینکه ترس از بارداری ناخواسته ندارند لذت بیشتری را تجربه می‌کنند.

قرص‌ها موجب کاهش میل جنسی نمی‌شوند

نکته مهم دیگر این است که اگر در دوره اول مصرف قرص‌ها هستید حتما از یک روش پشتیبان ضد بارداری مانند کاندوم استفاده کنید چون اثرات ضد بارداری این قرص‌ها ازماه دوم به بعد نمایان می‌شود.

منبع + + +

۱۰ دیدگاه

10 دیدگاه

  1. Avatar

    fati

    ۱۸ دی ۱۳۹۷ at ۰:۰۳

    کیست تخمدان با ساپوژکس درمان پذیر هست من پلی کیستیک بودم دو تا بطری خریدم مشکلم حل شد.

    ۳۹+
    • Avatar

      سمیرا

      ۲۱ دی ۱۳۹۷ at ۰:۰۶

      این دارو کجا دارن؟ قیمتش؟ نحوه مصرف؟ میشه لطفا جواب بدین؟؟؟؟

      ۱۱+
      • Avatar

        افرا

        ۱۴ مهر ۱۴۰۰ at ۲:۰۸

        عطاری داره

        ۴+
    • Avatar

      الی

      ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ at ۲۱:۴۴

      واقعا این دارو رو مصرف کنیم در درمان کیست تخمدان موثر است بنده نزدیک ازدواجمه کیست ریز دارم و قاعدگی نامنظم و اینکه عاشق بچه هستم. ممنون میشم جواب بدین واقعا در درمان کیست تخمدان موثراست؟؟؟

      ۳+
  2. Avatar

    fati

    ۱۸ دی ۱۳۹۷ at ۰:۰۵

    کیست تخمدان با ساپوژکس درمان پذیر هست. من پلی کیستیک بودم دو تا بطری خریدم مشکلم رفع شد.

    ۲۰+
  3. Avatar

    مرضیه

    ۱۹ تیر ۱۳۹۸ at ۲۱:۰۷

    ببخشید کیست مولتی لوکوله چی هست؟؟

    ۱+
  4. Avatar

    درویشی

    ۱۹ تیر ۱۳۹۸ at ۲۱:۱۰

    من کیست دارم و همینطور کم خونی مینور
    چند وقته ریزش مو شدید هم گرفتم میشه یه راه حل خوب بهم بگید

    ۱۵+
  5. Avatar

    setareh

    ۱۹ تیر ۱۳۹۸ at ۲۱:۱۱

    عالی بود

    ۵+
  6. Avatar

    Zahra

    ۲۲ مهر ۱۳۹۹ at ۲۲:۵۴

    سلام من کیست دارم ،مصرف دارو رو زیرنظرپزشک شروع کردم ولی ریزش موی شدید گرفتم خیلی شدید، میشه اگه راه حلی داره کمکم کنید؟ممنونم

    ۱+
    • Avatar

      Zahra

      ۲۲ مهر ۱۳۹۹ at ۲۲:۵۵

      سللم من کیست دارم و دارو زیر نظر پزشک شروع کردم ،ریزش موی خیلی خیلی شدید دازم اگ راه حلی داره میشه کمکم کنید؟ممنونم

      ۷+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا