عکاسی

چگونه یک بک دراپ عکاسی مناسب انتخاب کنیم؟

چگونه یک بک دراپ مناسب انتخاب کنیم؟
۰

امروزه بک دراپ‌ ها از تجهیزات پرکاربرد و مهم در هنر صنعت عکاسی به حساب می‌آیند که با استفاده از آن‌ها می‌توان عکس‌هایی با کیفیت‌تر را در شرایطی آسان‌تر ثبت نمود. بک دراپ‌ها با تنوع بالا در طراحی، رنگ و بافت، به خوبی با انواع موضوعات هماهنگ شده و تجربه یک عکاسی حرفه‌ای با اتکا به نتیجه‌ای موفق و پرقدرت را برای عکاسان و علاقه‌مندان به این رشته فراهم ساخته است. در ادامه این مطلب به بررسی نکات مهم در انتخاب بک دراپ Backdrop خواهیم پرداخت.

جایگاه بک دراپ در عکاسی و فاکتورهای انتخاب بک دراپ

نقش بک دراپ به عنوان یک پشتیبان کارآمد در تعیین شخصیت و سبک تصویر بسیار مهم است.

  • آن چه که در پشت موضوع عکس قرار دارد، به اندازه خود موضوع اصلی و آنچه که در مقابل آن قرار می‌گیرد اهمیت دارد و هماهنگی بین این سه باعث می‌شود که داستان تصویر به خوبی روایت شده و مخاطب به درک درستی از آن برسد.

از این رو بک‌دراپ‌ها به عنوان یکی از پرکاربردترین ابزار‌های عکاسی در پس زمینه، همچون سایر اجزای تصویر، قدرت این را دارند که جذابیت و اثرگذاری عکس را کاهش و یا افزایش دهند بنابراین انتخاب بک دراپ مناسب بسیار مهم است.

  • گذشته از آن بک دراپ‌ها تاثیر زیادی در کاهش هزینه‌های عکاسی و فیلمبرداری دارند، زیرا با استفاده از آن‌ها می‌توان بسیاری از فضاهای مورد نیاز را بدون صرف هزینه‌های گزاف برای تزیینات گوناگون یا عزیمت به مکانی خاص، به زیبایی شبیه سازی کرد.
  • تنوع پایان‌ناپذیر طرح و رنگ بک دراپ، تجربه عکاسی از فضاهای مختلف را بسیار آسان‌تر و ارزان‌تر برای عکاس فراهم ساخته و همچنین فرصت‌های درخشانی را برای بروز خلاقیت‌های هنری ایجاد کرده است.
  • بک دراپ‌ها در خلق فضاهای خیال انگیز برای ثبت تصاویر، فوق‌العاده کمک کننده هستند و عکاس با بهره‌گیری از یک نورپردازی هنرمندانه، یک قاب‌بندی حرفه‌ای و درست، در کنار زیبایی بک دراپ‌ها می‌تواند نتیجه‌ای درخشان و به یاد ماندنی را رقم بزند.
  • بک دراپ‌ها با آسان‌تر کردن ثبت تصاویر با کیفیت و زیبا در محیط‌های غیر حرفه‌ای، به طور مستقیم در رونق کسب و کارهای آنلاین و مشاغل خانگی تاثیر گذار بوده‌اند.

نکات مهم در انتخاب بک دراپ

پس زمینه یک قطعه بسیار مهم از پازل تصویر است و از آن‌جا که امروزه بک دراپ به عنوان جایگزین مصنوعی بک‌گراند و چیدمان پشت سوژه بسیار پرکاربرد شناخته می‌شود، باید در انتخاب آن بسیار خلاقانه و عاقلانه عمل کنید. در ادامه به نکات مهمی در زمینه انتخاب بک دراپ اشاره خواهیم داشت.

مقاومت و دوام یک فاکتور مهم در انتخاب بک دراپ

از آن جایی که بک دراپ‌ها به مدت طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، لازم است که قبل از خرید از کیفیت و دوام آن اطمینان حاصل کنید تا در استفاده‌های مداوم زیبایی ظاهری و کیفیت اولیه خود را حفظ نماید.

جنس بک دراپ

بک دراپ‌ها از نظر جنس به سه دسته پارچه‌ای، فیبرچوبی و الوار چوبی تقسیم می‌شوند. در انتخاب هر یک از بک دراپ‌ها، باید جنس آن‌ها را از نظر کیفیت چاپ و رنگ آمیزی و عدم رفلکس نور مورد بررسی قرار دهید.

اندازه

انتخاب اندازه در بک دراپ‌ها بستگی به اندازه استودیو یا محل عکسبرداری، اندازه موضوع و سبک عکاسی دارد. در اندازه‌گیری فضای عکاسی باید طول و عرض فضا را اندازه بگیرید. علاوه بر طول و عرض، اندازه‌گیری عمق فضا نیز مهم است، زیرا گاهی برای ایجاد نشدن سایه و داشتن فضای کافی جهت استفاده از سایر تزئینات و تجهیزات، لازم است فاصله‌ای حدود ۱۰۰ تا ۵۰ سانتی‌متر، بین سوژه و پس زمینه رعایت شود.

برای روشن شدن اهمیت انتخاب بک دراپ و رابطه بک دراپ با سبک عکاسی و اندازه سوژه به مثال زیر دقت فرمایید.

یک عکاس تبلیغاتی نیاز به بک دراپی با ابعاد بزرگ ندارد و با یک بک دراپ معمولی و حتی کوچک نیز می‌تواند نتیجه دلخواه را به دست آورد. اما در عکاسی پرتره اندازه بک دراپ بسیار مهم است و عکاس به ابعاد بزرگتر آن نیز، نیاز پیدا خواهد کرد مثلاً یک پس زمینه با طول ۲ متر به طور معمول برای پرتره‌های طولی و بک دراپی با عرض حدود ۱/۵ متر برای عکاسی پرتره به شکل بالا تنه مناسب است. هر چه گروه بزرگ‌تری برای عکاسی داشته باشیم ناچار به استفاده از بک دراپ بزرگ‌تری نیز هستیم.

انواع پارچه‌ای بک دراپ‌ها را می‌توان در سایز‌های مورد نظر سفارش داد اما این امکان در رابطه با خرید بک دراپ چوبی به دلیل نازک بودن فیبر و خم شوندگی آن وجود ندارد، بنابر این در زمان خرید به اندازه بک دراپ‌های چوبی دقت کنید.

انتخاب بک دراپ با طرح مناسب

انتخاب ساده یا طرح‌دار بودن بک دراپ بسته به نوع سبک عکاسی متفاوت است. بک دراپ‌های ساده بیشتر به عنوان دیواره یا پس زمینه در انواع عکاسی‌ها به ویژه عکاسی پرتره، ویدئو و تیزر استفاده می‌شوند و با ایجاد یک پس زمینه یکدست، زیبایی و جذابیت خاصی را به تصویر می‌بخشند.

تنوع طراحی در بک دراپ‌ها این امکان را ایجاد کرده که عکاس با توجه به سبک عکاسی و دیدگاه خود به راحتی دست به انتخاب زده و طرح مناسبی را برای افزایش جلوه و انتقال درست پیام‌ تصویر انتخاب نماید.

طرح‌های موجود در بازار بک دراپ به راحتی پاسخگوی نیاز عکاسان در تمام زمینه‌های عکاسی (صنعتی، آتلیه، محصول، زیورآلات و …) و فضاهای مختلف مورد نیاز (مدرن، سنتی، و …) می‌باشد.

انتخاب بک دراپ با رنگ مناسب

از آنجایی که رنگ بکدراپ بر اساس نیاز عکاس انتخاب می‌شود، بهتر است قبل از انتخاب بک دراپ و  رنگ آن تا حدی از دنیای رنگ اطلاع داشته و با کنتراست رنگی، تنالیته رنگ و … آشنا باشد. اما در حالت کلی بهتر است از رنگ‌های خنثی (کرم، طوسی، سیاه، سفید، خاکستری ) استفاده شود که با اکثر سوژه‌ها هارمونی داشته و ناهماهنگی خاصی در فضای کلی تصویر به وجود نمی‌آورند. رنگ‌های تیره مناسب فضاهای نوستالژیک و رنگ‌های روشن برای ایجاد فضاهای مدرن مناسب‌ترند.

همان‌طور که می‌دانید رنگ در برانگیختن احساس مخاطب و فضا‌سازی فوق العاده موثر است، بنابراین در انتخاب رنگ‌های جسورانه و طرح‌های پر نقش و نگار دقت کنید زیرا به راحتی موضوع عکاسی را تحت تاثیر قرار داده و از اهمیت آن می‌کاهند.

بافت

بک دراپ‌ها از نظر نوع بافت به دو دسته بافت ساده و بافت برجسته تقسیم می‌شوند. هر دوی این محصولات فوق العاده پرکاربرد بوده و جلوه خاصی به عکس‌ها می‌بخشند. پرواضح است که تولید بافت برجسته بک دراپ نسبت به بافت ساده آن سخت‌تر و پیچیده‌تر است، زیرا در بافت برجسته بعد از گذراندن چندین مرحله زیرسازی و آسترسازی، محصول طراحی و رنگ آمیزی شده و سپس با هنر پتینه کاری برجستگی‌های آن ایجاد می‌شوند.

بک دراپ‌های برجسته حس و حال متفاوت و بی‌نظیری را به تصویر افزوده و جذابیت بصری فوق‌العاده‌ای دارند. علاوه بر آن در عکاسی از سوژه‌های کوچک و ریزتر مانند زیور آلات و سایر اکسسوری‌های ظریف به خوبی فضای خالی اطراف سوژه را پر کرده و با سطح پر از بافت خود، زیبایی تصویر را کامل می‌کنند.

وزن

سبک بودن وزن بک‌دراپ اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد زیرا ممکن است که عکاس بارها نیاز به جابه‌جایی آن‌ پیدا کند و در صورت سنگین بودن بک دراپ در حمل‌ونقل آن‌ دچار مشکل خواهد شد.

انتخاب بک دراپ با قیمت مناسب

قیمت یکی از فاکتورهای مهم در خرید و انتخاب بک دراپ به حساب می‌آید. اما توجه داشته باشید که به دلیل ارزان‌تر بودن یک محصول و بدون توجه به کیفیت آن دست به خرید نزنید. بک دراپ جزء محصولاتی است که به طور مداوم مورد استفاده قرار گرفته و بارها جابه‌جا می‌شود و اگر از متریال باکیفیت تهیه نشده باشد، خیلی زود دچار صدمه و آسیب شده و غیر قابل استفاده خواهد بود. بنابراین ترجیح کیفیت بر قیمت در انتخاب بک دراپ بسیار منطقی‌تر است.

نصب بک دراپ

پس از انتخاب بک دراپ مناسب نوبت به نصب آن می‌رسد. برای استفاده از بک دراپ‌ها باید شرایطی فراهم شود که تصویر صاف و یکدستی از آن‌ها در پس زمینه یا زمینه عکس داشته باشید.

  • انواع چوبی بک دراپ را می‌توان بسیار ساده بدون نیاز به ابزار خاصی برای ثابت نگه داشتن استفاده کرد.
  • بک دراپ چوبی و الوار را می‌توان به شکل عمودی به یک تکیه گاه تکیه داده و به عنوان دیواره در تصویر استفاده کرد و یا اینکه به شکل افقی روی میز، زمین و … قرار داده و به عنوان زمینه به کار برد.
  • برای نصب بک دراپ‌های پارچه‌ای چند گزینه وجود دارد که انتخاب آن‌ها بسته به نوع و اندازه بک دراپ متفاوت است.
  • یکی از گزینه‌های اساسی میله‌های ثابت و پایه‌های نگهدارنده هستند که در ثابت نگه داشتن بک دراپ‌های پارچه‌ای فوق العاده کارآمد می‌باشند.
  • استفاده از بریل (دستی/برقی) یکی از اصولی‌ترین روش‌های نگه داشتن بک دراپ است که قابلیت نگه داشتن شش بک دراپ را نیز دارند.

 

و در آخر با امید به این که مطالب فوق توانسته باشد در انتخاب بک دراپ مناسب برایتان مفید واقع شود، توصیه می‌کنیم که برای تجربه یک عکاسی حرفه‌ای و ثبت تصاویری تحسین‌برانگیز با کمک بک دراپ، حتماً برای خرید به سراغ فروشگاه‌های معتبر و سایت‌های شناخته‌شده بروید تا از کیفیت و ضمانت محصولی که قصد خرید آن را دارید اطمینان کامل حاصل کنید.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا