دانستنی‌های سلامتی

تشدید بیماری ام اس توسط بیماری آنفولانزا : بیماران MS بیشتر مراقب باشند

تشدید بیماری ام اس بیماری آنفولانزا

مبتلا شدن به بیماری آنفولانزا برای هر فرد ناخوشایند است اما افرادی که به بیماری MS مبتلا هستند قرار گرفتن در موقعیت این بیماری برایشان بسیار خطرناک است.عفونت های تنفسی در بیماران مبتلا به MS سبب تشدید بیماری ام اس می شود.

۰

یافته های جدید از تشدید بیماری ام اس توسط آنفولانزا خبر می دهند. بیماری آنفولانزا به خودی خود بسیار ناخوشایند است. مولتیپل اسکلروزیس یا همان بیماری MS نیز از بیماری هایی است که تنها با رعایت دارویی بهبودی پیدا نمی کند. بلکه به کمک بسیاری از رفتار ها و تغییراتی در سبک زندگی می توان از عود کردن آن پیشگیری کرد. مشکلات ریوی به خصوص عفونت های ریوی که همراه با بیماری آنفولانزا بدن را درگیر می کنند، در تشدید بیماری ام اس بسیار دخیل هستند.

بیشتر بخوانید: انواع واکسن آنفولانزا ، زمان استفاده از واکسن آنفولانزا و هر آنچه که باید درباره این واکسن بدانیم

بیشتر بخوانید: خواص گیاه آقطی سیاه و شربت آقطی در درمان سریع سرماخوردگی 

بیماری MS چیست ؟

MS بیماری مزمن ناشی از پاسخ ایمنی غیر طبیعی است که در آن سیستم ایمنی بدن به غلاف میلین آسیب می رساند. میلین یک ماده زنده چرب است که  پروتئین های سیستم عصبی مرکزی محافظت می کند. زمانی که میلین مورد حمله قرار می گیرد فیبرهای زیرین عصبی نیز احتمال آسیب پذیری بیشتری پیدا می کنند. این امر سبب تداخل سیگنال عصبی بین مغز و نخاع می شود و نشانه هایی همچون سوزن سوزن شدن، بی حسی یا ضعف عضلانی و مشکلات حرکتی رخ  می دهد. MS تسریع کننده و تجویز شونده که شایع ترین نوع این بیماری است با حملات شدید و بروز نشانه ها شروع می شود.

بیشتر بخوانید: خواص دمنوش چای کوهی به عنوان درمان تضمینی سرماخوردگی

بیشتر بخوانید: خواص چای پونه کوهی در درمان سریع گلودرد ، آنفولانزا و عفونت سینوسی

نقش بیماری آنفولانزا در  تشدید بیماری ام اس چیست ؟

تشدید بیماری ام اس بیماری آنفولانزا

بیماری آنفولانزا سلول های بنیادی را افزایش می دهد. طبق تحقیقاتی درباره تشدید بیماری ام اس که تیم های پزشکی بر روی موش ها انجام دادند به موش هایی که ویروس آنفولانزای نوع A تزریق شده بود علائمی شبیه به افراد مبتلا به MS مشاهده شد. بیشتر افرادی که به بیماری MS  مبتلا هستند دچار علائمی مرتبط به تنفس خواهند شد که بین یک یا دو هفته اول عود می کند. این در واقع همان زمان بروز حالات MS در موشهای آلوده به آنفولانزا بود و این که مغز این موش ها در حال افزایش فعال سازی سلول های میکروگلیا قرار گرفت. سلول های میکروگلیا سلول هایی هستند که جهت حمایت از نورون ها در سیستم عصب مرکزی فعالیت می کنند. سلول های میکروگلیا به کمک سلول های ایمنی به مغز کمک می کنند. زمانی که سلول های میکروگلیا فعال شود با کم شدن فعالیت سلول های ایمنی خون در ناحیه مغز دچار می شویم. در بیماران MS زمانی که میکرو گلیا فعال شود شروع پیدایش عوامل اولیه در بیمار رخ می دهد و سلول های ایمنی در ناحیه مغز به درستی عمل نمی کنند. به این ترتیب سلول های ایمنی به میلین حمله کرده و پوسته چربی اطراف اعصاب را به اختلال عملکرد نورولوژیک دچار می کند.

بیشتر بخوانید: مضرات واکسن آنفولانزا و حقایقی شوکه کننده از آن

تشدید بیماری MS

پزشکان بر این باورند که مولکول هایی به نام chemokines ارسال سیگنال بین سلول های میکروگلیا و سلول های ایمنی را به عهده دارند. کنترل و اندازه گیری chemokines می تواند پیش بینی هایی در مورد عود و تشدید بیماری ام اس ارائه دهد. این آزمایشات محققین و پزشکان را یک قدم به پیش بینی و درمان MS نزدیکتر ساخت تا به دقت بتوان به این مسئله پی برد که با بروز بیماری های تنفسی همچون بیماری آنفولانزا که به عفونت های تنفسی منجر می شود، سیستم ایمنی بدن بیماران مبتلا به MS دچار نقصان شدید می شود و سبب بروز حملات این بیماری می گردد.

بیماران مبتلا به MS در صورتی که با عود کردن حملات مواجه شوند به پیشرفت بیماری خود کمک کرده اند. بنابراین جلوگیری از حالاتی که سبب تشدید بیماری ام اس می شود برای این دسته از بیماران یک امر حیاتی محسوب می شود. افرادی که بتوانند ۵۰ درصد از عود حملات را مهار کنند زمان طولانی تری برای عوارض بسیار سخت این بیماری در اختیار دارند.

بیشتر بخوانید: داروهای متداول سرماخوردگی و آنفولانزا که هرگز این بیماری ها را درمان نمی‌کنند!

بیشتر بخوانید: چی بخوریم که سرما نخوریم ؟!

بیشتر بخوانید: بهترین روش های درمان طبیعی سرماخوردگی بدون قرص و دارو!

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا