دانستنی‌های سلامتی

بیماری‌های پاییزی که با شروع فصل پائیز همه گیر می شوند را بشناسید!

بیماری های پاییزی

بیماری هایی هستند که با شروع یک فصل همه جامعه را درگیر می کنند و به اوج خود می رسند. پاییز نیز از آن دسته فصل هایی است که بیماری های بیشتری نسبت به دیگر فصول دارد. شروع فصل مدارس، بادهای پاییزی، تغییرات در پوشش و لباس ها همه عواملی هستند که به راحتی شروع یک سری بیماری را رقم می زنند.

۲+

همان طور که پاییز فرا می رسد و برگ درختان رنگ عوض می کنند، تغییراتی نیز در حال و هوای بدن انسان ها رخ می دهد. بیماری های پاییزی نیز مختص به فصل پاییز می باشند و در فصول دیگر بسیار کمتر رایج هستند.

علل بسیاری وجود دارد که در پاییز بیماری هایی همچون آنفولانزا همه گیر می شود و بیماری بیشتر از دیگر فصول است. ازجمله آن ازدحام ترافیکی به دلیل رفت و آمد کودکان و والدین به مدارس که می تواند سبب گسترش ویروس ها و میکروب ها بین انسان ها شود. تغییراتی که در نحوه پوشش و لباس رخ می دهد به صورتی که یک باره از فصل گرما و تابستان به پاییز نه چندان گرم وارد می شویم و بادهای پاییزی که عامل بسیاری از بیماری های همه گیر در این فصل است.

پاییز و بیماری هایش

طبق گفته وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالت متحده امریکا، ابتلا به سرطان پستان نیز از جمله بیماری هایی است که با شروع فصل پاییز اوج می گیرد. آنفولانزا در انواع مختلف که هر ساله با نسخه جدید از آن مواجه می شویم از فصل پاییز شروع شده و تا پایان زمستان به اوج خود می رسد.

پاییز فصلی است که بیماری های زیادی را با خود به همراه می آورد و به دلایل مختلف همه گیر شدن این بیماری ها بسیار بیشتر از دیگر فصل ها می باشد.

این بار در نت نوشت شما را با چند بیماری های پاییزی رایج که در این فصل رخ می دهد آشنا می کنیم.

آنفولانزا

بیماری های تنفسی از جمله آنفولانزا که به صورت ویروسی رخ می دهد از جمله بیماری های رایج در پاییز است.

این بیماری عمدتا از طریق سرفه، عطسه و حتی صحبت کردن با دیگران ممکن است منتقل شود. ویروس این بیماری حتی با دست زدن به سطوح آلوده به ویروس آنفولانزا و سپس انتقال به دهان، بینی یا حتی چشم نیز منتقل خواهد شد.

طبق آماری که محققین به دست آورده اند تا سال ۲۰۲۰ میلادی آنفولانزای خوکی در حدود ۲۰ درصد از جمعیت جهان را در بر خواهد گرفت.

سرما خوردگی

با توجه به مرکز پزشکی دانشگاه مریلند UMMC سرما خوردگی از رایج ترین بیماری های فصل پاییز است که به راحتی از افراد به یکدیگر منتقل می شود. این بیماری تا فصل زمستان ادامه پیدا خواهد کرد. بیش از یک میلیارد نفر در ایالت متحده امریکا هر ساله به سرماخوردگی مبتلا می شوند.

یک عفونت تنفسی می تواند سرماخوردگی را به بیماری مشابه آنفولانزا تبدیل کند.

سرد شدن یک باره هوا سبب گرفتگی بینی، گلو و عطسه های مکرر شود. این علائم اولیه  سرماخوردگی هستند که در سطوح بعدی پیشرفته تر خواهد شد.

Norovirus بیماری گوارشی

Norovirus یک بیماری شایع مربوط به التهابات معده می باشد که به عنوان آنفولانزای معده شناخته شده است.

Norovirus در طول ماه های سرد سال رایج است ولی در پاییز نقطه شروع دارد. طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های ایالت متحده، Norovirus یک ویروس ناقص است که سبب التهابات و بیماری های مختلفی در ناحیه دستگاه گوارش می شود. هر ساله این ویروس ۲۱ میلیون نفر را در گیر می کند. این بیماری از فردی به فرد دیگر منتقل می شود و درمان طولانی مدت دارد.

عفونت حاد گوش

بیماری های پاییزی

عفونت در ناحیه گوش به ویژه در کودکان در فصل پاییز و زمستان بیشتر از هر زمان دیگری رخ می دهد. تغییرات ناگهانی آب و هوا و سرما خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

عفونت گوش با درد گوش و حالت تهوع شروع می شود.

برونشیت

بیماری های پاییزی

از دیگر ویروس هایی که در فصل پاییز کودکان را بیشتر از بزرگسالان مبتلا به بیماری می سازد برونشیولیت است که تورم مخاط در ناحیه ریه می باشد.

ویروس این بیماری در ماه های پاییز و زمستان بیشتر از دیگر مواقع فعال است. برونشیت از طریق ویروس قابل انتقال به دیگر افراد است.

تماس مستقیم با مایعات بینی و گلو فرد مبتلا سبب انتقال بیماری به فرد سالم خواهد شد.

پیشگیری از بیماری های پاییزی

پزشکان توصیه می کنند که دست ها در این فصل بسیار حائز اهمیت هستند. آن را بیشتر و بهتر از هر زمان دیگری بشویید. از مواد ضد عفونی کننده و دستکش بیشتر استفاده کنید و سطوح عمومی مانند دستگیره ها و میله های اتوبوس را کمتر لمس کنید.

بیماری های پاییزی معمولا به دلیل ازدحام مدارس بیشتر و راحت تر منتقل می شوند. رعایت نکات بهداشتی در این فصل به خصوص برای کودکانی که به مدرسه می روند بسیار مهم است.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا