سایر

به مناسبت هفتمین دوسالانۀ مجسمه سازی؛ موزۀ هنرهای معاصر تهران

۳+

 افتتاحیه ی هفتمین دوسالانه ی مجسمه سازی تهران با استقبال هنرمندان و علاقه مندان، سه شنبه ۱۴ شهریور ماه در سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. نمایشگاه دوسالانه تا ۲۲ ام مهرماه در موزه ی هنرهای معاصر ادامه دارد. زمان بازدید از موزه روزهای یکشنبه تا پنج شنبه از ۱۰ صبح تا ۱۹ و روزهای جمعه از ۱۵ تا ۱۹ است، موزه روزهای شنبه تعطیل است.

پنجمین دوسالانه ی مجسمه سازی در سال ۱۳۸۶ و ششمین دوسالانه در سال ۱۳۹۰ برگزار شده است. در بیینال امسال از افرادی که بیرون از انجمن مجسمه سازان فعالیت می کنند و یا فارغ التحصیل رشته ای غیر از مجسمه سازی هم هستند، آثاری پذیرفته شده است.

دوسالانه ی هفتم در دو بخش مسابقه و مدعوین برگزار شده، ۷۸ اثر در بخش رقابتی به نمایش گذاشته می شود و ۱۸ اثر در بخش مدعو از هنرمندان تراز اول متشکل از حسین والامنش، عباس اکبری، ملک دادیار گروسیان، محمدحسین عماد، زنده یاد بیژن نعمتی شریف، پویا آریان پور، محمودبخشی، بهروز حشمت، شهریار حاتمی، همایون عسکری، فرهاد فزونی، کامبیز صبری، نادر قشقایی، بهداد لاهوتی، امیر معبد، محمود محرومی و احمد نادعلیان به نمایش در می آید.

در دوسالانه های قبل تم وجود نداشته یا یک تم در کنار موضوع آزاد در دوسالانه مطرح می شد اما تم اصلی هفتمین دوسالانه «وضعیت پیرامونی» است که از آرای داریوش شایگان گرفته شده است. این اولین بار است که تم دوسالانه ای در کشور بر اساس نظریات یک اندیشمند و حاصل نوعی نگاه فلسفی مطرح می شود. در ایران مکاتب فلسفی بسیاری وجود داشته اما هیچ کدام از آن ها مانیفستی نداشتند که نقاشان و هنرمندان بخواهند بر اساس آن اثری خلق کنند اما این اتفاق در غرب به درستی رخ داده است و هر مکتب هنری مثلاَ سوررئالیسم به یک مانیفست یا مکتب فکری و فلسفی گره خورده است. حال اندیشه ی دکتر شایگان به عنوان اساس این دوسالانه از این جهت اهمیت دارد که او هم با سنت و هم با فرهنگ معاصر آشناست و از شرق تا غرب را در می نوردد. به طور کلی «معاصریت» دغدغه ی این روزهاست.

متاسفانه این موزه برای آثار نقاشی ساخته شده و مناسب چیدمان و آثار بزرگ نیست، دوسالانه مجسمه سازی با ابعاد گسترده ی آن نیازمند فضاهای بس گسترده است اما در حال حاضر در ایران چنین فضایی با کیفیت قابل قبول وجود ندارد.

بیینال ها مهم ترین و تخصصی ترین رویدادهای هنرهای تجسمی هستند و فضای رشد و تعامل را برای هنرمندان به ارمغان می آورند. مشاور رییس جمهور فرانسه در بازدید از نمایشگاه برای برپایی  آثار هنرمندان فرانسوی در موزه هنرهای معاصر تهران ابراز تمایل کرد.

آیین اختتامیه ی دوسالانه در روز ۲۱ مهر ماه ساعت ۱۸ در موزه ی هنرهای معاصر، همراه با اهدای جوایز و نکوداشت استاد ویکتور دارش برگزار می شود. امید است با حمایت های همه جانبه و روزافزون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روزی فرا رسد که بیینال تهران به یک برند معتبر جهانی تبدیل شود.

هفتمین دو سالانه مجسمه سازی تهران - موزه هنرهای معاصر

هفتمین دو سالانه مجسمه سازی تهران – موزه هنرهای معاصر

هفتمین دو سالانه مجسمه سازی تهران - موزه هنرهای معاصر

هفتمین دو سالانه مجسمه سازی تهران – موزه هنرهای معاصر

هفتمین دو سالانه مجسمه سازی تهران – موزه هنرهای معاصر

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا